عدالتخواهی دهه نود ساختارها را نشانه رفته است

????? ?????????وی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی گفتمان سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد؛ خاطرنشان کرد: باید از ابزارهای گفتمان سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم. باید مسئله سازی کنیم و پیگیرامور باشیم. جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می تواند ورود کند.

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، میزگرد مبارزه با مفاسد اقتصادی شب گذشته با حضور صادق شهبازی، فعال سایق دانشجویی و محمدحسن قدیری‌ابیانه، نویسنده کتاب “توهم نفتی و اقتصاد استراحتی” در تالار فجر دانشگاه شیراز توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شد. مشروح این میزگرد بدین شرح است: 

*شهبازی:
-جنبش دانشجویی بحث اقتصاد مقاومتی را فراموش کرده است.
-وقتی اقتصاد فرصت سوداگری و دلالی ایجاد می‌کند از کف مردم تا بانک‌ها به این کار روی می‌آورند. همان‌گونه که الآن یکی از مهمترین کارهای بانک‌ها شرکت در فعالیت‌های سوداگرانه است.
-اگر تحریمی هم در کار نبود باز در سال ۹۱ بحران سکه و ارز داشتیم. تحریم‌ها روی فسادپذیری اقتصاد و ضعف ما عمل می‌کند.
-مسائل ما وقتی حل می‌شوند که مردم و تشکل‌های دانشجویی و دیگر سازمان‌های مردم نهاد، ساختارها را نشانه روند.
-توانایی دشمن در ضربه‌زدن به ما از بی‌توجهی به ضعف‌هایمان ناشی می‌شود.
-پرداختن به مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.
-تحریم‌هایی که علیه ما وضع می‌شود سه نوع است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکا که از سوی دولت و کنگره وضع می‌شود.
-در کشور از اوایل انقلاب تحریم‌هایی علیه ما وضع شد و هر بار مذاکره کردیم برجای خود ماندند و تغییری نکردند چون کنگره تصویب‌کننده آنها هست. تحریم مسئله‌ای است که کشور ما هنوز با آن سروکار دارد.
-وابستگی اقتصاد ما به نفت، وابستگی ساختار بودجه به دلار، عدم شفافیت در امور و ابهام در قوانین از جمله مسائل مهمی است که تاکنون دغدغه ما نبوده‌اند.
-دولت با شعار شفافیت روی کار آمد و تاکنون در این زمینه گامی برنداشته است.
-اجرای طرح شبنم در مورد کالاهای وارداتی هرچند اشکالاتی داشت اما بسیاری از قاچاق‌ها را از بین برد.
-تعیین اولویت‌های بودجه‌بندی وظیفه دانشگاه و دانشجویان است.
-عده‌ای در دولت می‌گویند شفاف‌سازی حساب‌ها، دخالت در امور شخصی مردم است در حالی‌که در کشورهای صنعتی به صورت نمونه اگر از افرادی که در آن تحصیل کرده‌اند بپرسید می بینید باین روند پذیرفته شده است، برای پولی که خانواده از ایران فرستاده اند و به حساب ریخته شده هم سوال و جواب می شود.
-داشگاه می‌تواند مسائل و مشکلات را تبدیل به دغدغه کند.
-طبق قانون تجارت مصوبه ابتدای سده چهارده بسیاری از مفسدان اقتصادی به مبالغ بسیار ناچیزی جریمه محکوم می‌شوند.
-نظارت از مسائل فراموش شده است؛ با وجود صرف بودجه‌های زیاد برای چندین دستگاه نظارتی کشور عملکرد مناسبی از آنها نمی‌بینیم.
-عدم اصلاح ساختارها موجب این می‌شود که دشمن راحت‌تر برای ضربه‌زدن به ما سرمایه‌گذاری کند.
-وقتی دغدغه ایجاد شود می‌توان کشور را به جلو برد.
-همه دنبال این هستند که مشکلات را به گردن دیگری بیندازند.
-در جمهوری اسلامی گفتمان‌سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد.
-باید از ابزارهای گفتمان‌سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم. باید مسئله‌سازی کنیم و پیگیر امور باشیم.
-جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می‌تواند ورود کند.
-فرق عدالتخواهی دهه ۷۰ و ۸۰ با دهه ۹۰ در این است که عدالتخواهی دهه ۹۰ ساختارها را نشانه رفته است.
-اقتصاد کشور به دلیل مشکلات ساختاری دچار مشکل شده که با تحریم‌ها این مشکلات شدت یافته است.
-برای حفظ منافع ملی چاره‌ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم.
-باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم.
***

ه گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، صادق شهبازی، فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی در میزگرد اقتصادی دانشگاه شیراز که شب گذشته در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد فرصت سوداگری و دلالی ایجاد می کند از کف مردم تا بانک ها به این کار روی می آورند، بیان داشت: یکی از مهمترین کارهای بانک ها شرکت در فعالیت های سوداگرانه است و اگر تحریمی هم در کار نبود باز در سال ۹۱ بحران سکه و ارز داشتیم؛ چراکه تحریم ها روی فسادپذیری اقتصاد و ضعف های ما عمل می کند.

وی با بیان اینکه توانایی دشمن در ضربه زدن به ما از بی توجهی ما به ضعف هایمان ناشی می شود، افزود: مسائل ما وقتی حل می شوند که مردم و تشکل های دانشجویی و دیگر سازمان های مردم نهاد، ساختارها را نشانه روند.

این فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پرداختن به مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

شهبازی با اشاره به انواع تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا که از سوی دولت و کنگره وضع می شود، بیان داشت: تحریم هایی که کمر اقتصاد ما را شکسته است از سوی کنگره وضع می شود، اوایل انقلاب تحریم هایی علیه ما وضع شد و هر بار مذاکره کردیم برجای خود ماندند و تغییری نکردند، چون کنگره تصویب کننده تحریم هاست؛ تحریم مسئله ای است که کشور ما هنوز با آن سر و کار دارد.

وی با بیان این که وابستگی اقتصاد ما به نفت، وابستگی ساختار بودجه به دلار، عدم شفافیت در امور و ابهام در قوانین از جمله مسائل مهمی است که تا کنون دغدغه ما نبوده اند، تصریح کرد: دولت با شعار شفافیت روی کار آمد و تا کنون در این زمینه گامی برنداشته است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: عده ای در دولت می گویند شفاف سازی حساب ها، دخالت در امور شخصی مردم است در حالی که در کشورهایی که در آن تحصیل کرده اند این روند پذیرفته شده است.

برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم

شهبازی داشگاه را متولی تبدیل مسائل و مشکلات به دغدغه دانست و گفت: طبق قانون تجارت مصوبه ۱۳۱۱ بسیاری از مفسدان اقتصادی به مبالغ بسیار ناچیزی جریمه محکوم می شوند و با وجود صرف بودجه های زیاد برای چندین دستگاه نظارتی کشور عملکرد مناسبی از آنها نمی بینیم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وقتی دغدغه ایجاد شود می توان کشور را به جلو برد، افزود: عدم اصلاح ساختارها موجب این می شود که دشمن راحت تر برای ضربه زدن به ما سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به شانه خالی کردن زیر بار مشکلات توسط مسئولان گفت: در جمهوری اسلامی گفتمان سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد و باید از ابزارهای گفتمان سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم؛ باید مسئله سازی کنیم و پیگیر امور باشیم.

شهبازی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می تواند ورود کند، گفت: فرق عدالتخواهی دهه ۷۰ و ۸۰ با دهه ۹۰ در این است که عدالتخواهی دهه ۹۰ ساختارها را نشانه رفته است.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم و باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم.

***

به گزارش غریو؛ میزگرد مبارزه با مفاسد اقتصادی عصر شنبه با حضور صادق شهبازی، فعال مبارزه با مفاسد اقتصادی و محمد حسن قدیری ابیانه، نویسنده کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

جنبش دانشجویی بحث اقتصاد مقاومتی را فراموش کرده است

شهبازی با بیان اینکه جنبش دانشجویی بحث اقتصاد مقاومتی را فراموش کرده است؛ گفت: وقتی اقتصاد فرصت سوداگری و دلالی ایجاد می کند از کف مردم تا بانک ها به این کار روی می آورند. همانگونه که الآن یکی از مهمترین کارهای بانکها شرکت در فعالیت های سوداگرانه است.

وی ادامه داد: اگر تحریمی هم در کار نبود باز در سال ۹۱ بحران سکه و ارز داشتیم. تحریم ها روی فسادپذیری اقتصاد و ضعف ها ما عمل می کند.

این فعال مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه مسائل ما وقتی حل می شوند که مردم و تشکل های دانشجویی و دیگر سازمان های مردم نهاد، ساختارها را نشانه روند؛ تاکید کرد: توانایی دشمن در ضربه زدن به ما از بی توجهی ما به ضعفهایمان ناشی می شود.

متاسفانه صدا و سیما اقتصاد مقاومتی را به زجرکشیدن مردم تفسیر کرده است

شهبازی در ادامه با تاکید بر ضرورت پرداختن به مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی ؛ گفت: تحریم هایی که علیه ما وضع می شود سه نوع است. تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا که از سوی دولت و کنگره ضع می شود.

وی تاکید کرد: تحریم هایی که کمر اقتصاد ما را شکسته است از سوی کنگره وضع می شود.

این فعال سابق دانشجویی بیان کرد: در کشور از اوایل انقلاب تحریمهایی علیه ما وضع شد و هر بار مذاکره کردیم برجای خود ماندند و تغییری نکردند چون کنگره تصویب کننده آنها هست. تحریم مسئله ای است که کشور ما هنوز با آن سر و کار دارد.

شهبازی با تاکید بر اینکه متاسفانه صدا و سیما اقتصاد مقاومتی را به زجرکشیدن مردم تفسیر کرده است؛ گفت: وابستگی اقتصاد ما به نفت، وابستگی ساختار بودجه به دلار، عدم شفافیت در امور و ابهام در قوانین از جمله مسائل مهمی است که تا کنون دغدغه ما نبوده اند.

وی ادامه داد: دولت با شعار شفافیت روی کار آمد و تا کنون در این زمینه گامی بر نداشته است. اجرای طرح شبنم در مورد کالاهای وارداتی هرچند اشکالاتی داشت اما بسیاری از قاچاق ها را از بین برد. عده ای در دولت می گویند شفاف سازی حساب ها، دخالت در امور شخصی مردم است در حالی که در کشورهای صنعتی این روند پذیرفته شده است.

این فعال مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه تعیین اولویت های بودجه بندی وظیفه دانشگاه و دانشجویان است؛ بیان کرد: دانشگاه می تواند مسائل و مشکلات را تبدیل به دغدغه کند.

وی افزود: طبق قانون تجارت مصوبه ۱۳۱۱ بسیاری از مفسدان اقتصادی به مبالغ بسیار ناچیزی جریمه محکوم میشوند.

شهبازی با اشاره به اینکه نظارت از مسائل فراموش شده است؛ خاطرنشان کرد: با وجود صرف بودجه های زیاد برای چندین دستگاه نظارتی کشور عملکرد مناسبی از آنها نمی بینیم. عدم اصلاح ساختارها موجب این میشود که دشمن راحت تر برای ضربه زدن به ما سرمایه گزاری کند. وقتی دغدغه ایجاد شود می توان کشور را به جلو برد.

 هرکس میخواهد جنسی مصرف کند باید هزینه واقعی اش را بپردازد

عدالتخواهی دهه ۹۰ ساختارها را نشانه رفته است

شهبازی نیز بیان کرد:همه دنبال این هستند که مشکلات را به گردن دیگری بیندازند.

وی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی گفتمان سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد؛ خاطرنشان کرد: باید از ابزارهای گفتمان سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم. باید مسئله سازی کنیم و پیگیرامور باشیم. جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می تواند ورود کند.

این فعال عدالتخواه گفت: فرق عدالتخواهی دهه ۷۰ و ۸۰ با دهه ۹۰ در این است که عدالتخواهی دهه ۹۰ ساختارها را نشانه رفته است.

باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم

شهبازی نیز در پایان با بیان اینکه برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم؛ تصریح کرد:اقتصاد کشور به دلیل مشکلات یاختاری دچار مشکل شده که با تحریم ها این مشکلات شدت یافته است.باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم.

 ****

به گزارش بسجی دانشجویی دانشکده امام صادق (ع) بابل

صادق شهبازی، فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی در میزگرد اقتصادی دانشگاه شیراز که شب گذشته در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد فرصت سوداگری و دلالی ایجاد می کند از کف مردم تا بانک ها به این کار روی می آورند، بیان داشت: یکی از مهمترین کارهای بانک ها شرکت در فعالیت های سوداگرانه است و اگر تحریمی هم در کار نبود باز در سال ۹۱ بحران سکه و ارز داشتیم؛ چراکه تحریم ها روی فسادپذیری اقتصاد و ضعف های ما عمل می کند.
وی با بیان اینکه توانایی دشمن در ضربه زدن به ما از بی توجهی ما به ضعف هایمان ناشی می شود، افزود: مسائل ما وقتی حل می شوند که مردم و تشکل های دانشجویی و دیگر سازمان های مردم نهاد، ساختارها را نشانه روند.
این فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پرداختن به مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

شهبازی با اشاره به انواع تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا که از سوی دولت و کنگره وضع می شود، بیان داشت: تحریم هایی که کمر اقتصاد ما را شکسته است از سوی کنگره وضع می شود، اوایل انقلاب تحریم هایی علیه ما وضع شد و هر بار مذاکره کردیم برجای خود ماندند و تغییری نکردند، چون کنگره تصویب کننده تحریم هاست؛ تحریم مسئله ای است که کشور ما هنوز با آن سر و کار دارد.

وی با بیان این که وابستگی اقتصاد ما به نفت، وابستگی ساختار بودجه به دلار، عدم شفافیت در امور و ابهام در قوانین از جمله مسائل مهمی است که تا کنون دغدغه ما نبوده اند، تصریح کرد: دولت با شعار شفافیت روی کار آمد و تا کنون در این زمینه گامی برنداشته است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: عده ای در دولت می گویند شفاف سازی حساب ها، دخالت در امور شخصی مردم است در حالی که در کشورهایی که در آن تحصیل کرده اند این روند پذیرفته شده است.

برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم

شهبازی داشگاه را متولی تبدیل مسائل و مشکلات به دغدغه دانست و گفت: طبق قانون تجارت مصوبه ۱۳۱۱ بسیاری از مفسدان اقتصادی به مبالغ بسیار ناچیزی جریمه محکوم می شوند و با وجود صرف بودجه های زیاد برای چندین دستگاه نظارتی کشور عملکرد مناسبی از آنها نمی بینیم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وقتی دغدغه ایجاد شود می توان کشور را به جلو برد، افزود: عدم اصلاح ساختارها موجب این می شود که دشمن راحت تر برای ضربه زدن به ما سرمایه گذاری کند.
وی با اشاره به شانه خالی کردن زیر بار مشکلات توسط مسئولان گفت: در جمهوری اسلامی گفتمان سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد و باید از ابزارهای گفتمان سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم؛ باید مسئله سازی کنیم و پیگیر امور باشیم.

 

شهبازی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می تواند ورود کند، گفت: فرق عدالتخواهی دهه ۷۰ و ۸۰ با دهه ۹۰ در این است که عدالتخواهی دهه ۹۰ ساختارها را نشانه رفته است.
این فعال دانشجویی در پایان گفت: برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم و باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم.

همین مطلب در بسیح دانشجویی شهید آوینی بابل

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to عدالتخواهی دهه نود ساختارها را نشانه رفته است

  1. بازتاب: مبارزه – رسانه دانشجویان خط امام » از عدالت‌خواهی تا جمعیت‌خواهی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *