نقد تخصصی، هوشیاری به عدم جایگزینی نگاه خارجی به خودکفایی

01-86زمانی که تولید ملی کنار گذاشته می‌شود و همه‌چیز به سیاست خارجی واگذار می‌شود جنبش دانشجویی باید وارد صحنه شده و نقد عالمانه و تخصصی داشته باشد. من نگران روزی هستم که همانگونه که عده‌ای ترکمنچای‌نویسی‌ها را دیدند و چیزی نگفتند یا نهضت ملی شدن نفت را دیدند اما حمایت نکردند کار به جایی برسد که کودتای ۲۸ مردادی شکل بگیرد و مجبور باشیم همچون ۱۶ آذر ۳۲ واکنشی را نسبت به آن ببینیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

صبح ۱۶آذر میزگرد چنبش دانشجویی با جضور شهبازی، میرزاییپور و خضریان در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش ایسنا شهبازی در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم جنبش دانشجویی رسالتی دارد یعنی اینکه باید نسبت به آرمان‌ها و اصول قانون اساسی جریان‌سازی و گفتمان‌سازی کند. مثلاً زمانی که تولید ملی کنار گذاشته می‌شود و همه‌چیز به سیاست خارجی واگذار می‌شود جنبش دانشجویی باید وارد صحنه شده و نقد عالمانه و تخصصی داشته باشد. من نگران روزی هستم که همانگونه که عده‌ای ترکمنچای‌نویسی‌ها را دیدند و چیزی نگفتند یا نهضت ملی شدن نفت را دیدند اما حمایت نکردند کار به جایی برسد که کودتای ۲۸ مردادی شکل بگیرد و مجبور باشیم همچون ۱۶ آذر ۳۲ واکنشی را نسبت به آن ببینیم.

به گزارش مهر محمد صادق شهبازی – دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز گفت:  وقتی می گوییم جنبش دانشجویی رسالتی دارد یعنی اینکه باید نسبت به آرمان ها و اصولی که در قانون اساسی مان است جریان سازی و گفتمان سازی کند مثلا زمانی که تولید ملی کنار گذاشته می شود و همه چیز به سیاست خارجه واگذار می شود جنبش دانشجویی باید وارد صحنه شده و نقد عالمانه و تخصصی داشته باشد.

به گزارش شبکه خبر دانشجو در ادامه این گفتگوی دانشجویی که محور آن مبارزه با استکبار بود، صادق شهبازی، دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه وظیفه دانشجوی استکبار ستیز در حال حاضر چیست؟ گفت: نقش جنبش دانشجویی در دوره ای که حاکمیت اسلامی وجود دارد حمایت از جهت گیری های صحیح است.

وی ادامه داد: در رابطه با جریانات فعلی کشور دانشجو باید حواسش به رفتار ها و گفتار های افراد  باشد و در میدان مطالبه گری حاضر باشد؛ مثلا نمی شود پذیرفت یک مسئول بگوید: “ما برای دفاع از استقلال مردم می رویم پای میز مذاکره” و بعد در اذهان عمومی همه جریانات و مشکلات داخلی کشور را به سیاست خارجی گره بزند. جنبش دانشجویی وظیفه دارد کاسبان رابطه با آمریکا در کشور را نقد کند. جابه جا شدن منافع ملت با منافع اتاق بازرگانی چیزی است که محل سوال است.

وی همچنین در انتقاد به عملکرد وزارت خارجه در ارائه ی متن توافقات گفت:  متاسفانه در ترجمه های توافق نامه های ژنو توسط وزارت خارجه یک سری از قسمت ها درست ترجمه نشده است و پاورقی هایی هم که ضربه های مهم را به ما زده ترجمه نشده است؛ البته ما امیدواریم این حرکت عمدی و از سر بی صداقتی نبوده باشد. در توافقنامه آمده است که غنی سازی به حد نیاز باید انجام شود و این بدترین نوع توافق برای ماست. مقدار موجود غنی سازی، حتی برای یک سال نیروگاه بوشهر هم کافی نیست. و این یعنی عملا انرژی هسته ای تعطیل شده است.

شهبازی تصریح کرد، تحریم ها برداشته شدنی نیست، چون تحریم قانون است و فقط کنگرهآمریکا قدرت حذف آن را دارد و این یعنی یک پروسه چندین ساله که ضمانتی هم برای حذف آن وجود ندارد. روز گذشته آقای ترکان هم با یک گام به عقب به همین مطلب اعتراف داشتند و حرف ما این است که چرا از همان ابتدا با مردم صادق نیستید؟! چرا همه ی حقیقت را از همان ابتدا نمی گویید؟!

او در ادامه نقدی که وارد کرده بود گفت: راهکار ما برای رفع مشکل اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است و باید بگویم که اقتصاد مقاومتی آن چیزی نیست که بدنه مخالف صدا و سیما به خورد مردم داده است. صدا و سیما به مردم می گوید اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت در حالی که اصلا اینطور نیست. اقتصاد مقاومتی یعنی اگر دشمن از یک بخش به ما فشار می آورد آن اهرم را از بین ببریم و با رفع موانع داخلی تمام قد در مقابل دشمن بایستیم.

شهبازی در پایان خاطر نشان کرد: کسی با دولت مخالفت ندارد، جنبش دانشجویی باید تابلو آرمان ها را بالا نگه دارد تا دولت برآمده از رأی ملت خطا نکند و مسیر اشتباهی را انتخاب نکند.

این نوشته در در رسانه ها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to نقد تخصصی، هوشیاری به عدم جایگزینی نگاه خارجی به خودکفایی

  1. بازتاب: مبارزه – رسانه دانشجویان خط امام » از عدالت‌خواهی تا جمعیت‌خواهی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *