جلوگیری جنبش دانشجویی از خیانت تاریخی به نام خدمت به شهدا

سیطره‌ی نگاه حکومتی و نه مردمی به جنگ به بی هویت شدن قبور مردمی شهدا همچون کشته‌های ارتش اشغال‌گر در جنگ‌های جهانی منجر می‌شود، گفت: مسئله‌ی مهم و نگرانی عمده در از بین بردن بخشی از اسناد مشخص تاریخ انقلاب که در راس این موارد هزینه کردن پول در بخش‌های بی اولویت است که این موضوع مورد اعتراض شدید مقام معظم رهبری قرار گرفت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

این مصاحبه یکشنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۸۷  با خبرگزاری ایسنا به عنوان دبیر وقت جنبش عدالتخواه دانشجویی صورت گرفته است :
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در واکنش به ” طرح ساماندهی گلزار شهدا ” گفت: حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان مهمترین حرکت جمعی و دینی مردم ایران در مقابله با استکبار جهانی و دشمنان ایران اسلامی یکی از مهمترین آرمان‌ها و راهبردهای پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ از این رو لازمه‌ی این مسئله حفظ اسناد، تجربیات و نمادها و به طور کلی آنچه که مربوط به دفاع مقدس است، می‌باشد.
صادق شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: عده‌ای برای انتقال نشانه‌ها و آرمان‌ها به نسل بعد و افرادی که در جنگ نبوده‌اند و جنگ را ندیده‌اند و همچنین برای حفظ دست‌آوردهای جنگ فعالیت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: موسسات مطالعاتی و پژوهشی بر روی تاریخ و گذشته‌ی مردم ایران و همچنین آداب و رسوم هویتی مردم ایران کار می‌کنند که در رأس این نمونه‌ها مزار شهدا است. قبر هر شهید با توجه به شرایط و آداب و رسوم خاص و فرهنگ هر خانواده شکل گرفته که نسبت به تفاوت‌ها، این قبور نمایانگر هویت مردمی جنگ و حضور قشرهای مختلف در جنگ و همچنین منبعی برای تحقیق بر روی آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایران است.
شهبازی اضافه کرد: قبور شهدا نماد ارتباط جنگ و دفاع مقدس با زندگی قشر عظیمی از جامعه است که زندگی و پویایی را در این قالب نشان می‌دهد؛ به گونه‌یی که زندگی بسیاری از خانوادهای شهدا با قبر فرزندان شهیدشان پیوند خورده است که بر این اساس حضور مادران شهدا در مزار آنان باعث شده که این قبور شکل خاصی به خود گیرد. نمونه‌ی این موضوع ۲۰ سال زندگی یک مادر شهید بر مزار پسرش بود که در حال حاضر اتاقی که آن مادر در کنار قبر فرزندش برای خود ساخته است به عنوان سند ملی از مردمی بودن جنگ موجود است.
دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در ادامه اظهار عقیده کرد: حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس بعد از جنگ علیرغم تأکیدات امام و مقام معظم رهبری مورد بی‌توجهی جدی قرارگرفته است.
شهبازی ادامه داد: شروع این امر و تخریب و حذف نمادها و نشانه‌ها به بهانه‌ی نو سازی، لزوم تجدید روحیه‌ی نشاط درمردم و بهانه‌هایی نظیر ایجاد مزاحمت برای رانندگان در طول بزرگراه‌ها انجام پذیرفت، اما بعدها بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین این نهادها شد که این موضوع نشان می‌دهد این گونه سخنان شعاری تو خالی و برای تامین منافع بخشی از سرمایه داران و کمپانی‌های مشخص اقتصادی به ویژه کمپانی های خارجی بوده است.
این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: با وجودهمه‌ی این مسائل، مسئله‌ی جدی و بی توجهی به ساماندهی قبور شهدا است. به گونه‌یی که هنگام تدفین آنها بعضا مشکلاتی حتی برای رفت و آمد ایجاد کرد.
وی آن‌چه آن را بی توجهی مسئولین گذشته، عدم رعایت نشانه‌های زیبا شناختی ، بهسازی و نظم کلی این موارد می‌خواند را موجب این دانست که برخی از خانوادهای شهدا خود به ساماندهی این قبور اقدام کنند.
وی اضافه کرد: مسئولین جدید به نوسازی و بهسازی قبور شهدا توجه دارند اما نگرانی‌های جدی در این مسئله در حوزه‌ی سیطره‌ی نگاه مهندسین و بیلان کاری صرف و عدم توجه به گنجینه و نماد مردمی بودن جنگ به ویژه گنجینه مطالعات علوم اجتماعی به ویژه مردم شناسی است.
این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه سیطره‌ی نگاه حکومتی و نه مردمی به جنگ به بی هویت شدن قبور مردمی شهدا همچون کشته‌های ارتش اشغال‌گر در جنگ‌های جهانی منجر می‌شود، گفت: مسئله‌ی مهم و نگرانی عمده در از بین بردن بخشی از اسناد مشخص تاریخ انقلاب که در رأس این موارد، هزینه کردن پول در بخش‌های بی اولویت است که این موضوع مورد اعتراض شدید مقام معظم رهبری قرار گرفت که ایشان در پیام سال ۸۱ به جنبش دانشجویی پیگیری این موضوع را از جنبش دانشجویی مطالبه کردند.
وی ادامه داد: در زمانی که کشور مشکلات کلان و جدی در زندگی مردم و شهدا می‌بیند پرداختن به مسائل بی اولویت و بی توجهی‌های خیانت بار،‌ بی توجهی به مسائل جدی و با اولویت تر را دامن می‌زند از سوی دیگر سیطره و غلبه‌ی ظاهر گرایی موجب می‌شود که بی توجهی به روح جنگ را رقم زند.
شهبازی در ادامه توضیح داد: با وجودی که مقام معظم رهبری فرمودند: هر اندیشه و فکری تا در قالب هنر ریخته نشود قابلیت انتقال را نخواهد داشت از بیشترین نویسندگان و هنرمندان حمایت نمی‌شود و در شرایطی که سینه‌های ایثارگران و خانواده‌های شهدا به عنوان مهمترین اسناد زنده وهویت‌های عینی موجود در دفاع مقدس به آن بی توجهی می‌شود و آنها خاطراتشان را با خود به درون قبر می‌برند و در شرایطی که بیشتر کارهای دفاع مقدس خودجوش و بدون پشتوانه صورت می‌گیرد شاهدیم در کتاب فروشی‌ها و انتشارات به دلیل بی توجهی، ‌سیطره‌ی مافیای غیر انقلابی و مخالف انقلاب در توزیع محصولات فرهنگی رقم خورده است.این در شرایطی است که نسل جوان سوال‌های زیاد بی پاسخی پیرامون جنگ دارد که ممکن است که این سوال‌ها شبهه‌هایی درذهن آنها ایجاد کنند.
شهبازی با بیان این عقیده که با وجودی که امام تاکید کردند ایثارگران نباید در درون پیچ و خم زندگی روزمره گم شوند و حتی به آنها فشار آید شاهدیم که ایثارگران و خانوادهای شهدا به عنوان مهمترین سرمایه‌های جنگ علیرغم تبلیغات پوشالی و توخالی خدمت رسانی به آنها گرفتار مهمترین مشکلات معیشتی در زندگی هستند، گفت: این در حالی است که ممکن است این مسئله ما را دچار مشکلات امنیتی کند؛ چرا که اگر شرایط دفاعی برای ما پیش آید نسل بعدی به مقایسه‌ی برخوردها با مدافعان نسل قبلی می‌پردازد.
این فعال دانشجویی ابراز عقیده کرد: در شرایطی که تهاجم گسترده علیه جنگ سربازان و سرداران جبهه‌ی فرهنگی انقلاب و کسانی که در سطوح مختلف به بازنشر آن دوران می‌پردازند و موج تهمت و تخریب و سانسور علیه آنها وجود دارد موزه درستی برای جنگ وجود ندارد و موزه‌هایی که به عنوان گنجینه‌های شهدا است تعطیل شده و یا در دسترس نیست. از سوی دیگر کتابخانه‌ی مهم و قوی در این رابطه وجود ندارد و حتی سایت اطلاع رسانی و بانک اطلاع رسانی درحوزه‌ی جنگ نیست. در این شرایط هزینه‌کردن در رابطه با طرح ساماندهی قبور شهدا مصداق خرج بی اولویت مسئله خیانت بار تاریخ است .
دبیر جنبش عدالت خواه دانشجویی تاکید کرد: اگر نسل جوان جنگ را با روح خود نشناسد با سنگ و چوب های بی روح نخواهد شناخت. اگر این است با عمق وجود و طبق بیانات رهبر معظم انقلاب شهدا را بشناسند خود به سراغ قبرستان ها و مزار ها می‌رود.چرا که امام فرمود: مزار پاک شهیدا تا ابد زیارت عارفان ،‌دلسوختگان خواهد بود.
شهبازی ادامه داد: ما به عنوان حافظان آرمان های انقلاب درنسل سوم انقلاب، نسل به جا مانده از بعد از نسل جنگ افرادی که از سوی رهبر مأمور به جلوگیری از مصرف بیت المال و هزینه‌های بی اولویت شده است این مسئله را محکوم می‌کنیم.
وی ابراز داشت که از مسئولان و متولیان دفاع مقدس در کشور و مسئولان حفظ ارزش های دفاع مقدس و همچنین مسئولان عالی نظام برای جلوگیری از ادامه آن‌چه خیانت تاریخی می‌خواند حضور جدی آنها را مطالبه می‌کنیم . همچنین از ایثارگران وخانواده‌های شهدا ، جانبازان و مفقودین به عنوان بازماندگان و حافظان اصلی دست آوردها و ارزش های دفاع مقدس برای مقابله با این اقدام کمک می‌طلبیم .
شهبازی ادامه داد: از فعالان سیاسی،‌استادان دانشگاه و موسسات علمی، پژوهشی ، تاریخی ، مردم شناسی ، جامعه شناسی و مراکز مطالعاتی دفاع مقدس کمک می‌خواهیم چرا که به تعبیر امام سکوت امروز فردای ذلت باری را خواهد داشت.
دبیر جنبش عدالت خواه دانشجویی در پایان خاطر نشان کرد که دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها و در راس آن جنبش عدالت خواه دانشجویی در صورت عدم توقف سریع این طرح بنا بر بند«میم» وصیت نامه‌ی امام وارد عمل خواهد شد و از ادامه‌ی آن‌چه آن را خیانت تاریخی می‌خواند جلوگیری خواهد کرد.

این نوشته در مصاحبه ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 Responses to جلوگیری جنبش دانشجویی از خیانت تاریخی به نام خدمت به شهدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *