کارهایی که می شود برای کاندیداهای مستقل در شهرهای کوچک کرد

این متن حاصل جلسات با تعدادی از کاندیداهای مستقل حزب اللهی انتخابت مجلس نهم در شهرهای کوچک بود که به صورت یادداشت منتشر می گردد. این کاندیداها اکثراً مورد حمایت هیچ لیستی قرار نمی‌گیرند. مظلومانه می‌آیند و می‌روند. مزیت رقابتی کاندیداهای دیگر و لیستی و جناحی که پول و حمایت اصحاب قدرت و ثروت و اطلاع رسانی است را هم ندارند. اما مزیت‌هایی دارند که اکثر آن‌ها فاقد آن هستند

بسم الله الرحمن الرحیم

این متن حاصل جلسات با تعدادی از کاندیداهای مستقل حزب اللهی انتخابت مجلس نهم در شهرهای کوچک بود که به صورت یادداشت منتشر می گردد.

مزیت‌های رقابتی نامزدهای حزب اللهی مستقل

این کاندیداها اکثراً مورد حمایت هیچ لیستی قرار نمی‌گیرند. مظلومانه می‌آیند و می‌روند. مزیت رقابتی کاندیداهای دیگر و لیستی و جناحی که پول و حمایت اصحاب قدرت و ثروت و اطلاع رسانی است را هم ندارند. اما مزیت‌هایی دارند که اکثر آن‌ها فاقد آن هستند:

  1. تحصیلات دانشگاهی و حوزوی
  2. روحیه ی بسیجی و آمادگی هزینه دادن و ریسک کردن در چارچوب تکلیف
  3. ارتباطات مردمی و مقبول نخبه های حزب اللهی بودن و اعتماد آن‌ها به نیروهای این چنینی
  4. آمادگی نخبه های حزب اللهی دانشجو و طلبه و بسیجی برای وقت و هزینه و توان گذاشتن برای حضور کاندیداهای اصلی
  5. ارتباط با نهادهای اثرگذار و گسترده ی مردمی مثل مساجد و هیئات و تشکل‌های اسلامی نسل سوم انقلاب

محوریت تبلیغات: ارتباط چهره به چهره و نهادهای مذهبی و تشکل‌های سنتی

بر اساس این مزیت نسبی‌ها مهم‌ترین محور تبلیغات، ارتباطات چهره به چهره با نخبگان و تشکل‌ها و نهادهای مذهبی -انقلابی و ارائه ی برنامه‌ها و حرف‌ها به آن‌هاست. این کار می‌تواند قبل از شروع تبلیغات و جلسات خانگی و تشکلی خصوصی و توجیه سر شاخه‌ها صورت بپذیرد. باید با نخبه های مختلف به صورت جدا جدا صحبت کرد. (تجربه ثابت کرده این نیروها بعضاً اختلاف نظر با هم دارند، و نیروهای فعال و پاک‌تر اصولاً به خاطر تخریب‌ها و بی اخلاقی‌ها کم‌تر حرف می‌زنند و در جمع‌های این جنین به انزوا می‌روند، توجیه جدا جدای هر گروه آن‌ها نقش بسیار موثر دارد) حزب اللهی‌های اصناف و بازار مختلف و تشکل‌هایشان، سردسته های هیئات، سردسته های فعالان مسجدی شهر، رسانه های انقلابی شهر، علما، اساتید دانشگاه و هنرمندان و فعالین سیاسی و اجتماعی، سخنرانان مهم آقا و حتی خانم شهر، مجموعه‌هایی که ارتباطات گسترده ی جهادی و خیریه و… دارند و هر تیپ مختلفی که ممکن است در شهر باشند. بچه های حزب اللهی به خصوص نخبگان دانشگاهی و مسجدی اگر به اصلح بودن نامرد توجیه باشند احتمال شرکت فعال آن‌ها برای تبلیغات زیاد است. علاوه بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های شهر، تعدادی از این بچه‌ها در تشکل‌های دانشگاه های محل تحصیلشان مشغولند که با پرس و جوی از فعالان فعلی و قدیمی دانشجویی دانشگاه های اصلی، می‌شود این بچه‌ها را پیدا کرد. گروه های جهادی شهر و منطقه، یا گروه‌هایی که از دانشگاه‌ها و شهرهای دیگر در این منطقه‌ها اردوی جهادی برگزار کرده‌اند، سر شاخه های خوبی به خصوص در روستاها می‌شناسند که می‌توانند به فرآیند انتخاب کمک کنند. در کنار علما، طلاب حوزه های علمیه در شهر مقصد، مرکز استان مهم است. بعضی طلاب و دانشجویان در دانشگاه‌ها و شهرهای بزرگ، مجمع‌های شهری و استانی دارند، صحبت با این‌ها می‌تواند در فضای تبلیغات موثر باشد. خوبی توجیه کردن برادران روحانی و فعالان جهادی این است که هم به فضای تبلیغ آشنا هستند و هم آمادگی دارند در صورتی که اصلحیت نامزد برایشان مشخص شود در مناطق مختلف حتی روستاها برای تبلیغ حاضر شوند و نحوه ی انتقال پیام درست را از غیر واقعی و شیوه های غلط تبلیغات می‌دانند.

ضد ضربه‌ها و فعال‌های غیر صاحب حق رای

چهره‌هایی هستند که حق رای ندارند، یا به لحاظ جایگاه و مسئولیت قانونیشان، امکان تبلیغ ندارند، اما وقت گذاشتن برای این‌ها می‌تواند هم به تبلیغات کمک کند، هم یک سری موانع احتمالی را رفع کند. نمونه های دسته ی اول، فعالان دانش آموزی هستند که رای ندارند، اما اگر احساس کنند، کسی اصلح است، قابلیت سازماندهی مساجد و خانواده‌ها و هیئت‌ها را دارند و آماده­ی وقت گذاری برای تبلیغات هستند. نمونه ی دسته ی دوم هم امام جمعه و سپاه و بعضی نهادهای انقلابی دیگر حتی دستگاه های امنیتی که آشنایی‌شان با نامزد موجب می‌شود، اگر فردا تخریب‌های گسترده علیه وی شکل گرفت، دروغ‌هایی مثل انتصاب به جریان فتنه و انحرافی و از این دست یا ضد انقلاب بودن و… در مورد او گفته شد، از تخریب جلوگیری کرده یا از اقدامات نسنجیده در صورت نشناختن و احاطه شدن به وسیله ی بمباران تخریبی خودداری کنند. طبیعتاً صحبت با آن‌ها اثر تبلیغی نخواهد داشت، اما غیر از کارکرد ضد ضربه و سپر بودن، در صورت اصلح تشخیص داده شدن، آدم‌های زیادی نیز که به صورت شخصی از این افراد سؤال خواهند کرد که وقت گذاشتن می‌تواند موجب عدم وجود نگرش منفی نسبت به نامزد مورد نظر در ایشان شود. طبیعی است وقتی وی را نشاسند موج گزارش‌ها و تخریب‌ها بد بینی ایجاد کند و احیاناً واکنش‌هایی را برانگیزد.

توجه به نوع تبلیغات

بعضی از نامزدها بدون توجه به اقتضائات مناطق دور افتاده و روستایی می‌خواهند همان مدل تبلیغاتی در تهران یا محیط‌های دانشگاهی را پی بگیرند. مثلاً حرف‌های قلمبه-سلمبه،  تبلیغات خاص تهران یاکاریکاتور و… به کار می‌گیرند. این‌ها در فضای دور افتاده و با اکثریت روستایی فهم نمی‌شود. تولید ادبیات مردم فهم برای حرف‌ها و برنامه های خوب و موثر لازم است. جایگاه نماینده هم ملی است، باید به مردم یاد داد که نماینده وظیفه ی عمرانی و… ندارد، اما نمی‌توان در مورد پی گیری‌های قانونی و در چارچوب وظایف نمایندگی در این حوزه چیزی نگفت. این موارد را بدون دادن وعده به صورت مشخص باید به مردم توضیح داد. استفاده از ابزارهایی مثل بلوتوث و… هم نباید مورد بی توجهی قرار گیرد، تکنولوژی در خیلی از روستاهای ما هم به صورت گسترده وارد شده است.

این نوشته در یادداشت ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *