مدافعین حرم را درشت ننویسید! درست بنویسید!/چند نکته در باب نحوهٔ بازنمایی شهدای مدافع حرم

تصویر رایج، مدافعین حرم را تنها به کسانی فروکاسته که به دنبال دفاع از حرم هستند؛ درحالی‌که تنها مسئله برای شهدای ما دفاع از حرم نیست، آنان به دفاع از اسلام، دارالاسلام و مستضعفین جهان در برابر مستکبرین نظر دارند. این شهدا اگر راه برایشان باز می‌شد، مستقیم به فلسطین و بسیاری نقاط دیگر دنیا از آفریقا و آمریکای لاتین و آسیای شرقی می‌رفتند تا از مستضعفین دفاع کنند. الآن مهم‌ترین عرصه برای این مجاهدان، بحران نزدیک‌تر و عمل به استراتژی امام است، یعنی راه قدس از کربلا می‌گذرد؛ در معنای آزادسازی کشورهای مسیر، برای پشتیبانی از مقاومت.

بسم الله الرحمن الرحیم

شهدای مدافع حرم، سرمایه‌ها و قهرمان‌هایی ملی از بهترین جوان‌های کشورند که نه‌تنها امنیت برای کشور به ارمغان آورده‌اند و از مقدسات دفاع کرده‌اند که به دفاع از مستضعفین جهان پرداخته‌اند و در فضای یأس و ناامیدی بخش‌های زیادی از جبههٔ انقلاب، روح دوباره‌ای در کالبد نظام بخشیدند؛ اما نحوهٔ بازنمایی آن‌ها در جلسات مذهبی، صداوسیما، رسانه‌ها، کارهای هنری و … جای تأمل بسیاری دارد. چه این‌که می‌بینیم این تصویر نقص‌های بزرگی دارد که حتی مسئولین غرب‌گرای کشور نیز در حال استفاده از آن برای انحراف مبارزه هستند.

  • تصویر رایج، مدافعین حرم را تنها به کسانی فروکاسته که به دنبال دفاع از حرم هستند؛ درحالی‌که تنها مسئله برای شهدای ما دفاع از حرم نیست، آنان به دفاع از اسلام، دارالاسلام و مستضعفین جهان در برابر مستکبرین نظر دارند. این شهدا اگر راه برایشان باز می‌شد، مستقیم به فلسطین و بسیاری نقاط دیگر دنیا از آفریقا و آمریکای لاتین و آسیای شرقی می‌رفتند تا از مستضعفین دفاع کنند. الآن مهم‌ترین عرصه برای این مجاهدان، بحران نزدیک‌تر و عمل به استراتژی امام است، یعنی راه قدس از کربلا می‌گذرد؛ در معنای آزادسازی کشورهای مسیر، برای پشتیبانی از مقاومت.
  • تصویر رایج، دعوای مدافعین حرم را به مقابله با تکفیری‌ها، داعش، وهابیت و درنهایت عربستان فروکاسته است؛ همهٔ تولیدات برای داعش خط‌ونشان می‌کشند که اگر به حرم یا به ایران نزدیک شوی چه می‌کنیم و… (مثل متن سرود ارغوان یا کارهای حامد زمانی در این مورد یا غالب مداحی‌ها و…)؛ درحالی‌که این‌ها همه دشمنان درجهٔ دو هستند. دعوای اصلی مدافعین حرم با استکبار و آمریکاست و این شهدا عامل بقای داعش و تکفیری‌ها و عربستان را آمریکا می‌دانند. این شهدا با افراط نمی‌جنگند، با استکبار می‌جنگند و می‌خواهند بازوهای آن‌ها را در منطقه قطع کنند. کار شهید همدانی، خوشنویس، نوروزی، سیاح‌طاهری، ابوعلی و صدرزاده همان کار طهرانی‌مقدم، احمدی روشن، رضایی‌نژاد، شهریاری و… است. هرکس در عرصه‌ای به مقابله با استکبار پرداخته است.
  • تصویر رایج، تنها عرصهٔ انقلابی‌گری را دفاع از حرم می‌بیند (یا حداقل بر آن تأکید می‌کند)، درصورتی‌که عرصه‌های دیگری نیز هست که باقی جبههٔ انقلاب باید در آن مبارزه کنند، مثل مقابله با نفوذ و اقتصاد مقاومتی که اگر تهران و نظام تصمیم‌گیری کشور در حمایت از مقاومت نباشد، مانند جنگ تحمیلی پشت مجاهدین خط مقدم در دفاع از حرم خالی می‌شوند. لذا برای خارج کردن حرم و مستضعفین سوریه و عراق از محاصره باید تهران را از اشغال غرب‌زدگان و بی‌عرضه‌ها درآورد. مبارزین این عرصه‌های مختلف از اقتصاد مقاومتی تا مقابله با نفوذ تا مدافع حرم و… خود را خاکریزهای مختلف یک جبهه می‌بینند، اما بازنمایی‌های ناقص نتوانسته این حرف را به مخاطب برسانند. چه‌این‌که بسیاری از این مبارزین در خاکریزهای دیگری جنگیده‌اند مثلاً شهید نوروزی در ماجرای ریگی، فتنه ۸۸ و… هم بوده است.
  • تصویر رایج، تنها بر جنبه‌های احساسی مدافعین حرم تمرکز کرده و از زجری که این افراد، خانواده و بچه‌هایشان می‌کشد می‌گوید (اوج آن را در برنامه ملازمان حرم در شبکهٔ افق می‌توان دید) که این هست، درست است و باید بر آن تأکید هم کرد، اما این همهٔ ماجرا نیست. آن مجاهدان و این خانواده‌ها برای یک هدف خاص این شرایط را تحمل کرده‌اند، باید این هدف و مشخصاً مقابله با استکبار را تبیین کرد، وگرنه بدون آن هدف و صرفاً تکیه‌بر مسائل عاطفی، به تحریف مجاهدین حرم می‌انجامد، هرچند شاید احساسات مخاطبین را برانگیزد.
  • تصویر رایج، مدافعین حرم را کسانی نشان می‌دهد که مثل تصویر تحریفی چ از شهید اصغر وصالی تنها به‌دنبال شهادت و کشته شدن هستند. درحالی‌که مجاهدین بیش از همه‌چیز برای دفاع از انقلاب و مردم کشور ما و مستضعفین آنجا هستند. اصل برای آن‌ها دفاع از مردم است، چه در مقابله با داعش، چه در مقابله با برهم زنندگان امنیت اجتماعی و اقتصادی و…؛ شهادت فرع بر انجام این مسئولیت است و البته آرزوی هر مجاهدی است. این تصویر مدافعین حرم را بی‌توجه به مردم تبیین می‌کند، درحالی‌که بسیاری از این مجاهدین در ایران کارهای زیادی را فردی و جمعی برای خدمت و محافظت از مردم در عرصه‌های مختلف انجام می‌دادند.
  • تصویر رایج، از حماسه‌های مدافعین حرم در میدان و آمادگی برای جهاد و شهادت می‌گوید؛ بی‌آن‌که شما ببینید، خیلی از این آدم‌ها که آنجا قهرمان هستند در ایران آدم‌های کاملاً عادی دیده می‌شدند که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد، آزادانه به عرصهٔ مبارزه آمده‌اند دارند حماسه خلق می‌کنند. این استعداد اینجا هم بین آن‌ها بود ولی فرصت برای بروز آن از جانب صاحبان عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و… فراهم نشده بود.

همین مطلب در کانال جمهوری

این نوشته در یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *