مسئولان دانشگاه علامه باید در قبال این اتفاقات پاسخ‌گو باشند

دانشگاه علامهاگر این مسئله صرفاً به رفع تعلیق دانشجویان بسیجی که مظلوم واقع‌شده‌اند منتهی نشود و فرآیند گفتمان‌سازی و انتقال این دغدغه به اذهان عمومی به‌خوبی طی شود و اگر مسائلی که سال‌ها در دانشگاه‌های علوم انسانی و در میان دانشجویان اسلام‌گرا و استادان انقلابی مغفول بوده است، به‌صورت عینی در فضای دانشجویی و فضای نخبگی و حتی فضای مردمی ما مطرح شود، یک گام و فرصت بسیار خوب برای تحول جدی در علوم انسانی است. این مسئله بستگی به این دارد که هم مسئولین تعامل خود با دانشجویان را در این مورد به نمایش بگذارند و واقعی بودن شعارهای خودشان را با عملِ همگام و تعامل با دانشجویان انقلابی و استادان اسلام‌گرا نشان دهند و هم اینکه تشکل‌های دانشجویی، دانشجویان علوم انسانی و استادان انقلابی باید در این مرحله فعالیت‌های خودشان را برای واردکردن این گفتمان به عرصه عملی، به‌صورت جدی و هماهنگ به صحنه بیاورند. در غیر این صورت مثل خیلی از فرصت‌های دیگر که در انقلاب اسلامی برای پیگیری این گفتمان به وجود آمده، این فرصت نیز که می‌توان از آن به‌عنوان لطف خفیه الهی یادکرد از بین خواهد رفت.

اشاره: این مصاحبه ۵ سال پیش و در پی برخورد مدیریت سابق دانشگاه علامه طباطبایی با دانشجویان بسیجی به‌وسیله‌ی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه انجام شد و در شماری چند از رسانه‌های مکتوب بازتاب یافت. بازخوانی این مصاحبه بعد از ۵ سال و تضییقات مضاعف به دانشجویان انقلابی در دانشگاه‌ها در دوره‌ی جدید و دوره‌ای که منتقدان برون‌گفنمانی مسائل را نسبت به گذشته جابه‌جا می‌کنند، و ریاست دانشگاه علامه به صورت سیاسی تعویض شد، خالی از لطف نیست.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب علوم انسانی و اهمیت آن و با توجه به گذشت ۵ سال از مدیریت آقای شریعتی در بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه، تحلیل شما درباره شیوه مدیریت ایشان چگونه است؟

متأسفانه ما در لایه‌های پایین حاکمیت با معضلی مواجه هستیم و آن‌هم این است که با فرامین مقام معظم رهبری به‌صورت جدی و به‌صورت فرامین حکومتی و ولایی برخورد نمی‌شود. درنتیجه ما در کل نظام آموزشی‌مان شاهد هستیم که به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اصلاح و تحول علوم انسانی، در مورد آزاداندیشی، در مورد میدان دادن به بچه‌های حزب‌اللهی در داخل دانشگاه‌ها و عدم تحت‌فشار بودنِ آن‌ها و مواردی ازاین‌دست بی‌توجهی می‌شود و همچنین مشخصاً جاهایی مثل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) به مرحله بحرانیِ خود نزدیک می‌شوند. این مهم‌ترین مسئله است که باید به آن فکر کرد و مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) باید در قبال اتفاقاتِ ۵ سال گذشته و برخوردهای متعددشان با دانشجویان بسیجی که مطالباتِ به‌حق و انقلابی داشتند و مطالبات مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کردند، پاسخ‌گو باشند.

با توجه به اتفاقاتی که پیش‌ازاین رخ‌داده، نظیر اخراج مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، احضار ۳ تن از خواهران بسیجی به کمیته انضباطی و اخیراً هم تعلیق چند نفر از

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.