کُدخداها می‌خواهند بابیهٔ جدید درست کنند/تفاوت نگاه امام و رهبری به حکومت دینی با محافظه‌کاران، تفاوت ولایت‌فقیه با سلطنت مُعَمَّم است

کُدخداها به رقص درآمده‌اند که دیدید ما گفتیم و باید کدمحور قرار بگیرد یادشان رفته هزاران موردی که تلاش کردند ترمز حرکت‌های انقلابی شوند و غلط از آب درآمد

بسم الله الرحمن الرحیم

اشاره: این یادداشت بعد از هیاهوهای مرتبط با نهی محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و سوءاستفاده کُدمحورها از آن، در شهریور ۱۳۹۵‌ نوشته و در فضای مجازی منتشر شد.

محافظه‌کاران که تا قبل از ابتدای دهه ۸۰‌ و ۹۰‌، به اسم حزب‌اللهی و انقلابی مردم‌سواری می‌کردند و با حضور مستقیم نیروهای انقلابی خلع سلاح و منفعل شده بودند؛ بوی کباب احساس کرده‌اند، می‌خواهند انتقام بگیرند و برای انقلابی‌گری افسار بسازند که با دستان کُدخداهای مدعی «بابیت نسبت به رهبری» هر حرکت انقلابی با کُدهای حضرات منفعل شود.

مستانه داد می‌زنند که زین پس باید کُدها محور باشند معلوم می‌شود حضرات برنامه دارند[۱].

این جماعت نشان داده‌اند رهبری برایشان مهم نیست که جهت‌گیری‌های آشکار رهبری مثل اقتصاد مقاومتی، عدالت‌خواهی جمهوریت و… در گفتمان آن‌ها جز در حد شعار راهی ندارد

مهم برای این جماعت، ادعای بابیت خودشان نسبت به رهبری است تا از این به بعد دوباره صاحب انقلاب، اسلام، حزب‌الله و… شوند و با آوردن کُد از رهبری که تنها در یکی دو مورد خاص (از موارد مورد ادعای آن‌ها) درست از آب درآمده و در اکثر موارد غلط بوده، ترمز انقلابی‌گری شوند.

ازنظر این جماعت همه باید عقلشان را تعطیل کنند ساکت باشند تا کُدی از جانب آن‌ها برسد و بعد در چارچوبی که آن‌ها تهیه می‌کنند عمل کنند.

تفاوت تعریف امام و رهبری از حکومت دینی با این جماعت، از تفاوت ولایت‌فقیه تا «سلطنت معمم» است و مردم و نخبگان در حد ربات‌هایی هستند که باید تکمه‌شان از جانب «باب» ها زده شود. درصورتی‌که به‌تعبیر امام، انقلاب می‌خواهد «اسلام سلطنتی» را براندازد[۲].

تعریف این جماعت از ولایت و حکومت دینی، برخلاف اولیات تفکر شیعی و در حقیقت ترجمهٔ تفکر اشاعره است که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با آن مبارزه کردند. اساساً برای زدن مبنای این تفکر قدرت‌محور بود که عدل درحد اصول دین در تفکر شیعی آمد.

وهابی‌گری روشنفکران در برخورد با معتقدات دینی از یکسو و اشعری‌گری این جماعت (که هرچه خسروان قدرت‌طلب و مدعی بابیت می‌کنند شیرین بود)[۳] دوسر یک قیچی برای زدن اسلام ناب است.

هیچ‌چیز در باب نفی کُدمحوری در فضای سیاسی تغییر نکرده است.

مطلب غیرعلنی را اگر کسانی در موردش به حجت رسیدند برای خودشان حجیت دارد و اگر نه نه!

مطلب غیرعلنی اگر خلاف مطلب علنی باشد به دیوار کوبیده می‌شود.

اصل، پیگیری مطالبات و جهت‌گیری‌های آشکار رهبری است.

دین و انقلاب، اصول محکمی دارد که کُد باشد و نباشد، حتی رهبر انقلاب بتوانند موضع علنی بگیرند یا نه، باید براساس آن‌ها تحلیل و عمل کرد.

کُدخداها به رقص درآمده‌اند که دیدید ما گفتیم و باید کدمحور قرار بگیرد یادشان رفته هزاران موردی که تلاش کردند ترمز حرکت‌های انقلابی شوند و غلط از آب درآمد:

یادمان نمی‌رود زمان دولت نهم که کدخداها انتقاد از احمدی‌نژاد را در حکم محاربه با امام زمان می‌دانستند و بعد یک‌دفعه به او منافق و انحرافی گفتند.

یادمان نمی‌رود وقتی کُدخداها به خاطر انتقاد به تلاش مذاکره با آمریکا در دولت نهم به حزب‌اللهی‌های منتقد گروه فرقان[۴] و طبرزدی[۵] و… می‌گفتند، بعد معلوم شد رهبری هم موافق نیستند.

یادمان نمی‌رود انتخابات ۷۶ و ۸۴ و ۹۲ به‌دروغ کاندیداهایی را به رهبری نسبت دادند و مردم هم به این کاندیداها نه گفتند رهبری هم بارها اعلام کردند که رأیشان را نمی‌گویند[۶].

یادمان نمی‌رود وقتی به مذاکرهٔ لاریجانی با حسنی مبارک (در زمان مجلس هشتم) اعتراض شد؛ کُدخداها می‌گفتند این کار بدون رضایت رهبری نمی‌شود بعد معلوم شد آقا مخالف بودند و به گویندگان این حرف هم تذکر داده‌اند[۷].

یادمان نمی‌رود کُدخداها هم‌زبان با BBC و اصلاح‌طلبان به معترضین به تماس روحانی و اوباما می‌تاختند[۸] که بدون اجازه رهبری نشدنی بوده بعد رهبری به کار دولت اقدام نابجا گفتند[۹].

یادمان نمی‌رود کُدخداها اعتراض عدالت‌خواهان به مرگ کارتن‌خواب‌ها و کارتن‌خوابی‌شان را مقابل شورای شهر اصولگرا و کمیتهٔ امداد مؤتلفه و… خلاف رهبری می‌خواندند[۱۰] و بعد رهبری از کار بچه‌ها تشکر کردند[۱۱].

یادمان نمی‌رود کدخداها در ماجرای تصویب برجام کُد آوردند که نظر رهبری بر تصویب مجلس است و بعد دروغ بودنش معلوم شد[۱۲].

یادمان نمی‌رود که بارها و بارها انتقاد از نهادهایی را که مسئولینش منصوب رهبری بودند مخالفت با رهبری خواندند اما رهبری بارها اعلام کردند آن‌ها خود مسئول اعمالشان هستند و باب تفحص و نقد آنان را باز کردند[۱۳].

یادمان نمی‌رود اعتراض به دانشگاه آزاد و تجمع مقابل مجلس را نفی کردند بعد رهبری اصل تجمع را کار بدی ندانستند و تنها از چند شعار انتقاد کردند[۱۴].

مهم‌تر از همه کور نیستیم که نبینیم محافظه‌کاران و کُدخداها هیچ‌کدام از جهت‌گیری‌های اصلی رهبری مثل اقتصاد مقاومتی را در اقدامات عملی‌شان دنبال نمی‌کنند.

یادمان نمی‌رود بارها و بارها برخلاف نظر رهبری اقدام کردند.

[۱] بعد از مشخص شدن صحت کُد مربوط به نهی احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، افراد کُدباز مدعی شدند که زین‌پس کُدهای منتسب به رهبری باید محور تحلیل و تصمیم باشد.

[۲] «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس‌گرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند» (صحیفهٔ امام، ج ۲۱: ۲۴۰).

[۳] اشاره به شعر دیوان شمس: هرچه آن خسرو کند شیرین کند.

[۴] گروهکی انحرافی که در ابتدای انقلاب ترورهای متعددی نظیر شهید مطهری، شهید مفتح و شهید قرنی را انجام داد.

[۵] دبیر اتحادیهٔ انجمن‌های اسلامی دانشجویی که ابتدا به مدح دولت هاشمی و سپس انتقاد به او پرداخت و به دلیل عدم‌حمایت نظام از او بعدها جزو نقش‌آفرین شورش‌های ۱۸‌ تیر ۷۸‌ شد و بارها به‌دلیل مواضع و اقدامات اپوزیسیونی زندان رفت.

[۶] «رهبری، یک رأی بیشتر ندارد. بندهٔ حقیر مثل بقیهٔ مردم، یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی‌که در صندوق انداخته نشود، هیچ‌کس از آن مطلع نخواهد بود. حالا ممکن است آن‌کسانی‌که صندوق دست آن‌ها است، بعد باز کنند، خط این حقیر را بشناسند، بفهمند بنده به چه کسی رأی دادم؛ اما تا قبل از رأی دادن، کسی مطلع نخواهد شد. این‌جور نیست که کسی بیاید نسبت بدهد که رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نیست. اگر چنین نسبتی داده شد، این نسبت درست نیست» (۱۳۹۲/۰۱/۰۱).

[۷] حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده استان کرمانشاه در مجلس، در مصاحبه‌ای گفت که رهبری در سفر به استان کرمانشاه به ایشان گفته بودند که در مصاحبه‌ای گفتید این سفر با نظر من انجام‌شده، من مخالف بودم: «در آخرین شب سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، موضوعی را در مورد یکی از مصاحبه‌های بنده تذکر دادند که من از آن به‌عنوان یک بنیاد تحلیلی راهگشا استفاده می‌کنم. ایشان با یادآوری مصاحبهٔ یک سال قبل این‌جانب حین سفر دکتر لاریجانی به مصر، فرمودند: شما در آن مصاحبه گفته بودید که رئیس مجلس بدون اطلاع مقامات عالی نظام به مصر سفر نکرده است. مردم معمولاً زمانی‌که اسم مقامات عالی می‌آید می‌دانند که منظور، من هستم ولی واقعاً آن سفر با من هماهنگ نشده بود. اگر هماهنگ می‌شد، با آن سفر و به‌ویژه دیدار با مبارک مخالفت می‌کردم. گفته بودم شرط ما برای برقراری رابطه با مصر این است که اعلام کنند «کمپ دیوید مرده است». هرچند که وزیر خارجهٔ وقت آن‌ها، چیزی شبیه به این جمله را گفته بود ولی از آن نیز استفاده لازم به عمل نیامد. (نقل به مضمون). وی ادامه داد: در آن لحظه جناب آقای حجازی از دفتر مقام معظم رهبری که در جلسه حضور داشتند، فرمودند: حضرت آقا، آقای لاریجانی موضوع را به بنده گفته بودند، من فراموش کرده بودم که با شما هماهنگ کنم. این نماینده مجلس افزوده است: در همان جلسه به دوستانم عرض کردم که در این موضوع به رهبر انقلاب اجحاف شده و شخصاً خودم را مدیون می‌دانم که در اولین تحلیل مرتبط با موضوع، بخشی از این اجحاف را جبران کنم.

[۸] حسن روحانی رئیس‌جمهور دهم در اولین سفر خود به آمریکا به مکالمهٔ تلفنی با اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا پرداخت که بعداً رهبر انقلاب از اقدامات نابجا در این سفر ابزار ناخرسندی کردند.

[۹] «برخی ازآنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود» (بیانات رهبر انقلاب در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۲‌/۷‌/۱۳‌).

[۱۰] در سرمای کشنده آذر ۸۳‌ حدود ۴۳‌ کارتن‌خواب مردند و حدود ۵۰‌ دانشجوی عدالت‌خواه ۵‌ شب مقابل نهادهای مسئول مثل شهرداری تهران، کمیتهٔ امداد امام خمینی، بهزیستی و… تحصن کردند تا دولت وقت ۲‌ میلیارد مصوب کرد و بنا شد شهرداری تهران به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و ساماندهی آن‌ها در گرمخانه‌ها اقدام کرده و بهزیستی و کمیتهٔ امداد اقدام به بازپروری آنان بنمایند.

[۱۱]  «این حرکت‌کارتن‌خوابی هم کار جالبی بود… من از نگاه کردن این‌ها و خواندن این موارد واقعاً لذت بردم و از بودن جریان‌هایی مثل شما خدا را شکر می‌کنم. شما بدانید که مملکت مال شماست. مال این تفکر است. البته عده‌ای هیاهو و کارهایی می‌کنند اما للباطل جوله / فأما الزبد فیذهب جفاء … این‌ها کف روی آب است و آنچه که می‌ماند همین جریان است. البته به‌شرط اینکه کارکنید» (دیدار رهبری با جمعی از اعضای جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بعد از تحصن کارتن‌خوابی، دی ۱۳۸۳).

[۱۲] در روز تصویب برجام در مجلس، کُد مربوطه پخش شد و بعد تکذیب گردید.

[۱۳] «در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچ‌کس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند با عذر انتساب به این‌جانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمس‌اند باید برخورد یکسان صورت گیرد» (۱۳۸۰/۰۲/۱۰ فرمان ۸‌ ماده‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی).

«به‌نظر این‌جانب برخورداری صداوسیمای جمهوری اسلامی از برکات این اصل به نفع کشور و به‌نفع خود آن سازمان است. اگر مجلس محترم در حال حاضر مانع قانونی از اعمال این اصل دارد تجدیدنظر مجمع محترم تشخیص مصلحت در مصوبهٔ قبلی خود می‌تواند این مانع را برطرف کند و جنابعالی با موضع‌گیری صحیح و روشنگر خود همین معنا را بیان کردید. این‌جانب مجوز این تجدیدنظر را که قانوناً بر عهده رهبری است به آن مجمع محترم خواهم داد» (پاسخ رهبر انقلاب به نامه رئیس مجلس درباره تحقیق و تفحص از صداوسیما ۱۳۸۰/۰۳/۲۸).

[۱۴] «جمعیت زیادی آمدند در مقابل مجلس جمع شدند، شعارهایی هم دادند، شعارهایشان هم بد نبود، یک گروهی هم آن وسط شعارهای تند دادند. البته من نمی‌گویم آن‌ها آدم‌های بدی‌اند، نابابی‌اند؛ نه بالاخره تندی کردند، جوانی کردند» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان در یازدهمین روز ماه رمضان ۱۳۸۹/۰۵/۳۱).

همین مطلب در کانال جمهوری

این نوشته در یادداشتک‌های شبکه‌های اجتماعی ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *