الزامات برد در یک محیط دانشگاهی، مدرسه، مسجد و….

انتظارات واقعی از برد مسئله ای بسیار مهم است. برد وسیله ی اعلام حضور در دانشگاه، مدرسه، اداره  یا محیط های دیگرو هم چنین اطلاع رسانی و موضع گیری است. برد باید نشان گر دغدغه های اصلی و جامعیّت و فعالیّت های اصلی یا مواضع مجموعه باشد. مهم ترین کارکرد برد، دغدغه مند کردن افراد نسبت به رفت و آمد در مجموعه است. لذا جامعیّت فرهنگی و سیاسی و علمی و اجتماعی، آرمانخواهی (عدالتخواهی و آزادیخواهی  و استکبارستیزی) و عقلانیت و معنویت باید با هم در برد دیده شود. عدم نمایش این جامعیّت، موجب از دست دادن عده ای از مخاطبین مجموعه خواهد شد. قرار نیست همه ی این مطالب را با هم بزنیم یا مثلاً در آن واحد لزوماً برد همه ی این ها را با هم داشته باشد ولی نباید به گونه ای باشد که مثلاً تا یک سال بعد از فتنه ی ۸۸ برد بسیج یک دانشکده صرفاً به مطالب مربوط به آن بپردازد و وجوه دیگر تفکر بسیجی دیده نشود.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: این مطلب حاصل بحث میلی با یکی از مسئولین بسیج دانشکده های دانشگاه تهران در مورد برد بسیج بود، که بعد از ماه ها با تغییراتی به صورت یادداشت منتشر می شود.

  • انتظارات واقعی از برد مسئله ای بسیار مهم است. برد وسیله ی اعلام حضور در دانشگاه، مدرسه، اداره  یا محیط های دیگرو هم چنین اطلاع رسانی و موضع گیری است. برد باید نشان گر دغدغه های اصلی و جامعیّت و فعالیّت های اصلی یا مواضع مجموعه باشد. مهم ترین کارکرد برد، دغدغه مند کردن افراد نسبت به رفت و آمد در مجموعه است. لذا جامعیّت فرهنگی و سیاسی و علمی و اجتماعی، آرمانخواهی (عدالتخواهی و آزادیخواهی  و استکبارستیزی) و عقلانیت و معنویت باید با هم در برد دیده شود. عدم نمایش این جامعیّت، موجب از دست دادن عده ای از مخاطبین مجموعه خواهد شد. قرار نیست همه ی این مطالب را با هم بزنیم یا مثلاً در آن واحد لزوماً برد همه ی این ها را با هم داشته باشد ولی نباید به گونه ای باشد که مثلاً تا یک سال بعد از فتنه ی ۸۸ برد بسیج یک دانشکده صرفاً به مطالب مربوط به آن بپردازد و وجوه دیگر تفکر بسیجی دیده نشود.
  • برد را باید در کنار سایر ابزارها دید، کارکرد برد به گونه ای است که بیشتر در چشم است و دیده می شود  تا نشریه یا محصولی که بعد از مدت کوتاهی تمام می شود و در دید نیست و یا پیامکی که در فضای عمومی نمود  ندارد. مسئولین مجموعه باید دید از بالا داشته باشند، البته نباید به این توهم که مثلاً کاری را در برنامه ها یا رسانه های دیگر مجموعه کرده ایم از استفاده از آن در برد خودداری کرد، حتی می توان به بازتولید این ها پرداخت که هر یک مخاطب خودش را دارد(حتی بعضی متخصصین ارتباطات معتقدند یک پیام با ارسال از طریق رسانه های مختلف معانی مختلفی را به مخاطب می رساند). برد هم موضوعیت دارد به عنوان این که خودش وسیله ی رساندن پیام هایی به مخاطب است اما بخش طریقیت آن نسبت به سایر فعالیت های مجموعه و جذب و ارتباط برقرار کردن دانشجو به مجموعه مهم است. خیلی اوقات یک برد فعال یک تشکل را زنده می کند. (البته در مورد میزان تأثیر گذاری آن نباید توهم داشت، برد جزو ابزارهای پر مخاطب نیست.)
  • باید فعالیت های اصلی مجموعه ترجیحاً به صورت تصویری در برد بازتولید شود، مثلاً تصاویر و اخبار مربوط به اردوی کوه، همایش، مسابقه و….
  • جزو  بدترین کارها در مورد برد زدن بخش نامه ها و…. به صورت عادی روی آن است که میزان توجه به آن را کم می کند.
  • مخاطب شناسی در این جا هم مثل کارهای دیگر مجموعه مهم است. مطالب در برد، باید به گونه ای باشد که هم طیف های اصلی مخاطب (مثلاً در دانشگاه،) دانشجویان حزب اللهی با آن ارتباط برقرار کنند. هم باقی دانشجویان متدین و قشر خاکستری با آن همدلی داشته باشند و از فضای عمومی دانشگاه بیگانه نباشد.برد یک دانشگاه طبیعتاً با برد بسیج مسجد محل، تفاوت هایی دارد.
    • برد برای اعضای عادی و فعال مجموعه هم کاربرد دارد. اما نباید وجهه ی بیرونی برد طوری باشد که تنها آن ها با آن ارتباط برقرار کنند. برد با چنین مخاطبی می تواند در دفتر مجموعه و علی الخصوص نقاطی که رفت و آمد بچه های عادی مجموعه بیشتر است نصب شود و لزومی ندارد مطالب چنین بردی را بیرون بزنیم.
    • تأکید صرف بر پاسخ به سوالات و شبهات ۱ تا ۳٫۵ درصد دانشجوی معارض نباید وجهه ی اصلی برد شود. این کار موجب از دست دادن مخاطبین خواهد شد.
    • تاکید بر یک مخاطب خاص موجب وضعیت کاریکاتوری برد می شود، مثلاً وقتی فقط قشر خاکستری را مد نظر داریم یک هو فقط برد مطالب زرد پیدا می کند. جذب آدم ها به مجموعه با جامعیت نه با کارهای زرد ایجاد می شود، کارهای زرد باعث می شود مخاطبین جدی را از دست بدهیم. باید مواظبت کرد که ضمن توجه به قشر مذهبی و متدین غیر فعال و قشر خاکستری، مطالب چیپ مثلاً خواصّ قورمه سبزی روی برد نیاید. ولی چیزهایی که نیاز دانشجو هست هم می تواند جزو موضوعات برد باشد.  مطالب سبک زندگی از جنس این که کجا بروم، چه بخوانم، چه بخورم، چه ببینم و…. (نمونه ی روشن فکری اش)مثلاً نکاتی در مورد نیازهای جسمی دانشجو و…. این می تواند یک بخش خیلی کوچک از کل برد باشددر همین حد و اصلا نباید این موارد عمده شود. ضرورت هم ندارد به این سمت برویم.
    • برد، نشان دهنده ی هویت مجموعه است. اما نباید جوری باشد که فقط برای بسیجی ها جذاب باشد. مطلب زرد نزنیم، اما همه ی برد را مثلا با دفاع مقدس یا موارد مذهبی هم پر نکنیم. اخبار علمی و تخصصی و… هم می تواند کمک کند. البته هویت اصلی برد را باید مطالب انقلابی و آرمان خواهانه شکل دهد و همه ی این ها طفیلی و ذیل آن هاست.
  • با توجه به ویژگی خاص برد که اصولاً به صورت ثابت یا متحرک در محل های عمومی واقع است مطالب مرتبط با آن باید به گونه ای باشد که جذّابیت بصری زیاد داشته باشد به گونه ای که مخاطب در هنگام رد شدن متوجه ترکیب خاصّ رنگ و نحوه ی قرار گرفتن مطالب و چینش آن ها باشد.
  • بردهای تک رنگ، با مطالب زیاد و طولانی و درهم ریخته مخاطب را به خود جذب نمی کنند.
  • در صورت کثرت وجود بردها و وجود رقیب،  باید برد ویژگی ممتاز داشته باشد. ویژگی ممتاز می تواند مرتب بودن، استفاده از رنگ پشت صحنه یا مطالب رنگی خاص، خط فاصل های مختلف باشد.  یا مطالب خاصّ با گونه ی خاصّی ارائه دهد، که حتی به آن معروف شود. مثلاً تیترهای خبری درشت یا مثلاً ستون ثابت کاریکاتور، اعلام یک تیپ برنامه های خاص مثلاً کنفرانس های علمی و….
  • حجم مطالب برد باید کوتاه باشد، مقاله های طولانی جایش روی برد نیست. می توان این گونه مطالب را در نشریات مجموعه منتشر کرد، یا کامل مطلب را به صورت جزوه در دفتر مجموعه یا سایت یا وبلاگ مجموعه گذاشت و تنها  بخش هایی از آن را روی برد گذاشت و مخاطب را به آن مکان ها ارجاع داد. گاهی مجبور به کار کردن مطالب طولانی در شرایط خاص هستیم این مطالب باید با اندازه و کاغذ بزرگ تر زده شوند.
  • مطالب برد را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.
  • مطالب بنیادیننشان دهنده ی مواضع و دیدگاه های اصلی مجموعه. کارکرد اصلی این بخش نمایش این است که ما کی هستیم. این می تواند در قالب های متفاوتی به کار رود.
    • استفاده از چهره های جبهه ی انقلاب برای نمایش گستردگی جبهه در قالب زدن تصاویر و مطالب اساتید و چهره های جبهه ی انقلاب به صورت منظم به کار رود.
    • استفاده از بعضی محتواهای انقلابیمثل جملات امام و آقا و قانون اساسی و….
      • توجه شود نباید برد به گونه ای باشد که اکثرش با جملات امام و رهبری پر شود. این کار علاوه بر زده کردن مخاطب، موجب خالی شدن روح (رجوع شود به صدور انقلاب با اسکناس) این موارد می شود که در سال های اخیر بیشتر شده، استفاده از عناصر انقلابی و پی گیری مطالبات امام و رهبری حتی بدون ذکر دلیل انتخاب این اولویت به صرف زدن جملات اولویت دارد. حتی امام و رهبری هم به این مسئله تأکید دارند. امام راحل طبق خاطرات حجه الاسلام دعایی نماینده ی رهبری در روزنامه ی اطلاعات، زمانی همه ی روزنامه ها را خواستند و گفتند که به جای نمایش مدام عکس ایشان از کارهای افراد دیگر مثلاً کشاورزان مطلب زده شود.
    • مطالب گذرا، مناسبتی و روزمرهمثل خبر، گزارش فعالیت ها و…..
      • توجه کنیم محتواهای دینی که به کار می بریم حتی المقدور نباید خنثی باشد. باید تفاوت اسلام ناب و اسلام آمریکایی حتی در کارهای معنوی ما مشخص باشد.  احیای مسئولیت، روحیه ی استکبار ستیزی، دعوت های اجتماعی و عمومی دین و …. مورد توجه قرار گیرد. کارهای مناسبتی ما نباید مثل کارهای مناسبتی انجمن حجتیه ای بی روح یا حاوی موارد تفرقه انگیز باشد. مثلاً می توان در فاطمیه صرفاً یک مطلبی از مظلومیت حضرت زهرا(س) منتشر کرد، می توان هم جملات انقلابی و عدالتخواهانه و مسئولیت برانگیز ایشان را به کار برد. (نمونه جملات در درس های فاطمیه، فاطمیه و وحدت اسلامی، و دعوای فاطمیه برسر یک فلسفه سیاسی و حق حاکمیت الهی است)
      • سایت هایی مثل ایام و پوسترهای عاشورایی محتواهایی قابل ارائه در برد را به صورت مناسبتی می زنند.
      • موضوعی کردن برد مخاطب خاص به آن می دهد. که لزوماً برای یک مجموعه مطلوب نیست. اما اگر چندین برد موجود است. می توان به صورت نمونه پرونده ای روی آن کار کرد که مخاطب خاص خودش را دارد. مثلاً چند دانشجوی فنی در دانشگاه تهران و امیرکبیر با همکاری بسیج دانشجویی ها و کانون اندیشه ی جوان بردهای موضوعی با محوریت روشنفکری دینی می گذاشتند. که یک هفته ی تمام یک برد به یک چهره ی روشن فکری از شهید مطهری و شریعتی تا بازرگان و… اختصاص می یافت.
  • برد رسانه ای است که کاملاً به محیطش مربوط است، این مسئله یکی از ارکان ارتباط برقرار کردن مخاطبین با آن است. هم باید دغدغه های کلان را توجه کرد هم مسائل محیط را مثلاً کارکرد. برد دانشکده ای باید با فضا و مسائل خاص دانشکده گره بخورد. اما نباید همه اش فقط به آن مربوط باشد. حتی برای مطرح شدن برد می شود، مطالب انتقادی زد.
  • از کارهای خوب که به نمایش جامعیّت ما کمک می کند و هم وسیله و بهانه ی وصل شدن آدم ها به مجموعه است، معرفی محصولات جبهه ی فرهنگی انقلاب است. مثلاً کتاب ها و دی وی دی ها، نشریات و سایر محصولات فرهنگی را می توان معرفی کرد و آن ها را  در دفتر مجموعه برای فروش گذاشت و اعلام کرد متقاضیان برای خرید به آن جا مراجعه کنند. استراتژی دستگیره درست کردن برای مجموعه و کشیدن بچه ها به بهانه های مختلف به دفتر  با اعلام هایی از این دست و سایر ابزارها مثل ایمیل و پیامک و  هر وسیله ی مشروع دیگر خوب است.
  • هر چقدر ممکن است باید به بصری بودن برد تلاش کرد. از چیزهایی مثل کاریکاتور و عکس، زیاد استفاده کرد خیلی حرف های سیاسی را هم می شود به این صورت گفت. جاهایی مثل وبلاگ مازیار بیژنی(+و+) یا سایت خانه کاریکاتور، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، طنزهای مرتب سایت تریبون مستضعفین که به نام روزنامه منتشر می گردد. (نمونه) بعضی سایت ها هم سرویس های عکس و گزارش خبری به روز و قابل استفاده ای دارند. استفاده از مواردی مثل گرافیک اطلاع رسان نیز می تواند موثرتر از زدن مقاله های بسیاری باشد که سایت اینفوگرافیک حاوی تعداد زیادی از آن ها با رویکردهای انقلابی است. در شهرستان ها می توان با مراجعه به مکان هایی مثل حوزه ی هنری نیز هنرمندهای استانی را یافت که محصولات متعدد منتشر نشده ای از این دست دارند.
  • هنر و ادبیات از بهترین وسایل جذب است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هر کس هر گونه ای از هنر را از دست می دهد، دریچه ای از معرفت را به روی خود بسته است. تآکید بر استفاده از گونه های مختلف هنری و ادبی در برد می تواند کمک خوبی به بسیاری از فعالیت ها باشد، سایت هایی مثل شهرستان ادب، لوح، سوره، شمسه  و….  جزو مواردی از این دست است که به کار می آید.
  • برد می تواند محوری برای آزاد اندیشی باشد. یکی از کارهای خوب در برد مناظره ی دانشجویی است. در موردهای محل مناقشه مطلب بزنید حتی دعوت کنید به پاسخ گویی اگر هم مطلب دادند بلافاصله بزنید و بعد هم جواب بدهید به مطلب، منتهی همه کوتاه و با فونت درشت. حتی می شود خلاصه ی مطلب را گذاشت در برد بعد گفت کاملش را در دفتر یا سایت مجموعه ببینند. می شود خارج از برد یا روی برد نیز از چیزهایی مثل دیوار جیغ استفاده کرد، انتخاب موضوعات و روند آن بعضی از دغدغه های عادی کرسی ها را نیز به همراه دارد. (رجوع شود به طرحواره ی کرسی ها)
  • برد را می شود با زدن نوارهای زنگی بین مطالب جدا  و جذاب ترش کرد. کلاً برد چیزی است که شیک و تمیز بودنش خیلی مهم است. اگر برد شیشه دارد، رعایت تمیزی دوره ای آن هم اهمیت دو چندان می یابد. مثلاً به صورت مرتب می توان از خدمات دانشکده خواست تمیزش کنند.
  • برد نباید شلوغ باشد. باید حتی المقدور توازن هم داشته باشد.  این طور نباشد که چشم از دیدنش خسته شود. یا این که یک طرفش خیلی پر و سمت دیگرش خیلی خالی باشد. مطالب را با تناسب و نظم باید زد. البته بعضاً می شود مطالب را حساب شده غیر منظم هم زد. یکی از راهکارهای دیده شدن حرکت بر خلاف مسیر طبیعی است.
  • یک نوع برد، کاغذ دیواری پرینت گرفته شده است. منتها برای محیط های کوچک اولویت چنین کاری جداً محل تردید است. (نمونه: برد بلاگ سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر،  برد دختران جامعه اسلامی بوشهر) کلاً کاری که کار ساده و عادی دانشجویی را پروژه کند، آن قدر که حتی خطر انجام نشدن کار را به دنبال داشته باشد، پذیرفته نیست. به ویژه این که باید به چنین کاری هم ردیف سایر فعالیت های
  • نکته ی مهم برخورد تعاملی و مطلب گرفتن از مخاطب است، که می تواند با قالب های مختلفی مثل نوشتن روی خود برد، مطلب زدن در مورد مسائل مختلف یا زدن مطالب وبلاگ های دانشجویان مثلاً یک دانشکده در ارتباط برقرار کردن آن ها با برد می تواند موثر باشد.
  • حوزه بندی صفحنه و ترسیم نقشه ای از جایگاه موضوعات مثل یک روزنامه شامل چند ستون با محتوای متفاوتبعضاً می تواند مفید باشد. مثلا کادری برای شخصیت هفته،کادری برای اهم اخبار سیاسی هفته،کادری برای دعایی از صحیفه سجادیه،کادری برای صحبتی کوتاه از امام خمینی،و…… این کار فوایدی مثل افرایش انعطاف یا امکان گذاشتن مسئول ثابت برای هر بخش را دارد. البته یکسان بودن طولانی شیوه ی چینش مطالب برد در حد خودش آسیب زاست.
  • بعد از دو سه هفته جلو رفتن برد باید به سراغ کارسپاری رفت. یعنی به بچه های کوچک تر و تازه وارد یا حتی قدیمی ها تقسیم بندی کرد که مثلاً برای بخش فرهنگی یا سیاسی یا صنفی ودانشکده ای یا علمی و… مطلب از اینترنت یا روزنامه ها یا …. جمع آوری کنند. این کار یکی از بهترین راه های جذب نیز به شمار می آید. که کار کوچکی است و انرژی زیادی نمی برد. از تقسیم زیاد بخش های برد هم نباید نگران بود، اساساً دانشگاه جای آزمون و خطا و یاد گرفتن کار است.
  • مکان برد حتی المقدور باید در محل های رفت و آمد باشد. اگر چند برد داریم می تواند مطالب هر یک بسته به مکان تفاوت هایی داشته باشد، مثلاً برد در جایی که کلاس های دانشجویان سال اول برگزار می شود با برد در مسجد تفاوت دارد. نباید نگاه سکولار کرد که آن جا مثلاً مطلب زرد بزنیم فقط، این جا مذهبی، اما باید به اقتضائات محیط توجه کرد. طبیعتاً اگر محبور به انتخاب هستیم جای پر جمعیت مثل درهای ورودی سلف یا ساختمان های پرجمعیت، یا در جوار برد اعلانات آموزش دانشکده یا گروه نسبت به بقیه ی جاها اولی هستند. (توضیح این که یک وقت هایی هست که حضور در حاشیه ی یک محیط یا برد شلوغ می تواند باعث دیده شدن آن مطالب شود که اگر جایی که برد دیگری نیست را انتخاب کنید ضمن داشتن نکات مثبتی مثل شلوغ نبودن، نکات منفی مثل طول کشیدن مطرح شدن و دیده شدن آن و ضرورت فکر کردن برای دیده شدن مکان آن را هم به همراه دارد.)
  • زمان عوض کردن مطلب در برد باید متناسب باشد. گاهی می توان بخش هایی از برد را به صورت منظم (ترجیحاً هفتگی) عوض کرد. البته همان گونه که زیاد ماندن مطلب، مخاطب ها را از دست می دهد و نمایش رکود مجموعه (حتی اگر این گونه نباشد را به دنبال دارد)، عوض کردن های خیلی سریع برد هم باعث می شود، مخاطب مثل سایت های خبری که در آن ها دچار از جاکندگی است، احساس عقب ماندن از برد را پیدا کند و ممکن است این حالت به جدا شدن او از پی گیری ثابت برد بینجامد.
  • برد می تواند حتی حاوی بعضی جزوات یا محصولات کوچک و سبکی که می خواهیم توزیع کنیم باشد، مثلاً می توان ضمن پاکت شکیل کوچکی کارت های کوچک معرفی سایت مجموعه یا یک مورد خاص را توزیع کرد.
  • بازتولید سایر رسانه های مجموعه و گذاشتن راه ارتباطی برای مخاطب مهم است. سایت یا وبلاگ یا ایمیل و شماره ی تماس و زمان باز بودن مجموعه و  چیزهایی از این دست می تواند به گونه ای روی برد دیده شود.
  • برد در محیط های دانشجویی به ویژه کوچک حتی فارغ از کارکرد عادی خودش وسیله ای برای جذب هست. کسانی که مطالب برد را می خوانند را می توان با حضور منظم اعضای مجموعه و واورد صحبت شدن شان با خوانندگان برد، جذب و شناسایی کرد و ارتباط گرفت. مثلاً به بهانه ای با دانشجویی که در حال خواندن یک مطلب است وارد بحث شد و….
  • خوب است به صورت منظم از مطالب روی برد عکس گرفته شود، هم به درد آرشیو کردن در مجموعه می خورد، هم سیر مطالب برد را نشان می دهد و به عنوان گزارش کار قابلیت ارائه دارد و موجب الگو گیری دیگران نیز می شود. (نمونه: بورد مسجد جامع شهرستان ایذه) آرشیو کردن مطالب خود برد در صورت امکان در قالبی منظم و قابل بازیابی مثلاً در یک ذونکن یا آرشیو کردن و گذاشتن فایل آن در اینترنت برای به اشتراک گذاری و استفاده ی دیگران نیز قابل پی گیری است(وبلاگ سابق پانل بسیج شریف). حتی می توان در دانشگاه های بزرگ یا بین چند دانشگاه و حوزه و محیط دیگر با چنین ساز و کارهایی یا زدن گروپ میلی(گروه پست الکترونیکی) مطالب برد را به اشتراک گذاشت که قبلاً در بسیج پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران این کار با توجه به گستردگی و فواصل دانشکده ها صورت می گرفت.
این نوشته در تحربیات فعالیت ها ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

5 Responses to الزامات برد در یک محیط دانشگاهی، مدرسه، مسجد و….

  1. بازتاب: قیام لله » ما و چهره‌های انقلاب؛ حقی که به گردن ماست

  2. بازتاب: تریبون مستضعفین » ما و چهره‌های انقلاب؛ حقي که به گردن ماست

  3. بازتاب: پی گیری تخصصی مسائل نظام (شیوه‌نامه‌ی کار علمی در یک تشکل دانشجویی) نسخه متنی | قیام لله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *