پیام‌های کریمانه رهبر انقلاب در فقدان منتقدان، مخالفان و معارضان

شاید برای ما جوانان مدارای اخلاقی با معارضان ضمن حفظ مرزبندی سیاسی به‌راحتی قابل‌هضم نباشد؛ اما رهبر انقلاب نسبت به منتقدان و حتی معارضان و مخالفان خویش چنین کریمانه برخورد می‌کنند. گذشته از سیره ایشان در مورد آنان که آگاه‌سازی مردم و مرزبندی ضمن تلاش برای حفظ آنان درون نظام و پرهیز از تبدیل آنان به معارض فعال بود، در زمان فقدان آن‌ها پیام‌هایی کریمانه دادند.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

شاید برای ما جوانان مدارای اخلاقی با معارضان ضمن حفظ مرزبندی سیاسی به‌راحتی قابل‌هضم نباشد؛ اما رهبر انقلاب نسبت به منتقدان و حتی معارضان و مخالفان خویش چنین کریمانه برخورد می‌کنند. گذشته از سیره ایشان در مورد آنان که آگاه‌سازی مردم و مرزبندی ضمن تلاش برای حفظ آنان درون نظام و پرهیز از تبدیل آنان به معارض فعال بود، در زمان فقدان آن‌ها پیام‌هایی کریمانه دادند.

در عمده این پیام‌ها ضمن برشمردن سجایا و ویژگی‌های مثبت آنان به‌ویژه مجاهدت‌های آنان درراه انقلاب با پرهیز از بدگویی، به لطیف‌ترین شیوه آن اختلافات را ذکر کرده تلاش برای تلطیف آن در فضای عمومی می‌کنند. برای آن افراد طلب مغفرت کرده و به بازماندگان آنان که بعضاً سیره درگذشتگان یا حتی تندتر را داشتند تسلیت میگویند.

اختلاف‌نظرها و اجتهاده ای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به‌کلی بگسلد و وسوسه خناسانی که در سال‌های اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد.

۱۳۸۸/۹/۲۹ پیام به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری

این شخصیت کهن‌سال علمی و فرهنگی و سیاسی، سال‌های درازی را با مجاهدت و جدیت، به تلاشی صادقانه، درراه آنچه بدان باور داشت، مصروف کرد. در دوران نظام جمهوری اسلامی پس از مقطعی که وی از قوای مجریه و مقننه خارج شد، اختلاف برخی از دیدگاه‌هایش با مسئولان کشور، وی را به وادی بی‌انصافی و غرض‌ورزی سوق نداد.

۱۳۸۱/۱/۲۴ پیام تسلیت در پی درگذشت دکتر یدالله سحابی

آن عالم بزرگوار سال‌های متمادی از عمر خویش را در عراق و ایران صرف جهاد فرهنگی و سیاسی برای اعلای کلمه اسلام و ترویج مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نموده و زحمات فراوانی تحمل کردند. تألیفات متعدد ایشان در علوم اسلامی و مبارزه با صهیونیزم و استکبار، متضمن مجموعه بزرگی از معارف دینی و سیاسی است و سعی مشکور و مجاهدت مقبولی در درگاه خداوند متعال است. ان‌شاءالله.

۱۳۸۰/۹/۲۶ پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله آقای حاج سید محمد شیرازی

مرحوم فروهر، قبل از انقلاب دوست ما بود؛ اوّلِ انقلاب همکار ما بود؛ بعد از پدید آمدن این فتنه‌های سال ۶۰ دشمن ما شد؛ اما دشمن بی‌خطر و بی‌ضرر. بینی و بین‌اللَّه، فروهر و همسرش – این دو مرحوم – دشمنان ما بودند؛ اما دشمنان بی‌ضرر و بی‌خطر. این‌ها هیچ ضرری نداشتند. نه به‌جایی وابسته بودند – که ما آن را می‌دانستیم – … و نه اقتداری داشتند. حزبی با عناصر خیلی معدودی داشتند که سال‌های متمادی این حزب بود. این‌چنین دشمنی که در داخل کشور هست، مرتّب علیه نظام اطّلاعیه هم می‌دهد، دیگران هم میگویند که بله؛ در داخل ایران مثلاً آقای فروهر اطّلاعیه داد – داده باشد – اما کسی از مردم که او را نمی‌شناخت؛ کسی که با او آشنایی نداشت؛ کسی که تحت نفوذ و تأثیر حرف‌های او نبود. ایشان معروفیتی در میان مردم نداشت؛ نفوذی نداشت؛ دشمن بی‌خطری بود؛ انصافاً آدم نانجیبی هم نبود. البته ما دشمنانی هم داریم که انصافاً نجیب نیستند؛ اما مرحوم فروهر و مخصوصاً عیالش نه؛ آدم‌ها نانجیبی نبودند.

۱۳۷۷/۱۰/۱۸ بیانات در خطبه‌های نماز جمعه

همین مطلب در کانال جمهوری

این نوشته در یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *