راهبرد غرب و کاسبان تسلیم در ماه‌های آتی: تعامل پشت‌پرده با آمریکا، تعامل با اروپا، قفل کردن کشور مادرمذاکره‌ها

باید در مدت چند ماه آتی، راهکارهای مقاوم‌سازی اقتصاد نظیر حذف دلار از تعاملات کشور و پیمان‌های پولی دوجانبه، جایگزینی سوییفت و… مورد مطالبه قرار بگیرد، تا کاسبان تسلیم نتوانند بگویند کشور راهی ندارد و تنها راه سازش است. نتیجه گره زدن مسائل به خارج در برجام در برابر مقاوم‌سازی درونی نیز باید پیگیری شود. که عمده ماجرا همین راهبرد است.

بسم الله الرحمن الرحیم

🔺دیوانه‌نمایی حسابگرانه ترامپ، با ایجاد ترس فراواقعی، چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، نه به خروج از برجام که دارد به ایجاد زمینه برای چانه‌زنی و فشار و نظارت بر ایران و ورود به حوزه‌های غیرهسته‌ای می‌انجامد.

🔺در این میان سازشکاران داخلی دو استراتژی را پیگیری می‌کنند. یکی تلاش‌های مذبوحانه برای دادن پالس به طرف آمریکایی و فعال کردن کانال‌های غیر رسمی که این روزها نمودهایی از آن دیده شده و بعضی سران آمریکا نیز به آن اذعان کرده‌اند.

🔺دوم باز کردن باب تعامل با اروپا.

🔺اما در لایه سوم و موازی این دو راهبرد دو اقدام در حال پیگیری است:

🔹یکی باتوجه به سیاه‌چاله‌تحریم تقسیم کشور به دوقطبی تحریمی/غیرتحریمی (همکاران سپاه/غیرهمکاران با سپاه) که طبیعتاً به تخریب توان دفاعی کشور و ایجاد بهانه برای تنش‌زدایی مضاعف می‌انجامد.

🔹دیگر اینکه با توجه به بی‌خیالی نسبت به مقاوم‌سازی اقتصاد، و قفل شدن کشور در چندماه آینده، طرح ضرورت پرداختن به مادرمذاکره‌ها و حل کردن علنی همه مسائل با آمریکا که به‌معنای حل نظام اسلامی در نظام سلطه است و عملاً مقدمه لازم سازش جامع با آمریکا یعنی استراتژی اول است. منتها چون فعلاً آشفتگی در داخل کشور کاملاً محقق‌نشده، تا تحقق آن به‌تعویق می‌افتد.
https://t.me/jomedia/109
✅تعامل با اروپا در این چارچوب
🔹هم حساسیت‌زایی کمتری نسبت به آمریکا دارد (چنان‌که یکی از چهره‌های این جریان بعد از دیدار سطوح عالی اجرای کشور با کامرون نخست‌وزیر سابق انگلیس به جای اوباما تصریح به انجام آن از طریق حساسیت‌زدایی کرد)
🔹هم سمت مقابل علناً پالس نشان داده است. چنان‌که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هفته پیش صریحا گفت و صداوسیما هم این قرار را تایید ضمنی کرد که مذاکره با اروپا در مورد موشکی، منطقه و هسته‌ای بعد از ۲۰۲۵ یعنی پایان برجام انجام شود.

🔸اتحادیه‌ اروپا علناً در راهبرد اتحادیه اروپا در برابر ایران مصوب ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ به برنامه اصلی و جامع خود شامل همه این موارد، حل کردن اقتصاد ایران در نظام جهانی، تعاملات علمی و فرهنگی و… اشاره کرده است، که مفاد خطرناکی دارد (رجوع شود به برجام ۲ و ۳و ۴ کجا در جریان است؟

برجام ۲ و ۳ و ۴ کجا در جریان است/بازخوانی مفاد خطرناک توافق ایران و اروپا و بیانیه استراتژی اتحادیه اروپا به سمت ایران و مذاکرات پنهان حقوق بشری

🔸اکنون سازشکاران داخلی، فشار گسترده‌ای را نیز بر نظام و رهبری برای تأسیس دفتر نمایندگی این اتحادیه (که اکنون به‌صورت غیررسمی و در قالب حضور نمایندگان اتحادیه در سفارت رئیس دوره‌ای در حال انجام است) در جریان دارند.

🔹اتحادیه اروپا نشان داده که همواره دنباله‌رو آمریکا عمل می‌کند و حتی گاهی که به‌عنوان پلیس خوب وارد شده (مثل هسته‌ای ۸۲ تا ۸۴)، از پلیس بد اثر پذیرفته است. جالب این‌که حتی در راهبرد اتحادیه در برابر ایران به ضرورت رعایت ملاحظات تحریمی آمریکا برای شرکت‌های اروپایی برای تعامل با ایران اشاره شده، که با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا برای ایران نه تقریباً که تحقیقاً هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت. دادن امتیازات گسترده بی‌نتیجه هم در نهایت دست ایران را مقابل آمریکا خالی خواهد کرد.

🔺چه باید کرد؟

۱️⃣در این چارچوب تمرکز بر محکوم کردن فرد ترامپ، پر کردن پازل آمریکا و سازشکاران داخلی برای انحراف افکار عمومی و بستن با پلیس خوب به بهانه پلیس بد بودن ترامپ است.

۲️⃣باید در مدت چند ماه آتی، راهکارهای مقاوم‌سازی اقتصاد نظیر حذف دلار از تعاملات کشور و پیمان‌های پولی دوجانبه، جایگزینی سوییفت و… مورد مطالبه قرار بگیرد، تا کاسبان تسلیم نتوانند بگویند کشور راهی ندارد و تنها راه سازش است. نتیجه گره زدن مسائل به خارج در برجام در برابر مقاوم‌سازی درونی نیز باید پیگیری شود. که عمده ماجرا همین راهبرد است.

۳️⃣در مورد اتحادیه اروپا باید چند اقدام پیگیری شود:
🔸 اعتراض به نقض حقوق‌بشر در کشورهای اصلی اتحادیه
🔸اعتراض به تلاش برای تأسیس دفتر نمایندگی
🔸بازخوانی سوابق تعامل ایران با اروپا که تنها یک مرحله کمتر تیره‌تر از تعامل با آمریکاست، به‌ویژه در دهه هفتاد و مذاکرات انتقادی
🔸اعتراض مورد به اقدامات عادی‌سازانه بی‌مبنا نظیر رفت‌وآمدهای بیجای سیاسی، هنری-فرهنگی، دانشگاهی-اقتصادی و…

۴️⃣مطالبه شفافیت تعاملات پشت پرده با آمریکا و دست گذاشتن بر واسطه‌های ناسالم این تعامل در داخل و سطح بین‌الملل و تعاملات موردی حساسیت‌زدا.

این نوشته در یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *