جنگ بر سر قدرت نمادین؛ فرصت را دریابیم

خود انرژی هسته ای برای ما موضوعیت نهایی ندارد. نه این که مهم نیست، ما باید به آن دست پیدا کنیم و خواهیم کرد. مهم تربیت انسان هایی است که با تمام توان در این حوزه ها وارد شوند و با روحیه جهادی کارامدی جمهوری اسلامی را در میان این همه فشار و ظلم و تهدید و….اثبات کنند .

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: یکی از دانشمندان های تک کشور که آشنایی ای داریم و خیلی هم با هم اختلاف سلیقه فکری وفرهنگی و سیاسی داریم. گفته بود روز تاسوعا یعنی چند روز بعد از ترور شهید شهریاری به دیدنش بروم سه ساعت بحث کردیم در مورد فضای موجود و جلوگیری از رعب بعد ترور مجید شهریاری و….بحث مفصلی شد که بعدها گوشه هایی از ان به صورت یک یادداشت منتشر شد:

قدرت انقلاب اسلامی و آمریکا هر دو قدرت نمادین است . آمریکا بیش از آن که ثمره ی پیشرفت تکنولوژیک را بخورد یک قدرت نمادین درست کرده که این جا LAND OF OPPORTUNITIES است (کتاب آمریکای ژان بودریار، این را خوب نشان داده است.) آمریکا غیر از یازده سپتامبر، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه اش هیچ گاه درگیر جنگ نبوده، در دنیا هم هرجا که پیروزی قطعی بوده وارد شده مثلاً جنگ جهانی دوم که پایان یافت و آلمان و انگلیس و فرانسه هزینه دادند و ژاپن اعلام شکست کرد، وارد شد بمب اتمی زد. یعنی یک قدرت نمادین نه لزوما واقعی. در حوزه ی علمی هم با کشاندن دانشمندان و ایجاد فرصت های مختلف رشد علمی قارچی درست کرده است. هالیوود هم وظیفه ی بازتولید سیادت آمریکا را در قالب بازتولید قدرت نمادین و طرح آمریکا به عنوان قطب شکست ناپذیر را بر عهده دارد، علوم انسانی هم چنین! حتی نظریات چپ مثل وابستگی و نظام جهانی یا امثال نظریات پایان تاریخ فوکویاما و…. همه و همه در قالب بازتولید این قدرت نمادین است.
انقلاب اسلامی هم قدرت نمادین حاصل از قدرت معنوی خود را از نفی این ابرقدرتی کسب کرد. ما در انقلاب اسلامی نه قدرت اقتصادی بودیم نه سیاسی نه نظامی نه هیچ چیز دیگر! مهم ترین قدرت ما در بعد مادی شکستن این قدرت نمادین بود. امام خمینی به تعبیر بعضی کارشناسان علوم اجتماعی غرب، زمین بازی پذیرفته شده قطعی جهانی را به هم می زد. این که این قدر روی گارهای احمدی نژاد مانور داده می شود، سر همین زدن زیر میز است. دعوا سر تکنولوژی هسته ای نیست، دعوا سر شکستن این ابرقدرتی سر تحریم است. ما در عرصه ی سیاسی این کار را کرده ایم، حالا داریم در عرصه ی فرهنگی و علمی این کار را می کنیم. تلاش آن ها برای ایجاد قطب های دیگر با یک اسلام منهای استکبارستیزی یا حتی دارای استکبارستیزی صوری مثلاً در مالزی و ترکیه برای همین شکستن این قدرت نمادین است.
در این میان انرژی هسته ای هم یک مسئله ی نمادین است . ما داریم در حوزه های دیگر مثلا نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، سلول های بنیادی، صنایع نظامی و….. کارهای خیلی مهم تر و بیشتر بومی شده انجام می دهیم. انرژی هسته ای  به عنوان دست یابی به تکنولوژی پیشرفته ضمن تحریم صورت نمادین یافته است. تکنولوژی پیشرفته ای که ابزار اعمال قدرت نمادین خود غرب بوده در بعد اقتصادی و تولید انرژی و مصارف دارویی و کشاروزی و…. و از آن مهم تر در بعد نظامی. این که ترورها از مسئولین به سمت دانشمندان هسته ای متمایل می شود، خیلی پیام دارد. دعوا سر شکستن قدرت نمادین است! این که در مذاکرات به ما می گفتند فقط ولو شده نمادین اعلام کنید کار متوقف است، یا حتی برای چند وقت محدود متوقف کنید، به همین جا برمی گردد.

****

یک حدیث در اصول کافی کتاب العقل هست : َ مَنْ لَمْ یَعْلَمْ لَمْ یَفْهَمْ وَ مَنْ لَمْ یَفْهَمْ لَمْ یَسْلَمْ وَ مَنْ لَمْ یَسْلَمْ لَمْ یُکْرَمْ وَ مَنْ لَمْ یُکْرَمْ یُهْضَمْ وَ مَنْ یُهْضَمْ کَانَ أَلْوَمَ وَ مَنْ کَانَ کَذَلِکَ کَانَ أَحْرَى أَنْ یَنْدَمَ (الکافی ۱ ۲۶ کتاب العقل و الجهل ….. ص : ۱۰) هرکس علم پیدا نکند قدرت فهم (درک و مفهوم سازی) نخواهد داشت و به تبع آن سلامت نخواهد بود و گرامی داشته نخواهد شد و هضم خواهد شد و مورد تحقیر و سرزنش قرار خواهد گرفت کسی که این گونه باشد به نقصان و خواهد رسید و پشیمان خواهد شد.

***

ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم . فرصتش را هم خود آن ها با این چند ترور برای ما فراهم کردند. گره زدن کار علمی به روحیه جهاد و شهادت و معنویت . یکی از معضلات ما به ویژه در بین بچه های مومن دانشگاه ها فقدان انگیزه به ویژه در حوزه های فنی و مهندسی است. بماند که ورود به این رشته ها در بسیاری موارد با استعدادشناسی و درک نیاز جامعه نیست، اما بسیاری از تغییر رشته ها و حوزه رفتن ها و…. از این ها بی مبنا تر است فقط به خاطر این که نمی توانند آرمان گرایی و کار انقلابی را در فضای حوزه ی تخصصی علمی خودشان تعیریف کنند، احساس بی معنایی و اتلاف عمر می کنند و می روند. حال که نیاز همین جا هم هست. اگر هم می مانند با انگیزه کار نمی شود. اگر روحیه جهادی گره می خورد ما خیلی جلو تر از اینی که هستیم در هسته ای حرکت می کردیم. کما این که جاهایی مثل رویان خیلی جلوتریم. یکی از دوستان که در یکی از همین محیطهای تخقیقاتی پزشکی دوره ایمشغول فعالیت بود، نقل می کردبرای جواب دادن آزمایش کلی روزه و نماز و نذر و… می کردند، فول تایم(به صورت تمام وقت) و با آخرین توان هم کار می شد، زمانی که آزمایش جواب می داد به سجده می افتادند. واقعاً غیر از رویان و بخشی از صنایع دفاعی (که طبیعتاً به خاطر فضای کاری این روحیه جهادی تزریق می شود) چه قدر جاهای دیگر این روحیه بوده است؟ این چیزی است که باید به سمتش رفت و البته مهم است که عَلَم آن قدرت نمادین هم زمین نخورد، که کار به جای مانده ها در آن حوزه است.

***

خود انرژی هسته ای برای ما موضوعیت نهایی ندارد. نه این که مهم نیست، ما باید به آن دست پیدا کنیم و خواهیم کرد. مهم تربیت انسان هایی است که با تمام توان در این حوزه ها وارد شوند و با روحیه جهادی کارآمدی جمهوری اسلامی را در میان این همه فشار و ظلم و تهدید و….اثبات کنند . امام در پیام بسیج دانشجو طلبه می گفت: « شما در جنگ تحمیلى نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب مى‏توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامى در جهان نیازمند فداکاریهاى شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که مى‏توانند به تمامى تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروى مى‏شود به زندگى‏ مسالمت آمیز توأم با صلح و آزادى رسید .»(صحیفه امام ج‏۲۱ صفحه ۱۹۶)

همین مطلب در تریبون مستضعفین

این نوشته در یادداشت ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

13 Responses to جنگ بر سر قدرت نمادین؛ فرصت را دریابیم

  1. بازتاب: سلامی: از جنگ با آمریکا استقبال می‌ کنیم | کافه خبر

  2. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود - پایگاه خبری شاخص

  3. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود » صبح قزوین

  4. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود!

  5. بازتاب: پاسخ خواندنی صادق شهبازی به جوسازی‌های رسانه‎ای اخیر/ | افق میمه

  6. بازتاب: نیویورک

  7. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود « لاهیجان | پایگاه خبری تحلیلی لاهیجان و رودبنه لاهیجان | پایگاه خبری تحلیلی لا

  8. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود | پورتال خبری پرسا نیوز

  9. بازتاب: واقعیت‌های ماجرای استقبال از روحانی به روایت دانشجویان - نورآسمان

  10. بازتاب: تریبون مستضعفین » عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود!

  11. بازتاب: عقب‌نشینی از حقوق ملت در نیویورک با لنگه‌کفش پاک نمی‌شود! | قیام للهقیام لله

  12. بازتاب: پی گیری تخصصی مسائل نظام (شیوه‌نامه‌ی کار علمی در یک تشکل دانشجویی) نسخه متنی | قیام لله

  13. بازتاب: قیام لله » بایگانی وب‌نامه (وبلاگ) » ایستادگی مردمی در برابر اجماع تحمیلی نخبگان سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *