سید کمیل باقرزاده، دانشجو و طلبه تکلیف محور فاضل

(4967)بی‌شک سید کمیل باقر زاده از سرمایه‌های آینده نظام و انقلاب است که جهاد علمی و عملی او در دو جبهه جهاد اصغر و اکبر، از او ظرفیتی مهم برای آینده فراهم خواهد کرد، طبعاً حمله غیر اخلاقی عناصر وقیح، نه تنها چیزی از ارزش‌های او نمی‌کاهد، که فضیلتی بر این همه فضایل می‌افزاید و اطمینان او و دیگران را به طی مسیزی که در پیش گرفته است، افزون می‌کند، که دوستی و برادری با سید کمیل برای‌شان افتخار به حساب می‌آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از راهبردهای طرح آمریکایی اسلام میانه‌رو و معتدل، برای استحاله اسلام، به‌وسیله نظریه‌پردازان آمریکایی اسلام دموکراتیک مدنی چنین ترسیم شده است: «به زیر سؤال بردن تفسیر اسلام‌گرایان از اسلام و برشمردن علنی اشتباهات برای آنان، تشویق رسانه‌ها به بررسی و تحقیق در خصوص موضوع‌های فساد، ریاکاری، تزویر و بی‌بندوباری در محافل اسلام‌گرایان، تخریب پیامدهای رفتارهای آنان، و در نهایت دامن زدن به اختلافات آنان». (اسلام دموکراتیک مدنی، چر یل بنا رد، ص ۱۹(
در این مدل بار رفتن به سراغ شعارها و آرمان‌های اسلام‌گرایان تلاش می‌شود تا با مدل محاکمه معکوس (یکی از راهبردهای جین شارپ برای انقلاب مخملی) همین موارد به اسلام‌گرایان نسبت داده شود.
***
اتفاق افتاده در مورد سید کمیل باقر زاده در شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس در همین چارچوب است.
سید کمیل باقرزداه را اولین بار در فیلم نقد مارمولک دانشکده فنی دانشگاه تهران دیدم، آن روزها من دانش‌آموز بودم و او یک طلبه دانشجوی ملبس. برایم جالب بود که از فیلم دفاع کرد!
بارها هم اسم او را از بچه‌های فعال دانشجویی به‌ویژه در مورد کارهای مربوط به دفاع مقدس شنیده بودم و چند بار هم در خیابان غیرمستقیم دیده بودمش، اما فرصت آشنایی پیش نیامده بود.
پی‌گیری مسئله باغ قلهک و جنایات انگلیس در ایران، و بعدها مزار شهدا و بعضی کارهای بین‌المللی مربوط به مقاومت اسلامی باعث شد تا آشنایی بین ما به وجود بیاید و در سال فتنه این دوستی عمیق‌تر شد.
شاید با سیدکمیل اختلاف‌نظرهایی داشته باشم. اما چند چیز در مورد او بسیار مهم است:

  1. سید کمیل اخلاص دارد، عمیقاً ملاحظات معنوی در کارهایش هست. ارتباط با مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی که در مدت ریاست او بر دفتر تنظیم و نشر آثار ایشان عمق بیشتری یافت، مزید بر علت شده است.
  2. فعالیت دانشجویی و تبلیغ موجب نشده تا فضل و توان علمی سید کمیل تحت تأثیر قرار بگیرد. مقاله‌های مهم در حوزه تخصصی خودش هم دارد. ضمن همه فعالیت‌ها تکلیف علمی او را به دل کندن از همه تعلقات تهران و رفتن به قم کرده است. هم توجه به نقش‌آفرینی در تکالیف امروز دارد و به بهانه آماده کردن خود برای فردا از زیر بار آن شانه خالی نمی‌کند، هم غرق در روزمرگی نیست و توجه به آماده کردن خود برای فردا دارد. به تعبیر شهید رجب‌بیگی هم شهید امروز است، هم تلاش می‌کند تا بماند و از شهید شدن آینده انقلاب جلوگیری کند. شاید بتوان سید کمیل را به عنوان الگوی یک طلبه جوان انقلابی معیار جمهوری اسلامی معرفی کرد.
  3. سید کمیل هیچ‌وقت از امتیازات استفاده نکرده است. فرزند سردار بودن برای او وسیله امتیاز گرفتن و حق ایجاد نکرده است، تکلیف برای موظبت بیش‌تر و احیاناً انجام بعضی فعالیت‌ها را فراهم کرده است.
  4. سید کمیل به شدت به پدر و مادر احترام می‌گذارد، این احترام و تبعیت فوق‌العاده (و مورد غبطه همراهان) به‌صورتی است که حتی تغییر نام میر فیصل بافر زاده به سید محمد در اعتراض به اقدامات میرحسین موسوی را در تغییر نام خود اعمال می‌کند. بگذریم از ادب و احترامی که در دفعاتی که پدر و پسر باهم مشاهده شده‌اند برای ناظر بیرونی کاملا محسوس است.
  5. ویژگی‌های علمی، اخلاقی، فکری، آرمان‌خواهی باعث شده تا سید کمیل در هر جمعی که هست محور جمع باشد. ضمن همه روابط انقلابی و علمی، سید کمیل از نظر عاطفی نیز با بسیاری از بچه‌های جبهه انقلاب ارتباط صمیمانه‌ای دارد. اختلاف نظرهای فکری و سیاسی موجب نشده تا با دیگر افراد درون جبهه انقلاب مرزبندی داشته باشد، و البته با ملاحظات اخلاقی و بدون دل‌خور شدن طرف مقابل نکات خود را هم بگوید. بسیاری از جمع‌ها در میان فعالان دانشجویی و رسانه‌ای و طلاب مثل جمعیت طلاب انقلاب اسلامی و جمع افسران جنگ نرم با ابتکار یا مدیریت و همراهی او شکل گرفت. از سوی دیگر ضمن توجه به‌کارها نیرو محور هم هست، مثلاً برای او مهم است که فلان دانش آموری که در مدرسه عالی تربیت کرده به کجا می‌رود، حتی به دیگران می‌سپارد که کارهای او را پیگیری کنند. دیگران نیز به او به عنوان مشاوری امین اعتماد می‌کنند.
  6. سید کمیل تکلیف‌محور است، این تکلیف محوری گاهی او را به تبلیغ در یک منطقه دورافتاده یا شهر آبا و اجدادی کشانده، گاه به جمع کردن فعالین، گاه رفتن به تبلیغ به لبنان با وجود فعالیت علمی که حتی او را از تهران به قم کشانده، گاه حضور در مناطق خطر در لبنان و ایران، گاه دفاع از فیلمی که بسیاری حتی از اساتید در جبهه انقلاب علیه آن موضع داشته‌اند و  موضع‌گیری هزینه داشته است. کم شده (یا نگارنده اصلاً مشاهده نکرده)، برای موضوعی با او صحبت شود و او اگر در چارچوب تکالیف خود ببیند شانه خالی کند. گاه به تدریس در یک مدرسه انجمن حجتیه‌ای برای مقابله با فضای ضد انقلاب و اسلام ناب آن، گاه به موضع‌گیری سیاسی بر خلاف نظر بسیاری از دوستان و حتی تغییر آن موضع به خاطر مصالح انقلاب.
  7. سید کمیل بر اساس این تکلیف‌محوری در حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، حقوقی، دفاع مقدس، بین‌المللی و…. وارد شده است، خود را در حصار فعالیت خاص یا شئون دانشجویی یا طلبگی یا علمی خاص محدود نکرده، گرچه به این شئون وفادار مانده است.
  8. سید کمیل در صحنه‌های زیادی حاضر است، اما ضمن این حضور در صحنه و نوشتن و گفتن و….  هیچ قدمی برای شهرت برنداشته است. او خیلی از جاها دیده می‌شود بدون آن که اسمی از او دیده شود. قطعاً از دیدن این که سطوری مثل این نوشته درباره او نوشته شده هم خوشحال نخواهد شد.

بی‌شک سید کمیل باقر زاده از سرمایه‌های آینده نظام و انقلاب است که جهاد علمی و عملی او در دو جبهه جهاد اصغر و اکبر، از او ظرفیتی مهم برای آینده فراهم خواهد کرد، طبعاً حمله غیر اخلاقی عناصر وقیح، نه تنها چیزی از ارزش‌های او نمی‌کاهد، که فضیلتی بر این همه فضایل می‌افزاید و اطمینان او و دیگران را به طی مسیزی که در پیش گرفته است، افزون می‌کند، که دوستی و برادری با سید کمیل برای‌شان افتخار به حساب می‌آید.

این نوشته در یادداشت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

10 Responses to سید کمیل باقرزاده، دانشجو و طلبه تکلیف محور فاضل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *