بعضی نکات در مورد کارهای ورودی های دانشگاه ها

روزهای اول زمان ورود جدید بچه های دانش آموز به محیط جدید است و اکثرا هم نگرانی هایی هست، مهم جلب اعتماد و رفع مسائل اصلی فرد و خانواده اش است، نباید دانشجو احساس کند می خواهید جذبش کنید، موجب بد بینی نیز می شود. محور اصلی کارها از محتوادادن تا سخنرانی و اردو … باید طرح الزامات دانش پژوهی در محیط جدید و ملاحظات حول آن شود و جلب اعتماد صورت بگیرد که می تواند در قالب حلّ یک سری مشکلات یا دادن یک سری خدمات اتفاق بیفتد.
بسم الله الرحمن الرحیم
اشاره: دو سال پیش از بعضی دانشگاه ها تماس و چت و …..داشتم برای کارهایی که دارند برای ورودی جدیدها می کنند، چقدر خوب است تجربه ها یا ایده ها جمع آوری شود. بچه ها محتواهای تولیدی یا نکاتی که در این مورد داشتند را در اختیار دیگران قرار دهند. مثلاً مجموعه هایی مثل آرشیو خیزش برای ورودی های جدید یا …. که مجموعه های آماده ای دارند که خوب است برای استفاده ی همه روی اینترنت بیایدچند نکته کلی را می گذارم تا فتح باب نکته ها و تجربیات و محصولات بقیه باشد. می شود کاربردی تر نکاتی را نوشت:

  1. روزهای اول زمان ورود جدید بچه های دانش آموز به محیط جدید است و اکثرا هم نگرانی هایی هست، مهم جلب اعتماد و رفع مسائل اصلی فرد و خانواده اش است، نباید دانشجو احساس کند می خواهید جذبش کنید، موجب بد بینی نیز می شود. محور اصلی کارها از محتوادادن تا سخنرانی و اردو … باید طرح الزامات دانش پژوهی در محیط جدید و ملاحظات حول آن شود و جلب اعتماد صورت بگیرد که می تواند در قالب حلّ یک سری مشکلات یا دادن یک سری خدمات اتفاق بیفتد.
  2. بعضاً بچه ها می خواهند همان هفته اول، یک نشریه بدهند یا یک سخنرانی بیاورند بعضاً در همان برنامه ی افتتاحیه که خیلی صریح از کار فرهنگی و …. سخن بگویند آن هم به صورت حداکثری! این ها بعضاً موجب زده شدن ورودی های جدید یا ترس آن ها می شود. جامعیّت گفتمان در محصولات یا برنامه ها یا مواجهات باید نشان داده شود اما از دادن یک دفعه ی غذا به نوزادی که ناگهان با دنیای جدیدی روبه رو شده باید خود داری کرد. نیز از استفاده از اساتید یا چیزهایی که نماد کم توجهی به فضای علمی یا زده شدن از دانشگاه هستند مثلاً دعوت کردن روحانی یا استادی که رشته ی فنی را نیمه کاره رها کرده برای صحبت از کار فرهنگی در دانشگاه فنی کار خوبی نیست. حتی المقدور از چهره ای معروف یا چهره هایی که ویژگی های خاصی داشته باشند یا در همین محیط دانشگاه مورد نظر، کار ویژه ای انجام داده اند باید استفاده کرد. به صورت نمونه چهره هایی که در همان دانشگاه کار مهم فرهنگی یا سیاسی یا …انجام داده اند، برای سخنرانی یا حضور در جمع بچه ها علاوه بر بچه های سال بالایی و احیاناً اگر اردوی ورودی دارید جزو کادر اردو یا علاوه بر آن. خیلی اتفاقات باید در رفاقت ها و بحث های چهر به چهره صورت بگیرد به ویژه در مورد طیف حزب اللهی که از دغدغه ها و سوالات و نوع رفتار قابل حول تشخیصند. (این به این معنی نیست که برنامه صرفاً گل و بلبل باشد ولی به این معنی هست که ضریب دادن ما به صورت آشکار به چه تعلق گیرد. باید تفکیک مخاطب هم بکنیم مخاطب اصلی ما بچه های حزب اللهی بالقوه و بالفعلند و برای بقیه هم می خواهیم جو عمومی مذهبی های شان را تقویت کنیم و عادی های شان ر ا هم به تشکل ها خوش ب یا می خواهیم نسبت به دستاوردهای نظام گفتمان ما می توانیم را ترویج کنیم.) دعوت کردن از چهره هایی که بعدها برای بچه ها در دسترس هستند به دعوت کردن چهره هایی که بچه ها دیگر نیم بینندشان اولویت دارد مگر در مقام نمایش وصل بودن آن چهره به بچه ها، مثلاً می شود یک دانشجوی مهم تحصیلات تکمیلی را از خود دانکده دعوت کرد تا یک چهره ی علمی بیرون دانشکده را.
  3. مهم است حضور حداکثری آدم های اصلی تشکل در تعامل با بچه ها. بعضاً به خیال این که کاری بکنیم که بچه ها ببینند مثلاً برای هفته ی دفاع مقدس، از ارتباط با ورودی جدید دور می شوند، به خیال این که دارند نمایشگاه می زنند که آن ها ر اجذب کنند! مهم در الویت ارتباط گیری است واین آدم ها که ترجیحاً باید سال بالایی های هر رشته باشند تا مدتی حداقل یکماه در دسترس و بین بچه های سال پایینی باشند. (حتی المقدور بعد از ارتباطات اولیه باید سرشاخه مشخص کرد و بچه ها را تقسیم کرد که بسته به برنامه های بعدی جذب تشکل دارد.) بچه های سرشاخه یا دم دست باید مشترکاً از بین بچه های بومی و خوابگاهی انتخاب شوند که هم در خوابگاه هم در مورد بومی ها ادم هایی باشند که برای طرف در دسترس باشند. حتی اگر دانشگاه همراه نیست و طور رسمی در فرایند ثبت نام یا برنامه ی معارفه و… ندارید بچه های تان را به صور تصادفی و حضور در صحنه و کمک به سوال های بچه ها در بین ورودی ها نگه دارید.
  4. گذاشتن دستگیره ی ارتباطی به هر نحو ممکن با بچه ها خیلی مهم است. غیر از حضور مستقیم نیروها خوب است شماره تلفن و ایمیل و پپامک و…. برای کمک و راهنمایی اعلام شود.
  5. در مورد محتواهای داده شده از تنوع قالب ها استفاده شود بهتر است. البته بسته نباید خیلی شلوغ باشد. حتی المقدور سعی شود به صورت غیر مستقیم بچه ها به خروجی های مجموعه مثل سایت و وبلاگ راهنمایی شوند:
  • چیزهایی از جنس نشریه وردی ها که کوتاه باشد. در این نشریه باید الزامات محیط دانشگاهی، رشته ی تخصصی معرفی یک سری چیزهای مهم یا ، توضیحی از تشکل یا آفت های محیط دانشجویی (به صورتی که عمده نشود)… باشد. به شدت از طولانی کردن یا بیانیه ای کردن یا تبلغی کردن نشریه پرهیز کنید.
  • نمایش ظرفیت های مهم آن رشته برای بجه ها خیلی جذاب و مهم است، مثلاً در فنی در حوزه های تخصصی خودشان، افق های فعلی را نشان دهید مثلا بحث های بیو و نانو و… و در علوم انسانی چیزهایی از جنس اهمیت رشته و فرصت های کار علمی در آن (دادن اعتماد به نفس در این جا خیلی مهم است.)
  • خیلی مهم است ما چهره های مربوط به گفتمان مان مثل آقا، شهدای اصلی و چهره های فکری و فرهنگی و سیاسی با وجهه ی روشن فکری دانشگاهی مثل رحیمپور، شهید چمران، شهید شهریاری و حتی چهره ای فرهنگی و هنری منتسب به جریان مان و…. را در محتواها و کارها نمود بدهیم یا مطالب کوتاه و یا عکس شان باشد. از سیاسی کردن مسئله باید خود داری شود، اما عمق و گستره ی جبهه ی انقلاب برای مخاطب دیده شود.
  • مطالب مهم و انقلابی یا سوابق علمی یک سری از شهدای احتمالی محل تجصیل می تواند مفید باشد به شرطی که عمده نشود.
  • امام و آقا را هم از منظر ضرورت تولید علم و دانشگاه پویا و …. به بچه ها بشناسانیم. مثلاً جزوه های خودباوری و کار علمی از دیگاه امام و آقا که بچه های ایتان و جنبش درست کرده اند. یا مثلاً اگر رهبری در آن دانشگاه حضور داشته و چیزهایی از این دست می تواند مفید باشد.(+، +، +)
  • می شود ابتکارهایی مثل تهیه ی یک سی دی یا دی وی دی حامل فیلم و صوت از یک سری اساتید انقلابی در مورد دانشگاه و وظایف دانشجو کار علمی و عدالتخواهی و… داشت.
  • آشنایی با رشته ها یا دادن نرم افزارهای تخصصی رشته که بچه ها در ترم های اول با آن سر و کار دارند یا گرفتن مصاحبه و گذاشتن آن در سی دی یا دی وی دی داده شده از اساتید یا نخبگان علمی یا بچه های مهم دانشکده در مرود فضای علمی و ….مفید و جذاب است.
  • کاملا با ادبیات امید بخش و گفتن ویژگی های مثبت دانشگاه و فرصت کار علمی و … وارد شوید و از به کار بردن ادبیات «من می دونستم این جوری نمی شه» و انتقادی منفی یا عمده کردن آفت های محیط دانشگاهی و یا اپلای گرفتن و … خودداری شود.
  • چیزهایی از جنس تنظیم تقویم آموزشی و …. هم بعضا می تواند مفید باشد. که لابه لایش یک سری پیام به مخاطب داده شود.
مطالب مرتبط:
  • طرح کامل جذب نیرو در یک مجموعه ی دانشجویی (۱و۲)
  • همین مطلب در گوگل باز
این نوشته در تحربیات فعالیت ها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to بعضی نکات در مورد کارهای ورودی های دانشگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *