نگاهی به اولویت های گفتمانی جبهه های رقبب و معارض و وظایف جبهه انقلاب در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری

wr_toptitr_thumb_20121226_080607_entekhabat90aدر این فضا اتفاقات عجیبی در کشور در حال شکل گیری است. پیدایش خلأ گفتمانی بین جناح های سیاسی و تقلیل دعواها بین جناح ها به گیس گیس کشی های بر سر افراد (رجوع شود به مناظره ی انتخاباتی دانشگاه امام صادق (ع) در دور نخست انتخابات نهم ریاست جمهوری)، دسته بندی های جدید سیاسی حول تجدیدنظر طلبی و نفی گذشته (با محوریت تخریب عدالت پی گیری شده در کشور با برچسب چپ گرایی و بزرگ نمایی اشکالات در مسیر طی شده و تلاش برای جمع کردن آرمان خواهی و عدالتخواهی و استکبارستیزی با پایان دولت دهم و منفور کردن حاملان این گفتمان در اذهان و ادبیات عمومی، اجماع تحمیلی نخبگان سیاسی حول ضرورت تغییر در سیاست خارجی کشور (با سرخط های القای بن بست، دامن زدن به نیازهای غیر واقعی و القای بحران در تامین نیازهای واقعی، تخریب مقاومت و طرح ضرورت تغییر در سیاست خارجی) در حال شکل گیری است.بسم الله الرحمن الرحیم

طبیعی است پیش از هر انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما منازعه ای حول اولویتهای اصلی دولت بعدی شکل می گیرد. این منازعه چند محور اصلی دارد، تعیین تکلیف نسبت به دولت فعلی(حمایت، نقد یا تخریب کامل)، تعیین اولویت های جدید برای کشور، نقد گفتمان های رقیب و تلاش برای تبیین برنامه های انتخاباتی. اما انتخابات ۱۳۹۲ دوره ی یازدهم ریاست جمهوری از جهات مختلف اهمیت دو چندان یافته است.

جمع انتخابات های گذشته

اگر مروری به انتخابات های گذشته ی ریاست جمهوری به خصوص در دو دهه ی پیش داشته باشیم. ویژگی خاصّی در هر یک از این انتخابات ها قابل رد یابی است. که عناصر اصلی آن ها قرابتی خاص با فضای سیاسی این روزهای کشور دارد.

انتخابات ۶۸ شروع دگردیسی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۶۸ به گونه ای اهمیت یافت که با اجماع سیاسی جدید حول علمگرایی و نگریستن به دهه ی نخستین انقلاب به مثابه ی تندروی و افراط در آرمان خواهی، استقلال خواهی، استکبارستیزی، عدالتخواهی در ظرف یک سال به ناگاه گفتمان عمومی کشور در سطح مردم، رسانه ها، نخبگان، مسئولین تغییر کرد و چرخش در جهت گیری های اصلی حکومت به وجود آمد. تا جایی که از تریبون نماز جمعه تا محیط های عمومی به مسیر جدید و ارزش های آن تأکید می شد و هشدارهای مکرر رهبری هم مورد توجه جدی واقع نمی شد.

۷۵ و ۷۶ فضای لخت گفتمانی و تلاش برای تغییر فضای کشور

در سال ۷۵ و ۷۶ با بن سیاسی در کشور، مشخص شدن انحرافات دوره ی سازندگی برای عموم، اعتراض به فضای بسته ی سیاسی و نگاه دولت سازندگی مبنی بر مسئولیت زدایی و بسیج زدایی جامعه و معطوف کردن نظر همه به عمل گرایی، که جناح حاکم را خرسند به اندیشه ی تداوم رهبری خویش کشانیده بود (گویاترین نمونه برای ان پوسترهای چاپ شده ی ناطق نوری مبنی بر نمایش چهره ی کم رنگ رییس دولت وقت و چهره ی پررنگ ناطق نوری و تداوم راه وی بود). به یک باره و ظرف یک سال با فضای اعتراضی حول نفی دوره ی گذشته کشور در مسیری قرار گرفت که علاوه بر تغییر نتیجه ی انتخابات فضای عمومی کشور را به سمت عناصری نظیرآزادی برد و موج سواران رأی های فراهم آمده حول اعتراض به گذشته که از مخالفین سازندگی غرب گرا، علاقه مندان به راه امام، علاقه مندان به سادات تا منتقدان سیاست های نظام و حتی مخالفان اصل جمهوری اسلامی را در خود جای داده بود،به صورت کلی فضای عمومی مسئولین و نخبگان را تغییر داد

۸۴ انتخابات متکثر

گفتمان های مختلف و معارض در این انتخابات وارد چرخه ی انتخابات شدند و جناح های مختلف کشور هر یک با چند کاندیدا وار صحنه ی انتخابات شدند که حتی در اقدامی بی سابقه انتخابات به دور دوم کشیده شد. تکثر گفتمانی به تکثر کاندیدا بدل شد.

۸۸ برنامه ضد انقلاب

ضد انقلاب و معارضین در سال ۸۸ با تلاش برای دامن زدن به مطالبات مختلف به حق و نابه حق تلاش کردند جبهه ای حول بازنگری آرمان های انقلاب ایجاد کنند و این جبهه تلاش کرد تا به تعبیر یکی از اساتید با پاشیدن رنگ سبز روی سرخوردگی های مختلف از دولت نهم تا اصولگرایان تا اصل نظام و سلطنت طلبان جبهه ای را شکل دهد. از حضور گسترده ی مردم و انتخاب رییس جمهور با رأی بی سابقه که بگذریم، ایجاد تنش در انتخابات، تخریب دستاوردهای سی ساله ی نظام در مناظرات، هویت دادن به معارضین و ایجاد پرچم علنی برای آن ها و…. از دستاوردهای تلخ انتخابات ۱۳۸۸ در کنار تمام شیرینی های آن بود.

۹۲≥۶۸+۷۶+۸۴+۸۸

در این فضا اتفاقات عجیبی در کشور در حال شکل گیری است. پیدایش خلأ گفتمانی بین جناح های سیاسی و تقلیل دعواها بین جناح ها به گیس گیس کشی های بر سر افراد (رجوع شود به مناظره ی انتخاباتی دانشگاه امام صادق (ع) در دور نخست انتخابات نهم ریاست جمهوری)، دسته بندی های جدید سیاسی حول تجدیدنظر طلبی و نفی گذشته (با محوریت تخریب عدالت پی گیری شده در کشور با برچسب چپ گرایی و بزرگ نمایی اشکالات در مسیر طی شده و تلاش برای جمع کردن آرمان خواهی و عدالتخواهی و استکبارستیزی با پایان دولت دهم و منفور کردن حاملان این گفتمان در اذهان و ادبیات عمومی، اجماع تحمیلی نخبگان سیاسی حول ضرورت تغییر در سیاست خارجی کشور (با سرخط های القای بن بست، دامن زدن به نیازهای غیر واقعی و القای بحران در تامین نیازهای واقعی، تخریب مقاومت و طرح ضرورت تغییر در سیاست خارجی) در حال شکل گیری است. در فضای متکثر جریان های مختلف ازاحزاب مختلف با آرمان های مختلف دارند به سمت گزینه های متفاوت می روند، ضد انقلاب و سبزها هم با تجدید قوا با شکل دادن اتاق جنگ مشترک با معارضه ی مسلح سوری در حال برنامه ریزی هستند. موج نخبگانی، رسانه ای همگام با تشدید فشارهای دشمن بر کشور در حال تلاش برای کلید زدن فضای سیاسی انفعالی و رفاه طلبانه در کشور است. عملاً فشرده ای از سرنوشت این انتخابات ها در حال شکل گیری در انتخابات جاری است. در صورت اندک مسامحه ای ممکن است یک باره در مرداد سال ۹۲ و با تشکیل دولت جدید کشور چرخش های بسیار تلخ، تجربه شده و هزینه زایی را تحمل کند.

در این جا باید از چند منظر به انتخابات نگریست.

بر شانه ی دستاوردهای دولت نهم و دهم

یکی از ضعف های مهم در اکثر دولت های گذشته و سیاسیون اصلی بی توجهی به ظرفیت های موجود درون نظام و گام های مثبت طی شده به وسیله گذشتگان است. در دولت نهم و دهم گام های مثبت بسیاری برداشته شد. که باید به سمت استفاده از آن ها برای بنا کردن دولت بعدی بر پایه ی آن رفت. خوب است با محوریت سخنان امام خامنه ای ظرفیت ها و ضعف های دولت نهم و دهم مورد بازخوانی قرار گیرد.

  • پررنگ کردن هدفهاى بلند انقلاب و تکیه‌ى بر آرمان های انقلاب و امام و اسلام (عدالت، دولت اسلامى، تحول در مدیریت، ساده‌زیستى، تکیه بر استقلال ملى و عزت ملت در عرصه‌ى بین‌المللى، مبارزه با فساد)
  • روحیه‌ى خدمتگزارى و خاکسارى و تواضع در مقابل مردم ، تصمیم قاطع بر خدمت خستگى‌ناپذیر به مردم، جزو مردم و از جنس مردم شمردن خود، روحیه‌ى مردمى و خاکى، خدمت‌رسانى صادقانه
  • اصولگرایی
  • عدالتخواهی(جرأت در مقابله‌ى با فساد، مقابله‌ى با منش اشرافیگرى، مقابله‌ى با ویژه‌خوارى و سوء استفاده‌ى از ارتباطات در مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى)
  • عدم وابستگی به گروه و دسته و باند و جریان
  • تمرکززدایی(اقدامات خوبی مثل سفرهای استانی، بردن ادارات به شهرستان ها و… )
  • داشتن ابتکار عمل در حوادث بین المللی و روحیه‌ى تهاجم در مقابله‌ى با زورگویان بین‌المللى
  • پرکارى (دولت کار؛ حرکت و اقدام ، پرانرژى و خستگى‌‌‌‌‌‌نشناس، کارهاى وسیع عمرانى بخصوص در مناطق دوردست)
  • روحیه‌ى تحول‌گرایى و نوآورى و اصلاح (مثل تعطیلی سازمان مدیریت و اجرای هدفمندی یارانه ها و سهیمه بندی بنزین)
    اعاده‌ى عزت ملى و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده‌طلبى سیاستهاى دیگران
  • ترک شرمندگى در مقابل غرب و غربزدگى(متوقف کردن روند غرب‌باورى و غرب‌زدگى، جلوگیری از گرایش‌هاى سکولاریستى در حاکمیت )
  • پیشرفتهاى چشمگیر در زمینه‌‌ى علم و فناورى

گام های محتاج به اصلاح

  1. استفاده‌ى از شیوه‌هاى علمى ناظر به نیازهای بومی
  2. عدم شتابزدگی و عدم به اقدامات بلندمدت وسند چشم انداز به خاطر کارهای روزمره
  3. رفع مظلومیت فرهنگ و بی توجهی به کارهای فرهنگی عمیق، ضرورت لطمه نخوردن به فرهنگ در کنار کار اقتصادی، ضرورت ملاحظه‌ و اولویت قرار دادن جهتگیرى‌هاى انقلابى و اسلامى.در زمینه‌ى فرهنگ
  4. نظارت بر زیرمجموعه و بی توجهی به پالایش دولت
  5. تقویت جدی بدنه ی کارشناسى
  6. تعامل بانخبگان و دیگر قوا، تعامل نظام‌مند با نخبگان و اهل نظر حتى مخالفین
  7. اطلاع رسانی درست
  8. رعایت قوانین
  9. عدم بر هم خوردن استقلال وزرا و کارگزاران
  10. تعامل با منتقدین منصف و سعه ی صدر و توجه به انتقادها
  11. شاخص عینی ایجاد کردن برای عدالت (معیار و چونگی تامین عدالت در بخشهاى فرهنگى، آموزشى، اقتصادى، آموزش و پرورش، آموزش عالى، صرف بودجه‌هاى گوناگون، و ورود معیارها در برنامه ها )
  12. توجه کافی به عقلانیت (محاسبه گری و خردورزی واقع بینانه غیر محافظه کارانه)و معنویت در کنار عدالت، عدم بی حساب و کتابی در عرصه ی اقتصاد
  13. اجراى کامل سیاستهاى اصل ۴۴
  14. توجه به بخش های مغفول ضروری تحول در اقتصاد (نظامهاى پولى و بازرگانى و گمرکى و ….)
  15. توجه به شاخصهاى کلان اقتصادى (کار واقعی روی نرخ رشد ، سرمایه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى)
  16. اهتمام ویژه به اشتغال
  17. اهتمام به ارتقاى بهره‌ورى
  18. مردمی کردن اقتصاد
  19. عدم تجاوز از شعارها
  20. مشخص یودن اولویت ها
  21. برنامه ی جدی داشتن در واردات و….
  22. عدم دچار شدن به حاشیه‌سازى‌هاى مسئله‌دار

منازعات اصلی گفتمان های رقیب و معارض جبهه ی انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

تجربه ی شکست خورده ی ضد انقلاب: انتخابات آزاد

به صورت طبیعی از ابتدای انقلاب و به صورت ویژه از فرآیند طی شدها ازانتخابات مجلس ششم تا امروز ضدّ انقلاب تلاش کرده است تا در سلامت انتخابات تشکیک کند، چه در مرحله ی آزادی انتخاب شدن چه آزادی انتخاب کردن، با توجه به بی اهمیتنی این بخش از تلاشها که به ویژه بعد از انتخابات دوره ی دهم ریاست جمهوری ناکام ماند و در شرکت گسترده در انتخابات مجلس نهم نمود یافت، این خط اهمیت نخواهد داشت.

پروژه های فعال جریان های معارض و رقیب

الف: عقلانیت محافظه کارانه و اعتدال

جریان های متعدد در تلاشند تا با تکرار ضرورت عقلانیت در اداره ی کشور ، با تعریفی محافظه کارانه در مورد شرایط کشور به تغبیر محاسبات مردم و مسئولین نسبت به واقعیت های کشور و دنیا اقدام کنند و با تکرار ضرورت عقلانیت در ادراه ی کشور و تعریفی محافظه کارانه ار آن و با تندروی و افراط خواندن اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر به تخریب آرمان گرایی پرداخته یا تلاش کنند با ادبیات دو پهلوی خط سومی بین آرمان گرایی و سرتسلیم مقابل وضع موجود، نیمسازی را اختیار کنند.

ب: مقاومت- تنش زدایی/تعامل و نسبت آن پیشرفت

مهم ترین خط در تعریف محافظه کارانه از عقلانیت، تلاش برای در تعارض قرار دادن مقاومت و ایستادگی با پیشرفت است، که تلاش دارد همه ی مشکلات کشور را به هزینه های مسیر مقاومت مقابل استکبار جهانی و حمایت از مقاومت در دنیا تقلیل دهد و با تعریف ناقص و غربزده از پیشرفت و با دامن زدن به نیازهای غیر واقعی مردم و القای بحران در امکان تأمین نیازهای واقعی، ضمن شکستن روحیه ی مقاومت در مردم، پیشرفت را به تنش زدایی و پذیرش نظام نابرابر جهانی و یا پذیرش راهی میانه ی تهدید زایی و تنش زدایی منوط کند. از سوی دیگر با تقلیل همه ی مسائل کشور به اقتصاد (آن هم با نگاه غیر آرمانخواهانه و واقع بینی محافظه کارانه) تلاش می شود تا هر مولفه ی انتقادی نسبت به وضع موجود نظام سلطه در داخل کشور خنثی گردد.

ج: رفاه زدگی و پیشرفت و توسعه گرایی منهای عدالت

این خط در تلاش است با تخریب دستاوردهای گذشته ، مشخصاً با ارائه ی تعریفی از پیشرفت در برابر عدالت، نوعی رفاه زدگی و مسابقه برای تجمل گرایی را ذیل زندگی خوب ایجاد کند. برچسب هایی مثل اقتصاد رابین هودی ، چپ گرایی در اقتصاد و سیاست خارجی، عدالت کمیته امدادی و…. همه و همه ذیل این نگاه تعریف می شود.

د: تخریب گسترده ی آرمان خواهان و آرمان خواهی با برچسب هایی مثل ناراحت بودن عبوس بودن، بحران زایی و…

ذیل بازتعریف عقلانیت محافظه کارانه، جریان معارض و رقیب در تلاشند تا با تمام شدن دولت فعلی اساس آرمان خواهی و آرمان خواهان را با برجسب های مختلفی منزوی کنند و تجربه ی اتفاقات سال بعد از پاین جنگ را تکرار کنند. نوعی حس مقابله با گذشته وبد خواندن تمام ماسبق مطمع نظر این افراد است. این تخریب به حدی است که تلاش می شود حتی با تغییر در دشمن شناسی به بحران نمایی بعضی موارد بی اولویت و سرگرم کردن جبهه ی انقلاب به رد و تأییدهای بی حاصل اصرار شود

ه: تخریب جمهوریت

جریان نخبه گرایانه از حضور مستقل مردم در صحنه ضربات اساسی خورده است. بر هم زدن بازی بزرگان و عوض کردن محاسبات و معامله ی جناح ها و سیاسیون و نخبگان که فارغ از نتیجه و عملکردها به طرق مختلف در دوم خرداد و سوم تیر صورت گرفته است، برای برخی ناخوش آمده است. این ناخوش آمدن به حدی است که بعضی از این چهره ها به صراحت به ضرورت عدم افتادن دولت به دست افرادی که پشتوانه ی شان مشخص نیست و به صرف دادن شعارهای مردم پسند به پیروزی می رسند، حتی در یروشورهای تبلیغات انتخابات مجلس نهم تاکید کرده اند، و این ادبیات به طرق مختلف از طریق نخبه های سیاسی تکرار شده است. از سوی دیگر موج حضور مردمی در فتنه ی ۸۸ و پروژه شکست خورده ی مقابله با جمهوریت در آن دوره زخم دیگری است که جریان معارض و رقیب در تلاشند به نحوی از نحاء به کنترل خود درآورند. از تخریب شدید تبلیغاتی، تا تلاش برای ایجاد محدودیت قانونی تا ناامید کردن مردم وعلی الخصوص خزب الله به نقش آفرینی مستقل در انتخابات جزو بخش های مختلف این پروژه است.

و: برنامه محوری با مبانی غیر واقع بینانه و آرمان خواهانه

بر اساس تالی های عقلانیت محافظه کارانه و اعتدال محوری جریان های معارض و رقیب در تلاشند تا با عقلانی نمایی سخنان خویش، این گفتمان را به برنامه هایی مستند کنند. گه در علوم انسانی غربی هم دارای پشتوانه و برنامه های عینی است و از سوی دیگر جریان انقلاب را به بی برنامگی متهم سازند. (نمونه در ویزه نامه های منتشر شده در نشریات فکری اصلاح طلبان و کتاب های منتشر شده ی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری قابل مشاهده است.)

اولویت های جبهه ی انقلاب

در این فضا لازم است جبهه انقلاب رویکردهایی را ناظر به وضعیت مطلوب انتخابات فراهم کند. در این شرایط با با تبدیل تهدید به فرصت، به صورت فعال طرح مسئله کرد.

۱- رویکرد ایجابی و امیدوارانه نسبت به دستاوردهای سی و چهار ساله و مشخصاً ده سال اخیر و پی گیری مطالبات برزمین مانده

نباید با رویکرد تخریبی جریان های معارض و رقیب موجب تغییر محاسبات و ندیدن واقعیت های موجود شود، باید ضمن تأکید و تأیید دستاوردهای مثبت روی مسیرهای نرفته تأکید کرد. هم چنین باید نشان داد که مسیرهای طی نشده به دلیل عدم تطابق با آرمان های انقلاب اسلامی و اکثراً محصول حکومت تفکراتی از جنس همین جریان های معارض و رقیب بوده است. دفاع از دستاوردهای دوره ی متاخر ضمن رد اشکالات، باید با محوریت مطالبات رهبر معظم انقلاب پیگیری شود.

۲-تبیین عقلانیت واقعگرایانه و درک همه ی واقعیات موجود و نمایش عدم عقلانی بودن عقلانیت محافظه کارانه و ادبیات و عمل جریان های معارض و رقیب

این عقلانیت انقلابی آرمان خواهانه- عدالتخواهانه و واقع بینانه علاوه بر آن که باید به صورت رویکرد عینی برای برنامه ها و کاندیداهای آتی جبهه ی انقلاب به کار گرفته شود و محاسبه گری در همه جا با محوریت اقتصاد خود را نمایش دهد.

۳- تأکید بر نسبت مستقیم مقاومت و پیشرفت و تبیین آن بر مبنای نتایج واقعی تاریخی مقاومت ملت ایران و قدرت نمادین و معنوی جمهوری اسلامی و دستاوردها و رشدهای جمهوری اسلامی در شرایط تحریم مثل هوافضا، انرژی هسته ای، سلول های بنیادی ، سهمیه بندی و خودکفایی بنزین و….
نمایش امکان و ضرورت و اولویت مقاومت در عرصه های مختلف برای تحقق پیشرفت در ان ها
نمایش تاریخی ضربات وارد شده بر کشورها و ملت های مختلف و تاریخ کشور ما در مورد عدم مقاومت در عرصه هایی نظیر سبک زندگی، تئوری های توسعه، استقراض خارجی، توسعه ی وابسته، کودتاها و….

۴-به راه اندازی بحث گسترده ی مردمی و نخبگانی با محوریت اولویت های اصلی دهه ی عدالت و پیشرفت مثل عزت ملی، اقتصاد دانش بنیان، سبک زندگی اسلامی-ایرانی

باید با درگیر کردن بدنه های مختلف مردم و نخبگان، مواضع جریان انقلاب به صورت واقعی و با ادبیات مردم فهم و علمی و ناظر به اولویتهای اصلی و فوری فعلی کشور تبیین شود. عملکردهای مدعیان عدالت در شورا و مجلس و ریاست جمهوری به نسبت مطالبات رهبری و مردم، مورد نقد قرار گیرد.

۵- دفاع از جمهوریت نظام و هویت سیاسی حزب الله

باید به صورت نظری و عملی از جمهوریت نظام دفاع کرد و به ویزه جریان انقلاب را به حضور مستقل و خودجوش در لایه های مختلف در صحنه ی انتخابات دعوت کرد. انتخابات بیش از همه فرصت احیای هویت سیاسی خودجوش حزب الله به صورت نیروی موثر در جمهوری اسلامی است. باید فراموش نکرد که در ذیل معرفه الله و عدالت، آزادی و مردم سالاری دینی نیز جزو آرمان های انقلاب است که پی گیری ان ها نیز به تعبیر امام خامنه ای یک تکلیف به شمار می آید.

۶-شاخص سازی عدالت و ارائه و مطالبه ی برنامه برای اولیتهای اصلی و بلندمدت کشور ناظر به نیازهای بومی
۷نسبت یافتن گفتمان، برنامه و شعارها با مسائل واقعی زندگی مردم

صحبت از عدالت، مقاومت، عقلانیت، عزت ملی، جمهوریت و پیشرفت اگر ناظر به مسائل عینی زندگی مردم نباشد، نه مخاطب با آن ها ارتباط برقرار می کند نه قابلیت اثرگذاری جدی خواهد داشت. نباید دفاع از گفتمان انقلاب به بحث های انتزاعی، یا در منظر مردم به بحث های روشنفکری بدون توجه به مسائل واقعی تبدیل شود. ما احتیاج به حرکت مداوم از اصول به مصادیق و بالعکس هستیم.

۸-توجه به فردای انتخابات

تحربه ی تلخ بی توجهی ها به فردای انتخابات و رفتن در فضای پذیرش یا دفاع مطلق یا نقد مطلق پیروز انتخابات جزو معضلاتی است که تجربه ی شیرین سوم تیر را در کام بسیاری از افراد تلخ کرد و فرد محوری دهه ی هفتاد بار دیگر تجربیات تلخ خود را در نگاه های افراطی ردی و تاییدی نشان داد و حتی بحران سازی هایی کرد. فردای انتخابات روزی است که کر اصلی امر به معروف و نهی از منکر مسئولان دولت جدید و حمایت از کارهای درست و نقد جدی و بی مسامحه ی کارهای غلط آغاز می شود. حالا دولت پیروز از جنس جبهه ی انقلاب باشد یا نه تفاوتی ندارد، ظرفیتی که توانست بحرانی به نام دولت موقت و دولت بنی صدر یا ۱۶ سال اصول گریزی را پایان دهد، همین روحیه بود که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

همین مطلب در تریبون مستضعفین

این نوشته در یادداشت ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

3 Responses to نگاهی به اولویت های گفتمانی جبهه های رقبب و معارض و وظایف جبهه انقلاب در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری

  1. بازتاب: تریبون مستضعفین » کدام اعتدال؟ واقع‌بینانه و عادلانه یا محافظه‌کارانه و ارتجاعی؟

  2. بازتاب: تریبون مستضعفین » کدام اعتدال؟ واقع‌بینانه و عادلانه یا محافظه‌کارانه و ارتجاعی?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *