مهمترین مسئله در مطالبه عدالت، عدالت در مطالبه عدالت است

1z5j1qp
شهبازی با بیان اینکه مهمترین مسئله در مطالبه عدالت، عدالت در مطالبه عدالت است، افزود: پرداختن به یک گروه خاص در موضوع عدالت مصداق عدالت خواهی سیاسی بوده و مذموم است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: این میزگرد سه شنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۸۷ از ساعت ۱۵ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

خبرگزاری فارس: دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید بر اینکه دانشجویان همواره در کنار مدیر مسئول سایت عدالتخانه خواهند ماند، گفت: در روزهای گذشته اتحادیه‌های دانشجویی، شاعران، طلاب، دانشجویان قم، مسئولان ۱۴ سایت اینترنتی، فعالان فرهنگی و دانشجویی حمایت خود را از مدیر این سایت اعلام کردند.

2e5m6n6به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، صادق شهبازی دبیر جنبش عدالت خواه دانشجویی بعد از ظهر امروز دوشنبه در کنفرانس خبری نمایندگان برخی از تشکل های دانشجویی که با موضوع عدالت و در دفتر بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه مهمترین مسئله در مطالبه عدالت، عدالت در مطالبه عدالت است، افزود: پرداختن به یک گروه خاص در موضوع عدالت مصداق عدالت خواهی سیاسی بوده و مذموم است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع مدرک وزیر کشور خاطرنشان کرد: با وجود اینکه جعلی بودن این مدرک تائید شد، اما وی از وزارت کشور عزل نشد و این محل سوال بسیار جدی در نزد افکار عمومی بود.
دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با اشاره به حکم مدیر مسئول سایت عدالتخانه گفت: سایت عدالتخانه در ماجرای موسویان، فقط سخنان رئیس جمهور و وزیر اطلاعات را به نقل از برخی خبرگزاری‌ها منتشر کرده است.
شهبازی با تاکید بر اینکه دانشجویان همواره در کنار مدیر مسئول سایت عدالتخانه خواهند ماند، گفت: در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم که اتحادیه‌های دانشجویی، شاعرها، طلاب، دانشجویان قم، مسئولان ۱۴ سایت اینترنتی، فعالان فرهنگی و دانشجویی و … پای کار آمده و حمایت خود را از مدیر سایت عدالتخانه اعلام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و افزود: کلیات طرح تحول اقتصادی نشان دهنده انگیزه جدی دولت برای تحول است که نقطه مثبتی است اما نگرانی‌های جدی در این خصوص وجود دارد.
دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر از این طرح پررنگ شده، موضوع نقدی شدن یارانه‌ها است، خاطر نشان کرد: این کار در دولت آقای هاشمی رفسنجانی نیز مطرح بود و متأسفانه خشن‌ترین مدل سرمایه داری که در سال ۲۰۰۳ به صورت طرحی از سوی بانک جهانی ارائه شد در حال اجرا است. (بعدها نظرم در مورد یارانه‌ها تغییر کرد و به تفاوت هایی بین آن با الگوی بانکقائل شدم).
شهبازی با اشاره به اینکه به نظر می‌‌رسد به تورم بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی و طبقات اجتماعی آن توجه چندانی نشده است، گفت: در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز متاسفانه شاهدیم که تنها بند (ج) آن یعنی آزاد سازی اجرا می‌شود ولی نسبت به بندهای دیگر که مربوط به شفاف سازی و… است، بی‌توجهی شده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه روی کار آمدن گفتمان اصولگرایی، افزود: با این وجود شاخص‌ها، برنامه‌ها، معیارها و ساختارهای مربوط به عدالت‌خواهی تبیین نشده و ما باید به سمت تبیین این معیارها به پیش برویم.
دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی همچنین نسبت به تلاش عده‌ای برای حذف گفتمان عدالتخواهی از جامعه هشدار داد.
شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از قوه قضائیه اظهار داشت: آقای هاشمی شاهرودی در ابتدای ورود خود به قوه قضائیه این قوه را ویرانه نامید که این نشان می‌داد انگیزه خوبی برای سامان دادن به قوه قضائیه دارد. اما مسائل مدیریتی و ساختاری بسیاری از کارها را فلج کرد و ما در سال نهم ریاست آقای شاهرودی بر قوه قضائیه همان مشکلات سال اول ریاست وی را مشاهده می‌کنیم. 
وی تصمیم قوه قضائیه برای لغو اعدام افراد زیر ۱۸ سال را عقب نشینی در برابر جریان های بین المللی تضییع حقوق بشر توصیف کرد و افزود: نگرانی ما از برخی کارشناسان قوه قضائیه است؛ چرا که بدنه کارشناسان غیر دینی و غرب زده در این قوه به مسائل یاد شده دامن می‌زند. البته این سخنان ما به این معنی نیست که انسان‌های خوب در قوه قضائیه وجود ندارند. بلکه شخصیت‌های بسیار خوبی در این قوه وجود دارند و حتی برخی از آنها به خاطر اجرای عدالت به شهادت رسیده‌اند.
دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در ادامه با انتقاد نسبت به آنچه آن را عدم شفافیت قضائی در کار قوه قضائیه عنوان می‌کرد به برخورد دادگاه ویژه روحانیت با طلبه سیرجانی اشاره کرد و افزود: دادگاه ویژه روحانیت خطاب به این طلبه سیرجانی که برای عدالتخواهی با پای پیاده به سمت تهران حرکت کرده بود گفته است که این کار خلاف شان روحانیت است، اما سوال ما این است که شان روحانیت چیست؟ و آیا شان روحانیت بنز سواری است. (بعدها نظرم راجع به طلبه سیرجانی تغییر کرد، اما استدلالهای این جلسه در مورد اعتراض به نحوه برخورد با او باقی است).
شهبازی خاطر نشان کرد: طلبه سیرجانی ۵۵ روز در بخش انفرادی زندان اوین بازداشت بود و جیره بهداشتی او را نیز قطع کرده بودند. اما پس از اینکه که متوجه شدند دانشجویان از این موضوع خبردار شده اند به یکباره مقدار زیادی جیره بهداشتی به طلبه سیرجانی دادند.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت بحث عدالت در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و با یادآوری طرح یکسان‌سازی مزار شهدا، خاطر نشان کرد: مهمترین منبع اثبات هویت تاریخی جنگ تحمیلی به خاطر سیطره نگاه تکنوکراسی فرهنگی به خطر افتاده است و می‌خواهند همان بلایی را که بر سر مزار شهدای گمنام آوردند، بر سر سایر شهدا بیاورند.

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *