ادعاهای رییس جمهور در مورد دستاوردهای ژنو در لغو تحریم و حفظ حقوق هسته ای از آذر ۹۲تا خرداد۹۳

حسن روحانی  Hassan Rowhaniحسن روحانی  Hassan Rowhaniخدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی – که سالها سعی بر انکار آن داشتند – قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. درنتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرتهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد-برد خواهد بود.

رعایت همه اصول و خط قرمزهای نظام، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای

خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی – که سالها سعی بر انکار آن داشتند – قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. درنتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرتهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد-برد خواهد بود.

۳/۹/۹۲نامه رییس جمهور به رهبر انقلاب

http://president.ir/fa/72880

 تصریح به حق غنی سازی

دکتر روحانی هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای را بسیجی دانست و گفت: برای عبور از پیچ تاریخی و حل مشکلات کشور نیازمند تفکر بسیجی هستیم؛ در گام اول مذاکرات اخیر، قدم مطمئن، مهم و خوبی در ذوب شدن یخ‌ها و شکل‌گیری اعتماد برداشته شده و حقوق هسته‌ای مردم و غنی‌سازی مورد تصریح قرار گرفته است.

البته حق فعالیت هسته‌ای و غنی‌سازی از حقوق مسلم و قطعی هر ملت و حق روشن و آشکاری است و آنچه اهمیت دارد، تصریح به این حق است که یک دستاورد سیاسی برای مردم است.

۳/۹/۹۲ جلسه هیئت دولت

http://president.ir/fa/72917

اذعان قدرت ها به حق غنی سازی

 اذعان قدرت‌های بزرگ به این حق مسلم از دیدگاه سیاسی و نیز برداشته شدن مشکلات از پیش پای ایران بسیار ارزشمند است.

دستاورد دوم؛ حق غنی‌سازی در خاک ایران است. این حق ملت ایران است، و هرکس هر تفسیری می‌خواهد، داشته باشد. در متن این توافق‌نامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی را انجام خواهد داد و به همین دلیل هم من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت.

برداشته شدن تمام تحریم ها با پایان یافتن مذاکرات جامع

دستاورد سوم؛ این نکته است که قدرت‌های جهانی اعلام کردند با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و دستیابی به توافق جامع، تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد. اینکه اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم‌ به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.

۳/۳/۹۲ کنفرانس خبری بعد از پذیرش توافق ژنو

http://president.ir/fa/72893

ساختمان تحریم را لرزاندیم، سیستم بانکی و روابط بانکی با اجرای توافق متحول می شود

من در بحث هسته‌ای به مردم اطمینان می‌دهم که به تعبیر شما اولین قفل باز شد، آن ساختمان تحریم را لرزاندیم، مردم هیچ شکی نکنند. حالا بعضی‌ها شعار می‌دهند و در دنیا چیزهایی می‌گویند، چاره‌ای ندارند، به هر حال باید صورت خود را سرخ نگه دارند، اما پایه تحریم را لرزاندیم، به هر حال سیستم بانکی و روابط بانکی ان شاء الله وقتی در آخر ماه این توافقات اجرایی شود، متحول می‌شود. در این توافق آمده، دیگر هیچ تحریم جدیدی اجرا نخواهد شد، خود این یعنی محدود کردن و مهار تحریم. خیلی‌ها تلاش می‌کردند که ایران منزوی باشد، اما امروز چه کسی منزوی است؟ دشمنان ما منزوی هستند.

اجرایی و عملیاتی شدن حق هسته ای با شفافیت

در مسأله هسته‌ای، می‌خواهم به مردم اطمینان دهم اصولی که مدنظر مردم است، حقوقی که متعلق به مردم است و چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، این اصول تا پایان، مراعات خواهد شد، یعنی در کشور، حق هسته‌ای با قدرت و شفافیت بیشتر عملیاتی و اجرایی می‌شود، حتی بخش غنی‌سازی که یک بخش از حقوق هسته‌ای ماست، ادامه پیدا می‌کند، امروز و فردا هم ادامه خواهد داشت و هیچ وقت غنی‌سازی متوقف نخواهد شد؛ این خط قرمز ماست.

غنی‌سازی در ایران متوقف نخواهد شد، این به عنوان خط قرمز است و غنی‌سازی حق روشن ماست. حالا بعضی‌ها خوششان بیاید و یا بدشان بیاید، ان‌پی‌تی را بخواهند طور دیگری تفسیر کنند، حالا حقوقدان هم نیستند ولی متأسفانه تعبیراتی می‌کنند که از یک سرهنگ بر می آید نه یک حقوقدان.

حفظ حق هسته ای ایران طبق ان پی تی، برداشته شدن همه تحریم ها در مرحله آخر

اصلاً در این توافق مهم نیست که در این شش ماه چه انجام می‌گیرد، مهم این است که سر اصول توافق کردیم؛ یعنی ایران حقوق هسته‌ای‌اش، طبق ان‌پی‌تی محفوظ است، می‌تواند فعالیت غنی‌سازی داشته باشد، در مراحل آخر تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد، کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته‌ای خواهند داشت و آخرین بندش هم این است که بعد از همکاری نهایی، ایران همانند همه کشورهایی است که ان‌پی‌تی را امضاء کردند و از حقوق خودشان استفاده می‌کنند.

هم چرخ زندگی می چرخد هم چرخ سانتریفیوژ

قول ما به مردم این بود که در کنار اینکه سانتریفیوژ می‌چرخند، زندگی مردم و اقتصاد هم بچرخد. امروز الحمدلله به این نکته رسیدیم، یعنی هم سانتریفیوژها می‌چرخد و هم ان‌شاء الله از این به بعد زندگی مردم بهتر خواهد چرخید و وضع کشاورزان و کارگران بهتر خواهد بود و بهرحال در همه زمینه‌ها ان‌شاء الله شاهد رونق خواهیم بود.

۶ آذر ۹۲ گزارش ۱۰۰ روزه

http://president.ir/fa/72988

اذعات به حق هسته ای ملت و اعتراف به کنار گذاشتن همه تجریم ها در پایان مذاکرات

امروز بحث بر سر موقعیت هسته‌ای ایران و اذعان قدرت‌های بزرگ به حقوق هسته‌ای ملت و اعتراف آنان نسبت به اینکه باید مسیر مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب رسیده و همه تحریم‌ها در پایان مذاکرات و توافق نهایی باید کنار گذاشته شود، نیست بلکه امروز اساساً دنیا نسبت به ملت ایران با دید دیگری می‌نگرد.

۹ آذر۹۲ سخنرانی در شورای اداری استان بوشهر

http://president.ir/fa/73080

مراعات همه جقوق مسلم ملت ایران

سیاست خارجی دولت؛ راهش بیان کردن و تشریح مبانی و آثار آنها برای مردم است. در این کار تنها دولت مسوول نیست؛ همه صاحبنظران، همه اساتید و همه دانشجویان عزیز باید بیایند و واقعیت‌ها را به جامعه امروز بگویند و بیان کنند و به مردم بگویند که به هرحال این توافق اولیه کوتاه مدتی که به دست آمده، چه گره‌هایی را در جامعه باز می‌کند؛ حتی در بخش وسایل و ابزاری که برای دانشگاه و برای بخش پزشکی نیاز داریم، شما می‌بینید که دولت یک گشایشی را باز کرده ضمن اینکه همه حقوق مسلم و همه اصولی که حق مسلم این مردم است را مورد مراعات قرار دادیم و قرارخواهیم داد و در آن چارچوب حرکت می‌کنیم. از خط قرمزها هم ما عبور نکردیم و نخواهیم کرد؛ هم دولت و هم دانشجویان و هم فرهیختگان باید آثار این سیاست را برای مردم بیان کنند.

۱۶ آذر ۹۲پرسش و پاسخ دانشجویان

http://president.ir/fa/73245

مفهوم توافق ژنو: پذیرش حق غنی سازی

مفهوم توافق‌نامه ژنو، این است که تمام حقوق ایران از جمله حق غنی‌سازی در آن به رسمیت شناخته شده است و اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این توافق مطرح کنند، به اعتماد فی‌مابین و تلاش‌های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده‌اند.

۲۰ آذر ۹۲

http://president.ir/fa/73370

برداشته شدن اولین قدم برای شکسته شدن تحریم ها

ما در تفاهم و در نقشه راه در ژنو به توافقی رسیدیم که چند روز دیگر این توافق اجرایی و عملیاتی خواهد شداولین قدم برای شکستن تحریمها برداشته خواهد شدما این راه را ادامه میدهیم اگرچه راه بسیارسخت و دشواری است.

 ۲۵ دی سخنرانی در جمع علمای خوزستان

http://president.ir/fa/73843

سست کردن پایه های تحریم

 تحریم کنندگان هم خیلی شعار میدهند که ساختمان تحریم باقی خواهد ماند و هنوز هم باقی است، اما دولت یکی دو پایه آن را سست کرده و به حول و قوه الهی این ساختمان فرو میریزد و مردم آثار آن رامشاهده خواهند کرد.

۲۶ دی سخنرانی در جمع کارکنان نفت دارخوین

http://president.ir/fa/73918

شکستن سد تحریم در توافق ژنو

میدانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم شدن قدرتهای بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران

توافق ژنو یعنی پذیرش جهان فناوری صلحآمیزی که در سایه تلاش و ایثار دانشمندان جوانمان به دست آوردهایم؛ یعنی شکستن سد تحریم که بر ملت عزیز و صلح دوست ایران تحمیل شده بود

۲۴ دی سخنرانی در جمع مردم اهواز

http://president.ir/fa/73830

حفظ حقوق ذاتی ملت ایران

 از طریق گفتوگوی موثر با گروه ۱+۵ توانستهایم راهکاری مبتنی بر تعامل را برای موضوع هستهای، مبنای عمل قرار دهیمراهکاری که در آن، تامین حقوق ذاتی ملت ایران و در عین حال، رفع نگرانیهای منطقیبرخی از کشورها به طور همزمان ملحوظ شده است.

۳ بهمن ۹۲ دیدار با شرکت های بزرگ در داووس

http://president.ir/fa/74150

رفتن تحریم ها به زودی

 امروز شرایط به گونهای است که تحریمها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلحآمیز است.

۳ بهمن ۹۲ دیدار با رسانه های گروهی در داووس

http://president.ir/fa/74148

رفع تحریم ها در قدم های بعدی توافق ژنو

 با کشورهای اروپایی نیز از دیرباز روابط عمیق اقتصادی و تجاری داشتهایم و با اجرای توافق ژنو در هفته جاری و قدمهای بعدی و رفع تحریمها، روابط ایران با حوزه اروپا کاملاً به حالت عادی باز خواهد گشت.

سخنرانی در داووس ۳ بهمن ۹۲

http://president.ir/fa/74116

فرو ریختن دیوار ظالمانه تحریم ها

 در بخش دیگری از سخنرانی خود در این نشست به بحث پرونده هستهای ایران و چگونگی فروریختن دیوار ظالمانه تحریمها پرداختم

۴ بهمن ۹۲ سخنرانی در فرودگاه مهرآباد در بازگشت از سوییس

http://president.ir/fa/74294

گشایش برای دانشگاه ها و دانشجوها در توافق ژنو

لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجوها بودفقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه میشوند

۱۵ بهمن ۹۲ سخنرانی در حمع روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی

http://president.ir/fa/74558

پاره شدن بسیاری از زنجیرهای ظالمانه

دکتر روحانی با بیان اینکه در بحث اقدام مشترک یا توافق ژنو مردم ما شاهد بودند که ما توانستیم با قدرتهای بزرگ در این زمینه با حفظ عزت و حقوق ملت به یک تفاهم و توافقی برسیم گفتامروز شاهد اینهستیم که بسیاری از این زنجیرهای ظالمانهای که به تحرک اقتصادی جامعه ما بستهاند در حال پاره شدن است

۱۶ بهمن ۹۲

http://president.ir/fa/74665

گسسته شدن زنجیر تحریمها

همچنین روابط با سایر قدرتهای جهانی که در بحث اقدام مشترک یا آنی که به توافق ژنو معروف است و مردم ما شاهد بودند که توانستیم با قدرتهای بزرگ در این زمینه در قدم اول با حفظ حقوق ملت به تفاهمبرسیم و امروز شاهد این هستیم که زنجیرهای ظالمانه و ناحقی که بر تحرک اقتصادی جامعه ما بسته بودند، در حال پاره شدن استامروز در زمینه صنعت غذا و دارو، خودروسازی و پتروشیمی شاهد پاره شدن اینزنجیرها هستیمدر بحث خدمات بیمه و کشتیرانی و حتی در زمینههای بانکی و پولی هم شاهد گسستن این زنجیرها هستیم.

۱۷ بهمن ۹۲ گفتگوی تلویزیونی با مردم

http://president.ir/fa/74672

زدن اولین ضربه به دشمن در تحریمها

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه در بحث تحریم، اولین ضربه را زدیم

گفتگوی تلیزیونی با مردم ۱۷ بهمن ۹۲

http://president.ir/fa/74670

شکسته شدن تحریمها

کتر روحانی توافق با کشورهای ۱+۵ و گامهای بعدی در راستای توافق نهایی را از جمله قدمهای جدی دولت در زمینه رفع تحریمها برشمرد و خاطر نشان کردامروز تحریمها علیه ملت ایران شکسته شده است.

۷ بهمن دیدار با فعالان اقتصادی هرمزگان در خارج از کشور

http://president.ir/fa/75557

برداشته شدن برخی تحریمها

در مسأله هسته‌ای به هر حال اولین قدم حل و فصل این مسأله را به خوبی برداشتیم که این قدم بسیار مهم بود و برخی از تحریمها برداشته شد؛ در واقع در جهان اعتراف شد که ایران جزو کشورهایی است کهفناوری هستهای و از جمله غنیسازی را دارد و خواهد داشت .

شکسته شدن تحریم ها

در زمینه اقتصاد البته کارهای بسیار مهمی پیش رو داریم؛ مسأله رکود را داریم که رکود را باید مثل تحریم که شکسته شد و باید بیشتر شکسته شود و از بین رود رکود هم شبیه همان تحریم است و باید شکستهشود که اولین شکست این رکود را ما در آخر امسال شاهدش هستیم؛ باید قدمهای جدیتری برداریم؛ مسأله اشتغال بسیار برای ما اهمیت دارد.

۲۸ اسفند سخنرانی در هیئت دولت

http://president.ir/fa/76122

متوقف کردن ارابه تحریم

توانستیم درباره مشکلی که به نام پرونده هستهای و تحریمی که به ناروا علیه ملت ما وضع کرده بودند، در اولین قدم موفقیتآمیز، به توافقی ولو کوتاهمدت دست پیدا کنیم و در واقع، ارّابه تحریم را متوقف کردیم؛ اینمسیر ادامه خواهد یافت و در سال جاری امیدواریم بتوانیم به توافق نهایی دست یابیم.

۲۹ اسفند پیام نوروزی

http://president.ir/fa/7613

 شکسته شدن برخی تحریمها و اعتراف دنیا به حقوق هسته ای و غنی سازی

شاهد اولین قدمها برای برداشتن تحریم ها با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، بودیدامروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریمها هستیم و از آن بالاتر اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هستهای وغنیسازی که در توافق ۱+۵ به آن اذعان و اعتراف شده است.

۲۶ فروردین ۹۳ سخنرانی در جمع مردم زاهدان

http://president.ir/fa/76625

برداشته شدن اولین قدم در شکستن تحریم

در کالاها اساسی و دارو چه شرکتهای خصوصی و چه دولت بخواهد وارد کند، السی باز میشوددر شعبات مختلف بانکهای خارجی جنس وارد میشود، بعد از اینکه وارد شد پول پرداخت میشود، بر خلافماههای قبل که کل پول پرداخت میشد به طرف و آن هم از طریق یک واسطه آن هم با درصدهایی که این وسط گرفته میشد و با خطراتی که بود، امروز اولین قدم در شکستهشدن تحریم برداشته شده استاینغیر از آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی دلار است که باید واریز شود و به تدریج دارد واریز و استفاده میشودکلاً ما شاهد یک تحول هستیم در نظام خرید.

 آنی هم که ما میخواهیم این است به هر حال برای شکستن تحریم قدمهایی برداشته شد، یعنی آنها تحریم پتروشیمی را برداشتند و در خودرو تحریم را برداشتنددر قطعات هواپیما تحریم را برداشتند و شمامیدانید همه شرکتهای مهم هواپیمایی دنیا برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام کردند.

مجری:یعنی الان داد و ستد انجام میگیرد؟

رییس‌ جمهوری: بله. ما مشکلی نداریماقداماتی هم در این زمینه شروع شده است.در زمینه تعاملات بانکی البته همه تحریم برداشته نشده، اما یک قدم مهم برداشته شده و آن اینکه دارو و کالای اساسی ماعین روال سابق خرید میشود، بدون اینکه اضافه بدهیم، در حالی که قبلا مشکلات فراوانی برای ما بود، به همین دلیل است که به شما اعلام کردم که امسال قیمت داروی خارجی ۱۰درصد کاهش خواهد یافت.لوازم پزشکی همهاش کاهش پیدا کرده استیعنی مثلاً لنز که خرید خارجی بوده یا استنت برای قلب کاهش پیدا کرده استکاهشهایی که میگویم قیمتها یک سوم و کمتر از یک سوم شده استلوازمپزشکی و ملزوماتی که ما نیاز داریم کاهش یافته.

 تعاملات بانکی یک قدم حل و فصل شده است اما قدمهای دیگری باقی مانده و در توافق نهایی اینها حل و فصل خواهد شد.

۱۰ اردیبهشت ۹۳ گفتگوی زنده با مردم

http://president.ir/fa/77169

این نوشته در خلاصه ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *