طرح دانشجوی پولی با مواد قانونی زیادی مغایرت دارد

download (1)به گزارش عدالتخواهی به نقل از برنا، میزگرد دانشجویی با موضوع بررسی ابعاد دانشجوی پولی، عصر امروز با حضور محسن مقصودی، محمد صالح مفتاح و محمد صادق شهبازی، از اعضای سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

 به گزارش عدالتخواهی به نقل از برنا، میزگرد دانشجویی با موضوع بررسی ابعاد دانشجوی پولی، عصر امروز با حضور محسن مقصودی، محمد صالح مفتاح و محمد صادق شهبازی، از اعضای سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

مفتاح گفت: شورای نگهبان طرح مصوب دانشجوی پولی را با استناد به مخالفت با اصل ۸۵ قانون اساسی رد کرد که البته موارد دیگری را هم می‌توان درباره ایرادهای این طرح برشمرد.

وی ادامه داد: روح حاکم بر قانون اساسی ما یک روح عدالت‌خواهانه است و در آن بارها بر مفهوم حمایت از مستضعفان تأکید شده و برای حمایت از آنها راهکارهایی پیشنهاد کرده است.

این فارغ التحصیل رشته حقوق گفت: اصل ۸۵ قانون اساسی نمایندگی را قائم به شخص می‌داند و سپردن اختیار به دست دولت را خلاف قانون می‌داند. در این طرح نمی‌توان تصمیم پذیرش دانشجو را به دولت سپرد. بنابراین از این نظر طرح دانشجوی پولی خلاف قانون بوده است.

این عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت: پذیرش بدون شرط دانشجو که توانایی علمی را لحاظ نمی‌کند و فقط پرداخت پول را مد نظر قرار می‌دهد، یک تبعیض است که نسبت به اقشار متضعف روا داشته می شود. در قانون اساسی دولت موظف شده تمام موارد تبعیض را رفع کند بنابراین با وجود چنین دستوری به نظر می‌رسد که این طرح مصداق بارز تبعیض است.

مفتاح با اشاره به برخی استدلال‌های مسوولان گفت: بعضی گویا اصلا در جامعه زندگی نمی‌کنند و قضیه همان فردی است که وقتی دید مردم نان ندارند گفت: خب شیرینی بخورند.

وی به اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان تا سرحد خودکفایی اشاره کرد و گفت: در این قانون به صراحت آمده که تا آن زمان دانشجو به صورت رایگان تحصیل کند و استثنایی برای پذیرش دانشجوی پولی مطرح نشده است. همچنین دولت موظف است زمینه و بستر شغل را برای افراد فراهم کند و مهم ترین زمینه هم امکان تحصیل است.

وی عزم ملی برای حرکت در مسیر جنبش نرم افزاری را یادآوری کرد و گفت: مصلحت جامعه ما اقتضا می‌کند دانشگاه را به سمت جنبش نرم‌افزاری ببریم اما این شیوه اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد و عملا به سمت افزایش شکاف میان اقشار حرکت می‌کند.

مفتاح گفت: هرچند کنکور یک روش نادرست برای پذیرش دانشجو است ولی تا حدی اجازه ورود دانشجویان مستضعف را هم می‌دهد در واقع همین حالت مریض بهتر از نادیده گرفتن چنین امکانی است.

وی تأکید کرد: انتظار ما از دولت و مجلس بالاتر از این است اما ان‌شاءالله مجلس از فرصتی که خدا داده استفاده می‌کند و مقابل خواست قشر مستضعف سر تعظیم فرو می‌آورد.

مجلس برای اصلاح طرح دانشجوی پولی، مقابل آزمون دیگری قرار گرفته است

محسن مقصودی گفت: با رد طرح دانشجوی پولی توسط شورای نگهبان فرصت دیگری به وجود آمد که مجلس در یک آزمون عدالتخواهی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۸۳ پذیرش دانشجوی پولی به شکل دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی نمود پیدا کرد. اولین بار دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه بیرمنگام دوره مشترک برگزار کرد که قرار بود دانشجوها پس از گذراندن دروس خود در دانشگاه امیرکبیر دو سال هم در دانشگاه بیرمنگام درس بخوانند. اعتراض‌هایی در دانشگاه امیرکبیر انجام شد ولی ادامه نداشت. بعد از آن دانشگاه‌های تهران، شریف و صنعتی اصفهان هم دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های آلمان و آمریکا برگزار کردند که در دانشگاه صنعتی اصفهان با پرداخت ۲۵ میلیون دانشجو می‌توانست در رشته عمران تحصیل کند کو مدرک آنها حتی معتبرتر از مدرک ما هم بود، چون مهر دو دانشگاه پای آن می‌خورد.

این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در آن زمان دیدیم افرادی با تیپ‌های مختلف که مناسب با شأن دانشگاه نبود و با ماشین‌هایی که حتی استادان ما هم مشابه آن را نداشتند به دانشگاه می‌آمدند و بهترین استادان برای اینها درس می‌دادند.

مقصودی گفت: استدلال مسوولان بند (ب) ماده ۵۰ برنامه چهارم توسعه بود که در مجلس ششم طرح آن ارایه شده بود و به دانشگاه ها اجازه می‌داد با عناوین مختلف دانشجو بپذیرند. آنها با توجیه تامین مالی برای دانشگاه و جلوگیری از ایجاد فساد دانشجویان ایرانی که در صورت عدم قبولی در دانشگاه های ایران به خارج می رفتند، این طرح را ارایه کردند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران گفت: برای بررسی این مسأله اولین گام ارزیابی موفقیت یا شکست این دوره‌هاست. این دوره‌ها عدالت اجتماعی را زیر سوال می‌برند و ما در اعتراض به آن هفت شبانه روز تحصن سراسری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم. در اردیبهشت ۸۴ هم ۶ شبانه روز مقابل مجلس هفتم تحصن کردیم. سرانجام به دلیل فشارهایی که وارد شد این دوره‌ها گسترش پیدا نکرد، هر چند مجلسی‌ها به قول خود وفا نکردند و جلوی کار آن دوره‌های مشترک را هم نگرفتند.

این عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: با این طرح رتبه‌های ۳۰ تا ۴۰ هزار در رشته‌ای تحصیل می‌کردند که رتبه زیر دو هزار می‌پذیرفت. توجه کنید این مسأله چه تاثیر فرهنگی- اجتماعی روی جامعه می‌گذاشت.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی طراحان این طرح‌ها نگاه تک بعدی به مسایل است. توجه نمی کنند که طرح‌هایشان نه فقط مسأله اصلی را حل نمی‌کند بلکه ده‌ها مشکل از قِبل راهکار آنها ایجاد می‌شود. واقعا چه بر سر فکر و روح دانش‌آموزی که پس از درس خواندن نتوانسته قبول شود، می‌آید وقتی می‌بیند رتبه‌های زیر او به دلیل پول پدرشان توانسته‌اند وارد دانشگاه شوند. نگاه او به عدالت و اسلام چه می‌شود.؟

مقصودی درباره استدلال موافقان این طرح گفت: آخرین حرفی که آقایان زدند این بود که در بازدید از کشورهای حاشیه خلیج فارس متوجه شدند فساد دانشجویان ایرانی در این دانشگاه‌ها زیاد است! این استدلال خنده‌دار است چون اینها برای اینکه دانشجویان به کشورهای عربی نروند، آنها را به اروپا و آمریکا که به مراتب وضع بدتری دارد و دشمنان علنی ما هم هستند، می‌فرستند. نتیجه این تصمیم به ظاهر فرهنگی در تصاویر تأسف‌بار دانشجویان دوره مشترک امیرکبیر مشخص شد.

وی با اشاره به این مدارک گفت: این تصاویر نشان داد نوع تصمیم‌ها و راه حل‌های تک بعدی چه تبعاتی دارد. از هر طرف که به مسأله نگاه می‌کنیم، کار اشتباهی بوده و اگر بصیرت و پافشاری دانشجویان نبود، این طرح فراگیر می‌شد چون بسیاری از مسوولان دانشگاه‌ها از این طرح استقبال می‌کردند؛ دلیل آنها هم این بود که سفرهای خارجی استادان دانشگاه منوط به راه‌اندازی این دوره‌ها شده بود.

این فعال دانشجویی به بند (ی) ماده ۲۴ برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: مسأله برای آقایان به قدری بی‌اهمیت است که در این بند درباره پذیرش دانشجوی دوره مشترک هم صحبت می‌کنند، یعنی حتی ظاهر این ماده را هم عوض نکردند، نوشته‌اند «برای گسترش جنبش‌نرم افزاری و… دوره‌های مشترک برگزار می‌کنیم!» کجای این آرمان به این شیوه می‌خورد؟

مقصودی تاکید کرد: به ضرس قاطع می گویم مسأله اصلا نگرانی از خروج ارز نیست. مسأله نگاه لیبرالی است که در حوزه‌های مختلف جامعه ما گسترش یافته و طبقه مرفه ما دنبال این است که تمام نقاط کلیدی را که باعث رشد و اعتبار است، قبضه کند. مسأله تعلیم و آموزش طبقه مرفه نیست چون انواع دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی وجود دارد. حتی اعلام شده که ۶۳ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیر انتفاعی خالی مانده است.

وی به خدشه دار شدن اعتبار دانشگاه‌های برتر کشور با انجام این طرح اشاره کرد و گفت: متاسفیم که اعتبار بیش از ۵۰ ساله بسیاری از دانشگاه‌ها به ثمن بخس فروخته می‌شود. اعتباری که با زحمات استادان و دانشجویان به دست آمده را به راحتی می‌فروشند. متاسفیم که دغدغه اصلی دولت عدالتخواه و مجلس اصولگرا حل مشکلات طبقه مرفه شده است. متاسفیم که بعد از خیزش مردم برای عدالتخواهی که باید دنبال فتح سنگر به سنگر باندهای قدرت و ثروت می‌بودیم، حالا مجبوریم برای خصوصی نشدن دانشگاه‌ها، امر آموزش و بهداشت التماس کنیم.

این عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: آقایان بیانات صریح رهبر فرزانه انقلاب را درباره توقف خصوصی‌سازی در فرهنگ و بهداشت دیدند اما باز در مجلس دنبال خصوصی کردن اینها هستند. این روش با ادعای ولایت پذیری نمی‌خواند.

وی همچنین به یکی دیگر از استدلال‌های نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در اصل ۳۰ قانون اساسی آمده است  «دولت موظف است تا سر حد خودکفایی امکان تحصیل رایگان در دوره دانشگاهی را فراهم کند» برخی از نمایندگان مجلس بر این اساس استدلال می‌کنند که حد خودکفایی تامین شده است. اما این یک مغالطه است. چون حتی اگر فرض کنیم بالاتر از حد خودکفایی دانشجو داریم، سوال این است که این تعداد متخصص آیا همگی با آموزش رایگان به این سطح رسیده‌اند یا از طریق دانشگاه آزاد پیام نور و … به این حد خودکفایی فرضی رسیده‌ایم. در کنکور ۸۸ کمتر از ۱۳ درصد ظرفیت دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت دولتی و رایگان پذیرش شده پس شبهه خودکفایی اساسا غلط و مغالطه است.

مقصودی همچنین گفت: آقایان استدلال می‌کنند برای جلوگیری از فساد در دانشگاه‌های خارجی، امکان تحصیل مرفهان را در ایران فراهم می‌کنیم. من سوال می‌کنم عده‌ای هستند که برای استفاده از آزادی‌های مکانی مثل آنتالیا، به آنجا سفر می‌کنند. آیا برای جلوگیری از آن، باید همان شرایط را در ایران فراهم کنیم؟ پاسخ قطعا منفی است. اما چرا اینجا که مسأله عدالت است با همین استدلال روشی غلط را انجام می‌دهند آیا عدالت جزو دین ما نیست که بخواهید پای آن بایستید؟

این دانشجو تاکید کرد: مکانیزم انتخاب دانشجو برای ورود به دانشگاه باید سه نکته را بسنجد؛ استعداد بیشتر، تلاش بیشتر و تضمین خدمت بیشتر. تا آن زمان نباید کاری کنیم که همین شیوه نیم‌بند کنکور هم از بین برود. بنابراین معتقدم امتحان اصلی مجلس آغاز شده و ما هم سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم تا اصلاح بهتری صورت گیرد و به اصلاح‌های جزیی قانع نمی‌شویم.

دانشجوی پولی بخش کوچکی از گروهی است که حرکت‌های سرمایه‌داری آن را دنبال می‌کند.

محمد صادق شهبازی در میزگرد بررسی ابعاد دانشجوی پولی گفت: امروز چالش اصلی از سطح گفتمانی به سطح عمیق‌تر برنامه‌ریزی وارد شده و جریان لیبرال و موافق سرمایه‌داری که در چند دهه گذشته سعی در تئوریزه کردن اهداف نظام سرمایه‌داری جهانی داشتند، امروز با شیوه جدیدی این هدف‌ها را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: گروهی هستند که آرمان ندارند یا نتوانسته‌اند برای رسیدن به آرمان‌های خود برنامه‌ریزی کنند. این گروه سیاست‌های گروه لیبرال را می‌پذیرند و طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی تصریح کرد: دانشجوی پولی یک قطعه از این پازل بزرگ است، و بخش کوچکی از گروهی است که حرکت‌های سرمایه‌داری آن را دنبال می‌کند. به خاطر بیاورید که در دهه ۷۰ با پذیرش سیاست‌ها و نسخه‌های بانک جهانی چه تحولاتی در عرصه اقتصادی و فرهنگی رخ داد. نمونه‌ای از آن برداشته شدن گزینش دانشگاه‌ها به عنوان یکی از خواست‌های این شبکه جهانی بود که اتفاق افتاد.

وی درباره پذیرش دانشجوی پولی گفت: دانشجویان از طبقه‌های پایین که توانایی پرداخت هزینه‌های خود را ندارند، در واقع یک عنصر نامتوازن در ساختاری هستند که نظام سرمایه‌داری آن را طراحی کرده است. یکی از کارشناسان این بدنه کارشناسی کتابی نوشته با عنوان «اقتصاد سیاسی نظام تجارت و تجارت خارجی ایران». این کتاب امروز خمیر شده، اما شما در آن مواردی از جنس لایحه برنامه چهار توسعه را می‌بینید. در این کتاب تعامل با اقتصاد جهانی با تمام لوازم توصیه شده و نمونه‌هایی از این دست در این کتاب تجویز شده است.. وجود این بدنه کارشناسی لیبرال در سطوح برنامه‌ریزی ما باعث شده نسخه‌هایی را بپذیریم که در تضاد با آرمان‌های ما است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد تاکید کرد: پافشاری ما برای رد طرح دانشجوی پولی در واقع ایستادگی در آخرین سنگر برای مقابله با پذیرش سیر کلی برنامه‌های نظام سلطه است. بر اساس درک همین مسأله است که نگرانیم بدنه مدیریتی کشور فقط در اختیار کسانی باشد که ثروت دارند و دنبال بازتولید طبقه متوسط به بالا و ایجاد فرصت تحرک اجتماعی، برای این قشر هستند.

شهبازی ادامه داد: به این ترتیب حلقه بی‌پایانی تشکیل می‌شود که توانایی دست‌یابی به ثروت، سرمایه انسانی، قدرت اقتصادی و بدنه حاکمیتی کشور را بعد از یک دهه به دست می‌گیرد. بی‌انگیزگی و ناتوانی در نقش‌آفرینی فعال به دلیل گره خوردن منافع سیاسی با باندهای قدرت باعث می‌شود جنبش دانشجویی که همواره دنبال مطالبات اقشار مستضعف است، تغییر رویه دهد.

این عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: اتفاقی که در دوره مشترک دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه بیرمنگام افتاد فقط گوشه‌ای از حاکم شدن این طیف است.

وی با اشاره به شیوه نادرست پذیرش دانشجو از طریق کنکور گفت: هر چند وضعیت فعلی عادلانه نیست و بیشتر کسانی می‌توانند از سد کنکور بگذرند که با استفاده از موسسه‌های خصوصی آموزش‌های ویژه دیده باشند اما اصلاح این امر با شیوه پذیرش دانشجوی پولی میسر نمی‌شود. اصلاح مسأله به این گونه و با استفاده از نسخه‌های سازمان تجارت جهانی فقط به قدرتمندتر کردن قشر مرفه منجر می‌شود.

همین مطلب در تریبون مستضعفین، جهان نیوز، عدالتخواهی

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *