نه به کارآفرینی سرمایه‌داری رسیدیم نه تأمین نیازهای اساسی در کمونیسم

همین عنصر بود که یکسری از وقایع و نهادهای اول انقلاب را شکل داد مانند:تسخیر لانه جاسوسی ،جهاد سازندگی و سازمان بسیج مستضعفین . بعد از آن برهه ما این حضور مردم را سیستماتیک و نهادینه نکردیم.بجز برخی ازعرصه های خاص مانند، حمایت مردم ازاصل نظام ،فتنه، مناسبت های سالیانه جمهوری اسلامی (نماز جمعه های رهبری ،راهپیمایی ها) و انتخابات که عرصه های حضور مردم اند.در پایان شهبازی تاکید کرد الآن لازم است ما این حضور را به عرصه های دیگر هم بسط دهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: مقام معظم رهبری در چهارمین روز ماه مبارک رمضان در دیدار کارگزاران نظام بار دیگر بر اهمیت اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و در ذیل آن فرمودند:(( مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است)). پیرامون بیانات ایشان در باب مردمی کردن اقتصاد نشستی با حضور صادق شهبازی ، روح الله ایزدخواه،منجم زاده،مسعود براتی و مهدی خوجگی در باب مردمی کردن اقتصاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد صادق شهبازی کارشناس مسائل اجتماعی به ۴ الگو تغییر اجتماعی در علوم اجتماعی اشاره کرد۱:الگوی تغییر از بالا :که در آن بدون توجه به مردم و دیگر لایه های اجتماعی در پی تغییر هستند .مانند الگوی آتاتورک،رضا شاه،ببیسمارک در آلمان ۲:الگوی تغییر از پایین ؛که در آن از طریق انقلاب های اجتماعی و برهم زدن ساختارهای اجتماعی در پی تغییرند مانند الگوی انقلاب های کمونیستی ۳:الگوی تغییر از وسط(پارلمانتاریستی) از طریق تغییر نهادهای جامعه مدنی و  قوانین بدنبال ایجاد تغییر هستند و در نهایت ۴:الگوی تغییر سه جانبه(کشورهای اسکاندیناوی)که در سالهای اخیر غرب به آن رسیده یعنی تغییر از بالا،وسط(پارلمانتاریستی) و پایین(جامعه مدنی) را همزمان دنبال می کنند. شهبازی بعد از شرح این چهار الگو به تبیین الگوی جمهوری اسلامی پرداخت. او الگوی امت و امامت(الگوی جمهوری اسلامی)را شبیه الگوی چهارم علوم اجتماعی دانست اما متذکر تفاوت های این الگو شد که به تفاوت های خاص تعیریف اسلامی از حکومت و نقش مردم در جامعه برمی گردد. وی در ادامه به ۵ ویژگی انقلاب اسلامی پرداخت؛۱:فکری و فرهنگی بودن انقلاب اسلامی ۲:مردمی بودن:دخالت بخش های مختلف مردم نه طبقاتی و حزبی و مذهبی (در معنای فرقه ای) بودن ۳:رابطه مردم با سیستم اداره کشور(رهبری)یا همان رابطه امت و امامت ۴:قدرت انقلاب اسلامی در نفی نظام سلطه جهانی و ۵:ساختار اجتماعی خاص انقلاب اسلامی که خانواده محور بوده لذا  شکل گیری ،پیشرفت ،ادامه و حتی مناسبت های سالیانه اش مثل انتخابات ها و راهپیمایی ها بر همین محور است. شهبازی ضمن اشاره به اینکه ما با عنصر دوم کار داریم بیان داشت :این عنصر شیوه ی خاص انقلاب را شکل داده و  باعث شده مدل انقلاب ما بسیاری از نظریات علوم اجتماعی و ارتباطات را عوض کند.مثل مقاومت رسانه های ضعیف در برابر رسانه های قوی (انقلاب کاسِتی). همین عنصر بود که یکسری از وقایع و نهادهای اول انقلاب را شکل داد مانند:تسخیر لانه جاسوسی ،جهاد سازندگی و سازمان بسیج مستضعفین . بعد از آن برهه ما این حضور مردم را سیستماتیک و نهادینه نکردیم.بجز برخی ازعرصه های خاص مانند، حمایت مردم ازاصل نظام ،فتنه، مناسبت های سالیانه جمهوری اسلامی (نماز جمعه های رهبری ،راهپیمایی ها) و انتخابات که عرصه های حضور مردم اند.در پایان شهبازی تاکید کرد الآن لازم است ما این حضور را به عرصه های دیگر هم بسط دهیم.

همین مطلب در تریبون مستضعفین، پارسینه

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *