رسالت جهانی دانشجویان رشته های زبان های خارجی

iStock_puzzelاگر به وظیفه اصلی بسیج فکر بشود و این وظیفه شناخته بشود، خیلی اتفاقات خوبی خواهد افتاد. مشکل ما این است که یک مدل معمولی ثابت از فعالیت در بسیج برای خودمان تعریف کردیم، که از دانشکده‌ی فنی تا پزشکی تا علوم سیاسی تا تربیت بدنی فرقی ندارد.بچه ها به این موضوع که آرمانگرایی ما باید آرمانگرایی تخصصی بشود و اینکه توانایی علمی ما باید به آرمانگرایی ما متصل بشود، توجه ندارند.

بسم الله الرحمن الرحیم

دوری از افق جهانی بسیج ،چالش محدود شدن به فعالیتهای دانشکده ای

نشست «رسالت جهانی دانشجویان رشته های زبان های خارجی»، چهارشنبه ۲۱ مهرماه۱۳۸۹، با حضور محمد صادق شهبازی ، در دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد.

دراین نشست با تأکید بر افق بلند جهانی بسیج ضمن برشمردن وظایفه ثابت و عادی دانشکده‌ای بسیج، از محدود شدن فعالیت بسیج دانشجویی به محیط دانشکده‌ها،انتقاد  و تأکید شد که : آرمانگرایی ما باید آرمانگرایی تخصصی بشود.

وی با بیان نکاتی در مورد گذشته فعالیت های تشکلی تصریح کرد:

در دوران ابتدای انقلاب بعد از تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان اسلام گرا، افرادی مثل سید عباس نبوی و مرتضی میرباقری، واعظ زاده، مقاری و….  در سطح جهان سفرهایی داشتند و چند کنفرانس در مورد اسلام در ایران برگزار کردند و ، یک حرکتی برای معرفی اسلام در سطح جهانی انجام دادند..

وی در ادامه افزود: اگر به وظیفه اصلی بسیج فکر بشود و این وظیفه شناخته بشود، خیلی اتفاقات خوبی خواهد افتاد. مشکل ما این است که یک مدل معمولی ثابت از فعالیت در بسیج برای خودمان تعریف کردیم، که از دانشکده‌ی فنی تا پزشکی تا علوم سیاسی تا تربیت بدنی فرقی ندارد.بچه ها به این موضوع که آرمانگرایی ما باید آرمانگرایی تخصصی بشود و اینکه توانایی علمی ما باید به آرمانگرایی ما متصل بشود، توجه ندارند.

ما باید در بسیح به دنبال پی‌گیری تخصصی مسائل نظام باشیم. این کار، با کار تخصصی که یک نفر به عنوان کار انجام می‌دهد متفوت است. یک نقش آفرینی صرف مربتط با رشته‌ی ما هم نیست. این یک حرکت بر اساس فهم نیازهای کشور و پی‌گیری، گفتمان‌سازی و مطالبه‌ی تخصصی آن‌ها از یک سو و اقدام محدود در چارچوب این نیازها در صورت لزوم است.

ما باید در هر موقعیتی که هستیم،  ویژگی های ممتاز خودمان را پیدا کنیم و درکنار این ویژگی ممتاز کارهای ثابت را بعنوان فعالیت ثانویه انجام بدهیم. باید ببینیم ویژگی ممتاز ما به یک دانشجوی فنی و مدیریت، به یک دانشجوی علوم انسانی چیست؟ دقیقا جای ما کجاست؟

در دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی باید از ویژگی ممتاز آشنایی با زبان های کشورهای خارجی نهایت استفاده را برد. در دانشگاه هیچ کسی به اندازه دانشجویان این دانشکده فرصت و امکان آشنایی با فضای خارج از کشور ندارد، این جا ظرفیت های خیلی وسیعی وجود دارد. در کشور تعدادی نهاد وجود دارد که در  زمینه ارتباط با کشورهای خارجی فعالیت میکنند اما همه فعالیت های این نهاد ها در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست، یا کیفیت لازم را ندارد. یا از ضرورت‌ها و لوازم نقش آفرینی مردمی بی‌خبرند.

در ادامه وی با اشاره به تعدای از فعالیت های دانشجویی در حوزه خارج از کشور گفتند:زمان جنگ غزه یک آسیب شناسی از فعالیت های دانشجویی د حوزه خارجی انجام شد. و بعضی از فعالان بعد از جنگ غزه به فکر راه اندازی جبهه مجازی مستضعفین افتادند.

بنا شد که یک تعدادی از بچه‌های آشنا با زبان‌های خارجی را با تعدادی از گروه‌های فعال انقلابی در کشورهای مختلف مرتبط کنند و بچه ها در این زمینه فعالیت کنند و بعد  از شناسایی جمعیت های فعال در کشورهای هدف، در صورت تشخیص، فعالیت خود را در مرحله دیگری پیش برود.در این راه ما دنبال جریان های انقلابی هستیم که انحراف خاص فکری ندارند این جریان ها باید  شناسایی بشوند. و از طرق مختلف با آن‌ها ارتباط گرفته شود و زمینه‌ی نقش آفرینی در راستای وحدت و مسائل اصلی جهان اسلام مثل مسئله‌ی فلسطین و مقابله با نقض حقوق اقلیت‌های مسلمان و مبارزه با اتکبار جهانی محور قرار بگیرد.

وی با اشاره به تجربه موفق سفر دانشجویان به بولیوی در سال هشتاد و نه و شرکت در کنفرانس جهانی محیط زیست و ادامه ارتباط با افرادی که در آن کشورها شناسایی شده اند، تأثیر این کار را تصدیق کردند.

وی با اعلام این خبر که یک گروه پشتیبان از اساتید برای انجام این حرکت در حال تشکیل است گفت: اساتیدی که قبلاً در این فضا وارد شده اند و اساتید مجرب دیگر، مدیریت محتواهایی که توسط دانشجویان ارائه خواهد شد و اولویت سنجی‌ها را به دانشجویان فعال در این زمینه آموزش می دهند.

در این جلسه دانشجویان حاضرضمن بیان تجربیات فعالیت خود در این زمینه، به بیان نظرات خود در مورد مسئله مطرح شده  پرداختند و از وجود یک عامل پشتوانه ی داخلی برای انجام این فعّالیّت به عنوان اصلی‌ترین دغدغه‌ی خود نام بردند و آمادگی خود را برای انجام این نوع فعالیت ابراز کردند.

گفتنی است جلسات تکمیلی برای آغاز فعالیت هدفمند و متمرکز در این زمینه توسط بسیج دانشجویی دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی در هفته آتی برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط: گزارشی از روند تشکیل و دلایل موفق بودن تحصن فرودگاه مهرآباد

همین مطلب در سایت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

این نوشته در یادداشت ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 Responses to رسالت جهانی دانشجویان رشته های زبان های خارجی

  1. بازتاب: رسالت جهانی دانشجویان رشته های زبان های خارجی | سایت خبری بی باک نیوز - bibaknews.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *