نقدهایی به مستند گام نهایی

(4967)مخاطب کار ظاهراً بچه حزب اللهی ها هستند، تا مردم عادی. کار می‌توانست به به رفع تحریم و مسائل واقعی که مردم درکش می کنند، گره بخورد. حتی سوال محوری زیباکلام می توانست محور بشود،  که مورد درک عمومی قرار بگیرد،اما کار در نهایت متشتت شده است.
در مجموع گام نهایی کار قابل قبولی است که با اصلاحاتی می تواند به کاری بهتر تبدیل شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
مستند گام نهایی در مورد گام نهایی مذاکرات هسته‌ای به همت گروه تجلی آماده شده است.
۱- کار از نظر این که در بازه گام نهایی آماده شده و تا به حال کار این قدر با تمرکز در چنین حوزه‌ای نداشته‌‌ایم، منحصر به فرد است.
۲- کار روی نقاط خوبی مثل حرف‌های زیباکلام و شیرزاد در مورد هزینه فایده انرژی هسته‌ای دست گذاشته است، ولی متأسفانه خیلی قضیه را باز نکرده است. در نهایت به این سوال درست پاسخ نداده است، گذری چیزهایی در این باره گفته شده است اما بسیاری از استدلال‌ها برای عموم مردم قابل فهم نیست. در نهایت مستندی مثل پاندوراز پرامیس موفق‌تر از این کار در پاسخ به این سوال ظاهر شده است، گرچه می‌شد از همان هم استفاده‌هایی کرد!
۳- کار مستند صندلی است، محوریت اصلی کار  روی یک سری مصاحبه صرف تمرکز کرده است! کارهای آرشیوی خوب است، اما نتوانسته بر هویت مصاحبه‌محور کار غلبهکند. کارهای آرشیوی خیلی خوبی می شد کرد، مثلاً نطق شیرزاد در مجلس ششم می‌توانست در کار بیاید. یا تصاویر جدی‌تری از مذکرات در کار بیاید.
۴- چهرهها در مستند تناسب ندارند با هم، جای خیلی‌ها هم خالی است. در کار بیشتر  نماینده مجلس و دیپلمات داریم و هسته ای، آدم دیگر نمی‌شد در مورد این قضیه به کار گرفت؟
​۵- کار به شدت سیاسی با ادعاهای رییس جمهور شروع می‌شود اما به سراغ همین وعده‌ها نمی‌آید!
۶- اینسرت‌های کار، بهتر می‌توانست انتخاب شود، به ویژه در بحث عراقچی که از آن جمع طلبه که در آن سخنرانی کرده است، هیچ نمودی از آن ندارد.
۷- تم کار بسیار به مهار نشده  و سایر کارهای سفیر شبیه است و می‌توان گفت به اندازه آن هم موفق نشده است!​ مخصوصا در نوع شروع و پاسخگویی، شاید کپی‌برداری هم نبوده است، ولی ذهنیت شبیه به هم سازندگان به مخاطب چنین احساسی را انتقال داده است.
۸- ویژگی ممتاز این کار و نکته دیدنی کننده آن برای مخاطب به راحتی به چشم نمی‌آمد.
۹- کار  در فیلمنامه می توانست قوی‌تر باشد. یک سری شبهه مطرج شده و پشت همرفته است.
۱۰- بعضی صحنه‌ها میتوانست کم‌ حاشیه‌تر باشد، مثل حاشیه‌های صحبت زیباکلام! کار در این بخش به مستند معروفinside job شبیه شده است.
۱۱- تشخیص نقطه اوج کار هم به آسانی ممکن نیست
۱۲- مخاطب کار ظاهراً بچه حزب اللهی ها هستند، تا مردم عادی. کار می‌توانست به به رفع تحریم و مسائل واقعی که مردم درکش می کنند، گره بخورد. حتی سوال محوری زیباکلام می توانست محور بشود،  که مورد درک عمومی قرار بگیرد،اما کار در نهایت متشتت شده است.
در مجموع گام نهایی کار قابل قبولی است که با اصلاحاتی می تواند به کاری بهتر تبدیل شود.
این نوشته در یادداشت ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *