کلاس های معارف دانشگاه ها منجر به رفتار دینی نمی شود

اساتید معارف باید تربیت شده رشته خاصی که در آن تدریس می کنند باشند، درصورتی که در حال حاضر اساتید رشته فلسفه و کلام بدون آشنایی با اقتضائات حوزه هایت خصصی دانشجویان وارد بحث شده و یک سری کلیات و بحث های کلامی و فلسفی  را برای دانشجویان تکرار می کنند.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: این مصاحبه مربوط به تیرماه ۱۳۸۹  است.

محمد صادق شهبازی گفت: کلاس های دینی زیادی در دانشگاه ها برگزار می شود اما منجر به رفتارهای دینی در دانشجویان نمی شود چرا که محتوای دروس برای ایجاد نظام فکری دینی، جامع برنامه ریزی نشده و آرمان خواهی و حق طلبی در کنار این مسائل وجود ندارد.

به گزارش گروه فرهنگی «شبکه خبر دانشجو»، صادق شهبازی با بیان این که دانشگاه های ما امروز از رشد کمی در تولید علم، تعداد مقالات، کتاب ها، دانشجویان برخوردار هستند، گفت: در حوزه کیفی گام های استواری در دانشگاه ها به سوی اهداف عالیه نظام برداشته شده اما با این وجود فاصله زیادی تا وضع مطلوب وجود دارد.

وی افزود: در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها کارهای زیادی برای مبارزه با دین ستیزی انجام شده اما لازم است برای اساتید هیئت های علمی، ساختار موجود دانشگاه ها و ارزش هایی که در نظام دانشگاهی بازتولید می شود اقدامات جدی صورت گیرد.

شهبازی گفت: دانشگاه ها برای بازسازی و اصلاح ارزش هایی که در دانشگاه آموخته می شود و نیز برای نهادینه شدن ارزش های دیگری مثل عدالتخواهی و آزادی خواهی در چارچوب اسلام راه زیادی باید طی کنند.

این فعال دانشجویی گفت: دانشگاه های ما در دروس مختلف از غرب تقلید می کند و با توجه به حوزه هایی نظیر نانو و بیو تکنولوژی و انرژی هسته ای که تجربه و دانش فنی مناسبی پیدا کرده ایم باید به مسئله تحقیق، ارتباط صنعت و دانشگاه و اصل بودن پژوهش ها توجه جدی صورت بگیرد.

شهبازی درباره راهکارهای تقویت بنیه اعتقادی دانشجویان گفت: ساختار ورود به دانشگاه های ما به گونه ای است که اغلب اقشار مرفه جامعه می توانند وارد دانشگاه ها شوند در صورتی که اقشار متوسط و ضعیف، ظرفیت بیشتری برای درک و پذیرش مفاهیم دینی و اعتقادی دارند.

وی افزود: برای از بین بردن موانع دین ورزی در دانشگاه ها باید مبلغین گسترده و آشنا به علوم روز، به سوالات موجود فعلی نسل جوان پاسخ دهند زیرا جای خالی این مبلغین در دانشگاه های ما حتی  دانشگاه تهران کاملا قابل احصا است و در این مورد نباید از این امر غافل شد که دانشجو نیز باید  فرصتی برای دریافت تبلیغات دینی در دانشگاه ها داشته باشد. البته این مبلغینباید اقتضاائت محیط دانشجویی را نیز درک نمایند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: امروز  ساختارهای متولی فرهنگ در جامعه در و حاشیه فعالیت های سیاسی قرار گرفته است و لازم است نخبگان فکری، فرهنگی و هنری انقلاب و تشکل های دانشجویی و نهادهای فرهنگی دانشگاه با تعامل در بهبود وضعیت فرهنگی گام بردارند.

وی افزود: البته تا وقتی متون درسی تعارض جدی با مبانی دینی داشته باشند و اصلاح جدی و عینی بوسیله متخصصین  انجام نشود این مسئله حل نخواهد شد. اما مسئله ی اصلاح متون درسی کی مسئله ی دراز مدت و جزو آدرس های غلطی است که موجب شده به اقدامات موثرتر توجه نشود.

شهبازی تصریح کرد: اساتید معارف باید تربیت شده رشته خاصی که در آن تدریس می کنند باشند، درصورتی که در حال حاضر اساتید رشته فلسفه و کلام بدون آشنایی با اقتضائات حوزه هایت خصصی دانشجویان وارد بحث شده و یک سری کلیات و بحث های کلامی و فلسفی  را برای دانشجویان تکرار می کنند.

در حال حاضر برنامه ریزی برای تغییر اساتید آشنا به حوزه های مختلف تحصیلی و پاسخ به شبهات با توجه به شرایط زمان و چارچوب های کلی بینشی و منشی متناسب با اقتضائات امروز نیست و صرفا به یک سری چارچوب های کلی و عقلی بسنده شده است که با این وجود مشکلات ما در اصلاح دروس معارف حل نخواهد شد.

همین مطلب در عدالتخواهی

این نوشته در مصاحبه ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to کلاس های معارف دانشگاه ها منجر به رفتار دینی نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *