گزارش مغلوط ایسنا از یک مناظره دانشجویی+متن مغلوط مناظره

download (2)اگرچه در دوره جدید رسانه‌های اصلاح‌طلبان و رسانه‌های حامی دولت به تکرار رفتارهای رسانه‌ها در دهه هفتاد که مورد انتقاد مردم و مقام معظم رهبری بود، مبادرت ورزیده‌اند. اما انتظار از رسانه‌ای که از محل بیت‌المال مسلمین ارتزاق می‌کند، حتی اگر هم می‌خواهد از کسی حمایت یا به کسی حمله کند، پای‌بندی به اخلاق حرفه‌ای و عدم ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به خود است، که امید است در این مورد اصلاح صورت گیرد.

اشاره: بعد از انتشار خبر مغلوطی از مناظره با آقای نقاشی سخنگوی جوانان اصلاحطلب سه بار از طریق فاکس و میل متن جوابیه ای را به ایسنا فرستادم و در تماس با مدیرمسئول ایسنا خواستار انتشار متن آن طبق قانون شدم، خبرگزاری ایسنا از این مسئله استنکاف کرد، که جای پیگیری حقوقی در مورد آن باقی است.اکنون متن جوابیه و سپس خبر مغلوط در زیر می آید

جوابیه درج نشده در ایسنا

شنبه ۱۹ بهمن مناظره‌ای بین اینجانب و آقای حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. خبرگزاری ایسنا در متنی با کد خبر  ۹۲۱۱۲۱۱۵۲۲۸ گزارشی منتشر کرد که حاوی غلط‌ها، تحریفات، حذف بعضی بخش‌های سخنان بنده و تعبیر غلط از بعضی بخش‌های آن بود. فارغ از نحوه تنظیم کل خبر که به صورت نمونه در تیتر و روتیتر جانبدارانه، غیرحرفه‌ای و نامطابق با واقع  «به بهانه بررسی تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب: هاشمی،خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی قربانیان یک مناظره دانشجویی» نمود داشت، می‌توان به بعضی موارد اشاره کرد که مطابق با قانون مطبوعات، انتظار انتشار این پاسخ از جانب این خبرگزاری می‌رود.

  1. در بخش اول، به عدم اعتراض جدی روحانیت شیعه به رژیم‌های ماقبل پهلوی ضمن مرزبندی داشتن آن‌ها به دلیل عدم وابستگی آن رژیم‌ها و اعتراض شدید به پهلوی به دلیل وابستگی اشاره کردم. خبر این گونه تنظیم شده که «روحانیت شیعه هیچ اعتراضی نداشت» که با سخنان بنده و واقعیت تاریخی نقد و اعتراض و مقابله روحانیت شیعه با طاغوت‌های ماقبل پهلوی مطابقت ندارد.
  2. در جلسه ابعاد متعدد وابستگی رژیم شاه را برشمردم، که ایسنا با حذف مهمترین موارد اعتراض، همه را به ورود شرکت‌های خارجی تقلیل داده است.
  3. در مناظره دو بار به عدم دست‌یابی به همه آرمان‌های انقلاب، ضمن اشاره به انجام کارهای زیاد در طول سالیان گذشته اشاره کردم، و طرف مقابل را به پاسخ‌گویی به وضعیت حاصل از ۲۷ سال مدیریت مورد حمایت انجمن اسلامی تهران و اصلاح‌طلبان (بازرگان، میرحسین، هاشمی، خاتمی و دولت فعلی) فراخواندم. در خبر تنظیمی عبارت عاری از واقعیت «هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نشد»، مورد اشاره واقع شده است.
  4. با اشاره به وضع اقتصادی و اشرافیت در دوره سازندگی به حمایت انجمن اسلامی دانشگاه تهران در سال ۸۴ و سال‌های بعد از آقای هاشمی ذکر به میان آوردم و رفتار دوگانه نظیر توهین به رییس دولت دهه هفتاد در یک دوره و حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری نهم از جانب انجمن تهران اشاره کردم، در متن ایسنا به غلط از قول اینجانب این گونه اشاره شده است که «در زمان رفسنجانی از اشرافیت و سرمایه داری حمایت می‌کردند».
  5. بنده با اشاره به بحث آزادی به رفتار بسته اصلاح‌طلبان در دوره میرحسین موسوی اشاره کردم، نگارنده با حذف مورد خاص آزادی، کل اقدامات دولت در زمان دفاع مقدس را به نقل از بنده نفی کرده است.
  6. در باب تحریم، به صورت مطوّل با تقسیم تحریم‌ها و صادر کنندگان آن، به مصوب شدن اکثر تحریم‌های اثرگذار نفتی و بانکی و کشتیرانی و بیمه از جانب کنگره (مشخصاً قانون جامع تحریم ایران) و عدم لغو آن با مذاکره با نمایندگان دولت آمریکا، و مربوط بودن آن‌ها به مواردی غیر هسته‌ای نظیر حمایت از فلسطین و لبنان و نقض حقوق بشر اشاره کردم و عدم لغو تحریم‌های سابق در مورد ایران را نظیر تحریم‌های مربوط به میکونوس و تسخیر لانه جاسوسی و بعضی کشورهای دیگر مثل ژاپن، آلمان، عراق و لیبی به دلیل قانون مصوب کنگره بودن آن‌ها متذکر شدم. خبرنگار ایسنا در این بخش متنی آلوده به تحریف را منتشر کرده است و بر خلاف تأکید من بر کنگره نوشته است: «بسیاری از همین تحریم‌ها به دستور مستقیم رییس‌جمهور آمریکا شکل گرفته است».
  7. در مورد حمایت انجمن اسلامی تهران و اصلاح طلبان از روشنفکران، با رجوع به تاریخ، از وابسته و دیکتاتور بودن فضای غالب روشنفکران مشروطه حرف زدم. به صورت نمونه از اقدامات تقی‌زاده سخن گفتم. خبر ایسنا به غلط به «عامل آمریکایی‌ها» بودن وی از قول من اشاره کرده است، هم‌چنین شهادت او  از قول من به نحو مبهمی به تقی‌‌زاده‌ نسبت داده شده است، که انگار من شخص او را عامل اعدام شیخ معرفی کرده‌ام.
  8.  با اشاره به شناخت غلط آقای نقاشی از جنبش و چهره های مورد استفاده آن نظیر انتساب نویسنده معجزه هزاره سوم به جنبش که چندین بار در دوره دبیری بنده علیه جنبش یادداشت نوشته بود اشاره کردم و به استفاده از چهره‌هایی مثل حسن رجیمپور که به جای ورود در بازی استقلال-پیروزی اصولگرا/اصلاحطلب به طرح دغدغه‌های عدالت اجتماعی همت گماشته بود، و از جانب طرف مقابل مورد تمسخر قرار گرفته بود افتخار کردم، اما خبر مغلوط ایسنا برائت از آقای مصباح و جبهه پایداری را به کلام من نسبت داده است، که فارغ از محتوای این انتساب، در کلام من چنین سخنی نیامده بود.
  9. با اشاره به حمایت انجمن تهران از بازرگان، هاشمی، خاتمی و رییس جمهور روحانی به حافظ وضع موجود بودن آن‌ها اشاره کردم. خبر ایسنا عبارت دروغی به من نسبت داده که  «شما درس محافظه‌کاری به ما می‌دهید»؟
  10. آقای نقاشی به دولت اصلاح‌طلبان نبودن دولت آفای روحانی اشاره کرد و من به حضور همین تیم در دولت اصلاحات  در مقام مذاکره کننده اشاره کردم که ایسنا با حذف این بخش، ضمن تحریف سخنان من عباراتی که بنده نگفته بودم، هر چند محتوای آن قابل بررسی باشد، نظیر «بحث اصلی ما این است که شما به خط امام و رهبری معتقد نیستید»  آورده است.
  11. در پاسخ به جوسازی طرف مناظره به لحن صحبت کردن من با اشاره به رویکرد امیرالمومنین در مورد از بین رفتن استقلال و امنیت حتی برای یک زن یهودی، با اشاره به آیه لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم، به ضرورت موضع گیری با حرارت نسبت به  از بین رفتن استقلال اشاره کردم، خبر غیرخرفه‌ای ایسنا بعد از انتساب عبارت عدم در خط رهبری و امام بودن اصلاح‌طلبان به من نوشته است «هر فرد آزاده‌ای باید برای این فاجعه سکته کند و بمیرد»، که به جای استقلال به وضعیت اصلاح‌طلبان نسبت یافته است.
  12. انتساب مدام عبارت هایی که در متن بنده نبود نظیر «شما باید کمی به خود بپردازید»، یا عبارت‌های از اساس دورغی نظیر  «البته من قبول دارم که با سایت‌های محافظه کاران در ارتباط هستم»، در سراسر این متن به چشم می‌خورد. گویا نگارنده بر اساس شنیده‌های دیگران یا به قصد تحریف متن را تنظیم کرده است. جدا از آن‌که طرف مقابل، ضمن نسبت دادن طفل بودن، دروغ، نفاق و… به این جانب مدام توصیه به تقوا و اخلاق می‌کرد، که البته متن جانبدارانه ایسنا هیچ کدام از آن‌ها را بازتاب نداده است.
  13. به نفی وجود استکبار ستیزی در انقلاب در کتاب انقلاب ایران در دو حرکت مرحوم بازرگان و حمایت انجمن اسلامی دانشگاه تهران از وی – که در همان جلسه نماینده آن ادعای مبارزه با امپریالیسم داشت- اشاره  کردم. اما در متن ایسنا به نقل از بنده نوشته شده «بازرگان کسی بود که اصلاً به مبارزه با استکبار اعتقاد نداشت».
  14. جاهایی از متن هم با حذف بعضی جاهایی که در نقد ادعاها و انتساب‌های آقای نقاشی بوده است، متن تحریف شده منتشر شده است. مثلاً در پاسخ به افتخار به عقبه هفتاد ساله انجمن و تحقیر ده سال سابقه جنبش گفتم میزان حال فعلی افراد است و به عضویت در تشکلی نوپا ولی پیگیر عدالت اجتماعی افتخار کردم که خبر ایسنا با حذف مقدمه و موخره، جمله را بی‌معنا و بدون اشاره به آن آورده است.
  15. با اشاره به حرف‌های خلاف واقع و برچسب‌هایی که از طرف دیگر مناظره  زده شد، به عملکرد سیاسی آن‌ها اشاره کردم، اما ایسنا عبارت « شما اصلاح‌طلبان خوب دروغ می‌گویید»، را به دروغ از زبان بنده گزارش کرده‌اند، در صورتی که طرف مقابل بارها عبارت هایی مثل دورغ، نفاق، استالینیسم، محافظه کار و…. را به بنده نسبت داد که در متن ایسنا اشاره ای به آن نشده است.
  16. سیاست‌های نهادهای اقتصادی بین المللی و تأثیر آن بر کشور خودمان در دهه هفتاد و همین طور در دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی در آمریکای لاتین  و عامل رأی آوردن امثال چاوز و مورالس در مقابل آن‌ها متذکر شدم. ولی در خبر ایسنا با کلی کردن حرف من که «استعمارگران در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی چه بلاهایی بر سر کشور آوردند» باز به نوعی تحریف صورت گرفته است.
  17. اعتراض من به سیاست های اقتصادی دهه هفتاد و سؤال از دلیل حمایت از هاشمی نیز به نحوی پشت همین بحث آورده شده که به نحوی تلاش برای القای انتساب آقای هاشمی – هر چند به عملکرد ایشان معترض باشیم- با استعمارگران آمده است، که در گفته‌های من نبود.
  18. در مناظره در پاسخ به ادعای آقای نقاشی مبنی بر سخنان ریاست محترم نهاد رهبری در دانشگاه‌ها که هفتاد درصد دانشجویان به موسوی رأی داده‌اند و  با احتساب رأی نداده ها که در آمار نیست، تشکل‌هایی نظیر جنبش، بسیج، جامعه اسلامی و انجمن مستقل را ۱۵ درصد دانشگاه دانستند، به فاصله داشتن دانشگاه از مطالبات مردم و رأی آن ها اشاره کردم که عبارت به صورت مغلوط این گونه روایت شده «در کشور ما دانشگاه و مردم باید یک سو باشند»، که در سخنان من چنین نبود.
  19. به سکوت و حمایت از طرفداران تجارت آزاد و دلالان مذاکره، رابطه، تحریم و پلمپ از جانب انجمن اسلامی و اصلاح‌طلبان و راه‌اندازی کمپین نه به تحریم در ادامه دعوت اتاق بازرگانی و طرفداران تجارت آزاد از جانب آقای نقاشی و دوستان‌شان اشاره کردم، اما متن ایسنا که هیچ کدام از انتساب‌ها و توهین ها به بنده و عدالتخواهان را منعکس نکرده بر خلاف واقع از قول بنده نوشته است: «چه کسانی از تجارت آزاد سود می‌برند غیر از شما»؟
  20. بحث های مبنایی بنده مثل تبیین دلایل عدم توازن در امتیازات در ژنو، عدم بازگشت به نقطه برابر در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به مذاکرات نیز به نحوی با تحریف منتشر شده که بنده دارم می گویم منافع ملی مهم است، همین!
  21. تحریف‌های دیگری نیز در متن به چشم می خورد، به صورت نمونه در پاسخ به انتساب فرستادن پرونده هسته‌ای به تیم  مذاکره کننده گذشته از جانب آقای نقاشی، با اشاره به اشتباه صورت گرفته به‌وسیله تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سعدآباد و ژنو به قرار دادن آژانس به عنوان ناظر ایران و ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت به همین علت که در دولت نهم و دهم صورت گرفته بود، اشاره کردم. خبر تحریف شده ایسنا از قول من نوشته است: «در زمان محمد خاتمی بود که پرونده هسته‌ای ایران بسته شد».
  22. جایی به صورت تبینی اتفاقاً از عملکرد اصول‌گرایان برای عدم پای‌بندی به برنامه‌محوری برای مقاومت سخن گفتم و تشکل‌های دانشجویی را به مطالبه‌گیری در مواردی مثل ضرورت حذف ارز واسط فراخواندم. اما به نقل از بنده گفته شده است: «شعار مقاومت می‌شود داد، ولی شما اصلاح‌طلبان برنامه عینی ندارید».
  23. خبر مغلوط ایسنا ضمن حذف بحث‌های این جانب در مورد راهکارهای تحقق استقلال، آزادی، عدالت و جمهوریت و نقش جنبش دانشجویی در آن با سازوکارهایی نظیر عدالتخواهی و مطالبه‌گری،  سخنان این جانب در مورد ضرورت کار کردن تشکل های شهرستانی روی توسعه منطقه‌ای که ناظر به نیازهای استان اصفهان و با پرسش از جمع مخاطبین نسبت به موارد ویژه اصفهان مطرح شد، به نحوی مغلوط منتشر کرده است «ما اعتقادی به نظام سرمایه‌داری نداریم و باید روی توسعه منطقه‌ای کار کنیم».
  24. تشدید تجریم‌ها و تصویب قانون جامع تحریم ایران (CISADA) بعد از فتنه ۸۸ مورد بحث من واقع شد که در متن تحریفی ایسنا این گونه آمده است: «بحث اصلی ما تحریم‌هاست که اعتقاد داریم با بی‌تدبیری دولت اصلاحات این تحریم‌ها رقم خورد».
  25. من در پاسخ به نسبت دادن توهین به دانشجویان و بورژوازی و سرمایه داری کمپرادور به آنان از جانب طرف مناظره نسبت به خودم که در ادامه تلاش برای جمع کردن عدالتخواهان و چپ‌ها در مناظره فوق و رسانه‌ها صورت گرفت این نسبت دروغ را نفی کردم که به نحو مغلوطی در متن ایسنا بدون اشاره به دلیل ذکر منعکس شد« هیچ‌وقت من ادعا نکردم که دانشگاه ما اشرافی است».

گرچه در دوره جدید رسانه‌های اصلاح‌طلبان و رسانه‌های حامی دولت به تکرار رفتارهای رسانه‌ها در دهه هفتاد که مورد انتقاد مردم و مقام معظم رهبری بود، مبادرت ورزیده‌اند. اما انتظار از رسانه‌ای که از محل بیت‌المال مسلمین ارتزاق می‌کند، حتی اگر هم می‌خواهد از کسی حمایت یا به کسی حمله کند، پای‌بندی به اخلاق حرفه‌ای و عدم ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به خود است، که امید است در این مورد اصلاح صورت گیرد.

محمدصادق شهبازی

خبر مغلوط ایسنا که در رسانه‌های دیگر نیز بازتاب یافته است:

به بهانه «بررسی تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب»

هاشمی،خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی قربانیان یک مناظره دانشجویی

جلسه مناظره با عنوان «بررسی تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی» در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و صادق شهبازی دبیرکل اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در ابتدای این مناظره صادق شهبازی به تبیین دلایل وقوع انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی در اعتراض به وضع موجود نظام ستمشاهی شکل گرفت و مهمترین محور چرایی انقلاب، بحث استقلال بود. روحانیت شیعه تا آن زمان هیچ اعتراضی نمی‌کرد اما زمانی اعتراض روحانیت بلند شد که درهای کشور به روی شرکت‌های خارجی باز شد. استقلال محوری‌ترین شعار انقلاب بود و به دنبال تحقق آزادی و عدالت، انقلاب به طور اساسی در کشور شکل گرفت.

 

وی با اشاره به این‌که «ساختارهای انقلاب بر اساس نقش مردم بود» اظهار کرد: به بسیاری از آرمان‌های انقلاب از جمله استقلال دست پیدا نکرده‌ایم. در ۳۵ سال گذشته که به اعتقاد من حدود ۲۷ سال آن وزیری و رییس‌جمهوری در دست اصلاح‌طلبان بود، هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نشد و در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی تورم ۵۰ درصدی شکل گرفت.

 

وی افزود: شکاف طبقاتی در آن زمان افزایش چشمگیری پیدا کرد و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که همین آقای نقاشی دم از آن می‌زند، در زمان رفسنجانی از اشرافیت و سرمایه داری حمایت می‌کردند. اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس به دست همین اصلاح‌طلبان افتاد، بسیار ناگوار بود.

 

دبیرکل اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با انتقاد از توافق ژنو و با بیان این‌که « بسیاری از همین تحریم‌ها به دستور مستقیم رییس‌جمهور آمریکا شکل گرفته است» گفت: برخی افراد منتقدان خود را بی‌سواد می‌نامند. همین آقایان اصلاح‌طلب با بستن فضای آزادی هرکس که از آن‌ها انتقاد کند را بی‌سواد تلقی می‌کنند اما در همین جا اعلام می‌کنم که اگر می‌خواهید در تأسیسات هسته‌ای را پلمب کنید در انقلاب را نمی‌توانید پلمب کنید. تحریم‌ها از زمانی به وجود آمد که در سال ۸۸ فتنه‌گران رأی مردم را نادیده گرفتند و فضای کشور را ملتهب کردند.

 

وی تصریح کرد: همین فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان، استقلال، آزادی و جمهوریت نظام را مورد خدشه قرار دادند و حالا حاضر نیستند یک کلمه عذرخواهی کنند. چگونه در زمان ریاست جمهوری قبل همین آقایان دم از گداپروری می‌زدند و حالا سبد کالا که ادعایی دولت کنونی است را مورد انتقاد قرار نمی‌دهند.

 

در ادامه حسین نقاشی در پاسخ به شهبازی، گفت: شما چگونه دم از آزادی و استقلال و فضای باز سیاسی می‌زنید؟ مگر در زمان هشت سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد همه جریانات اصلاح‌طلب قلع و قمع نشدند؟ دموکراسی در کشور ما دغدغه‌ای ۱۵۰ ساله است.

 

وی با اشاره به تاریخ استبداد افزود: در زمان شاه برخی به دلیل عقب افتادگی ادعا می‌کردند فرمان شاه و یزدان یکی است. در انقلاب مشروطه قانون‌گرایی به وجود آمد تا یک نفر نتواند مطلق‌العنان در کشور حکم براند. در همان دوره مشروطه هم دشمنی‌ها میان طیف اصلاح طلبان و محافظه کاران وجود داشت. متحجران دینی در مقابل روشنفکران جامعه ایستادند و قصد داشتند مشروطه را خدشه‌دار کنند.

 

وی با بیان این‌که «ما امروز سه درد اساسی داریم» تصریح کرد: انقلاب اسلامی حرکتی بود برای «بازپس گیری قانون»، «مقابله با امپریالیسم خارجی» و «جلوگیری از استبداد».

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد جزم‌اندیشی مذهبی است. این سه درد اساسی در ۱۵۰ سال گذشته در مقابل موازین حقوق بشر ایستادگی کرده است. همین آقای شهبازی که ادعا می‌کند مستقل هستیم و از جایی خط نمی‌گیریم، متأسفانه از جبهه پایداری تغذیه می‌شوند و وابسته به مصباح‌یزدی هستند.

 

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به شهبازی پرسید: آیا شما وابسته نیستید؟ همین دوستانی که مطالعات کم‌عمق و سطحی دارند و به دولت مردمی حسن روحانی تهمت و افترا می‌زنند. چگونه شما سال‌ها دیدید که احمدی‌نژاد خطا کرد اما هیچ حرفی نزدید؟! پس شما پوپولیسم‌ترین افراد هستید که به احمدی‌نژاد وابسته بودید.

 

شهبازی هم در پاسخ گفت: شما از روشنفکران وابسته‌ای مثل تقی‌زاده دم می‌زنید که عامل آمریکایی‌ها بود. ما نه به مصباح یزدی وابسته هستیم و نه به جبهه پایداری. تقی‌زاده‌ها همان قاتلانی بوده‌اند که سر شیخ فضل الله نوری را بر سر دار بردند و بعداً هم از کشور خارج شدند. حال شما به آن‌ها افتخار می‌کنید. به سادگی می‌شود شعار داد ولی مردم تحلیل‌گران خوبی هستند. کسی که صندوق رأی را قبول ندارد ادعای اصلاح‌طلبی دارد. شما درس محافظه کاری به ما می‌دهید؟ رهبری بارها گفته‌اند که راه‌حل مسائل را نباید در بیرون از کشور دید. مرحوم شریعتی همیشه می‌گفتند که ما امضای هیچ روحانی‌ای را پای یک قرارداد استعماری ندیدیم.

 

وی تصریح کرد: مگر پلمب تأسیسات هسته‌ای در زمان آقای خاتمی انجام نشد؟ شما به چه افتخار می‌کنید؟ بنده افتخار می‌کنم که بر سلطه جهانی اعتراض دارم. بحث اصلی ما این است که شما به خط امام و رهبری معتقد نیستید، وابسته به روشنفکرانی هستید که دل در گرو بیگانگان دارند. هر فرد آزاده‌ای باید برای این فاجعه سکته کند و بمیرد.

 

نقاشی هم گفت: شما محافظه کاران به سایت‌هایی وابسته هستید که به جریان‌های افراطی اصولگرایی وصل هستند. ما هیچوقت از تقی‌زاده حمایت نکردیم؛ چراکه او از ابتدا سکولار بود. ندانستن و عدم آگاهی و داشتن جهل به امور مشکل اصلی شماست. شما منفعت‌های گره خورده به اربابان قدرت دارید. آقای شهبازی شما مدیون خون شهدا هستید و هیچوقت با احمدی‌نژاد زاویه پیدا نکردید و دولت او را معجزه هزاره سوم نامیدید. زمانی با احمدی‌نژاد مواجهه پیدا کردید که ۱۱ روز خانه نشین شد و در برابر رهبری ایستاد. همین آقایان فقط می‌گویند ما باشیم و ما. فقط خود را قبول دارند و بقیه را مستبد می‌نامند. من افتخار می‌کنم که عقبه تشکیلات اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران سابقه ۷۰ ساله دارد اما تشکل نوپای شما فقط ۱۰ سال سابقه دارد. سال ۷۴ که ما به سیاست‌های اقتصادی رفسنجانی انتقاد می‌کردیم، جنبش عدالتخواه دانشجویی وجود خارجی نداشت! شما در آن زمان کجا بودید؟ تنها هنر شما این است که از بودجه بیت المال به نفع خود بهره ببرید.

 

شهبازی پاسخ داد: شما باید کمی به خود بپردازید. در تمام جلسات خود همیشه عکس‌های مرحوم بازرگان را بر در و دیوار می‌چسبانید. بازرگان کسی بود که اصلاً به مبارزه با استکبار اعتقاد نداشت، البته من قبول دارم که با سایت‌های محافظه کاران در ارتباط هستم و افتخار می‌کنم که تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی ۱۰ سال سابقه کار دارد اما همیشه دغدغه ما استقلال و عدالت بوده است. شما اصلاح‌طلبان خوب دروغ می‌گویید. مانند “گوبلز- وزیر تبلیغات هیتلر- ” که می‌گفت “هرچه دروغ بزرگتر باشد مردم باور می‌کنند”. همین استعمارگران در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی چه بلاهایی بر سر کشور آوردند، اما شما هیچ وقت آن جنایات را محکوم نکردید. چه شد که با افتخار از هاشمی حمایت کردید؟ در کشور ما دانشگاه و مردم باید یک سو باشند. دلالان مذاکره با آمریکا به خوبی از این مذاکرات سود می‌برند و شما از آن‌ها حمایت می کنید. امام فرمودند در دانشگاه باید رفع احتیاجات مردم مورد نظر باشد. چه کسانی از تجارت آزاد سود می‌برند غیر از شما؟

 

نقاشی هم گفت: شما محافظه‌کاران به اصطلاح دم از عدالت می‌زنید اما آزادی بدون عدالت می‌شود همان سرمایه داری لجام گسیخته و عدالت بدون آزادی می‌شود همان سوسیالیسم. علاقه شما این است که در کشور نگاه استالینیستی حاکم باشد و به همه موضوعات جهل دارید. اگر هم جهل ندارید، متجاهل هستید و اعتقاد به حذف دیگران دارید.

 

وی تصریح کرد: در زمان استالین در اتحاد جماهیر شوروی سابق، استالین بر حذف رقبای خود تأکید داشت و طی سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۹ بسیاری از افراد باوفای حذب کمونیست را اعدام کرد. برای مثال لئون تروتسکی که دست راست لنین در انقلاب اکتبر روسیه بود و یکی از مبتکران ارتش سرخ شوروی به شمار می‌رفت را کنار گذاشت و به تبعید فرستاد و سرانجام او را حذف فیزیکی کرد. سیاست شما آقایان نیز مثل همین استالین است که بر حذف رقبا تأکید دارید. چگونه شما عکس «ارنستو چگوارا» را کنار عکس شهید چمران می‌چسبانید و آن‌ها را در یک ردیف قرار می‌دهید؟

 

وی افزود: چگوارا یک مارکسیست – لنینیست دو آتشه بود و بسیاری از افراد مخالف را به همراه فیدل کاسترو بی حساب اعدام می‌کردند اما دکتر چمران یک ایدئولوگ اسلامی بود که نباید در کنار چگوارا گذاشته شود. شما بسیاری از دانشجویان را اخراج کردید. آقای شهبازی شما به جریان‌های سیاسی قدرتمندی متصل هستید که هرکس به این لابی‌های قدرت وصل باشد، هرکاری دوست داشته باشد انجام می‌دهد.

 

شهبازی بار دیگر توافقنامه ژنو را مثبت ندانست و گفت: اکثر تحریم‌ها علیه ایران را کنگره آمریکا تصویب می‌کند که این تحریم‌ها قابل لغو نیست همان‌طور که تحریم‌های آمریکا علیه چین در زمان «مائوتسوتنگ» هنوز لغو نشده است. متأسفانه ما اطلاعات مرکز هسته‌ای را در اختیار دشمن قرار می‌دهیم و این اتفاق خیلی مهمی است که علیه منافع ملی کشور است. با کمال پررویی «دیوید کوهن» که از اعضای خزانه داری آمریکا است گفت «بعد از مذاکرات ژنو وضع اقتصادی ایران بدتر خواهد شد». جان کری نیز گفته که ما توانسته‌ایم ایران را با این توافقنامه به عقب برگردانیم. اسرائیل نیز ادعا می‌کند که علاوه بر این‌که انرژی هسته‌ای نباید برای ایران وجود داشته باشد، اصل جمهوری اسلامی نیز نباشد. بحث منافع ملی مهم است.

 

در ادامه نقاشی با بیان این‌که «ما دو نفر کهه در حال مناظره هستیم، استاد دانشگاه نیستیم و به همین دلیل شاید فضای مناظره آن‌قدر علمی و قشنگ نشود»، اظهار کرد: همین دوستان هشت سال فضایی را به وجود آوردند که هیچکس در دانشگاه جرأت نطق کشیدن نداشت. شما محافظه کاران بپذیرید که در دانشگاه در اقلیت قرار دارید و فکر نکنید که همیشه شما حق مطلق هستید، در جامعه ما شاید عده‌ای باشند که اصلاً دوست نداشته باشند انرژی هسته‌ای وجود داشته باشد.

 

وی افزود: در بحث انرژی هسته ای بنده به دستیابی به این فناوری صلح آمیز معتقدم و داشتن آن را حق کشورمان می دانم ولی در عین حال معتقدم که باید یک گفت‌وگوی عمومی در دانشگاه‌ها و عرصه عمومی جامعه در این رابطه شکل بگیرد. به هر حال وضعیت پرونده هسته‌ای ما هزینه‌هایی هم بر کشور ما تحمیل کرده است. شاید برخی معتقد باشند که پیگیری این پرونده به منفعت ملی ما نباشد. حرف من این است که در این رابطه باید آزادی بیان را در میان دانشگاهیان و جامعه مدنظر قرار داشت. به هر حال آنانی که معتقد به این پروژه نیستند هم حق اظهارنظر دارند.

 

وی در ادامه در مورد انتقادات شهبازی گفت: اگر قرار است به کسی انتقاد شود، به آقای احمدی نژاد است که موجب شد پرونده انرژی هسته ایان از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج شده و به شورای امنیت سازمان ملل برود که ضرر و زیان فراوانی به کشورمان وارد کرد.

 

شهبازی هم گفت: این سخنان اصلاً صحت ندارد؛ چراکه در زمان محمد خاتمی بود که پرونده هسته‌ای ایران بسته شد. شعار مقاومت می‌شود داد، ولی شما اصلاح‌طلبان برنامه عینی ندارید. آرمان‌های انقلاب باید دارای نقشه جامعی باشد. بحث اصلی ما تحریم‌هاست که اعتقاد داریم با بی‌تدبیری دولت اصلاحات این تحریم‌ها رقم خورد. طبق فتوای رهبری ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم اما احتیاج داریم که نقشه جامعی از نظام سلطه داشته باشیم. ما اعتقادی به نظام سرمایه داری نداریم و باید روی توسعه منطقه‌ای کار کنیم. هیچوقت من ادعا نکردم که دانشگاه ما اشرافی است.

 

نقاشی نیز با بیان این‌که «اگر شما عدالتخواه هستید پس چرا جوابی برای سؤالات دانشجویان ندارید»، گفت: چطور شما آقای احمدی‌نژاد را یک فرد عدالتخواه معرفی می‌کنید در حالی که احمدی‌نژاد در سال ۷۸ استاندار هاشمی رفسنجانی بود. مگر رفسنجانی را نماد اشرافیت نمی‌دانید پس چرا احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس ششم عضو لیستی بود که رفسنجانی سر لیست آن بود؟ پس عدالتی که همراه آزادی نباشد، نتیجه‌اش همان کوبا و شوروی می‌شود. بلوک شرق بر تعداد مستضعفان افزود و اسم عدالت و آزادی را قلع و قمع کرد. پس نگویید استالینیسم چیست؟ در ادبیات سیاسی استالینیسم یک مکتب است، پس شما باید به این منش و شعور عمومی برسید که سرنوشت عدالت بدون آزادی محکوم به شکست است!

 

شهبازی نیز گفت: این آقایان هرکس که با خودشان مخالف باشد به او برچسب استالینیستی می‌زنند. دهه هفتاد به یک عده می‌گفتند گروه فشار. پس دانشگاه ما باید بیاید حماسه اقتصادی را رقم بزند و برای مثال مشکلات توسعه اصفهان را حل کند. دانشگاه باید از نگاه نخبه گرانه اشرافی پرهیز کند. اعتقاد دارم راه تحقق آرمان‌های انقلاب، نگاه منطقی به اصول است. من بارها خود به سیاست‌های احمدی‌نژاد اعتراض کردم. پس بر هر دولتی می‌تواند نقد وارد باشد.

 

نقاشی گفت: کدام تحقیق میدانی انجام داده‌اید که ادعا می‌کنید توده‌های مردم با شما هستند و خود را مبنای توده‌گرایی معرفی می‌کنید؟ در این هشت سال که فقرا فقیرتر شدند و دروغ پشت دروغ گفته شد! بیلان کار احمدی‌نژاد این است که می‌بینید! حالا شما روی‌تان نمی‌شود به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد عذرخواهی کنید. کار شما این است که به مخالفان خود انگ و برچسب بزنید. اگر تقوای دینی ندارید حداقل به شعور مخاطب خود توجه کنید. بنده برای آخرت شما نگرانم. معتقدم انقلاب اسلامی یک حرکت استقلال خواهانه بود و رژیم شاه قابل اصلاح نبود که اصلاح شود.

 

وی افزود: پس ما نباید روش و منش شاه را ادامه دهیم؛ چراکه محکوم به شکست است. ما امروز راحت‌تر از زمان شاه می‌توانیم از حاکمان خود انتقاد کنیم اما باز هم آن فضای مطلوب وجود ندارد. ما نباید به روزی برسیم که مجلس بله قربان‌گو در کشور داشته باشیم؛ چراکه اگر این‌گونه باشد دایره انقلاب کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود.

این مطلب در ایسنا، نامه، تریبون، تابناک، اصفهان فردا، تدبیر خبر، فیدوس، قانون آنلاین، سخن آنلاین، گفتگو، تابان مد، صراط نیوز

این نوشته در در رسانه ها, مناظره ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *