نقدی بر ترانه وظیفه‌ات چیه؟

vazifat chieنیاز به خواندن کار برای حزب‌اللهی‌ها خوب و لازم است، به ویژه اگر کار هویتی باشد. حتی رهبر انقلاب هم چند بار در دیدار با چهره‌هایی نظیر طالبزاده و… تاکید کردند که  کاری بسازید که بچه ها حتی کوه هم می روند بتوانند تکرار کنند، یعنی با آن احساس هویت کنند. این هم الزاماتی دارد، طبیعتاً ریتم کار، و مواردی که در رپ های مرسوم هست و….توانایی نمایندگی ان را ندارد و ترانه آن هم باید وزانت بالایی داشته باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

وظیفه ات چیه؟ ترانه ای از یک سازنده گمنام است که یکی از فعالان دانشجویی است. چند نکته را میتوان در مورد این کار بازخوانی کرد

  • برای بچه حزب اللهی ها نباید رپ خواند، این را برای جذب باقی مردم می خواهیم؛ اجرای کارهای ضد آمریکایی و تحریم و …. برای مردم خوب است، حتی اگر ادبیات بچه حزب‌اللهی‌ها به صورت اعلام هویت برای مردم خوانده شود، خوب استولی برای خود آن‌هاابزار خوبی نیست!
  • بعضی عبارت‌های کار خوب نیست مثل با سرعت باکتری تکثیر می شیم، شیرفهم شدی،  شوک می دم! تردمیل
  • بخش های کند کار خوب و قابل تامل است. این صحبت کردن تند خوب نیست برای این موضوع یعنی باور کن و… نیز  خوب است. اصرار یه تندگویی مثل رپ های مرسوم که در سایر کارهای رپ این طیف موجود است، نیز بی‌وجه به نظر می‌رسد.
  • ادبیات در معنای تم (نه لغات) مردمی نیست، یعنی  زندگی مردم که باید ملاک کارها باشد و نشان دهد با مقاومت و ایستادن ما زندگی تامین می شود، خوب نیست.  ما میخواهیم نشان داهیم ما راه داریم ولی در این کار از ادبیات ترکش دارم و ورزش و .. استفاده شده که این هدف را محقق نمی‌کند. مثل عباراتی نظیر من از بین نمی رم چون راه دارم، نقشه دارم، توانایی دارم نه این که ورزش دارم و عشق ترکش هستم. ما می خواهیم نشان بدهیم بیشتر از تفکر آن ها به دنبال زندگی هستیم. تکیه کلام هایی مثل حاجی و… هم که کلیشه شده است به کار ضربه می زند.
  • این کار اگر خطابش به جوان ایرانی بود نه جوان حزب اللهی کار متوسط و حتی بالاتر خوبی بود.
  • رکن هر کار ترانه است، برای ترانه وقت بیشتر هر چه قدر بگذاریم ضرر نمی کنیم، چیزی که در این کار نیز نمود داشت.
  • در کل وظیفه ات چیه شروع خوبی برای خواننده اش است که از انتظاری که از یک کار اول است، به نسبت زیادی بالاتر است.
  • نیاز به خواندن کار برای حزب‌اللهی‌ها خوب و لازم است، به ویژه اگر کار هویتی باشد. حتی رهبر انقلاب هم چند بار در دیدار با چهره‌هایی نظیر طالبزاده و… تاکید کردند که  کاری بسازید که بچه ها حتی کوه هم می روند بتوانند تکرار کنند، یعنی با آن احساس هویت کنند. این هم الزاماتی دارد، طبیعتاً ریتم کار، و مواردی که در رپ های مرسوم هست و….توانایی نمایندگی ان را ندارد و ترانه آن هم باید وزانت بالایی داشته باشد.
این نوشته در یادداشت ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

3 Responses to نقدی بر ترانه وظیفه‌ات چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *