شهبازی در جهان‌آرا۲: تنظیم حقوق مدیران با پولی که زیردست آن‌هاست، منطق رشوه دادن به دزد برای دستبرد نزدن به خانه است/ سقف بیست میلیونی حقوق بی‌منطق است/ درخواست دوباره از رئیس‌جمهور و دو قوه دیگر و نهادهای ذیل رهبری برای افشای حقوق و أموال‌شان/ رفراندوم برای تعیین سقف حقوق مسئولین

%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%d8%a2%d8%b1%d8%a7اما درباره این حرف مهمی که شما زدید، یک استدلالی درست کردند که باید به این مدیران بیشتر پول بدهید. انگار که حقوق فرد به‌اندازه پولی که زیردستش است باید باشد. برای همین است که حقوق عجیب بیشتر بین نفتی‌ها، بانکی‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های عمومی غیردولتی پیدا می‌شود. اگر این منطق است باید به کارمند حمل پول بانک‌ها بیشتر پول داد؛ کسی‌که تفنگ هم در دست می‌گیرد و پول مردم در دستانش است. این منطق یعنی چه؟ یعنی اینکه می‌گویید یک عده دزد سر کار گذاشتم، باید به این دزدها رشوه دهم که دزدی نکنند. مسئولین ما که این‌گونه نیستند.

بسم الله الرحمن الرحیم

این انتقادات برای مواظبت از مسئولین است نه دعوای جناحی

وقتی این انتقادها را می‌کنیم یک عده برمی‌آشوبند که چرا به مسئولین چنین می‌گویید. دقیقاً مصداق روایتی است که می‌فرماید «خیرُ إخْوانِک مَن عنفک فی علی طاعهِ اللّه»، بهترین برادران تو کسی است که تو را به سختی بیندازد برای اطاعت از خدا. حرف ما این نیست که آقای الف بیاید و آقای ب برود، بحث ما این است که باید یک سازوکاری و ساختاری اصلاح شود که این آقایانی که در نظام هستند -بالاخره این‌ها آدم‌های بدی نبودند، یک روزی هم‌سن بنده بودند و بعضی از این‌ها تندتر از بنده حرف می‌زدند، چون حرف زدن که مئونه‌ای ندارد- ولی این مواظبت‌ها نشد، باید این مواظبت‌ها در نظام ایجاد شود.

رانت‌های غیر پولی

قضیه هم فقط اموال نیست. یک مثال بزنم، چون یک عده می‌گویند شما فقط به این دولت گیر می‌دهید. اتفاقاً زمان دولت قبل بود. دوره قبل یک نهادی که متولی دیپلماسی فرهنگی کشور که مختص آن دولت نبود و در دولت‌های قبل و بعدازاین هم چنین بودند و هستند، چون سازوکار آن اشکال دارد. اجلاسی گذاشته بودند، یکی از معاونین آن نهاد گزارش داد شما که مثلاً به‌عنوان فعال مردمی بین‌الملل هستید چه می‌گویید، من سال قبل ۵۰ سفر تبلیغی خارج از کشور رفتم. من عصبانی شدم. جالب بود غیر از من برادر دیگری بود که بدون این‌که باهم هماهنگ کنیم، ایشان جلو بود، من عقب نشسته بودم. دو نفرمان بلند شدیم و گفتیم به چه حقی ۵۰ سفر خارجی رفتی؟ ۵۰ سفر رفتی، دلار آن را گرفتی، در جلسات هم مونولوگ یک‌طرفه کردی با یک‌مشت آدمی که احتمالاً مثل نهاد ذیل شما یکسری آدم بی‌خاصیت جمع کرده و حرف تو را شنیدند، درصورتی‌که باید ۵۰ تا گروه طلبه، دانشجو و مردمی را می‌فرستادی تا با هزینه کم بروند با مردم آن کشور آشنا شوند و با فیس‌بوک و چیزهای دیگر با این‌ها ارتباط داشته باشند و آن‌ها را بیاورند و ببرند. اشرافیت و تبعیض را باید چیز گسترده‌ای بدانیم.

تنظیم حقوق مدیران با پولی که زیردست آن‌هاست، منطق رشوه دادن به دزد برای دستبرد نزدن به خانه است

اما درباره این حرف مهمی که شما زدید، یک استدلالی درست کردند که باید به این مدیران بیشتر پول بدهید. انگار که حقوق فرد به‌اندازه پولی که زیردستش است باید باشد. برای همین است که حقوق عجیب بیشتر بین نفتی‌ها، بانکی‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های عمومی غیردولتی پیدا می‌شود. اگر این منطق است باید به کارمند حمل پول بانک‌ها بیشتر پول داد؛ کسی‌که تفنگ هم در دست می‌گیرد و پول مردم در دستانش است. این منطق یعنی چه؟ یعنی اینکه می‌گویید یک عده دزد سر کار گذاشتم، باید به این دزدها رشوه دهم که دزدی نکنند. مسئولین ما که این‌گونه نیستند. درست است که ما از یک عده‌ای عصبانی هستیم و اعتراض و انتقاد می‌کنیم، بسیاری از مسئولین ما سالم هستند. مسئولی را دیدم که آدم سالمی هم هست، اهل رعایت عدالت اجتماعی در حوزهٔ خودش است، زمستان بود، سیستم گرمایشی اتاقش خاموش بود.  با همین لباس بیرون نشسته بودیم و می‌گفت الآن در کشور قطع گاز است، دیدم رهبری هم مواظبت می‌کنند، من به‌عنوان فردی که مسئول نظام هستم، وظیفه‌دارم رعایت کنم. از این تیپ آدم‌ها کم نیستند، ولی مسئله همین نگاه غلطی است که به نظام سرمایه‌داری نگاه می‌کند.

نظام سرمایه‌داری به کسی اضافه می‌دهد که کارایی ایجاد کند، این آقایان در شرایط رکود کارایی درست کردند؟

اصلاً ما می‌گوییم شما می‌خواهید از نظام سرمایه‌داری الگو بگیرید. در نظام سرمایه‌داری به چه کسی پول بیشتری می‌دهند؟ به کسی که کارایی ایجاد کرده است. در شرایطی که رکود در کشور حاکم است به چه حقی این‌گونه حقوق می‌دهید؟ مسئله همین است که این نهادینه‌شده است. این‌ها نگاه می‌کنند که ما خیالمان راحت است، ما یک پرونده از این جناح داریم که اگر به ما گیر بدهند آن را رو می‌کنند، برای همین می‌دانند، اعتراض‌ها در چند سخنرانی در روزنامه‌ها و مجلس می‌ماند. پرونده چه شد را کسی کاری ندارد.

سقف بیست میلیونی حقوق بی‌منطق است

۱۰۰ هزار نفر مدیر داریم که یک حقوق بی‌دلیل ۲۰ میلیونی ایجاد کردند و گفتند فقط ۳۹۷ نفر بیشتر از ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرند. اصلاً فرض می‌کنیم ۳۹۷ نفر بیشتر از این مبلغ حقوق نمی‌گیرند، سخنگوی دولت می‌گوید فقط ۴ نفر از این‌ها مسئله‌دارند. این حاصل چیست؟ حقوق ۲۰ میلیونی ۲۰ برابر حقوق یک کارگر و ۶۰ برابر شهریه یک طلبه و ۱۴ برابر حقوق یک پرستار است که در منطقه متوسط کشور زندگی می‌کند. حقوق معلمانی که در رنج متوسط هستند حدود یک و نیم میلیون تومان است. این چه طور ایجاد می‌شود. این به‌خاطر ساختار نهادینه‌شده است.

شفافیت را از نهج‌البلاغه گرفتیم نه حکمرانی خوب

اینکه می‌گوییم شفافیت، یک عده می‌گویند شما این‌ها را از غرب آورده‌اید،  این نیست. ما از «حکمرانی خوب» به شفافیت نرسیدیم، از نهج‌البلاغه رسیدیم که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِیهُ بِک حَیفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِک وَ اعْدِلْ عَنْک ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِک»، اگر که مردم احساس کردند تو یک چیزی از آن‌ها نگه داشتی و به آن‌ها ندادی و برای خود برداشتی تو باید دلیل و عذر خود را آشکارا به مردم بگویی و ظن و گمان‌های بد مردم را از خودت با این اظهار کردن و افشای خودت برگردانی. این چیز عجیب غریبی نیست.

درخواست دوباره از رئیس‌جمهور و دو قوه دیگر و نهادهای ذیل رهبری برای افشای حقوق و أموال‌شان

بنده ۱۵ روز پیش در شبکه اول سیما از آقای رئیس‌جمهور خواستم شما که نامه زدید و فرمان ۹ ماده‌ای دادید و گفتید با حقوق نجومی برخورد شود و ظرف یک ماه هم قانون آن بیاید و در سایت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایت هر وزارتخانه اعلام شود، گفتم که خودتان اعلام کنید تا بقیه یاد بگیرند، نه‌فقط آقای رئیس‌جمهور، بقیه سران دو قوه دیگر و نه‌فقط این‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهایی که ذیل رهبر معظم انقلاب اداره می‌شوند.

درخواست شفافیت انقلابی‌گری است نه تضعیف مسئولین

اتفاقاً این حرف انقلابی‌ترین حرف است و ضدانقلابی نیست، چون ما می‌گوییم نظام برای اینکه اسلامی و انقلابی بماند این کار را باید انجام دهیم. این اتفاقاتی که در کشور ما افتاده است در هر کشور دیگری می‌افتاد ۳۰ بار در آن دوباره انقلاب می‌شد. این مردم با نظام و انقلاب هستند. همان مردم ۲۲ بهمن و عاشورا و راهپیمایی هستند، ولی این مردم ناراحت‌اند، ما این‌گونه می‌توانیم اعتماد مردم را کسب کنیم. این سیره امیرالمؤمنین (ع) است. سیره ایشان را قبول ندارید، اتفاقاً در همین «حکمرانی خوب» غربی وجود دارد. ما می‌گوییم به هرچه شما بهش معتقدید، اصلاً Good Governance غربی.

دعوای صوری چپ و راست بر سر این است که چه کسی با آمریکا مذاکره کند نه اصل مذاکره!

الحمدالله دعوای چپ و راست فقط این است که چه کسی با آمریکا مذاکره کند! دعوای آن‌ها  این نیست که با آمریکا مذاکره کنیم یا خیر. هرکسی که بیاید می‌گوید چون ما مذاکره نکردیم اشکال دارد، اگر ما مذاکره کنیم اشکال ندارد. کمااینکه همان آقایان دهه ۷۰ این بحث‌ها را باز کردند.

ادعای حقوق هیئت علمی گرفتن مسئولین، برای دور زدن فیش نجومی است

دور زدن فیش‌ها مکانیزم‌های آشکارتر هم دارد. مثلاً یک مکانیزم این است که وقتی به آن‌ها می‌گوییم  شما حقوق می‌گیرید، می‌گویند نه ما حقوق هیئت‌علمی می‌گیریم. درصورتی‌که حقوق هیئت‌علمی برای مسئولین عالی نظام، حقوق استاد تمام حداقل ۱۵ میلیون تومان است. بعد یک‌جوری ژست می‌گیرند که انگار دارند حقوق ۱، ۲، ۳ و ۴ میلیونی می‌گیرند. این‌ها باید اصلاح شود.

استکبار فقط آمریکا نیست، ظلم ما به زیردستان‌مان هم هست

امام ما می‌گفت استکبار این است که یک عده در مقابل احکام خدا بایستند و به حقوق بندگان خدا تجاوز کنند. هم آمریکا استکبار است هم بنده اگر اینجا به ۴ نفر زیردست خودم ظلم کنم این هم استکبار است. مردم چرا از شعار استکبار امام استقبال می‌کردند؟ چون می‌دیدند منظور امام هم استکبار داخلی است و هم خارجی. چرا بعضی‌ها وقتی شعار پیشرفت و استقلال می‌کنند مردم توجه نمی‌کنند؟  چون مردم می‌بینند این ظلم یک‌طرف است و می‌گویند که همه‌چیز که زیر سر آمریکا نیست.

حل فسادهای داخلی بیش از تعامل با خارج سود می‌رساند

آن‌موقع که دور اول دعواهای هسته‌ای دور اول بود یک مثل زدم، قرار بود چهار و دو دهم میلیارد دلار در توافق ژنو بگیریم. آن را مقایسه کردم و گفتم رقم رسمی که آن‌موقع بانک مرکزی گفته بود برای معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که اصل آن تا ۳۰۰- ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد، چون همه بانک‌ها از این کارها بلدند و استمهال می‌کنند، هفت برابر این قیمت است. این‌همه خودمان را در داستان هسته‌ای درگیر کردیم و اطلاعات دادیم و سرانجام هم چیزی به دست نیاوردیم، اگر این معوقات بانکی را آزاد می‌کردیم، سازوکارهای بانکی‌مان را شفاف می‌کردیم، هفت برابر آن پول کسب می‌کردیم.

رفراندوم برای تعیین سقف حقوق مسئولین

برای سقف حقوق مسئولین که بین نهادها دعوا وجود دارد، پیشنهاد چند روز پیش  خود را دوباره بازگو می‌کنم؛ رفراندوم برگزار شود تا مردم سقف حقوق مسئولین را مشخص کنند.

 

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to شهبازی در جهان‌آرا۲: تنظیم حقوق مدیران با پولی که زیردست آن‌هاست، منطق رشوه دادن به دزد برای دستبرد نزدن به خانه است/ سقف بیست میلیونی حقوق بی‌منطق است/ درخواست دوباره از رئیس‌جمهور و دو قوه دیگر و نهادهای ذیل رهبری برای افشای حقوق و أموال‌شان/ رفراندوم برای تعیین سقف حقوق مسئولین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *