وقتی ما جنبش شدیم!

مشخصاً با چهار استراتژی کلی کار ادامه پیدا ­کرد. ۱ ـ حلقه­ های فکری. ۲ ـ توزیع فرهنگی جبهه انقلاب چه در قالب متفکر و چه در قالب هنرمندان ۳- برگزاری همایش­ ها و تولید نشریه و جزوات که الآن این جزوه ها تعدادش به ۱۷۰ رسیده است ۴٫ یک سری حرکت­ هایی که تحت عنوان مطالبه عدالت در جاهای مختلف شکل ­گرفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتگوی سایت موج چهارم با بیر وقت جنبش عدالتخواه دانشجویی:

ساعت ۸ صبح یکی از چهارشنبه های بهاری سال ۱۳۸۸ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای آشنایی با جنبش عدالتخواه دانشجویی و فعالیت های آن، با محمد صادق شهبازی- دبیر جنبش- قرار گذاشتیم.

ایشان نیز با وجود مشغله زیاداز این امر استقبال کرد و آنچه را که در شناخت این جنبش مورد نیاز بود در اختیارمان گذاشت. اما به دلایلی، محل قرار به پارک لاله منتقل شد و در هوای آزاد حدود ۴۵ دقیقه به گفت و گو نشستیم.

چگونگی تشکیل این سازمان­ و تاریخچه مختصری از آن را بیان کنید؟

بعد از جنگ، در سال­های ابتدایی دهه ۷۰ جمع­های مختلفی میان طلاب و دانشجویان شکل گرفت که این ها احساس می کردند مسیری که طی می­کنیم متفاوت از مسیری است که در دهه اول انقلاب طی می­ کردیم و برخلاف آرمان­های مردم انقلاب و آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب، تبیین کردند.

این حلقه­ ها به خاطر نداشتن امکانات و وسایل، در قالب جمع­ های محدودی بود. یعنی در دانشگاه­های تهران، مشهد و قم و سایر مکان­ها دیده می­شدند، همچنین فارغ از جمع­ های دانشگاهی در جمع­ های محدود طلاب و بعضی نشریه­ هایی که در آن زمان و در همین فضاها وجود داشت. به هر حال این فضا ایجاد شد که ما دوباره آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) را بازخوانی کنیم، تا آن افق­ ها و جهت هایی که جمهوری اسلامی بایستی به سمت آن برود، تدوین گردد.

نهایتاً این جمع­ ها به این نتیجه رسیدند که در غالب جمع­ های جدای از هم، فعالیت ها را ادامه بدهند. به سالهای انتهایی دهه ۷۰ که می رسیم، می بینیم که  در این سال ها آن مسئله ای که در بازگشت به انقلاب مطرح می شود، شاخصاً مسئله عدالت است. از این رو، این جریان، بازگشت به آرمان های امام و انقلاب را سرلوحه خویش قرار داد. با این اوصاف حرکت­ها در حلقه های مختلف پیگیری می­ شد، تا رسیدیم به تأکیدات مهم ، جدی و صریح مقام معظم رهبری که از اوایل دهه ۷۰ در مورد مسئله عدالت شروع شده بود و در سال­های آخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به صورت مکرر مطرح شد.

بچه­ ها به این نتیجه رسیدند که باید منسجم­ تر کار کرد و این حلقه ها کم­ کم که محصولاتشان به یکدیگر می­ رسید، همدیگر را پیدا کرده و با هم تبادل فکری داشتند. مخصوصاً پس از پیام ۶ /۸ / ۸۱ مقام معظم رهبری به جنبش دانشجویی برای پیگیری عدالت. آقا در آنجا گفته بودند که اگر دانشجو از قشر مستضعف هم نباشد به عدالت اجتماعی به عنوان یک آرمان بی بدیل می­نگرد و مشخصاً آقا در هشت مورد پیگیری جنبش دانشجویی را خواستار شدند.

این جمع­ ها تصمیم گرفتند فارغ از قالب­ های موجود یک سری جریان­های دیگر را سامان بدهند. به این خاطر همین بچه­ ها یک هسته مرکزی تشکیل دادند که این­ کارها را با یکدیگر هماهنگ و محصولاتش را با هم تبادل کنند. همچنین دنبال تشکل سازی و انجام فعالیت ها به صورت موازی نروند. یعنی بچه ها هر کجا بودند از بسیج گرفته تا تشکل­های دیگر، در حوزه یا دانشگاه سعی می­کردند این گفتمان را آنجا پخش کنند و با این هسته مرکزی ارتباط داشته باشند.

مشخصاً با چهار استراتژی کلی کار ادامه پیدا ­کرد. ۱ ـ حلقه­ های فکری. ۲ ـ توزیع فرهنگی جبهه انقلاب چه در قالب متفکر و چه در قالب هنرمندان ۳- برگزاری همایش­ ها و تولید نشریه و جزوات که الآن این جزوه ها تعدادش به ۱۷۰ رسیده است ۴٫ یک سری حرکت­ هایی که تحت عنوان مطالبه عدالت در جاهای مختلف شکل ­گرفت.

قسمت های مختلف این تشکیلات را تشریح کنید و وظایف محوله هر بخش را برایمان مشخص کنید.

در جنبش، قسمت های مختلفی داریم . شورای مرکزی متشکل از هفت نفر می باشد و چند وظیفه اصلی دارد: ارتباط با نهادها، معین سازی این تشکل­ها، رد و بدل کردن محصولات تشکل ها با هم، دادن ایده و طرح و برنامه به این تشکل­ها، موضع گیری­هاو… .

لایه­ ی بعدی که مهم­ترین و اصلی­ ترین لایه در سطح تصمیم­ گیری است، لایه ی نظارتی اساسنامه و  لایه­ ی بعدی که یکی از تفاوت­های جنبش با بقیه تشکل­هاست شورای عالی نظارت است که قبلاً اسمش هیئت امنای مجموعه بود. شورای عالی نظارت مجموعه­ای از اساتید و مخصوصاً روحانیونی هستند که نخبگان جبهه فکری و فرهنگی انقلابی باشند و بر روند کلی جنبش برای دوری از اختلال و انحراف نظارت می­ کنند. که اگر انحرافی ایجاد شود و جنبش از مسیر خودش فاصله بگیرد این­ ها می­ توانند شورای مرکزی یا اصل جنبش را منحل نمایند.

در مورد فعالیت­هایی که انجام داده­اید صحبت کنید. چه خروجی هایی تاکنون داشته اید؟

یک بحث جدی نشریه­ ها بوده که اولین آن در دانشگاه علم و صنعت منتشر شد و از مهترین نشریه­ های جنبش بود. در سراسر کشور تعداد بسیاری از دانشگاه ها یک نشریه ماهانه و یا هفتگی دارند. غیر از نشریات، جزواتی هست که هر دانشگاه در می آورد.که ما سعی می­ کنیم این تولیدات به بدنه­ ی همه اعضای جنبش برسد.

هر نشریه ما، در هر جا به یک اسم تولید می­شود نشریه های مستضعفین در سراسر کشور توزیع می گردد. علاوه بر بحث جزوات و نشریات ، برگزاری همایش­ ها مطرح است که یکی از مشخصه های جنبش این است که همیشه همایش­ها، حرکت­های فرهنگی- هنری و قالب­هایی مثل شب شعر اجرا می­شود که هم در عرصه سیاسی ( در مورد انتخابات و…) می توان سراغ آن را گرفت و هم در عرصه اجتماعی مثل مفاسد اجتماعی و… . نکته­ ی دیگر این که جنبش یک مناسبت­های خاص و ویژه برای خودش دارد. که دو تا از شاخص­ ترین­ آن ها عبارتند از: ۱٫ ۶/۸/۸۱ سالگرد پیام مقام معظم رهبری به جنبش دانشجویی.و ۲٫ که سالگرد پیام مقام معظم رهبری در سال ۸۰ است برای پیگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی. البته یک مناسبت دیگر ۲۰ فروردین است که دارای دو وجه است: یکی بحث ایران و آمریکا که جنبش به صورت سنتی و همیشه در این مسئله حساس بوده و دیگری شهادت آقا سید مرتضی آوینی.( بچه­ های جنبش خیلی در این مناسبت­ های کلیشه­ ای مثل ۱۶ آذر و مناسبت های این تیپی فعال نیستند.)

چشم انداز این مجموعه برای آینده چیست؟

در آینده مهمترین مسأله ای که مد نظر ماست، اول مشخص کردن عینی روند مطالبه عدالت است،( که در حالِ لحاظ کردن این امر در مرام نامه مجموعه هستیم.) اینکه چه روند هایی بایستی طی شود که عدالت خواهی عادلانه صورت گیرد، همچنین تعریف دقیق گفتمان عدالت در حوزه های مختلف و مشخصاً رابطه و نسبت آن با دهه چهارم انقلاب که مقام معظم رهبری آن را مطرح نموده اند و بایستی هرچه بیشتر روشن گردد و غیر از این، مسأله عینی عدالت در عرصه های این چنینی است که در این حوزه یا از قالب خود دانشجوها یا جریان های فرهنگی- هنری و یا چنین فضاهایی که در بیرون وجود دارند ، استفاده می نماییم.

نحوه ارتباط با این تشکیلات به چه شکل می باشد؟

ارتباط با جنبش از این طرق مهیا می گردد: سایت اطلاع رسانی جنبش عدالت خواه به آدرس www.edalatkhahi.ir ، مرتبطین جنبش در دانشگاه ها، دفتر مرکزی جنبش و دفتر نهاد رهبری در سراسر کشور.

این مطلب در عدالتخواهی

این نوشته در تحربیات فعالیت ها, مصاحبه ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *