مطالبات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی

دانشگاه باید به گونه ای تجدید بنیان شود که دانشجو معرفت دینی پیدا کند و وابسته به دین باشد.
خودتان را دینی بسازید
اساسی ترین وظیفه جوان، زنده نگه داشتن آرمان های کشور است.
فلسفه حضور دانشجو در دانشگاه، در وهله ی اول درس خواندن است. و الا ذمه اش مشغول مردم و خداست.
هیچ وقت آرمان ها را فراموش نکنید و به ملاحظه هیچ کس هم، آن ها را کنار نگذارید.
بی تفاوتی دانشجو نسبت به آن چه در جامعه می گذرد مصیبت بزرگی است.
امروز کوتاهی در امر هدایت پذیرفته نیست و عذری نمی توان برای آن آورد.
رکود در محیط دانشجویی به مصلحت نیست
آرمان ها را بخواهید، قله ها را مطالبه کنید تا یقین کنیم که لااقل به نیمه راه خواهیم رسید.

بسم الله الرحمن الرحیم

«مطالبات مقام معظم رهبری از تشکل های دانشجویی» کتابی است در قطع جیبی که خلاصه مجموعه رهنمودهای ایشان به تشکل های دانشجویی است که از مجموعه سایه سار ولایت، منشور مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه و دانشگاهیان از شال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۶ تلخیص شده است و به وسیله نشر معارف در چاپ های متعدد راهی بازار نشر گردیده است.

این کتاب کوتاه، کاربردی و خواندنی را که بی هیچ توضیح اضافی جملات کلیدی مقام معظم رهبری را در این مورد گزینش کرده است می توان از طریق انتشارات نشر معارف واقع در چهارراه کالج تهیه کرد.

گزیده مطالب

در زیر گزیده ای از نکات مهم طرح شده به وسیله ی معظم له و بعضی از جملات کلیدی را با هم می خوانیم:
هدف: تربیت علمای متدین، مرجعیت علمی دنیا در یک دوره
تجدید بنیان دانشگاه: دانشجو دارای معرفت دینی و وابسته به دین بشود.

ایمان و دینی زیستن

اساس کار: تعمیق ایمان در عمل و تقوا، ساختن دینی خود، خلوص نیت برای خدا، عمیق و شفاف کردن ایمان، اول شرط پیروزی: تدین، تعبد، پاکی دل و دامان، مراقبت از هوای نفس خود، مراقبت نسبت به چرب و شیرین دنیا، ذکر و توبه، زیرپا لگد کردن من نامطلوب، صرف نظر کردن از شهوات، غرایز و حیوانیت، خودسازی به قدر توان، در مقابل چشم بودن راه روشن دین و باور دینی، منعکس کردن صفای جوانی حاصل بینش توحیدی در اخلاق، عمق بخشی به ایمان دینی،

روشن کردن دل ها، آشنا کردن دل ها با لذت ذکر الهی، حداکثر استفاده برای پراکندن اندیشه نورانی اسلامی
به دست امدن اثر گذاری بر محیط و خوب درس خواندن با معنویت و ارتباط با خدا

اهمیت اعتکاف دانشگاهی
الزامات تحصیل در خارج
فراگیری علم در خدمت هویت ملی و ارزشی
آرمان خواهی:

دنبال کردن آرمان ها: عدالت، مساوات، آزادی معنوی، آزادی اجتماعی، عزت ملی، سرآمد شدن در جهان، آرمان های اول انقلاب، پیشرفت در کنار عشق و معنویت و ارتباط با خدا، مبارزه با استکبار، مبارزه با فساد، جنبش آزاد اندیشی، استقلال.

آرمان های دانشجویی: علم، عدالت خواهی، آزاد اندیشی (آزادانه اندیشیدن و تصمیم گرفتن، ترجمه ای و تقلیدی و مطابق بلندگوهای غرب نیندیشیدن و حرکت نکردن) و آزادی خواهی، علم جویی، مدیر آینده بودن، ارزش های متعالی، آرمان گرایی.

محافظت و پافشاری با دقت بر اصول و مبانی انقلابی، دینی و ایمانی خودتان.

سعی بر از دست ندادن آرمان گرایی و فراموش نکردن آن، کنار نگذاشتن آرمان ها به ملاحظه هیچ کس، حداکثر اهمیت دادن به روحیه انقلابی، ضرورت احساس مسئولیت، ضرورت همت و حرکت، اطلاع و حساسیت نسبت به مسائل جاری و سرنوشت ساز، زمینه سازی تحقق شعارهای اساسی انقلاب.

تقویت و تحکیم عظف احساسات به عدالتخواهی.

الزامات: آرزومندانه، شائقانه، صابرانه، شجاعانه، استقلال و عدم انفعال مقابل قدرتمندان عالم، آگاهی سیاسی، هوشیاری، انگیزه تپش انقلابی جوانی
فدا نکردن صفای جوانی برای اغراض، توهمات و خیالات برخی افراد.

وسط میدان بودن: الزامات: تدبیر، تجهیزات فرهنگی و فکری، محاسبه قبلی.

حفظ و مراقبت از سمت گیری انقلاب و خط مستقیم آن.
جهت گیری و مسئولیت مضاعف.
امکان تغییر کلی فضا با جهت گیری های دانشجویی.
همت و مسئولیت در مورد مسائل جاری جهان.
آرمان گرایی دانشجو ضمن جانب داری حکومت: انتقاد غیر خصمانه.
خطرناک بودن بی اعتنایی جوان نسبت به مسائل ملی و بین المللی.
بسیج برای تداوم فکر انقلاب.
موضع تهاجمی نه تدافعی: رفع شبهه هدف نیست.

تولید علم:

صدور علم به دنیا در ۵۰ سال آینده، خط مقدم علمی تا ۳۰-۴۰ سال، مرجعیت علمی در دنیا در یک دوره.
تبدیل علم به ثروت ملی.
پرهیز از تحجر علمی، توجه به نوآوری علمی و فکری.
بالا بردن سطح دانش، پیشرفت علم، دست یابی به قلمروهای جدید، تصرف عرصه های ناشناخته علم، رفتن به سراغ مرزهای دانش، دنبال کردن جلوتر بودن از دنیا در بخشی از علوم انسانی.

ضرورت ها و راه میان بر: روحیه استقلال کامل، توکل به خدا، کار برای ایمان.
اهمیت دادن به علم، حداکثر اهمیت دادن به علم و درس، شرافت ذاتی علم در اسلام.
ضرورت های تربیت دانشجو: پرسشگر، متعمق، اشکال کننده به استاد، جستجو گننده از زوایا و گوشه کنارهای بحث علمی.
محاسبه سند چشم انداز به مثابه دستور العمل.
به دست آمدن خوب درس خواندن با ارتباط با خدا و معنویت.
فراگیری علم در خدمت هویت ملی و ارزشی.
ورود بچه های مسلمان خوب به مراکز تحقیق.
رد هر مسئله مزاحم با علم و آگاهی.

دانشگاه اسلامی

۱- ایجابی
وجود همه جنبه ها در آن

۲- سلبی
فقط رعایت مسائل شرعی

کار فکری:
۱- ایجاد بنیه شناخت، تعمق و تدقیق و پرهیز از سطحی اندیشی، شناخت جهت گیری های کلی.
۲- ایجاد اتاق فکر با افراد مطمئن، خوش فکر، خاطر جمع، نگاه نو به مسائل و تواوشات فکری جدید.
۳- مبانی معرفتی: کار معرفتی عمیق، تعمیق پایه های معرفتی در همه زمینه ها، تقویت تا حد عدم راه یابی تردید، عمق بخشی به معرفت اسلامی، عمق اندیشه دینی، معرفت دینی و روشن بینی دینی، دست یابی به قلمروهای جدید در معرفت دینی، نگاه نو و مبتکرانه به مسائل دینی و فکری اسلامی، بحث و تحقیق و تکیه به کیفیت حجاب.
۴- در زمینه های علم، عدالتخواهی و آزاد اندیشی، تفکر و اصلاح غربزدگی دانشگاه، فلسفه فکری عدالت، آشنایی با تاریخ علم.
۵- دشمن شناسی: توجه به مسائل داخلی و خارجی از جمله امریکا و اسراییل، روشن بینی به تلاش استکبار برای جو سازی علیه ایران، تفکر روی شعار مبارزه با استکبار، شناخت تاکتیک و ضد تاکتیک، یافتن روش های مبارزه با آمریکا، شکافتن مفهوم استکبار و مبارزه، شناخت دشمن و تمایلات او، پیش بینی راه ها ورود دشمن.
۶- تاریخ و جریان شناسی: تاریخ سیاسی معاصر، اطلاع از عمق جریانات موجود در سطح جهان، مطالعه تاریخ اسلام و تطبیق آن با حوادث کنونی و درس عبرت گرفتن، سختی های جوانان در دوران خفقان رضاخانی، درک مقصود دولت های بیگانه و چیستی اعمال آن ها، افتخارات گذشته ملت، مطالعه شرح حال سرداران شهید.
۷- زمان شناسی: اطلاع نسبت به مسائل جاری و سرنوشت ساز، درک واقعیات کشور، بالا بردن آگاهی از مسائل جهان، درک مکان خود در تاریخ و سیاسیت، آگاهی به جهان امروز و مسائل پیرامون ما، دانستن مکان و زمان و تکلیف.
۸- مشخص کردن الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی خود بر اساس هویت ملی.
۹- انقلاب اسلامی: شناخت درست انقلاب با ریشه ها و مبانی فکری و منطقی، درک مبانی فکری انقلاب، بسیج برای تداوم و تعمیق فکر انقلاب، شناسایی مطالبات حقیقی انقلاب.
۱۰- حرکت سیاسی: مواضع صریح ، عالمانه، خردمندانه، هوشیارانه، مستدل و قوی در مسائل دینی و سیاسی، بازیافت شخصیت و هویت حقیقی تشکل های دانشجویی، پیشرفت اندیشه سیاسی، دنبال کردن بحث عوام و خواص، ملاک های فعالیت سیاسی.
۱۱- شناخت فضای فرهنگی کشور: کجا قرار داریم، چه بوده ایم، چه شده ایم و به کجا باید برویم؟

خط مشی ها:

۱- عدم ملایمت مقابل آمریکا.
۲- برنامه ها یا نباشد یا بر محور هدایت باشد.
۳- حرف و عمل عالمانه، منطقی، متین، عالمانه، برخواسته از دانایی، دارای روح تحرک، پیشرفت و تهاجم نه تدافعی، عاطفی توام با منطق، عزت و اقتدار در کلام، بحث و موضع گیری، پرهیز از شعار زدگی، گنجاندن مفاهیم شعاری در مجموعه کار، راقی بودن سطح فعالیت ها، ضرورت تلازم احساس و دانایی و شور، پرهیز از افراط و تفریط.
۴- روشن فکر تمام عیار مسلمان و متدین: حق طلبی، روشن ببنی و تکیه به استدلال و منطق.
۵- اعتماد به نفس، حذف عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس.
۶- شناخت جهت گیری های کلی و حفاظت از ان، عدم غرور و خودبیش بینی اهانت و بی اعتنایی به پیش کسوت ها، خود را طلبکار کشور و ملت ندانستن.
۷- برخورداری از اخلاق انسانی و احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود.
۸- پرداختن به وظایف مهم.
۹- رعایت دقیق مقررات به مثابه تبلور تفکرات انقلابی.
۱۰- پرهیز از درگیری، عدم ورود به میدان آشوب ها.
۱۱- ایجاد بنیه دینی و سیاسی.
۱۲- دفاع از نظام.
۱۳- عدم سکوت نسبت به انحرافات (جاهایی که خلاف اصول عمل شده است)، تصمیمی و عزم و امید برای اصلاح کج روی ها و انحرافات، اثر گذاری در مقابل منحرفین، توجه به رندان در کمین، عدم رفتار خشونت آمیز در اجتماعات مخالفان، مواظبت به عدم نفوذ دشمن، میدان ندادن به بی اعتقاد ها به نظام و انقلاب.
۱۴- مطالبه، احساس سودمندی مطالبه.
۱۵- اصولی.
۱۶- اعتلا طلب.
۱۷- رو به مردم.
۱۸- فعال، پر نشاط از لحاظ علمی و فکری، امید و اعتماد به آینده: غکر کردن، تصمیمیم گیری و اقدام پی در پی، پرهیز از یاس، مراقبت حفظ تحرک و عدم تنبلی، حفظ حضور قوی خود در دانشگاه محل تحصیل، احساس تکلیف در همه لحظه ها، آمادگی برای اقدام.
۱۹- ارزش گذاری دانشگاهی و معنوی صحیح.
۲۰- احساس عزت و استقلال، حفظ هنر، استقلال عزت خود.
۲۱- گاهی خطرناک بودن تزریق فکر و جهت گیری از محیط بیرون دانشگاه.
۲۲- میهمانی نه مدیریت دانشگاه.
۲۳- ضرورت سلامت، پیش روی، پیش گامی.
۲۴- هویت دینی و اصیل دادن به دانشجویان، برانگیختن تعصب ملی در دانشجویان.
۲۵- توجه به توانایی.
۲۶- عامل و مباشر سند چشم انداز.
۲۷- منتقد بودن و انتقاد پذیری لازمه نشاط و پویایی.
۲۸- مشاهده اوضاع کشور از بالا برای دیدن جایگاه و تکلیف خود.
۲۹- انضباط انقلابی ریشه دار در ذهن، دل و ایمان انسان ها.

وحدت حوزه و دانشگاه:

ارتباط متقابل، خوش بینی متقابل، کار کردن با هم، جدا نشدن از هم، استفاده کردن از هم.

وحدت

پرهیز از درگیری، تحمل همدیگر در محیط دانشگاهی، خروج از تقابل با هم، ارتباط معنوی اثر گذار با تشکل های همسو و ناهمسو، همکاری، تعامل درون خود، عدم در افتادن با هم، عدم خنثی سازی کار یکدیگر، پرهیز از معارضه و تضعیف یکدیگر.
نزدیک کردن دل ها در مبانی و اصول نظام.
مخالفت با حذف و انحلال و یک تشکل شدن.
مراقبت از اتحاد سازمانی و تشکیلاتی خود.

ارتباط با مردم:

جدا نشدن از توده، کمک به رشد و آگاهی و افزایش سواد مردم.
بینش و حرکت سیاسی.
۱- لازم و نه کافی.
۲- توجه به مسائل داخلی و خارجی از جمله امریکا و اسراییل، تبیین و شکافتن مبارزه با استکبار جهانی.
۳- پیدا شدن قدرت فهم، درک و تحلیل سیاسی در یکایک دانشجویان، اطلاع از عمق جریانات موجود در سطح جهان، فهم سیاسی موجب بازیچه نشدن، درک واقعیات کشور، دادن آگاهی و بیداری سیاسی به دانشجویان، ایجاد بنیه قدرت تحلیل، تحلیل از سیاست های جاری کشور و حوادث مهم جهان، سد راه دشمن شدن با تحلیل سیاسی درست و منطقی و دیدگاه روشن.
۴- نظرات اشخاص به عنوان تئوری قابل بحث، معتبر در آن: قانون.
۵- هوشیاری، فعالیت و نشاط در مسائل سیاسی و اجتماعی، عمق دادن به بنیان های اخلاقی و انقلابی دانشجویان، وجوب و لزوم حرکت سیاسی در دانشگاه ها.
۶- همراه کردن سیاست با منطق، حکم و فکر، پرهیز از افراط و تفریط، جلوگیری از دلزدگی از سیاست با کشمکش های سیاسی، تحمل و مدارای سیاسی، تحمل همدیگر در محیط دانشگاهی، مراقبت عدم آشفته سازی فضای دانشگاه، جلوگیری از گسترش خط بازی ها، اختلافات و منازعات سیاسی، وارد نکردن مسائل سیاسی بیرون دانشگاه به دانشگاه.
۷- مواضع صریح ، عالمانه، خردمندانه، هوشیارانه، مستدل و قوی در مسائل دینی و سیاسی، سیاست گری در مقابل سیاست زدگی و سیاسی کاری.
۸- مطالبه درمورد اصل ۴۴٫
۹- تقوا در اتخاذ مواضع سیاسی، برخورد خدایی و صادقانه با مسائل سیاسی، نقد منصفانه و نقد پذیری متواضعانه، انتقاد غیر خصمانه، رویکرد رهنمود و اصلاح در مطالب ، زبان اتنقادی و میل به آن چه نداریم، فعالیت سیاسی به معنای مخالفت با دولت نیست.
۱۰- دست یابی به قلمروهای جدید در سیاست.
۱۱- پیشرفت اندیشه سیاسی، بحث های جستجوگر و نه فرمایشی سیاسی.

نشریات دانشجویی

۱- رنگ دینی دادن به نشریات دانشجویی
۲- رویکرد رهنمود و اصلاح در مطالب
۳- استفاده از افراد صاحب نظر
۴- انس دادن جوانان با نماز
۵- راه مبارزه با بدها توسعه خوب ها
۶- قدرت تحلیل سیاسی دادن با نشریات
۷- عبارات خوب، موضوع گزینی خوب، پرهیز از نقش های تکراری بدون مفهوم برای مخاطب

مبارزه با استکبار

۱- یافتن روش های مبارزه با آمریکا
۲- ایستادگی مقابل استکبار و خنثی کردن حرکت های آنان
۳- روشن بینی به تلاش استکبار برای جو سازی علیه ایران
۴- تفکر روی شعار مبارزه با استکبار
۵- فریاد کردن تحول مورد نیاز برای بستن دهان دشمن
۶- ایجاد بنیه ایستادگی در برابر دشمن
۷- پیش بینی راه ها ورود دشمن
۸- تبیین و شکافتن مبارزه با استکبار جهانی
۹- شناخت دشمن و تمایلات او: نیازمند اهتمام کامل، عدم سهل انگاری، هوشیاری، بیداری کامل
نسبت با رهبری: عمل به عنوان بازوی رهبری

ضرورت های مبارزه

آگاهی، اتحاد، اخلاص، دلسوزی، استخدام همه نیروی درونی، زندگی مثل عنصر داخل جنگ، نگاه نکردن به چشم فاتح به خود و توجه به تدوام مسیر، شناخت تاکتیک ها و ضد تاکتیک ها، خودسازی، آماده سازی و تقویت برای مبارزه، هدفمند، درست متوجه به آرمان، هوشمندنانه، عاقلانه، دشمن شکنانه، افزایش مایه، وجود مبارزه تا وجود دشمن
تکلیف بودن مبارزه برای آزادی در تفکر اسلامی
امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه
تاثیر حتمی دارد،
تکلیف در قبال آن: شناخت و اقدام زبانی، صرفا نهی لسانی عدم برخورد فیزیکی، موثر تر بودن زبان از مشت
زدودن خستگی ها با تواصی به حق و صبر
تحقیر بی ملاحظه ی تحقیر کنندگان مومنین
ضرورت های شخصی: تحصیل، تهذیب و ورزش خوب، خودسازی علمی و اخلاقی و سیاسی و جسمی، آگاهی سیاسی، حفظ خود در مسیر اسلام و خط انقلاب، بستگی آینده کشور به اراده، فعالیت و خودسازی جوانان، نفوذ دادن انقلاب تا اعماق جان خود،
آفت ها: عدم ثبات
جذب ها:
ضرورت جذب حداکثر ضمن رعایت شرایط
حضور فعال، خردمندنانه، متکی با استقلال، همراه با شرایط دانشجویی جذب همه جز مریض ها
استقبال از اشتیاق دانشجویی
جذب حداقل ۴۰ درصد دانشجویان با ترک کم کاری، کج سلیقگی، قصور
جذب موافق، مخالف و معاند با صلاح اعتماد به نفس
راه علاج مسائل کشور: خودباوری، اتکا به دین و عمل به آن، باور به این که آینده کشور در دست ماست
اساتید و مسئولین: تشویق وامید دهی و پرهیز از یاس و دلسردی
مبارزه با انحراف: شناسایی و تصفیه عناصر نفوذی بعضی تشکل ها
تجدید بنیان دانشگاه: دانشجو معرفت دینی و وابسته به دین

بعضی جملات کلیدی

دانشگاه باید به گونه ای تجدید بنیان شود که دانشجو معرفت دینی پیدا کند و وابسته به دین باشد.
خودتان را دینی بسازید
اساسی ترین وظیفه جوان، زنده نگه داشتن آرمان های کشور است.
فلسفه حضور دانشجو در دانشگاه، در وهله ی اول درس خواندن است. و الا ذمه اش مشغول مردم و خداست.
هیچ وقت آرمان ها را فراموش نکنید و به ملاحظه هیچ کس هم، آن ها را کنار نگذارید.
بی تفاوتی دانشجو نسبت به آن چه در جامعه می گذرد مصیبت بزرگی است.
امروز کوتاهی در امر هدایت پذیرفته نیست و عذری نمی توان برای آن آورد.
رکود در محیط دانشجویی به مصلحت نیست
آرمان ها را بخواهید، قله ها را مطالبه کنید تا یقین کنیم که لااقل به نیمه راه خواهیم رسید.

همین مطلب در تریبون مستضعفین

این نوشته در خلاصه ها, معرفی محصولات فرهنگی ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *