تجربیات انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی و عدالتخواهی برای شیعیان کشورهای بیداری اسلامی

images (4)مطالبه از حکومت برای اجرای شریعت اسلامی و عدالت و مقابله علیه استکبار و اسرائیل، که سخت‌ترین فاز مسئله است. این بخشی از استراتژی دعوت بدون کلام است که به جای تأکید روی نقاط مذهبی اختلافی با دست گذاشتن روی اساس اجرای احکام دین و عدالت اجتماعی و استکبار و اسرائیل صورت می‌گیرد. آن‌چه موفقیت جریان تشیع در جهان اسلام، به شمار می‌آید استفاده از تشیع سیاسی و عاطفی نه فقهی و کلامی است. این به معنای این است که اصول اساسی فطری و دینی را  اولویت قرار داده و پی گیری کنیم. خط مرز افراد درون ولایت و خارج ولایت با همین خط بندی جبههٔ اسلام ناب و اسلام آمریکایی، مستضعفین و مستکبرین مشخص می‌شوند. با این تعریف، شیعه ای که ولایت امروز امیرالمؤمنین را در جبهه گیری علیه ظلم و بی‌عدالتی و استکبار نمی‌داند، جزو دایرهٔ اسلام ناب نیست، سنی مبارزی که جبهه‌گیری با استکبار و ظلم و بی‌عدالتی را درک می‌کند ولو به لحاظ فقهی و کلامی عقیدهٔ دیگری از ما دارد، هم جبههٔ ماست. این به معنای صرف نظر کردن از اختلافات کلامی و فقهی و تاریخی شیعه با اهل سنت و جماعت نیست، به معنای اولویت گزاری در نحوهٔ ترویج دین است. این مسئله هم کارآمدی حکومت مبتنی بر شریعت را تأمین می‌کند، هم برچسب‌های قومی‌گری و مذهب‌گرایی را از دامن تشیع می‌زداید.

اشاره: این متن حاصل ارائه در جمعی از شیعیان یکی از کشورهای بیداری اسلامی است که سال گذشته صورت گرفته است.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ من کم عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم‏ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون‏» (المائده ۵۴ و ۵۵)

منتظران مصلح خود باید صالح و مصلح باشند

انقلاب کبیر اسلامی پاسخ به این نکته بود، که انتظار مصلح، احتیاج به اصلاح دارد، و انسان های صالح و مصلح زمینه‌ساز ظهور می‌شوند، نه فقط صلاح فردی که اصلاح اجتماعی و تمکن یافتن و به دست آوردن توانایی ادارهٔ دنیا زمینهٔ ظهور را فراهم می‌کند و شرط ظهور نیز در بعضی از روایات همین تشکیلات بزرگ اسلامی-شیعی مبتنی بر روح تقواست.

من توقیعات صاحب العصر والزمان (عج): و لو أن أشیاعنا- و فقهم الله لطاعته- علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علی هم لما تأخر عنهم الیمن بلقائنا. و لتعجلت لهم السعاده بمشاهدتنا علی حق المعرفه و صدقها منهم بنا، فما یحبسنا عنهم إلا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منهم. امام زمان در یکی از نامه‌های خود می‌فرمایند: «اگر شیعیان ما – که خداوند آنان را توقیق طاعوت دهد- در وفای به عهدشان (نسبت به ما)، دل‌های‌شان مجتمع می‌شد، یمن دیدار ما برای‌شان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت مشاهده ما بر حقیقت معرفت و صداقت از آن‌ها به ما برای‌شان سرعت می‌یافت. پس ما را از آن‌ها حبس نمی‌کند جز آن‌چه به ما می‌رسد از ایشان از آن‌چه کراهت داریم..

امام خامنه ای نیز می‌فرمایند: «بزرگترین وظیفه‏ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى‏ دینى و اعتقادى و عاطفى‏ با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند». (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهٔ شعبان در مصلّای تهران ۳۰/ ۰۷/ ۱۳۸۱)

الگوی اصلاح اجتماعی

بر این مبنا باید جای خود را در صلاح فردی و اصلاح اجتماعی بیابیم. در فرآیند اصلاح اجتماعی الگوهای مختلفی برای اصلاح موجود است، الگوی اصلاح و تغییر فاشیستی غیر مردمی از بالا مثل هیتلر و آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران، الگوی تغییر از وسط از طریق نهادهای مدنی مثل کسانی که دنبال اصلاح از طریق مبارزات پارلمانی هستند و الگوی اصلاح از پایین و کف جامعه در قالب الگوهای انقلابی مارکسیستی، پیشرفته‌ترین مدلی هم که در غرب آمده است، اصلاح سه جانبه است که در کشورهای اسکاندیناوی است.

مدل شیعی تغییر و اصلاح اجتماعی

اما برای ما به عنوان دانشجوی جوان شیعی انقلابی سوال این است که مدل شیعی تغییر و اصلاح اجتماعی چیست؟ و جایگاه ما به عنوان جوان دانشجوی پیرو مذهب اهل بیت (ع) در کشوری که اکثریتش اهل تسنن هستند، چیست؟

بهترین جواب را می‌توان از قرآن و روایات و سیرهٔ مبارزاتی اهل بیت گرفت. در این نگاه، مهم‌ترین شیوهٔ مبارزاتی چند اصل دارد که باید در تعریف انقلاب اسلامی جست و جو کرد. انقلاب اسلامی طبق سیرهٔ اهل بیت یک حرکت فکری و فرهنگی و دینی است که بر محور تغییر انفسی شکل می‌گیرد. (إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ)  این تغییر نه به صورت نخبه گرایانه، طبقاتی، حزبی و صنفی که به صورت مردمی و کار فرهنگی گستردهٔ مردمی سامان می‌یابد. کارکرد شبکهٔ وکالت شیعی در زمان اهل بیت که بعدها به ولایت فقها تغییر یافت بر همین مبنا بود. تشکیلات گستردهٔ مبارزاتی که به صورت آرام و گسترده و مردمی به صورت جذب بدنهٔ عمومی مردم با انجام مجموعهٔ کارهای نیک قابل فهم برای عموم و نشان دهندهٔ هویت شیعی، شکل گرفت. قال الصادق (ع) کونوا دعاه إلی أنفسکم به غیر ألسنتکم، و کونوا زینا، و لا تکونوا شی ا (الکافی (ط – دارالحدیث)، ج ۳، ص: ۱۹۹) امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: مردم را به مکتب خودتان دعوت کنید، بدون دعوت زبانی(یعنی با دعوت عملی) و زینت ما باشید و ننگ ما نباشید. قال أبو عبد الله علیه‌السلام: کو نوا دعاه للناس بغیرألسنتکم‏؛ لیروا منکم الورع و الاجتهاد و الصلاه و الخیر؛ فإن ذلک داعیه. (الکافی (ط – دارالحدیث)، ج ۳، ص: ۲۰۲) امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مردم را بخوانید بدون دعوت زبانی، تا از شما ورع و تلاش و نماز و نیکی را ببینند، پس آن دعوت کننده است.

جذب افراد در خفا و به صورت آرام  و بدون هیاهو به مذهب اهل بیت شیوه آنان بود.  قال أبو عبد الله (علیه‌السلام) لرجل قدم علیه من الکوفه فسأله عن شیعته، فأخبره بحالهم. فقال أبو عبد الله علیه‌السلام:…فأقرئهم السلام و قل لهم: رحم الله عبدا اجتر موده الناس إلینا و الی نفسه، فحدثهم بما یعرفون و ستر عنهم ما ینکرون و یجهلون. و عن أبی عبد الله علیه‌السلام، أنه أوصی بعض شیعته فقال لهم: کونوا لنا دعاه صامتین. قالوا: و کیف ذلک یا ابن رسول الله؟ قال: تعملون بما أمرناکم به من طاعه الله و تنتهون عما نهیناکم عنه و معاصیه، فاذا رأی الناس ما أنتم علیه علموا فضل ما عندنا فسارعوا إلیه. (شرح الأخبار فی فضائل الأئمه الأطهار علی هم، ج ۳، ص: ۵۰۶-۷) امام صادق(علیه السلام)، به مردی که از کوفه بر او وارد شده بود و از حال شیعیانش پرسیده بود و او پاسخ گفته بود، فرمود:… به آنان سلام برسان و بگو” خدا بنده ای که محبت مردم را به سمت ما و خودش جلب کند و با آنان به آن چه می‌دانند تکلم کند و آن‌چه نمی‌دانند و انکار می‌کنند، را از آنان مخفی کند، رحمت کند. و از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که به بعضی از شیعیانش وصیت کرد و به آنان گفت: با سکوت مردم را به ما بخوانید. گفتند: چگونه است این ای پسر رسول خدا؟ گفت: آن‌چه ما از طاعت خدا امر کردیم را عمل کنید  و از آن‌چه که آن را نهی کردیم و از گناهان خودداری کنید.پس هنگامی که مردم آن‌چه شما برآن هستید را دیدند، برتری آن‌چه نرد ماست را درمی‌یابند پس به سمت آن می‌شتابند.گزینهٔ سوم عمل این شبکه بر اساس اهداف و مدل مبارزاتی مشخص شده به وسیلهٔ اهل بیت در قالب شبکهٔ هدایت مستقیم در زمان حضور، و ولایت فقها در زمان غیبت است.

اولویت‌گذاری در دشمن‌شناسی

مسئلهٔ بعد و اساسی دشمن شناسی درست و اولویت‌شناسی در مقابله با دشمنان است. اگر تا دیروز مسئلهٔ اول شیعه حفظ هویت مذهبی در مقابله با عامه بود، امروز مقابله با جهان کفر و استکبار و مهم‌ترین دشمن جهان اسلام در منطقه یعنی اسرائیل مد نظر است. عنصر حضور جدی زن در صحنهٔ مبارزات هم پای مردان با حفظ حدود، و خانواده محوری در مبارزات شیعی جزو موارد اصلی است.

مدل انقلاب کبیر اسلامی

بر این مبنا انقلاب کبیر اسلامی در ایران هم با طرح تعریفی جدید از اسلام شکل گرفت، تعریفی که مبنای اصلی را اصول اصلی حیات اسلامی و انسانی می‌گیرد نه درگیر جنگ بین الاصاله و التجدد(سنت و تجدد) شدن نه درگیر جنگ مذهبی شیعی و سنی و جنگ قومیتی عرب و عجم بلکه طرح کلان تری از دین ارائه کرد که از اسلام ناب و اسلام آمریکایی مبتنی بر مهم‌ترین اصول مقاومت سخن می‌گفت. این مبنا بر اساس نوع جبهه گیری نسبت به مستضعفین و مستکبرین، اجتهاد در مقابل التقاط و تحجر، و… شکل گرفت. مردم با جلو افتادن روحانیون و دانشجویان و دانش آموزان در قالب محیط‌های مذهبی سامان‌دهی شدند و بعد و حین پیروزی در چارچوب اصول و اهداف مشخص شده به وسیلهٔ رهبری رأساً و خودجوش اقدام کردند.

جایگاه مردم در یک نهضت اسلامی-شیعی

این اصول که مبتنی بر رابطهٔ امت و امامت در نگاه شیعی است، با مردم و ملت (nation) متفاوت است، امت به دنبال آن اهداف می‌رود، بعد هر جا که نیازی در مسیر مبارزه برای در دست گرفتن حکومت پیش می‌آید، بدون انتظار و چشم‌داشت، بدون ترس از زخم زبان‌ها لا یخافون فی الله لومه لائم آمادهٔ اقدام می‌شود. در آن چارچوب بخشی از مردم بعد از براندازی طاغوت، تلاش به ورود مستقیم به نهادهای مسئول کردند و بخشی از دانشجویان و جوانان در چارچوب آن اصول کلی به سراغ پاسخ‌گویی به نیازهای لحظه ای انقلاب رفتند. هر جا هم که لازم شد مستقیماً و خارج از دیوان‌سالاری موجود وارد صحنه شده و عمل کردند. این حرکت بعد از انقلاب اسلامی در ایران اسلامی در قالب حرکت التئبعه (بسیج) سامان یافت.

یعنی امت بر اساس اصول مشخص شدهٔ رهبری دینی وارد صحنه می‌شود، هم تلاش می‌کند که جریان حق در حکومت تمکن بیابند و حکومت را در دست بگیرند، هم تلاش می‌کنند، به مطالبهٔ از حاکمیت بپردازند، هم هر جا که لازم بود مستقیماً وارد صحنه شوند. یعنی الگویی که بر اساس تکلیف دینی و جهت های مشخص شده به وسیلهٔ رهبری دینی حرکت می‌کند. اگر رهبری در منطقه دارد هماهنگ با او و اگر رهبری در منطقه نیست بر اساس رهبری فرا منطقه‌ای شیعه تصمیم می‌گیرد،  و وارد عمل می‌شود. تلاش می‌کند بر اساس بصیرت و اصول، وظیفهٔ خود را تشخیص دهد و گره از مسیر تشکیل حکومت حق باز کند.

وظایف مجموعه‌های جوان شیعی در کشورهایی با اکثریت اهل سنت و جماعت

بر این مبنا می‌توان وظایفی را برای مجموعه های جوان شیعی در کشورهای اسلامی اقلیت باشند یا اکثریت مشخص کرد:

  1. درک درست  و پاسداری از اصول اولیهٔ یک انقلاب اسلامی در قالب ارتباط گیری با مردم و رساندن پیام های دینی و انقلابی به اقشار مختلف آن‌ها و عدم محدود ماندن در فضای نخبگی. بر این مبنا بزرگ‌کردن عزت و کرامت و عدالت‌خواهی و احساس هویت اسلامی و پاسخ‌گو بودن اسلام برای ادارهٔ زندگی جزو موارد مهم است که باید از نظری‌ترین حوزه‌ها تا مسائل عینی زندگی  نمود بیابد.
  2. ایجاد یک تشکیلات به هم پیوسته شیعی با خط قرمزها با دشمن بر اساس تقسیمات اسلام ناب و اسلام آمریکایی: کما قال الله العظیم فی محکم کتابه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صبر کنید و باهم صبر ورزیده و رابطه دو جانبه داشته باشید و نسبت به خدا تقوا بورزید، شاید رستگار شوید». و این مسئله از درون برنامه ریزی اقدام مشترک علیه استکبار جهانی می‌گذرد.
  3. عمل به مثابهٔ جریان پیشرو برای حرکت انقلاب در مسیر اصلی خود مثل باز کردن مسیر مقابله با استکبار و آمریکا و اسرائیل که در ایران با مواردی مثل افشای دست اسرائیل و آمریکا در کشور و اشغال سفارت آمریکا صورت گرفت. کما اکد سید القائد: «یرید الاستکبار ­ فی البلدان الإسلامیه ­ شعوباً مأسوره ذلیله مطأطئه مطیعه له لا شأن لها بمفاخرها وتراثها الثقافی، شعوباً لا تبدی تحفظاً أزاء عملیات النهب لثرواتها المعنویه والمادیه» و کما قال «المحور الرئیس لنهضه الاسلامیه الیوم هو قضیه فلسطین» و کما اضاف «انکم لن تحققوا الاستقلال ما دام الغرب موجوداً هنا»
  4. طرح مسائل اساسی در انقلاب و تغییر اولویت‌ها از جنگ مذهبی به مقابله با استکبار، خدمت به مردم و عدالت خواهی که در ایران با مواردی مثل جهادالبناء(جهاد سازندگی) و رفتن فعالان دانشجویی بین مردم روستاها برای رفع مشکلات و بی عدالتی‌ها شکل گرفت. کما اکد امام علی ابن طالب:  رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا حَقّاً وَ أَمَاتَ بَاطِلًا وَ أَدْحَضَ الْجَوْرَ وَ أَقَامَ الْعَدْلَ (۴۵/ ۴). إِذَا أَکْرَمَ اللَّهُ عَبْداً أَعَانَهُ عَلَی إِقَامَهِ الْحَقِّ (۱۶۲/ ۳). (تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص: ۶۹) همان‌گونه که امیرالمومنین(علیه السلام) تأکید می‌فرمایند: «خدا کسی را که حقی را قامه کند و باطلی را بمیراند و ظلم و جور را در هم شکند و عدل را اقامه کند رحمت کند. زمانی که خدا بنده‌ای را اکرام کند، بر برپا داشتن حق یاری‌اش می‌کند. »
  5. ایجاد تمکن برای جریان حق بدون اقدمات تفرقه برانگیز و سر و صداهای حساسیت برانگیز در قالب قرار گرفتن در رشته های مختلف و تلاش برای تبدیل شدن به قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی. بخشی از این تمکن قطعاً ساماندهی جریان دانشجویی انقلابی شیعی در قالب تشکل‌های دانشجویی است که علاوه بر انقلاب کبیر اسلامی تجربهٔ موفقی از آن را در حزب الله لبنان و سازمان دانشجویان امامیه پاکستان می‌یابیم. صندوق قرص الحسنه، وصل شدن به تجار و بازرگانان و شبکهٔ شیعیان حاضر در بخش های مختلف و هم‌کاری با آن‌ها به صورت نامحسوس جزو اقدامات لازم برای پی‌گیری است. بخشی از این تمکن هم آمادگی برای کسب قدرت و کارشناسی در حوزه های مختلف تخصصی است ،که باید به صورت دراز مدت و بدون درگیری های بی‌جا به پیش برود. نگاه حاکمیتی داشتن به مسائل کشور و جهان اسلام و عدم درگیری های بی مورد، و تلاش برای تاثیر گذاری بر بدنه های کارشناسی سیستم جزو اهم وظایف تشکل های دانشجویی است.
  6. ۸٫   مطالبه از حکومت برای اجرای شریعت اسلامی و عدالت و مقابله علیه استکبار و اسرائیل، که سخت‌ترین فاز مسئله است. این بخشی از استراتژی دعوت بدون کلام است که به جای تأکید روی نقاط مذهبی اختلافی با دست گذاشتن روی اساس اجرای احکام دین و عدالت اجتماعی و استکبار و اسرائیل صورت می‌گیرد. آن‌چه موفقیت جریان تشیع در جهان اسلام، به شمار می‌آید استفاده از تشیع سیاسی و عاطفی نه فقهی و کلامی است. این به معنای این است که اصول اساسی فطری و دینی را  اولویت قرار داده و پی گیری کنیم. خط مرز افراد درون ولایت و خارج ولایت با همین خط بندی جبههٔ اسلام ناب و اسلام آمریکایی، مستضعفین و مستکبرین مشخص می‌شوند. با این تعریف، شیعه ای که ولایت امروز امیرالمؤمنین را در جبهه گیری علیه ظلم و بی‌عدالتی و استکبار نمی‌داند، جزو دایرهٔ اسلام ناب نیست، سنی مبارزی که جبهه‌گیری با استکبار و ظلم و بی‌عدالتی را درک می‌کند ولو به لحاظ فقهی و کلامی عقیدهٔ دیگری از ما دارد، هم جبههٔ ماست. این به معنای صرف نظر کردن از اختلافات کلامی و فقهی و تاریخی شیعه با اهل سنت و جماعت نیست، به معنای اولویت گزاری در نحوهٔ ترویج دین است. این مسئله هم کارآمدی حکومت مبتنی بر شریعت را تأمین می‌کند، هم برچسب‌های قومی‌گری و مذهب‌گرایی را از دامن تشیع می‌زداید. کما روی عن أبی جعفر علیه‌السلام، أنه قال: رحم الله عبدا من شیعتنا حبّبنا الی الناس و لم یبغضنا إلیهم. همان‌گونه که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: «خدا بنده‌ای از شیعیان ما که محبت مردم را به ما جلب کند و آنان را به ما غضبناک نسازد، رحمت کند.»گرچه پی‌گیری هوش‌مندانهٔ حقوق شیعیان ذیل حکومت مبتنی بر شریعت جزو مسائل ماست، اما با اصل شدن عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی و پیش‌تاز مقابله با استکبار و کشورهای مهاجم به عالم اسلام شدن، بدنهٔ جدی طرفداری برای تشیع ایجاد می‌نماید. چندی پیش در اجلاسی در تهران برادر تونسی از من پرسید که به کدام مجموعه در ایران تعلق دارم، وقتی گفتم جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت. به بقیه نگو که چنین مجموعه‌ای هستی چرا که نباید احساس کنند در ایران بی‌عدالتی هست. وقتی به او توضیح دادم این حرکت به خواست رهبری از جنبش دانشجویی شکل گرفته است و کارکردش فشار بر سیستم برای اجرای احکام دین و عدالت اجتماعی و عدم تسلیم سیاست‌های شرق زده و غرب زده شدن است حیرت کرد، این نشان عدم شناخت از ظرفیت‌های این اقدام است. در صورت رجوع به این محور علاوه بر ظرفیت مردمی، بسیاری ظرفیت‌های برای پی‌گیری مطالبات شیعیان نیز فراهم می‌شود. تشیع سیاسی بر فلسفهٔ عدم پذیرش ظلم و حکومت جائرانه و استکبار شکل گرفته است و بهترین تبلیغ تشیع برای ما در کشوری با اکثریت سنی، دست گذاشتن روی روح تشیع است.
  1. بحث فکری عمیق و جدی راه انداختن و پاسخ‌گویی به شبهات سکولارها(علمانیون) و غرب‌گراها و متحجرین در محیط نخبگانی کما قال الا مام الخمینی: «لا بد لنا من السعی لتحطیم حصار الجهل والخرافه کی یتسنی لنا الوصول إلی النبع الزلال للإسلام الم حمدی الأصیل صلی الله علیه وآله و سلم إذ أن الإسلام یعد الیوم من أغرب الأشیاء فی هذا العالم، وان إنقاذه یتطلب تضحیه وادعو الله لأن أکون أحد المضحین من أجله. (صحیفه الإمام، ج ۲۱، ص: ۱۴۶) ما باید سعى کنیم تا حصارهاى جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله- برسیم. و امروز غریبترین چیزها در دنیا همین اسلام است. و نجات آن قربانى مى‏خواهد. و دعا کنید من نیز یکى از قربانیهاى آن گردم.( صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۶۰)
  1. پی گیری اصول مبنایی مثل استقرار اساس شریعت در قانون، پی گیری عدالت اجتماعی برای استیفای حقوق مستضعفین و مقابله با استکبار به عنوان روح یک انقلاب اسلامی کما قال الا مام الخمینی: «طریق النضال ضد الإسلام الأمیرکی، یتسم بالتعقید، ولا بد من العمل علی الکشف عن کل إبعاده للمسلمین الحفاه. وم ما یؤسف له أن الحد الفاصل بین (الإسلام الأمیرکی) و (الإسلام المحمدی الأصیل) لم یتضح بعد للکثیر من الشعوب الإسلامیه. لم یتضح بعد الفارق بین إسلام الحفاه والمحرومین، و بین إسلام المتظاهرین بالقداسه المتحجرین والرأسمالیین الذین لا یعرفون الله والمرفهین الذی لا یعرفون معنیً للألم. وان إیضاح حقیقه استحاله وجود فکر بین متضادین ومتقابلین فی مذهب واحد و دین واحد، یعتبر واجباً سیاسیاً مهماً للغایه.  (صحیفه الإمام، ج ۲۱، ص: ۱۱۳ ) راه مبارزه با اسلام امریکایى از پیچیدگى خاصى برخوردار است که تمامى زوایاى آن باید براى مسلمانان پابرهنه روشن گردد؛ که متأسفانه هنوز براى بسیارى از ملتهاى اسلامى مرز بین «اسلام امریکایى» و «اسلام ناب محمدى» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس‏نماهاى متحجر و سرمایه داران‏ خدانشناس و مرفهین بى‏درد، کاملًا مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسى بسیار مهم است،(صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۲۱و۱۲۰) یجب أن نعمل علی التمییز بین زهد وقداسه الإسلام الم حمدی الأصیل وابعاده عن صدأ المتظاهرین بالقداسه وال متحجرین من اتباع الإسلام الأمیرکی وفضحهم الی الجماهیر المستضعفه. فإذا استطعنا إقامه نظام علی الأسس الواقعیه ل- (لا شرقیه ولا غربیه)، وال تعریف بالإسلام المنزه من الریاء والخداع والخدیعه، تک ون الثوره قد حققت أهدافها  (صحیفه الإمام (ترجمه عربیه)، ج ۲۱، ص: ۱۳۱) باید تلاش کنیم زهد و قدس اسلام ناب محمدى را از زنگارهاى مآبى و تحجرگرایى اسلام امریکایى جدا کرده و به مردم مستضعفمان نشان دهیم. ما اگر توانستیم نظامى بر پایه‏هاى نه شرقى نه غربى واقعى و اسلام پاک منزه از ریا و خدعه و فریب را معرفى نماییم، انقلاب پیروز شده است.( صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۴۳)
  1. محور ائتلاف شدن با سایر جریان های انقلابی اسلام‌گرا، در یک تشکیلات بزرگ ائتلافی بدون از بین رفتن هویت‌های حقوقی و حل‌شدن و طرح مسائل اساسی انقلاب است این ارتباط نباید محدود به ملیت خاص هم بماند کما اکّد امام الخمینی: ان مقاومه الاسلامیه حرب عقائدیه لا تعرف الجغرافیا والحدود. همان‌گونه که امام خمینی تأکید کردند: « جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمى‏شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادى‏مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم».(صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۷)

برادران شما در جریانات دانشجویی و عدالت‌خواه جمهوری اسلامی ایران آماده‌اند تا تجربه های خود را در مورد ساز و کارهای این روند در اختیار شما قرار دهند.

السلام علی ربیع الانام و نضره الایام سلام

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *