پی گیری تخصصی مسائل نظام (شیوه‌نامه‌ی کار علمی در یک تشکل دانشجویی)

teribon-coverدهه عدالت و پیشرفت و ورود انقلاب به مرحله ایجاب و تلاش برای تحقق دولت اسلامی (در قالب تغییر روش و منش مسئولین) و جامعه اسلامی (در قالب اصلاح ساختارها و تغییر اخلاق، سبک زندگی مردم و مهندسی فرهنگی و اصلاح فرهنگ عمومی و…) لوازم متعددی دارد که از جمله اصلاح رویکردهای جنبش دانشجویی را ضروری می‌سازد. رهبر معظم انقلاب نیز در چند سال اخیر با تأکید بر همین نکات به‌ضرورت تداوم آرمان‌گرایی و حضور فکری و فیزیکی در مسائل مختلف کشور و تعمیق در مواجهه با مسائل مختلف فراخوانده‌اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

دهه عدالت و پیشرفت و ورود انقلاب به مرحله ایجاب و تلاش برای تحقق دولت اسلامی (در قالب تغییر روش و منش مسئولین) و جامعه اسلامی (در قالب اصلاح ساختارها و تغییر اخلاق، سبک زندگی مردم و مهندسی فرهنگی و اصلاح فرهنگ عمومی و…) لوازم متعددی دارد که از جمله اصلاح رویکردهای جنبش دانشجویی را ضروری می‌سازد. رهبر معظم انقلاب نیز در چند سال اخیر با تأکید بر همین نکات به‌ضرورت تداوم آرمان‌گرایی و حضور فکری و فیزیکی در مسائل مختلف کشور و تعمیق در مواجهه با مسائل مختلف فراخوانده‌اند.

از این سو نقش های اصلی گفتمان‌سازی، تصمیم‌سازی و مطالبه‌گری جنبش دانشجویی در صورت تسری به مسائل گوناگون کشور در مسیر تحقق پیشرفت و عدالت، ضمن جلو بردن جدّی فرآیند انقلاب کبیر اسلامی، با گره خوردن حرکت های انقلابی و علمی بابی جدید به روی جنبش دانشجویی می‌گشاید، زمینه نقش‌آفرینی غیر سیاست‌زده و انفعالی را فراهم می‌کند، و ورود به مسائلی نظیر اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی، سبک زندگی، تحقق عدالت در نظام سلامت، اصلاح وضعیت کشاورزی کشور، یافتن و عملی‌کردن راه‌های عینی مبارزه با استکبار و….. را ممکن می‌نماید. یعنی علاوه بر گشودن عرصه‌های جدید آرمان‌گرایی، فعالیت دانشجویی را به مسائل عینی زندگی مردم گره می‌زند. یعنی هم فعالان دانشجویی نگاهی از بالا به مسائل کشور پیدا می‌کنند و دغدغه‌های آنان ارتقاء می‌یابد، هم به مسائل حوزه تخصصی خودشان ورود کرده و یک سر و گردن از بقیه افرادی که به‌صورت انتزاعی به‌صرف خواندن دروس اکتفا می‌کنند پیش می‌افتند، هم به‌صورت واقعی با مردم گره می‌خورند و زمینه ارتباط واقعی صنعت و اداره جامعه با دانشگاه را فراهم می‌آورند. از همه مهم‌تر در فرایند ساختن خود برای پاسخگویی به مسائل نظام در بلندمدت، در کوتاه‌مدت نیز اشراف و ارتباط با مسائل واقعی نظام پیداکرده و به نیازهای امروز آن نیز پاسخ میگویند.

از سویی دیگر با درک ویژگی‌های ممتاز یک تشکل دانشجویی، کار ویژه باقی نهادها را انجام نداده و با گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ضمن اصلاح جهت‌گیری‌های مسئولین، اساتید، نخبگان و مردم، تشخیص‌ها از مسائل کشور را اصلاح‌کرده و زمینه اصلاح برنامه‌ها از جانب آنان برای اداره کشور و جهت‌یافتن صحیح مطالبات مردم را فراهم می‌آورند. قوت حرف‌های جنبش دانشجویی حاصل از این رویه، علاوه بر جلو انداختن نظام در تحقق پیشرفت و عدالت، شوری تازه و محوریتی دوباره به جنبش دانشجویی در کشور خواهد بخشید که در قالب «پیگیری تخصصی مسائل نظام» محقق می‌شود.

تحقق این مسئله، لوازم، آدرس های غلط، نمونه‌های قابل الگو گیری، نکات عملیاتی و اجرایی دارد که جزوه «پیگیری تخصصی مسائل نظام» در تلاش برای تبیین آن است.

همین مطلب در تریبون مستضعفین

این نوشته در مقاله ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 پاسخ به پی گیری تخصصی مسائل نظام (شیوه‌نامه‌ی کار علمی در یک تشکل دانشجویی)

  1. مجید دائی می‌گوید:

    «پیگیری تخصصی مسائل نظام» بسیار مفید، مؤثر، جامع، عملیاتی و کاربردی است. مستندات بسیار دارد؛ نمونه های موفق را فراموش نکرده؛ شاید بتوان گفت تحقق فرمایشات حضرت آقا است… هم به مقدمات نظری و پیش انگاره ها توجه کرده است؛ هم ابعاد و زوایای مختلف عملیاتی کردنِ این طرح را بررسی کرده است.
    فقط یک مشکل دارد: مخاطبش صرفاً دانشجویان است. مؤلف محترم به این نکته توجه نداشته‌اند که این نکات و این جزوه درمانِ درد دانش آموزان، فعالان هیأتی و مسجدی، تشکلهای فرهنگی و تربیت محور، هنرمندان، رسانه ها، و حتی طلاب جوان هم هست… نه این که توجه نداشته‌اند، در این فضا نبوده‌اند. اما واقعاً بجا و شایسته است که برای گروه‌‎ها و مخاطب‌های مختلف بازنویسی و ساده سازی شود.
    یکی از مشکلات افراد دغدغه‌مند و فعال این است که نمی‌دانند «چه کنند؟ و چرا!؟» این جزوه پاسخی است به فعالان تشکلهای دانشجویی در این محور. حال دست‌اندرکاران امر بایستی آستین‌ها را بالا بزنند و پس از کسب اجازه از مولف، همین محتوا را برای همه گروه‌ها و طیف‌های مختلفِ دل‌بسته به نظام و انقلاب بازنویسی کنند: از دانش آموز ابتدایی گرفته تا دانشجوی دکترا، از فعالان فرهنگی مردمی گرفته تا معاونتهای فرهنگی وزارتخانه‌ها، از فعالان فرهنگی و هنری تا فعالان اقتصادی و احزاب، از کارخانه‌دارها تا بقالی سر کوچه ما، از آن‌ها که دغدغه‌های کوچکتری دارند تا آن‌ها که غم همه محرومان و محرومیت‌های عالم را بر دوش می‌کشند، از هیأت‌های روستاها و محله‌های پایین تا هنرمندهای بالاشهری، از فقرا تا مرفهین با درد…
    می‌شود (و باید) این جزوه در حجم‌های کمتر (با حذف مطالب با اهمیت کمتر) یا بیشتر (با اضافه کردن مطالب و مستندات بیشتر) در قطعهای مختلف چاپ و منتشر شود. چه بسا حجم زیاد و عباراتِ کمی تا قسمتی سخت، نتواند دانشجویانِ کم انگیزه‌تر را با خودش همراه کند.
    هم‌چنین می‌شود (و باید) این محتوا را در قالب‌های دیگر نیز ارائه کرد: از مستند و فیلم داستانی گرفته تا اینفوگرافی و شعر. از کلیپ صوتی و پادکست گرفته تا مجموعه گزارش مخصوص انتشار در رسانه‌های مکتوب و مجازی.
    یک نکته
    وسطهای متن یک جایی به «جزوه تلفن اساتید» در سایت جنبش عدالتخواه که خیلی قدیمی است، لینک داده شده.
    لینکش که خراب است به کنار…
    لیست دیگری هم هست که خیلی مورد نیاز فعالان دانشجویی و فرهنگی است: لیست ایمیل و فکس و تلفن خبرنگاران و خبرگزاری ها…
    فعالان فرهنگی خیلی فعالیتهای خوبی دارند که ارزش خبری هم دارد اما بلد نیستند چگونه با کجا تماس بگیرند تا فعالیتشان رسانه ای شود. باید لیست بروز ایمیل و فکس رسانه‌ها، خبرنگاران، خبرگزاریها و سایتهای خبری فعال با تفکیک سرویس و تخصص تهیه و منتشر شود.

    غلط گیری:
    این چند کلمه در متن جزوه اشتباه تایپی داشت. اصلاح شود.
    آسیاب بجای آسیب
    رویکردیک
    فرار: فراتر
    گره: ؟
    تشکل‌هایی: تشکل‌های
    رشد ساندویچی !؟
    سم: ثم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *