ما به یک کلاننگری در کل این حوزهها و ورود به حوزههای تخصصی و حوزههای خاص بسته به شرایط زمانه و نیاز اعضای تشکل های دانشجویی مان احتیاج داریم داریم. ما در دادن یک نسخه برای عموم دانشجویان و ترویج یک مدل اندیشه خاص به اسم اندیشه انقلاب اسلامی و بعضاً متفاوت با اندیشه بنیانگذاران انقلاب در کلیّت برای کل رشتهها و حوزههای تخصصی با یک افراط و تفریط مواجه بودهایم و این مشکل باید اصلاح شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
جنبش دانشجویی بر مبنای تلاش برای ترویج اندیشه اسلامی و عمل بر مبنای اندیشه به کنش میپردازد. فضای اصلی جنبش دانشجویی در این حوزه به گفتمان سازی و ترویج اندیشه اسلامی پرداخته و بر مبنای چارچوبهای کلی مشخص شدهای به این اندیشه و کنش در فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور میپردازد.
جنبش دانشجویی هم برای تأمین محتوای لازم فعالیتها و رشد اعضاء و افراد خویش به میزان نیازش و همچنین برای گفتمان سازی ناچار از ورود به حوزه اندیشه می باشد و اندیشه هم درغالب فضای آموزشی و هم در غالب فضای ترویجی میباشد. محور اصلی فعالیتهای عملی در همین حوزه تأمین میشود، لذا یکی از عناصر محوری حرکت دانشجویی با توجه به فضای آمیخته به علم دانشگاهها، ورود به حوزه اندیشه است.
طبیعتاً در سالهای ابتدایی انقلاب بسته به فضای آزاد فکری موجود در کشور و حضور عناصر مخالف اندیشه انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی نقش مؤثرتری در فضای اندیشه داشته است. اما در سالهای بعد یک روند نوسانی و در دورههایی افراط و تفریط در مواجهه با حوزه اندیشه روبرو بود. یعنی بعضی از جریانهای خاص با عنوان جریانهای محوری اندیشه اسلامی به جای جریانهای ناب اندیشه اسلامی ترویج شده است. بعضی از چهرههایی که با بنیانگذاران انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه تفاوتهای جدی داشتهاند به عنوان اندیشمند انقلاب اسلامی انتخاب شدند و در سالهایی فضای نظر زدگی و در سالهایی فضای عملزدگی بر جنبش دانشجویی سیطره داشته است. امروز بعد از گذشت سیسال از جنبش دانشجویی انقلاب اسلامی و تلاش جریانهای دانشجویی برای دگر دیسی دوباره جریان دانشجویی فرصت خوبی برای باز اندیشی در این حوزه پیدا کرده است است.
مسئله اصلی در جنبش دانشجویی ادا کردن سهم هر قسمت عمل و نظر به میزان خودش است. ما در حوزه اندیشه با چهار حوزه کلی فضاهای معرفتی و بیّنات انقلاب اسلامی، فضاهای بصیرتی، فضاهای تربیتی و فضاهای توانمندیها مواجهیم. جنبش دانشجویی در کلیات خویشه به اندازه رفع نیاز معرفتی اعضاء و نیاز معرفتی ناظر به فعالیتها باید در این حوزه ورود پیدا کند. البته بسته به تفاوت رشتههای ما به میزان بیشتر یا کمتری از ورود به این عرصه نیازمندیم یعنی نیازی که در حوزههای علوم انسانی برای کار معرفتی و نظری هست به همان اندازه شاید در حوزههای فنی پزشکی یا حوزههایی از این دست نیاز نباشد. میزان ورود و عمق ورود در این عرصه و میزان ورود تخصصی باید بسته به رشتههای فعالان دانشجویی تعادل خویش را بیابد.
ما به یک کلاننگری در کل این حوزهها و ورود به حوزههای تخصصی و حوزههای خاص بسته به شرایط زمانه و نیاز اعضای تشکل های دانشجویی مان احتیاج داریم داریم. ما در دادن یک نسخه برای عموم دانشجویان و ترویج یک مدل اندیشه خاص به اسم اندیشه انقلاب اسلامی و بعضاً متفاوت با اندیشه بنیانگذاران انقلاب در کلیّت برای کل رشتهها و حوزههای تخصصی با یک افراط و تفریط مواجه بودهایم و این مشکل باید اصلاح شود.
جنبش دانشجویی امروز در حال دگردیسی است. ما امروز چیزی به اسم جنبش دانشجویی نداریم. بعضی حرکتها و فعالان دانشجویی موجودند که نتوانستند به صورت عمومی یک گفتمان غالب را در جنبش دانشجویی تسری دهند. در طول پنج سال گذشته تا امروز به جز عرصههای خاص این شرایط موجود بوده است و جریان دانشجویی باید با یافتن گفتمان جدید ناظر به دهه عدالت و پیشرفت با یک سامانبندی جدید در عرصههای فکری و عملی ورود پیدا کند.
نفس شروع ایجاد یک زمان مشخص برای ترویج اندیشه اسلامی حرکت مثبتی است که باید فارغ از افراط و تفریطها بست و گسترش یابد. محوریترین مسئله در این حوزه ترویج اندیشههای مطابق با اندیشههای اصلی بنیانگذاران انقلاب اسلام است و در لایه بعدی بقیه افراد درون گفتمان که نظرات خاص خویش را دارند نیز باید در فضای آزاد فکری مطرح و در این حوزه بحث و نقد شود. مهمترین عرصه بعد از ترویج اندیشه بنیادین و اندیشه معیار و رایج انقلاب اسلامی، ایجاد فضای آزاد فکری برای طرح و نقد نظریات جبهه انقلاب و در گام دوم سایر نظریات این حوزه است
همین مصاحبه در ایام اندیشه
5 Responses to کلان نگری در مطالعات