انقلاب تا آزادی فلسطین (فلسطین از دیدگاه امام خمینی)

البته ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجى و بین الملل اسلامى‏مان بارها اعلام نموده‏ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران امریکا نام این سیاست را توسعه طلبى و تفکر تشکیل امپراتورى بزرگ مى‏گذارند، از آن باکى نداریم و استقبال مى‏کنیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‏هاى فاسد صهیونیزم، سرمایه دارى و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‏ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایى را که بر این سه پایه استوار گردیده‏اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- را در جهان استکبار ترویج نماییم. و دیر یا زود ملتهاى دربند شاهد آن خواهند بود. ما با تمام وجود از گسترش باجخواهى و مصونیت کارگزاران امریکایى، حتى اگر با مبارزه قهرآمیز هم شده باشد، جلوگیرى مى‏کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: پیشتر در فلسطین از دیدگاه امام خمینی (سلام الله علیه) تلاش شد تا نظام فکری امام در مورد مسائل مربوط به مسئله ی فلسطین کاویده بشوددر کار آن مرور بعضی جملات مهم و ماندگار ایشان در مورد مقاومت فلسطین  نیز مفید به نظر می رسد.

دعوت به اتحاد مستضعفان و قیام علیه مستکبران

هان اى مسلمانان جهان، و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، بپاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوى قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.

)صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷۱پیام [به مسلمین جهان و زائرین بیت اللَّه الحرام (تبیین فلسفه و اسرار حج)] ۱۵ شهریور ۱۳۶۰/ ۷ ذى القعده ۱۴۰۱)

اتحاد مسلمین عامل جلوگیری از این گرفتاری ها

 این گرفتارى با دست همه مسلمین باید حل بشود و تا اتحاد بین همه مسلمین نشود، این گرفتاریها هست؛ این یک گرفتارى عمومى است براى همه مسلمین.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۵۱۹، سخنرانى [در جمع اقشار مختلف مردم (گرفتارى ایران و مسلمین)]۴ بهمن ۱۳۶۰/ ۲۸ ربیع الاول ۱۴۰۲)

ننگ بی واسطه بر دولت ها اسلامی و مع الواسطه بر ملل اسلامی برای عدم جلوگیری از اسراییل

این یک ننگى است که در کشورهاى اسلامى بر چهره همه است؛ بر سران، بى‏واسطه و بر مردم کشورها هم که سران را این طور به جاى خودشان گذاشته‏اند که هر کارى مى‏خواهند بکنند و هر ذلتى مى‏خواهند براى اسلام و مسلمین تهیه کنند و جلو اینها را نگرفتند، بر آنها مع الواسطه.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۴۶۱سخنرانى [در جمع مسئولان کشور (بیان مشکلات- حفظ دستاوردهاى انقلاب)]صبح ۹ شهریور ۱۳۶۱/ ۱۱ ذى القعده ۱۴۰۲)

ضرورت قطع اسراییل تا آخر در صورت توان، وجوب از بین بردن اسراییلی ها در صورت ورود به سرزمین اسلامی

 اینها با اسلام در جنگند، با مسلمین در جنگند، در حال جنگند؛ ما اگر دستمان برسد تا آخرشان را قطع مى‏کنیم. اگر در ایران پایشان را بگذارند، یک اسرائیلى پایش را بگذارد ایران، بر مردم ایران واجب است که اینها را از بین ببرند. اسرائیلى مى‏آید! غلط مى‏کند اسرائیلى که مى‏آید!

(صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۲۵۲سخنرانى [در جمع ایرانیان مقیم خارج (منطق کارتر و لزوم اعتصاب کارکنان شرکت نفت)]۲۵ آذر ۱۳۵۷/ ۱۵ محرّم ۱۳۹۹)

آمریکا عامل تمام گرفتاری های مسلمین و عامل تقویت صهیونیسم

الآن تمام گرفتارى ما از امریکاست. تمام گرفتارى مسلمین از امریکاست. از این امریکایى است که صهیونیسم را آن طور تقویت کرده است و آن طور دارد تقویت مى‏کند، و برادرهاى ما را فوج فوج مى‏کُشند.

(صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۹۲سخنرانى [در جمع دانشجویان مدرسه عالى مفیدى (غرب‏زدگى)]۷ آبان ۱۳۵۸/ ۷ ذى الحجه ۱۳۹۹)

جنایتکاری آمریکا و اسراییل و تماشاگری و طرفداری بقیه و یا گفتن کلمات بدون نتیجه، تلاش امریکاو  اسراییل برای از بین بردن اسلام، دامن زده شدن به فجایع به وسیله ی آمریکا

 همه کارها را انجام دادند و به هم زدند همه اوضاع را و همه نشستند و تماشا کردند و یک عده هم طرفدارى کردند و اگر هم یک کلمه‏اى گفتند، یک کلمه‏اى بود، گذشتند و رفتند و همه جنایتها واقع شد. شما خیال مى‏کنید اسرائیل قانع به این امور است؟ اسرائیل بنایش بر این است که همه این مسلمین را از بین ببرد، امریکا هم بنایش بر این است که اسلام نباشد در کار.  این فجایع در دنیا دارد واقع مى‏شود و امریکا نشسته دامن به آن مى‏زند.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۴۳۳سخنرانى [در جمع مسئولان کاروانهاى حج (وظیفه حجاج و روحانیون کاروانها] صبح ۳۱ مرداد ۱۳۶۱/ ۲ ذى القعده ۱۴۰۲)

ضرورت مقاومت در برابر ابرقدرتها، اتحاد ابرقدرتها برای جلوگیری از به هدف رسیدن فلسطینیها، سکوت و سازش و تماشای مدعیان حمایت از فلسطین، پیروزی اسلام بودن پیروزی فلسطینیان

این درس را نباید فراموش کنیم که باید در مقابل ابرقدرتها مقاومت کرد. امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست یکدیگر داده‏اند که نگذارند فلسطینیهاى مسلمان به هدفشان برسند. حتى بسیارى از کسانى که به ادعا، نسبت به‏  فلسطینیها اظهار علاقه مى‏کنند، علاقه‏شان به این نیست که مسلمانان فلسطینى بر اسرائیل غلبه کنند و متأسفانه با سکوت و سازش و تماشا دست به هم داده‏اند که نگذارند مسلمانان فلسطین پیروز بشوند؛ چرا که پیروزى آنان پیروزى اسلام است‏

(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۴۸۶-۴۸۵ سخنرانى [در جمع شوراى مرکزى حزب اللَّه لبنان (اتحاد شوم قدرتها در برابر اسلام)] ۹ اسفند ۱۳۶۶/ ۱۰ رجب ۱۴۰۸)

عدم سکوت ملت تا رفع خطرها و مسئولیت در صورت سکوت

ملت مسلمان تا رفع این خطرها نشود، سکوت نمى‏کند. و اگر کسى سکوت کند، در پیشگاه خداوند قاهر مسئول و در این عالم محکوم به زوال است.

(صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۱۱۰نامه [در پاسخ به استفتاء اصناف قم (تلگراف عَلَم)]  آذر ۱۳۴۱/ رجب ۱۳۸۲  )

تایید کنندگان اسراییل در حال جنگ با مسلمان ها هستند

 اسرائیل که اکنون با مسلمانها در حال جنگ است- و کسانى که او را تأیید کنند، آنان نیز با مسلمانها در حال جنگ مى‏باشند

(ولایت فقیه(حکومت اسلامى)، متن، ص: ۱۲۱)

ضرورت جلوگیری مردم ایران از کمک یهودیان ایران به اسراییل و ضرورت انجا هر کمک و صندوق اعانه برای مجاهدین

 اگر یهود ایران براى کمک به اسرائیل مشغول فعالیت باشند (چنانکه هستند و بى‏شک از کمک شاه هم برخوردار مى‏باشند) بر ملت ایران است که از آن جلوگیرى کنند؛ و براى مجاهدینى که در آتش و خون به سر مى‏برند صندوق اعانه‏اى باز نمایند و از هیچ کوششى خوددارى نورزند.

(صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۷پیام [به ملت مسلمان ایران (جنگ اعراب و اسرائیل و جشن‏هاى ۲۵۰۰ ساله)]زمان: ۲۲ مهر ۱۳۵۲/ ۱۶ رمضان ۱۳۹۳)

روی خوش ندیدن ملت اسلام تا از بن کندن اسراییل

 ملت اسلام تا این جرثومه فساد را از بن نکنند روى خوش نمى‏بینند

(صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۷پیام [به ملت مسلمان ایران (جنگ اعراب و اسرائیل و جشن‏هاى ۲۵۰۰ ساله)] ۲۲ مهر ۱۳۵۲/ ۱۶ رمضان ۱۳۹۳)

مخالفت با هر ظالم در غرب و شرق و مخالفت با اسراییل به خاطر غصب حقوق مردم عرب

ما با هر کشورى که بخواهد ظلم کند مخالفیم. حال این کشور چه در غرب و چه در شرق. اسرائیل حقوق مردم عرب را غصب کرده است، ما با او مخالفت خواهیم کرد.

(صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۲۹۵مصاحبه [با کرککروفت درباره اسلام‏]زمان: ۷ دى ۱۳۵۷/ ۲۷ محرّم ۱۳۹۹)

خطر اسراییل برای اسلام و ایران، عدم سکوت و کناره گیری و ضرورت آگاه سازی عموم مردم به وسیله ی خطبا و علما

خطر اسرائیل براى اسلام و ایران بسیار نزدیک است. پیمان با اسرائیل در مقابل دول اسلامى یا بسته شده یا مى‏شود. لازم است علماى اعلام و خطباى محترم سایر طبقات را آگاه فرمایند که در موقعش بتوانیم جلوگیرى کنیم. امروز روزى نیست که به سیره سلف صالح بتوان رفتار کرد. با سکوت و کناره‏گیرى همه چیز را از دست خواهیم داد

(صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۱۸۷نامه [به علماى یزد (محکوم کردن ارائه تسهیلات به بهاییها)] اردیبهشت ۱۳۴۲/ ذى القعده ۱۳۸)

وظیفه مسلمین و علمای اعلام در قبال نسل های آتی نسبت به زوال ایران و اسلام به وسیله ی اسراییل و عمالش

امروز مسلمین، و خصوصْ علماى اعلام، در مقابل خداى تبارک و تعالى مسئولیت بزرگى دارند. با سکوت ما نسلهاى آتیه إلى الأبد در معرض ضلالت و کفر هستند و مسئول آن ما هستیم. خطر اسرائیل و عمال ننگین آن، اسلام و ایران را تهدید به زوال مى‏کند. من براى چند روز زندگى با عار و ننگ ارزشى قائل نیستم. و از علماى اعلام و سایر طبقات مسلمین انتظار دارم که با تشریک مساعى، قرآن و اسلام را از خطرى که در پیش است نجات دهند.

(صحیفه امام، ج‏۱، ص: ۲۲۱پیام [به علماى اعلام و فقهاى همدان (تصمیم رژیم بر هدم اسلام)]۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۲/ ۱۲ ذى الحجه ۱۳۸۲)

حرام بودن روابط تجاری و سیاسی با اسراییل و ضرورت عدم استعمال امتعه ی اسراییلی

رابطه با اسرائیل و عمال آن چه رابطه تجارى و چه رابطه سیاسى حرام و مخالفت با اسلام است، باید مسلمین از استعمال امتعه اسرائیل خوددارى کنند.

(صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۳۹پیام [به سران دولتهاى اسلامى (تحریم روابط تجارى و سیاسى اسرائیل)] ۱۷ خرداد ۱۳۴۶/ ۲۸ صفر ۱۳۸۷)

وجوب اختصاص بخشی از وجوه شرعی به مبارزین فلسطینی

اکیداً شایسته بلکه واجب است که قسمتى از وجوه شرعى مانند زکات و سهم امام به مقدار کافى به این مجاهدان راه خدا اختصاص یابد. به مجاهدانى که در صفوف نبرد و فداکارى به منظور از بین بردن صهیونیسم کافر ضد بشر مى‏جنگند و براى احیا و بازگرداندن مجد و شرف اسلامى از دست رفته مى‏کوشند و براى گرامیداشت تاریخ شریف اسلام نبرد مى‏کنند و بر هر مسلمانى که به خدا و روز جزا ایمان دارد واجب است که تمامى قوا و نیروى خود را در این راه به کار برد و سرانجام به احْدَى الْحُسْنَیَیْن شهادت یا پیروزى دست یابد

(صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۹۹مصاحبه [با نماینده «الفتح»؛ (وجوب مبارزه با اسرائیل)]۱۹ مهر ۱۳۴۷/ ۱۸ رجب ۱۳۸۸)

ادامه پیکار  با همه نیروها و امکانات برای  عزت و شرافت خود و آیندگان

در وضع کنونى براى ما جز ادامه پیکار با همه نیروها و امکاناتمان راهى وجود ندارد تا عزت و شرافت خود و آیندگان را در طول تاریخ با عظمت اسلامى به دست آوریم.

(صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۲۰۰مصاحبه [با نماینده «الفتح»؛ (وجوب مبارزه با اسرائیل)] ۱۹ مهر ۱۳۴۷/ ۱۸ رجب ۱۳۸۸)

واجبترین امر دفاع با جان و مال در راه سربلندی اسلام بعد از گردن نهادن به اسلام، وجوب کمک های مادی و معنوی در این پیکار مقدس

 در اوضاع و شرایط کنونى پس از گردن نهادن به قوانین مقدسه اسلام هیچ امرى واجبتر از دفاع با جان و مال در راه سربلندى اسلام نمى‏باشد. هنگامى که مى‏بینید خونهاى برادران و خواهران بیگناه شما در سرزمینهاى مقدس فلسطین جاریست و هنگامى که مشاهده مى‏کنید که سرزمینهاى ما اشغال شده و خانه‏هایمان به دست صهیونیستهاى تبهکار ویران گشته است در این شرایط جز ادامه جهاد راهى نیست و بر همه مسلمانان واجب است که کمکهاى مادى و معنوى خود را در این پیکار مقدس بنمایند. و خداوند پشتیبان این اراده است. و اللَّه من وراء القصد»

(صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۲۰۱-۲۰۰، مصاحبه [با نماینده «الفتح»؛ (وجوب مبارزه با اسرائیل)]زمان: ۱۹ مهر ۱۳۴۷/ ۱۸ رجب ۱۳۸۸)

نقشه، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیاى اسلام و استعمار بیشتر سرزمینهاى زرخیز و منابع سرشار کشورهاى اسلامى،  اسراییل: کابوس سیاه استعمار، امکان رهایی فقط با فداکارى، پایدارى و اتحاد دولتهاى اسلامىو ضرورت وادار به همراهی کردن کوتاهی کننده با توبیخ و تهدید و قطع روابط

نقشه، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیاى اسلام و استعمار بیشتر سرزمینهاى زرخیز و منابع سرشار کشورهاى اسلامى مى‏باشد؛ و فقط با فداکارى، پایدارى و اتحاد دولتهاى اسلامى مى‏توان از شرّ این کابوس سیاه استعمار رهایى یافت؛ و اگر دولتى در این امر حیاتى که براى اسلام پیش آمده کوتاهى کرد بر دیگر دولتهاى اسلامى لازم است که با توبیخ و تهدید و قطع روابط، او را وادار به همراهى کنند.

(صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۲ پیام [به سران دولتهاى اسلامى و ملل مسلمان (جنگ سوم اعراب و اسرائیل)]۱۶ مهر ۱۳۵۲/ ۱۰ رمضان ۱۳۹۳ )

خیانت و جهالت سران ممالک اسلامی یا جهل و بی اطلاعی آن ها به عدم تفاهم

باید این جمعیتها را، اینها را [که‏] مثل نهرهاى مختلف مجتمعند؛ اما آن نهر با آن نهر مجتمع نیست، اینها را متفرق بکنند از هم؛ او یک مسلک داشته باشد، و آن هم یک مسلک داشته باشد، و آن هم یک مسلک؛ هر کدام یک راه خاص به خودشان داشته باشند و با دیگران مخالفت داشته باشند، دعوا و جنگ داشته باشند. این یا از خیانت سران ممالک است ممالک اسلامى و یا از جهل و بى‏اطلاعى شان هست که نتوانسته‏اند اینها با هم تفاهم کنند و همه با هم مثل یک دریایى بشکنند با موج خودشان هر چه که در مقابلشان مى‏آید.

(صحیفه امام، ج‏۴، ص: ۲۳۳ سخنرانى [در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره حفظ وحدت و اجتناب از اختلاف‏] ۹ آبان ۱۳۵۷/ ۲۸ ذى القعده ۱۳۹۸)

کم فهمی و بی عرضگی و عدم اجتماع مسلمین عامل اسارت و تحت سلطه بودن و غارت منابع

این از کم‏فهمى ماهاست و از بى‏عرضگى ما مسلمین است که این طور اسیر هستیم و همه ما در تحت سلطه هستیم، و همه منافعِ شرق را دارند امریکا و شوروى و امثال اینها مى‏برند؛ براى اینکه این قطرات در آنجایى هم که با هم مجتمعند اجتماع نیست.

(صحیفه امام، ج‏۴، ص: ۲۳۴سخنرانى [در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره حفظ وحدت و اجتناب از اختلاف‏]۹ آبان ۱۳۵۷/ ۲۸ ذى القعده ۱۳۹۸)

شکوه از کشورها و حکومت های اسلامی

ما از دست امریکا نباید خیلى گله کنیم و لوام الفساد اوست، لکن از کشورهاى اسلامى و از حکومتهاى اسلامى باید شکوه کنیم و فریاد بزنیم. اسلام این قدر براى اجتماع و براى وحدت کلمه، هم تبلیغ کرده است و هم عمل کرده است؛ یعنى، روزهایى را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت مى‏شود مثل عاشورا و اربعین.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۴۳۷سخنرانى [در جمع اقشار مختلف مردم (دولتهاى اسلامى، منشأ گرفتاریهاى مسلمین)]۲۵ آذر ۱۳۶۰/ ۱۹ صفر ۱۴۰۲)

غاصب بودن اسراییل، تنها راه نابود کردن این ماده فساد و قطع ریشه ی ستعمار در منطقه به دست فلسطینی ها

 اسرائیل غاصب است و هر چه زودتر باید فلسطین را ترک کند. و تنها راه حل این است که برادران فلسطینى هر چه زودتر این ماده فساد را نابود گردانند و ریشه استعمار را در منطقه قطع کنند، تا آرامش به منطقه بازگردد.

(صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۱۷۶مصاحبه [با مجله فرداى آفریقا درباره انقلاب مردمى‏] ۱۴ آذر ۱۳۵۷/ ۴ محرّم ۱۳۹۹)

تاسف مذاکره ی دولت ها و سکوت ملت ها و دولت های اسلامی در این مورد

 این چقدر تأسف دارد و چقدر من باید متأسف باشم به این وضع اینکه اینها یک چنین پیوندهایى دارند با دشمنهاى اسلام. با کسانى که به روى مسلمین آتش کشیدند. اینها بنشینند با هم سر یک میز و با هم قرارداد کنند بر ضد مسلمین  و از آن بدتر اینکه همه مسلمین بنشینند نگاه کنند. دولتهاى اسلامى هم بنشینند نگاه کنند. ملتها هم بنشینند نگاه کنند.

(صحیفه امام، ج‏۱۱، ص: ۳۲۸مصاحبه [با حسنین هیکل نویسنده مصرى درباره دخالتهاى امریکا]۲۸ آذر ۱۳۵۸/ ۲۹ محرّم ۱۴۰۰)

عدم محدودیت انقلاب اسلامی به منطقه و نفی نگاه طایفه ای مسلمین

از اول مبارزات، قضایاى لبنان و فلسطین جزء مقاصد اصلى ما بوده است و از مسائل ایران جدا نبوده است. به طور کلى، مسلمان نباید تنها نظرش [به‏] طایفه‏اى از مسلمانان باشد.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۳۹سخنرانى [در جمع اعضاى سازمان جنبش امل (سازش ناپذیرى با قدرتها)] ۶ آبان ۱۳۶۰/ ۲۹ ذى الحجه ۱۴۰۱)

عدم قبول کردن طرح آمریکا و نفی بی تفاوتی در مقابل آن ها  وسازش با آن ها

 بر فرض که امریکا یک طرح صد در صد اسلامى- انسانى بدهد، ما باور نمى‏کنیم که آنها به نفع صلح و منافع ما گامى بردارند. اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا اللَّه» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها مى‏خواهند سرِ ما کلاه بگذارند. آنها که صحبت از صلح مى‏کنند، مى‏خواهند منطقه را به جنگ بکشند. شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرتها، که مى‏خواهند منطقه را ببلعند، بى‏تفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچ کدام از ابرقدرتها و قدرتها سر سازش نداریم، نه تحت سلطه امریکا مى‏رویم و نه زیر بار شوروى.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۳۹سخنرانى [در جمع اعضاى سازمان جنبش امل (سازش ناپذیرى با قدرتها)] ۶ آبان ۱۳۶۰/ ۲۹ ذى الحجه ۱۴۰۱)

عدم انحصار اسلام به منطقه و نفی جدا کردن حساب خود با سایر مسلمین، و ضرورت حفظ اسلام در همه جا

ما اسلام را منحصر به ایران نمى‏دانیم. اسلام، همه جا اسلام‏ است. مصر هم همین اسلام است و سودان هم همین اسلام است و عراق هم همین اسلام است و حجاز همین اسلام است و سوریه و سایر جاها [هم همین.] ما نمى‏توانیم حساب خودمان را از حساب سایر مسلمین جدا کنیم. ما با این همه خسارتى که بر ما وارد شده است و این همه شهید که دادیم و معلول که دادیم و آواره که پیدا کردیم، همه اینها براى اسلام بوده. ایران هم از باب اینکه یک کشور اسلامى است، ما این زحمات را برایش کشیدیم. ما نمى‏توانیم که اعراب را و مقدرات اعراب را از خودمان جدا بدانیم، مقدرات سایر کشورها را از خودمان جدا بدانیم. همه جا اسلام است و همه مسلمین- که ما هم [از] جمله آنها هستیم- موظفیم که اسلام را در هر جا حفظ کنیم.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۷۰-۳۶۹، سخنرانى [در جمع مسئولان بنیاد شهید و … (اهمیت حفظ نظام- نقش روحانیت)]۲۵ آبان ۱۳۶۰/ ۱۹ محرّم ۱۴۰۲)

ضرورت بیداری ملت ها و نترسیدن و بیدار کردن دولت ها

بیدار باشند ملتها و بیدار کنند دولتها را….  اگر دولتها بترسند، ملتها زنده باشند و نترسند. اگر ما همه از بین برویم، بهتر است [از] اینکه ذلیل باشیم زیر دست صهیونیسم و زیر دست امریکا…. ننگ بر همه ما چنانچه ساکت بنشینیم!

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۷۱-۳۷۲، سخنرانى [در جمع مسئولان بنیاد شهید و … (اهمیت حفظ نظام- نقش روحانیت)]۲۵ آبان ۱۳۶۰/ ۱۹ محرّم ۱۴۰۲)

ضرورت بازگشت دولت های اسلامی به دامن اسلام

اگر امروز به دامن اسلام برنگردید، فردا دیر است.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۲۶۵پیام [به ملت ایران به مناسبت سوم شعبان و روز پاسدار (هشدار به حامیان صدام)] ۶ خرداد ۱۳۶۱/ ۳ شعبان ۱۴۰۲)

وصل شدن به اقیانوس الهی قرآن برای رهایی از اسراییل

 هان اى قطره‏هاى جدا از اقیانوس قرآن و اسلام، به خود آیید و به این اقیانوس الهى متصل شوید، و به این نور مطلق استناره کنید تا چشم طمع جهانخواران از شما ببُرد، و دست تطاول و تجاوز آنان قطع شود، و به زندگانى شرافتمندانه و ارزشهاى انسانى برسید. از این زندگى ننگین که مشتى اسرائیلى دوره‏گرد، بر شما حکومت کنند و مسلمانان مظلوم را در حضور شما پایمال نمایند، رهایى یابید.  بارالها، به ما خفتگان توفیق بیدارى عنایت فرما و حکام کشورهاى اسلامى را به خودآر که با معیارهاى اسلامى بر مسلمانان حکومت کنند و بتهاى نحس و طاغوت را در هم شکنند.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۵۱۶پیام [به مسلمانان جهان و زائران بیت اللَّه الحرام (بیان مصائب مسلمین)]۲۹ شهریور ۱۳۶۱/ ۲ ذى الحجه ۱۴۰۲)

برخواستن ملت های اسلامی و خاضع کردن سردمداران خود در مقابل شرف اسلام و یا عمل با آن ها همچون ملت ایران

ملتهاى مظلوم و محترم غیر عرب و عرب و مسلمانان این ننگ را چگونه تحمل کنند که اینان فرمانروایان آنها هستند. آیا وقت آن نرسیده است که ملتهاى اسلامى از جاى خود برخیزند و سردمداران خود را یا در مقابل شرف اسلام خاضع کنند، و یا با آنان همچون ایران عمل کنند؟

(صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۳۳۱پیام [به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب (ارزیابى شرایط ایران)]۲۲ بهمن ۱۳۶۲/ ۸ جمادى الاول ۱۴۰۴)

ایستادن همیشه کنار برادران فلسطینی و همدوش و همرزم آن ها برای دفاع از حق شان، ضرورت بازگشتن بیت المقدس به فلسطین، غاصب بودن اسرائیلی ها

 همیشه بناى ما این است که در کنار برادران فلسطینى خود بایستیم و هر وقت هم قدرت‏ پیدا کنیم، همان طورى که آنها از حقشان دفاع مى‏کنند، ما هم مثل برادر با آنها همدوش و همرزم خواهیم بود. بیت المقدس باید به مسلمین برگردد. اسرائیلى‏ها غاصبند.

(صحیفه امام، ج‏۴، ص: ۴۴۴-۴۴۳، مصاحبه [با روزنامه لبنانى النهار درباره فلسطین و دستگیرى هویدا]۲۰ آبان ۱۳۵۷/ ۱۰ ذى الحجه ۱۳۹۸))

طرفداری از مظلوم، مظلوم بودن فلسطینی ها

 ما طرفدار مظلوم هستیم. هر کس در هر کجا که مظلوم باشد ما طرفدار او هستیم. و فلسطینى‏ها مظلوم هستند. اسرائیل به آنها ظلم کرده است، به این جهت ما طرفدار آنها هستیم.

(صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۱۴۸مصاحبه [با تلویزیون «پى. بى. اس» درباره ماه محرم و رابطه با امریکا] ۱۰ آذر ۱۳۵۷/ ۳۰ ذى الحجه ۱۳۹۸)

طرد اسرائیل و عدم فروش نفت و شاسایی او

 اسرائیل مطرود ماست و براى همیشه نه نفت به او مى‏دهیم و نه آن را به هیچ وجه مى‏شناسیم.

(صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۲۰۷ مصاحبه [با تلویزیون «سى. بى. اس» درباره تظاهرات تاسوعا و عاشورا]۲۰ آذر ۱۳۵۷/ ۱۰ محرّم ۱۳۹۹)

قوت ایمان عامل پیروزی مشت و خون

 انقلاب ما هر چه هم که قوه‏هاى مادى‏اش کم باشد، این معنویتْ اسباب پیشرفت مى‏شود. و لهذا یک قدرت شیطانى عظیمى که پشتوانه آن و پشتیبان آن ابرقدرتها بودند و آنها مجهز به همه جهازات شیطانى بودند، و ملت ما مشت داشت و خون، این مشت و این خون غلبه کرد بر تمام این قدرتهاى شیطانى و بر ابرقدرتها، که قبل از این غلبه از شاه پشتیبانى مى‏کردند و اظهار وفادارى مى‏کردند. این قوّت ایمان ملت ما باعث شد که با مشت و خون بر همه اینها غلبه کرد. و رمز این پیروزى، بعد از اینکه قوّت ایمان در کار بود، همان قوّت ایمان باعث شد که آن رمز حقیقى، که عبارت از وحدت کلمه ملت ما در این امر بود، موجب غلبه شود

(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۱۷۸گفتگو [با یاسر عرفات (پیروزى انقلاب اسلامى و وضعیت فلسطین)] ۲۸ بهمن ۱۳۵۷/ ۱۹ ربیع الاول ۱۳۹۹)

ضرورت منتظر دولت ها نبودن ملت ها

 اینها هیچ یک به فکر امتها نیستند؛ امتها خودشان باید به فکر خودشان باشند. اگر ما بنا بود که بنشینیم تا براى ما دولتها کار بکنند، حالا باز همان عقب‏ماندگى را داشتیم ….ملتها باید قیام کنند؛ و ملتها باید «رمز» را بفهمند که رمز پیروزى این است که «شهادت» را آرزو بکنند و به حیات، حیات مادى، دنیایى، حیوانى، ارزش قائل نباشند. این رمز است که ملتها را مى‏تواند پیش ببرد، این رمزى است که قرآن آورده است و ملتهاى عرب را، در صورتى که در کمال ضعف بودند، بر دولتهاى بزرگ سلطه داد.

(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۵۰۳سخنرانى [در جمع مبارزین کشورهاى اسلامى (رمز پیروزى، آرزوى شهادت)]۱۷ فروردین ۱۳۵۸/ ۸ جمادى الاول ۱۳۹۹)

ضرورت بیداری جهانی مسلمی و عدم در خود بودن

اصلًا باید مسلمین بیدار بشوند. امروز روزى نیست که مسلمانها هر کدام یک گوشه‏اى زندگى تنهایى بکنند و خودشان بین خودشان در هر کشورى یک زندگى خاص به خود داشته باشند، نمى‏شود این معنا. در یک همچو زمانى که سیاستهاى ابرقدرتها بلعیدن همه جاست، مسلمین باید بیدار بشوند، ملتها. دولتها را من از اکثرشان مأیوس هستم، لکن ملتها باید بیدار بشوند، و همه تحت لواى اسلام و تحت سیطره قرآن باشند.

(صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۳۱۹-۳۱۸سخنرانى [در جمع اعضاى کادر مرکزى جنبش امل لبنان (لزوم بیدارى مسلمین)]۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۵ رجب ۱۴۰۰)

ضرورت تجهیز مسلمانان علیه اسرائیل

 بر هر مسلمانى لازم‏ است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند.

(صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۱۶۰-۱۵۹، پیام [به مسلمانان ایران و جهان (شناخت محتواى حج و وظایف مسلمانان)]۷ مهر ۱۳۵۸/ ۷ ذى القعده ۱۳۹۹)

مسئولیت مسلمانان و ضرورت اتکال به خدا و پیش رفتن با وحدت کلمه، حمایت ملت ایران از جنبش های آزادی بخش و مبارزت فلسطین و جنوب لبنان

 اى مسلمانان جهان، واى مستضعفین بپاخاسته، واى دریاى بى‏پایان انسانها، بپاخیزید و از کیان اسلامى و ملى خویش دفاع کنید. اسرائیل بیت المقدس را از مسلمین گرفت، و با مسامحه دولتها مواجه شد…. باز هم مسلمانان نشسته و تماشا گرند و بى‏تفاوت! برخیزید و از اسلام و مرکز وحى دفاع کنید و از این هیاهوها نهراسید، که امروز اسلام به شما محتاج است و شما در قبال خداوند متعال مسئول هستید. به خداوند تعالى اتکال نمایید، و با وحدت کلمه به پیش روید. ما به پیروى از اسلام بزرگ، از جمیع مستضعفین حمایت مى‏کنیم؛ و از شما و هر سازمانى در جهان که براى نجات کشور خویش بپاخاسته است پشتیبانى مى‏کنیم. ما از مبارزات برادران فلسطینى و مردم جنوب لبنان در مقابل اسرائیل غاصب کاملًا پشتیبانى مى‏نماییم.

(صحیفه امام، ج‏۱۱، ص: ۱۱۱پیام [به جنبشهاى آزادیبخش جهان (اشتباه بزرگ کارتر)]۴ آذر ۱۳۵۸/ ۵ محرّم ۱۴۰۰)

پشتیبانی از تمام گروه های در حال جنگ برای رهایی از چپ و راست

ما با کمونیسم بین الملل به همان اندازه در ستیزیم که با جهانخواران غرب به سرکردگى امریکا؛ و با صهیونیزم و اسرائیل شدیداً مبارزه مى‏کنیم‏…من بار دیگر پشتیبانى خودم را از تمام نهضتها و جبهه‏ها و گروههایى که براى رهایى از چنگال ابرقدرتهاى چپ و راست مى‏ اعلام مى‏کنم. من پشتیبانى خود را از فلسطین رشید و لبنان عزیز اعلام مى‏دارم.

(صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۲۰۳پیام [به ملت ایران، به مناسبت سال نو (توصیه‏هاى سیزده‏گانه به مسلمانان)]زمان: ۱ فروردین ۱۳۵۹/ ۴ جمادى الاول ۱۴۰۰)

مبارزه ی بی امان ملت ایران با آمریکا و چشیده شدن شهد پیروزی به وسیله ی نسل بعدی به شرط عمل به وظیفه ی مقابله با آمریکا

جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع امریکاى جهانخوار، این دشمن کینه‏توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه‏اى آشتى ناپذیر دارد، و حوادث ایران نه تنها ما را براى لحظه‏اى عقب نخواهد نشاند، که ملت ما را در نابودى منافع آن مصمم‏تر خواهد کرد. ما مبارزه سخت و بى‏امان خود را علیه امریکا شروع کرده‏ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادى از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیفرازند ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه‏مان که مبارزه با امریکاى جنایتکار است ادامه دهیم، فرزندانمان شهد پیروزى را خواهند چشید.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷۱پیام [به مسلمین جهان و زائرین بیت اللَّه الحرام (تبیین فلسفه و اسرار حج)]۱۵ شهریور ۱۳۶۰/ ۷ ذى القعده ۱۴۰۱)

قیام مستقیم ملت ها در مقابل اسرایل و وادار کردن دولت ها به مقابله با اسراییل و عدم محکوم کردن اسرائیل

مسلمانها ننشینند که حکومتهاشان برایشان عمل بکنند و اسلام را از دست صهیونیسم نجات بدهند. ننشینند که سازمانهاى بین المللى براى آنها کار بکند. ملتها خودشان باید قیام کنند در مقابل اسرائیل. ملتها باید خودشان قیام کنند و حکومتهاى خودشان را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند و اکتفا نکنند به محکوم کردن. همانهایى که با اسرائیل عقد اخوت هم دارند، آنها هم محکوم مى‏کنند اسرائیل را، لکن یک محکومیتى که با صورت جدى و به حسب واقع شوخى است. اگر مسلمین نشستند که امریکا براى آنها کار بکند یا دست نشانده‏هاى امریکا براى آنها کار بکند، این قافله تا ابد لنگ خواهد بود.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۴۳۹سخنرانى [در جمع اقشار مختلف مردم (دولتهاى اسلامى، منشأ گرفتاریهاى مسلمین)]۲۵ آذر ۱۳۶۰/ ۱۹ صفر ۱۴۰۲)

نفی صحبت های بی حاصل به جای اتحادو  از بن کندن اسرائیل

 به جاى اینکه همه با هم متحد بشوید و این‏ جرثومه فساد و سرطان را از بلاد مسلمین بیرون کنید و پاک کنید، با هم مى‏نشینید یا صحبت مى‏کنید، یا صحبتى مى‏کنید که به نفع آنهاست.

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۵۱۹-۵۱۸ سخنرانى [در جمع اقشار مختلف مردم (گرفتارى ایران و مسلمین)] ۴ بهمن ۱۳۶۰/ ۲۸ ربیع الاول ۱۴۰۲)

دعوت مستضعفین به ایستادگی مقابل مستکبرین

 بیدار بشوید، برخیزید از جا. اى مستضعفین جهان! برخیزید و در مقابل ابرقدرتها بایستید که اگر ایستادید، اینها هیچ کارى نمى‏توانند بکنند.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۳۸-۳۷ سخنرانى [در جمع میهمانان خارجى در جشن پیروزى انقلاب (مظلومیت مسلمین)]۲۱ بهمن ۱۳۶۰/ ۱۵ ربیع الثانى ۱۴۰۲)

وظیفه ی قیام تنهایی و اجتماعی برای خدا و حفظ کشورهای اسلامی

جواب براى نسلهاى آتیه که- خداى نخواسته- با این روشى که اینها دارند، آنها در دام خواهند افتاد، جواب باید تهیه کنند. اگر ارزشهاى ایمانى را هیچ حساب مى‏کنند، ارزشهاى نظامى خودشان را، ارزشهاى ملى خودشان را، ارزشهاى انسانى را در نظر بگیرند و براى چهار روز حکومت کردن، زیر بار ذلت نروند، آن هم ذلت در تحت چکمه اسرائیل. مسلمانها باید از جا برخیزند، باید قیام کنند. خدا فرموده است: إنَّما اعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ ان تَقُومُوا للَّهَ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏. نگویید: تنها هستیم. تنهایى هم باید قیام بکنیم. اجتماعى هم باید قیام کنیم. با هم باید قیام کنیم. همه موظفیم به اینکه براى خدا قیام کنیم و براى حفظ کشورهاى اسلامى قیام کنیم در مقابل این …غده سرطانى… اسرائیل و هر دو سر منشأش امریکاست.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۳۳۰-۳۲۹، سخنرانى [در جمع فرمانده و پرسنل نیروى دریایى ارتش (لزوم نابودى اسرائیل)]۲۳ خرداد ۱۳۶۱/ ۲۰ شعبان ۱۴۰۲)

عدم امکان جلوگیری در صورت فریاد زدن همه نه یک جمعیت کوچک اگر در روز قدس، تمام ملتها قیام مى‏کردند و فریاد مى‏زدند، نمى‏توانست آن حکومت احمق  جلوى فریادشان را بگیرد. یک جمعیت کمى قیام مى‏کنند. اگر در روز قدس تمام کشورهاى اسلامى، ملتها همه برخیزند و فریاد بزنند، نه براى قدس تنها، براى همه ممالک اسلامى، پیروز خواهند شد. ما با فریاد، محمد رضا خان را بیرونش کردیم. شما خیال مى‏کنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با فریاد، با «اللَّه اکبر»! این قدر «اللَّه اکبر» بر مغز اینها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.

مسلمین باید فریاد بزنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند. نخیر، شعار فایده دارد، اما اگر همه فریاد بزنند. فریاد منِ تنها هیچ چیز نیست. فریاد یک محله، یک شهر هیچ چیز نیست.

(صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۹۰-۸۹، سخنرانى [در جمع اعضاى کنگره آزادى قدس (بازگشت به اسلام واقعى)]زمان: بعد از ظهر ۱۸ مرداد ۱۳۵۹/ ۲۷ رمضان ۱۴۰۰)

استفاده از اسلحه ی گرم و قدرت نظامی برای نجات قدس و عدم کارهای سیاسی و برخوردهای سازشکارانه

تا کى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامى و الهى غفلت نموده و با کارهاى سیاسى و برخوردهاى سازشکارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایتهاى بى‏امان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ آیا سران قوم نمى‏دانند و ندیده‏اند که مذاکرات سیاسى با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنایات و ستمگریها افزوده خواهد شد؟ باید براى آزادى قدس از مسلسلهاى متکى بر ایمان و قدرت اسلام استفاده و بازیهاى سیاسى را که از آن بوى سازشکارى و راضى نگه داشتن ابرقدرتها به مشام مى‏رسد کنار گذاشت. باید ملتهاى مسلمان خصوصاً ملت فلسطین و لبنان، کسانى را که با مانورهاى سیاسى وقت گذرانى مى‏کنند، تنبه نموده و زیر بار بازیهاى سیاسى که نتیجه‏اى جز زیان و ضرر براى ملت مظلوم ندارد نروند.

( صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۶۰پیام [به مسلمانان ایران و جهان در روز جهانى قدس (بیدارباش به مسلمین)] ۱۰ مرداد ۱۳۶۰/ ۳۰ رمضان ۱۴۰۱)

استحکام صفوف خود و مقابله با حملات دشمن به صفوف عقیده و عزت مسلمانان

مسلمانان باید با همه امکانات و وسایل لازم به مقابله جدى و دفاع از ارزشهاى الهى و منافع مسلمین برخیزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خویش را محکم و مستحکم نمایند و به این بیخبران و دلمردگان و پیروان شیاطین بیش از این مجال حمله را به صفوف عقیده و عزت مسلمانان ندهند

(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۱۵پیام [به مسلمانان ایران و جهان و زائران بیت اللَّه الحرام (برائت از مشرکان)] ۶ مرداد ۱۳۶۶/ ۱ ذى الحجه ۱۴۰۷)

پشیمان کردن اسرائیل و آزادی سرزمین های غضب شده با تشکیل هسته های مقاومت حزب الله در سراسر جهان

مسئولین محترم کشور ایران و مردم ما و ملتهاى اسلامى از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن، دست نخواهند کشید و به یارى خداوند تعالى از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوى امت محمد- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و امکانات کشورهاى اسلامى باید استفاده کرد و با تشکیل هسته‏هاى مقاومت حزب اللَّه در سراسر جهان اسرائیل را از گذشته جنایت بار خود پشیمان و سرزمینهاى غصب‏شده مسلمانان را از چنگال آنان خارج کرد.

(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۲۰پیام [به مسلمانان ایران و جهان و زائران بیت اللَّه الحرام (برائت از مشرکان)] ۶ مرداد ۱۳۶۶/ ۱ ذى الحجه ۱۴۰۷)

درصدد  خشکانیدن ریشه‏ هاى فاسد صهیونیزم، سرمایه دارى و کمونیزم در جهان بودن و نابودی نظام های شکل گرفته بر اساس آن

البته ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجى و بین الملل اسلامى‏مان بارها اعلام نموده‏ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران امریکا نام این سیاست را توسعه طلبى و تفکر تشکیل امپراتورى بزرگ مى‏گذارند، از آن باکى نداریم و استقبال مى‏کنیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‏هاى فاسد صهیونیزم، سرمایه دارى و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‏ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایى را که بر این سه پایه استوار گردیده‏اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- را در جهان استکبار ترویج نماییم. و دیر یا زود ملتهاى دربند شاهد آن خواهند بود. ما با تمام وجود از گسترش باجخواهى و مصونیت کارگزاران امریکایى، حتى اگر با مبارزه قهرآمیز هم شده باشد، جلوگیرى مى‏کنیم.

(صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۲ پیام [به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه ۵۹۸)]زمان: ۲۹ تیر ۱۳۶۷/ ۵ ذى الحجه ۱۴۰۸)

همین مطلب در تریبون مستضعفین به صورت جزوه

این نوشته در خلاصه ها ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *