دهه عدالت و پیشرفت و ورود انقلاب به مرحله ایجاب و تلاش برای تحقق دولت اسلامی (در قالب تغییر روش و منش مسئولین) و جامعه اسلامی (در قالب اصلاح ساختارها و تغییر اخلاق، سبک زندگی مردم و مهندسی فرهنگی و اصلاح فرهنگ عمومی و…) لوازم متعددی دارد که از جمله اصلاح رویکردهای جنبش دانشجویی را ضروری میسازد. رهبر معظم انقلاب نیز در چند سال اخیر با تأکید بر همین نکات بهضرورت تداوم آرمانگرایی و حضور فکری و فیزیکی در مسائل مختلف کشور و تعمیق در مواجهه با مسائل مختلف فراخواندهاند.
بسم الله الرحمن الرحیم
دهه عدالت و پیشرفت و ورود انقلاب به مرحله ایجاب و تلاش برای تحقق دولت اسلامی (در قالب تغییر روش و منش مسئولین) و جامعه اسلامی (در قالب اصلاح ساختارها و تغییر اخلاق، سبک زندگی مردم و مهندسی فرهنگی و اصلاح فرهنگ عمومی و…) لوازم متعددی دارد که از جمله اصلاح رویکردهای جنبش دانشجویی را ضروری میسازد. رهبر معظم انقلاب نیز در چند سال اخیر با تأکید بر همین نکات بهضرورت تداوم آرمانگرایی و حضور فکری و فیزیکی در مسائل مختلف کشور و تعمیق در مواجهه با مسائل مختلف فراخواندهاند.
از این سو نقش های اصلی گفتمانسازی، تصمیمسازی و مطالبهگری جنبش دانشجویی در صورت تسری به مسائل گوناگون کشور در مسیر تحقق پیشرفت و عدالت، ضمن جلو بردن جدّی فرآیند انقلاب کبیر اسلامی، با گره خوردن حرکت های انقلابی و علمی بابی جدید به روی جنبش دانشجویی میگشاید، زمینه نقشآفرینی غیر سیاستزده و انفعالی را فراهم میکند، و ورود به مسائلی نظیر اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی، سبک زندگی، تحقق عدالت در نظام سلامت، اصلاح وضعیت کشاورزی کشور، یافتن و عملیکردن راههای عینی مبارزه با استکبار و….. را ممکن مینماید. یعنی علاوه بر گشودن عرصههای جدید آرمانگرایی، فعالیت دانشجویی را به مسائل عینی زندگی مردم گره میزند. یعنی هم فعالان دانشجویی نگاهی از بالا به مسائل کشور پیدا میکنند و دغدغههای آنان ارتقاء مییابد، هم به مسائل حوزه تخصصی خودشان ورود کرده و یک سر و گردن از بقیه افرادی که بهصورت انتزاعی بهصرف خواندن دروس اکتفا میکنند پیش میافتند، هم بهصورت واقعی با مردم گره میخورند و زمینه ارتباط واقعی صنعت و اداره جامعه با دانشگاه را فراهم میآورند. از همه مهمتر در فرایند ساختن خود برای پاسخگویی به مسائل نظام در بلندمدت، در کوتاهمدت نیز اشراف و ارتباط با مسائل واقعی نظام پیداکرده و به نیازهای امروز آن نیز پاسخ میگویند.
از سویی دیگر با درک ویژگیهای ممتاز یک تشکل دانشجویی، کار ویژه باقی نهادها را انجام نداده و با گفتمانسازی و مطالبهگری ضمن اصلاح جهتگیریهای مسئولین، اساتید، نخبگان و مردم، تشخیصها از مسائل کشور را اصلاحکرده و زمینه اصلاح برنامهها از جانب آنان برای اداره کشور و جهتیافتن صحیح مطالبات مردم را فراهم میآورند. قوت حرفهای جنبش دانشجویی حاصل از این رویه، علاوه بر جلو انداختن نظام در تحقق پیشرفت و عدالت، شوری تازه و محوریتی دوباره به جنبش دانشجویی در کشور خواهد بخشید که در قالب «پیگیری تخصصی مسائل نظام» محقق میشود.
تحقق این مسئله، لوازم، آدرس های غلط، نمونههای قابل الگو گیری، نکات عملیاتی و اجرایی دارد که جزوه «پیگیری تخصصی مسائل نظام» در تلاش برای تبیین آن است.
همین مطلب در تریبون مستضعفین
2 Responses to پی گیری تخصصی مسائل نظام (شیوهنامهی کار علمی در یک تشکل دانشجویی)