مدافعین حرم آن‌گونه که هستند/بازخوانی وصایای شهدای مدافع حرم

کار تربیتی یک کار بسیار مقدس و جهادی بزرگ است، اما به همان اندازه بسیار آسیب‌پذیر. … باید روحیه انقلابی، فضای حاکم بر فضای تربیتی باشد. اگر این‌چنین نباشد، [مثلاً] ظهر عاشورا اگر با یک مناسبتی از انقلاب همراه باشد، آن‌وقت می‌بینیم که چه کسانی مدعی و چه کسانی خالص بوده‌اند. آنان که به دنبال فضای احساسی هیئت هستند و از اهداف روضه امام حسین (ع) بی‌خبرند، روز ۱۳ آبان مصادف با روز عاشورا، به‌جای اینکه در میدان رزم و شعار و استکبارستیزی باشند در هیئتی مشغول سینه‌زنی هستند. این از اثرات هجوم «اسلام آمریکایی» در ایران است.

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیت‌نامه‌هایی که نشان می‌دهد مدافعین حرم فراتر از یک مسئله مذهبی و امنیت ملی برای انقلاب و دفاع از مستضعفین جهان ایثارگری کردند:

 

دین اسلام محدودیت ندارد و دین فراتر از کشورها و وطن‌هاست و اگر هرکسی به خداوند عزوجل اعتقاد دارد باید درراه احیای دینش جهاد کند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بپردازد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکس صدای ندای مسلمانی را بشنود و به او یاری نرساند مسلمان نیست و ما چگونه ادعای مسلمانی داریم که جای‌جای دنیا مسلمانان را قربانی اهداف و افکار شوم خود می‌کنند و ما در آرامش به‌راحتی سر به بالین بگذاریم درصورتی‌که یک کودک و یا زن سوری و عراقی و یمنی و فلسطینی شب خواب در چشمانشان ندارند و چگونه مدعی شیعه بودن و محب بودن اهل‌بیت (ع) را داریم که در ماجرای درآوردن خلخال از پای زن یهودی که امام علی (ع) در این موضوع فرمود: اگر مسلمانی از این غم بمیرد برای او عیبی نیست! چگونه می‌توان در مورد این مسئله بی‌تفاوت بود درصورتی‌که در ممالک اسلامی زنان ایزدی و مسلمانان و مسیحی را در عراق درون قفس در بازارهای موصل مانند برده بفروش می‌رسند! و ما از این وقایع تلخ غم نمی‌خوریم که هیچ، تب هم نمی‌کنیم، چه برسد که بخواهیم بمیریم! ای‌کاش ذره‌ای همزادپنداری می‌کردیم و لحظه‌ای خود را جای برادران و پدران آن‌ها قرار می‌دادیم. آیا واقعاً می‌توانستیم چنین چیزی را تحمل‌کنیم؟! …

گفتمان ما دفاع از مظلوم و جنگ با ظالم است. ما هر مقداری که بتوانیم از مظلوم دفاع می‌کنیم و حمایت می‌کنیم و هر مقداری که توانایی و وسع ما باشد وظیفه ماست. دنیا را ظلم گرفته و ظاهر پرزرق‌وبرق مردم را فریفته و ظالمان و فرعونیان زمان در حال پیاده‌سازی افکار شومشان در تقسیم کردن و کوچک کردن کشورها و فاسد کردن ملت‌ها و کشاندن آن‌ها به فحشا هستند. چگونه می‌توان در برابر ظلم سکوت کرد؟! تا کی؟! چگونه می‌توان دید که فرعونیان و یزیدیان بر سر زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه می‌زند و انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند؟! و آیا فقط باید نظاره‌گر و منتظر معجزه‌ای از سوی خدا بود؟ پس وظیفه انسانی چه می‌شود؟ و آیا زنده ماندن در این دنیای پر از ظلم رواست؟! مکتب ما مکتب عاشوراست، مکتب انقلاب است، مکتب آزادگی است؛ در این مکتب باید آزادگی آموخت و جلوی هر ظلم و کفری ایستاد حتی به قیمت جان و ریخته شدن خون. …

آیا شده خودمان را لحظه‌ای جای این افراد بی‌گناه بگذاریم؟! پس وظیفه ما در قبال این‌همه ظلم چیست؟ آیا باید نظاره‌گر باشیم یا اینکه در برابر ظلم قیام کنیم؟ آیا حتماً باید منجی بیاید و بعد ما اقدامی بکنیم! پس وظیفه زمینه‌سازی ظهور بر گردن کیست؟

شهید حجت اصغری

 

باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان به دنیا آمده‌ایم و شیعه هم به دنیا آمده‌ایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختی‌ها، غربت‌ها و دوری‌هاست و جز با فدا شدن محقق نمی‌شود حقیقتاً. …

مسئولیت سنگینی بر دوشمان گذاشته‌شده است و اگر نتوانیم از پسش برآییم، شرمنده و خجل باید به حضور خداوند و نبی‌اش و ولی‌اش برسیم، چراکه مقصریم.

شهید محمودرضا بیضایی

 

بی‌طرفی در دعوای حق و باطل معنا ندارد، باید در مقابل باطل ایستاد. اگر شاعر، هنرمند و یا هرکس دیگری در جنگ حق و باطل بی‌طرف باشد تضییع نعمت خداوند است و اگر باطل بود، خیانت و جنایت است، در اسلام تماشاچی نداریم.

گاهی شهید شدن آسان‌تر از زنده ماندن است این نکته را اهل معنا و دقت خوب درک می‌کنند گاهی زنده ماندن و زیستن و تلاش کردن، درک محیط و بصیرت داشتن مشکل‌تر از شهید شدن و لقای الهی است.

دعا کنید شهید باشیم نه اینکه فقط شهید شویم. اصلاً شهید نباشیم شهید نمی‌شویم.

شهید سید روح‌الله عمادی

 

تا کی باید ظلم و تجاوز کفر را ببینیم؟! آیا نمی‌بینید ظالمان چگونه بر مستضعف ظلم می‌کنند! ازیک‌طرف با هواپیماهای خود مردم بی‌گناه یمن را و از طرف دیگر زائران مظلوم بیت‌الله الحرام را و از طرف دیگر مردم مسلمان کشورهای دیگر را چگونه به خاک و خون می‌کشند! چگونه مسلمانی هستیم که ندای مسلمانان مظلوم جهان را می‌شنویم ولی لبیک نمی‌گوییم؟! … تاریخ نشان می‌دهد که زبونی و تسلیم خطرناک است نه مجاهدت درراه حق.

شهید امیر کوچکی

 

ای کسی که در مجلس اهل‌بیت (ع) خدمت می‌کنی! اگر این خدمت، به خدمت به انقلاب اسلامی منتهی نشود، مسیر را اشتباه رفته‌ای!!! چه زیبا گفت آن امام حکیم ما: «اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی»، پس بدانیم که هیئت ناب محمدی و هیئت آمریکایی هم داریم!!!

خدایا! ما را به‌خاطر همه قصورات و کوتاهی‌هایی که در قبال انقلاب اسلامی داشته‌ایم ببخش و باقی عمرمان را هم خود و هم اهل‌وعیال و هم مال و آبرویمان را در خدمت این نعمت بزرگ قرار بده!!

وصیتم به مسلمانان و مستضعفان: برادران و خواهران!!! انقلاب اسلامی یک پدیده تاریخی و یک اتفاق اجتماعی نیست!!! این انقلاب، یک انقلاب الهی و نورانی است؛ و این انقلاب متعلق به یک قشر خاص و یک ملت فقط نیست. نه!

انقلاب اسلامی موهبتی الهی است که خداوند در این دوران به بشریت و همه انسان‌های آزاد ارزانی داشته است. انقلاب اسلامی مقدمه همان حیات طیبه‌ای است که انبیاء و رسولان و همه ادیان توحیدی به‌دنبال آن بوده‌اند.

کار تربیتی یک کار بسیار مقدس و جهادی بزرگ است، اما به همان اندازه بسیار آسیب‌پذیر. … باید روحیه انقلابی، فضای حاکم بر فضای تربیتی باشد. اگر این‌چنین نباشد، [مثلاً] ظهر عاشورا اگر با یک مناسبتی از انقلاب همراه باشد، آن‌وقت می‌بینیم که چه کسانی مدعی و چه کسانی خالص بوده‌اند. آنان که به دنبال فضای احساسی هیئت هستند و از اهداف روضه امام حسین (ع) بی‌خبرند، روز ۱۳ آبان مصادف با روز عاشورا، به‌جای اینکه در میدان رزم و شعار و استکبارستیزی باشند در هیئتی مشغول سینه‌زنی هستند. این از اثرات هجوم «اسلام آمریکایی» در ایران است.

شهید حمیدرضا اسداللهی

 

باور کنید که جنگ هست و جنگ امروز بسی سخت‌تر و دشوارتر از دفاع ۸‌ ساله می‌باشد. دشمن با تمام قوا از زمین و آسمان در حال حمله به مرزهای اعتقادی و ایمانی ماست. حرکتی کنید. امروز دشمن در خصوصی‌ترین لحظات ما و به خصوصی‌ترین مکان‌های ما نفوذ کرده [است] و بنیان خانواده که یکی از ارکان مهم جامعه می‌باشد را ازهم‌پاشیده؛ و چگونه است که ما نسبت به این مسائل بی‌تفاوتیم؟! والله قسم، اگر هرکدام از ما به اینجا (بی‌تفاوتی) برسد، یعنی اینکه دشمن تیر خلاص به ما زده است. بی‌تفاوتی یعنی اینکه هرکس به فکر خور و خواب و خشم و شهوت باشد و لا غیر. بی‌تفاوتی یعنی اینکه نائب امام زمان (عج)، هر بار نسبت به این مسائل تذکر می‌دهد و ما فقط و فقط می‌شنویم؛ اما هیچ اقدامی نمی‌کنیم. بی‌تفاوتی یعنی سکوت در مقابل قتل و غارتِ مسلمانان، یعنی سکوت در مقابل از بین بردن اسلام.

دوستان اجازه ندهید این مسائل در جامعه عادی شود. یقین بدانید دشمنان قسم‌خورده ما درصدد عادی‌سازی و از بین بردن آرمان‌های شیعه می‌باشند. همانا که آرمان ما تحقق بخشیدن به عدالت در کره زمین و ستاندن حق مظلومان و ستمدیدگان عالم می‌باشد

شهید حامد کوچک‌زاده

 

شما هیچ حقی بر گردن ملت ندارید، مگر وظیفه خدمت به مردم. همیشه از خود سؤال کنید که برای کشور و مردم چه کرده‌اید. … تا می‌توانید به مردم خدمت کنید. هرگز در مسائل اجتماعی خود بی‌تفاوت نباشید.

شهید محرم علی‌پور

 

برادران و خواهران آیا نشنیده‌اید که رسول‌الله فرمود: هرکس ندای فریادخواهی مسلمانی را بشنود و به کمک او نشتابد مسلمان نیست؟ آیا ندای دادخواهی ملت‌های مظلوم و مسلمان را نمی‌شنوید؟ شاید تصور کنید که می‌گویم بیشتر از توان خود را هزینه کنید اما آیا به کمترین میزان نیز که حفظ حرمت و ابهت انقلاب و مملکتمان می‌باشد نمی‌توانید هزینه کنید؟ آیا اگر مقداری از مایحتاج زندگی بر ما کاسته شد باید سراسیمه شده به جان هم بیفتیم؟

شهید علی عسگری

 

وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا

«شمارا چه می‌شود که درراه خدا و برای نجات مردان و زنان و کودکان مستضعف که زورگویان آنان را ناتوان کرده‌اند پیکار نمی‌کنید؟ همانان‌که میگویند: پروردگارا! ما را از این شهری که ساکنان آن ستمگرند بیرون بر و برای ما از نزد خودت فرماندهی قرار بده و از سوی خودت برای ما یاوری بگمار»

در این آیه خداوند نهیب می‌زند که چرا به یاری مستضعفان نمی‌روید، مسلمانی تنها به نماز و روزه نیست، مسلمان چنانچه توانایی داشته باشد باید به مقابله با زورگویان بپردازد

آنجاکه خداوند می‌گوید: نماز، نماز به پا دارد، روزه، روزه گیرد، حج، حج به‌جا آورد، جهاد، جهاد نماید، حجاب، حجاب را رعایت نماید، خمس و زکات و… همه فرامین الهی و دستورات اسلام است ما.

نمی‌توانیم سلیقه‌ای و هرکدام که راحت‌تر است را انتخاب کنیم.

خداوند در آیه ۷۵ سوره النساء اشاره به مستضعف می‌نماید و نمی‌فرماید مسلمان، یعنی هرکسی که مستضعف است و به او ظلم شود باید به یاری او بشتابیم حال می‌خواهد مسیحی باشد یا یهودی و یا مسلمان و یا … .

شهید حمیدرضا فاطمی اطهر

 

برگرفته از کتاب سوره‌های سرخ حرم

همین مطلب در کانال جمهوری

این نوشته در خلاصه ها, یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *