سید ابراهیم رییسی چگونه می‌تواند جبهه انقلاب را رشد دهد؟

سید ابراهیم رییسی اگر می‌خواهد جبهه انقلاب را نجات دهد باید خود از عرصه سیاست خارج شود و تبدیل به چهره‌ای اجتماعی شود. حتی بیانیه بدهد و بگوید در انتخابات آتی کاندید نخواهد شد یا حتی اگر اعتقاد دارد بگوید دیگر کار سیاسی نخواهد کرد. او باید از تبدیل آستان قدس به پاتوق ورشکستگان سیاسی هم خودداری کند. نباید مردم مثل شهرداری تهران کارهای او را برای دستیابی به قدرت ارزیابی کنند. بعضی کارهای شائبه ایجاد کن مثل حضور او در میان محرومان همراه خبرنگار نیز اصلاح شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

?سید ابراهیم رییسی اگر می‌خواهد جبهه انقلاب را نجات دهد باید خود از عرصه سیاست خارج شود و تبدیل به چهره‌ای اجتماعی شود. حتی بیانیه بدهد و بگوید در انتخابات آتی کاندید نخواهد شد یا حتی اگر اعتقاد دارد بگوید دیگر کار سیاسی نخواهد کرد. او باید از تبدیل آستان قدس به پاتوق ورشکستگان سیاسی هم خودداری کند. نباید مردم مثل شهرداری تهران کارهای او را برای دستیابی به قدرت ارزیابی کنند. بعضی کارهای شائبه ایجاد کن مثل حضور او در میان محرومان همراه خبرنگار نیز اصلاح شود.

?او ظرفیتی بزرگ به نام خادمی امام رضا را دارد که باید معنایش بازتعریف و دایره‌اش گسترش یابد. خدمت به امام رضا (ع) آرزوی بسیاری ایرانی‌هاست او باید برای تحقق این آرزو ظرفیت ایجاد کند.

?از همین طریق، آستان را در رفع نیازهای عمومی مردم وارد کند و عاشقان خدمت به حرم رضوی را سازمان‌دهی کند.

?مثلاً یک نیاز بهداشت و درمان است. آستان قدس می‌تواند در مناطق مختلف کشور مخصوصاً مناطق محروم بیمارستان‌هایی تأسیس کند یا مدیریت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هایی را بر عهده بگیرد و تمام یا اکثر کارکنان آن از پزشک و پرستار و تکنیسین و خدمات و مدیر و… به‌رایگان خادم امام رضا (ع) باشند. علاوه بر آن می‌تواند به حوزه بهداشت ورود کند و پزشکان عمومی و سنتی را با همین عنوان با هزینه‌های پایین یا داوطلبانه برای ارتقای بهداشت مناطق محروم و متوسط به پایین به کار گیرد که هم مردم را رشد می‌دهد هم اوضاع آشفته افرادی مثل پزشکان عمومی را اصلاح می‌کند.

?اگر در انتخابات ادعای احیای جهاد سازندگی را داشت نمونه آن را ذیل آستان ایجاد کند که فراتر از خیریه و کمک به فقرا به رفع استضعاف بپردازد. او می‌تواند حلقه‌های جهادی محلی را با عنوان خدمت به امام رضا در سراسر ایران مدیریت کند که متخصصان، نخبگان و افراد عادی را دربربگیرد و ببینند عوامل استضعاف و محرومیت هر منطقه چیست و به دنبال پیگیری آن از مسئولین، خدمت مستقیم، آگاه کردن محرومین و… باشد. فراتر از بعضی خدمات باکارهای مرسوم جهادی.

?او می‌تواند با محدود کردن بنگاه‌داری استان قدس ظرفیت‌های مکانی، مالی و انسانی آستان را برای ایجاد شغل به کار گیرد. مثلاً با ایجاد صندوق اشتغال امام رضا به شیوه‌هایی نظیر بانک‌های نبرد و گرامین علاوه بر فراهم آوردن تسهیلات کوچک با مشاوره و نظارت نحوه هزینه کردن آن‌ها را در بنگاه‌های کوچک اقتصادی پیگیری کرده و ان بنگاه‌ها را ارتقاء دهد یا براساس شاخص‌هایی مکان‌های در اختیار آستان در نقاط مختلف کشور را موقتاً به بنگاه‌های تازه تأسیس اختصاص دهد. نقش یک شتاب‌دهنده را برای کسب‌وکارهای کوچک و ابتکاری ایفا کند. حتی برای چنین کارهایی از مردم سرمایه یا مکان را به‌صورت موقت جمع‌آوری کرده و نظارت بر نحوه کاربرد آن را انجام دهد. حتی بخشی از نخبگان را داوطلبانه برای این فرایند به کار بگیرد. این فرایندها هم همه شفاف و قابل نظارت برای عموم باشد.

?او می‌تواند با ایجاد شفافیت کامل در استان از هزینه‌ها و درآمدها و اموال استان تا اموال و حقوق آحاد مسئولین خرد و کلان، نهادهای دیگر دولتی و عمومی را برای اقدام مشابه در فشار بگذارد.

?او می‌تواند باب جدیدی برای صدور انقلاب که احتمالاً در دولت دوازدهم چون هم‌اکنون با چالش‌های گسترده مواجه خواهد شد باز کند. با پشتیبانی از طلاب و دانشجویان فعال در این عرصه و به‌کارگیری امکانات مکانی و فرهنگی آستان زمینه بزرگی برای آموزش و رفت‌وآمد جوانان جهان اسلام و محور جهانی مقاومت نظیر امریکای لاتین را به ایران را فراهم و همین‌طور ارسال گروه‌های فعال به جهان را پیگیری کند. به‌ویژه سال ۲۰۱۷ که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز هست. بسیاری از این‌ها با توجه به امکانات آستان هزینه زیادی ندارد.

?او می‌تواند زمینه اصلاح و رشد گروه‌های خودجوش مردمی فعال در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی را با ایجاد مرکز رشد این گروه‌ها سامان دهد و با سطح‌بندی آن‌ها خدماتی مشاوره‌ای ارتقایی برای آنان فراهم کرده و در صورت بهره‌وری بالا امکان استفاده از بعضی ظرفیت‌های استان یا خادمی افتخاری امام رضا را برای آنان فراهم کند. با توجه به سفرهای سالانه اکثر این گروه‌ها به مشهد وی از ویژگی ممتاز در این حوزه‌ها برخوردار است.

?او می‌تواند نظیر بخشی از چند حلقه جوانانی که تا این مدت به کار گرفته به‌صورت داوطلبانه یا رسمی بخش زیادی از جوانان انقلابی را که فرصت به‌کارگیری ابتکارات آنان در حاکمیت فراهم نیست، در قالب هسته‌های تحول در بخش‌های مختلف استان به کار بگیرد. حتی می‌تواند برای ایده یا این اصلاحات فراخوان عمومی بگذارد.

البته نکات زیادی در مورد مدیریت خود استان هست که جای بحث جداگانه دارد و اشرافیتزدایی-سلطنتزدایی از آستان و نحوه اداره و رشدش محل بحث جداگانه است.

همین مطلب در کانال جمهوری

این نوشته در یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *