محمدرضا نقدی، مردی برای روزهای سخت انقلاب

naghdi2محمدرضای نقدی سابقه ی نظامی دارد، اما روحیه ی نظامی ندارد. به نظم معتقد است، اما نظم موجود را اگر بر خلاف آرمان های انقلاب باشد نمی پذیرد، حتی از این که حرف هایی بزند که قواعد بازی بزرگان را به هم بزند یا رسانه های وابسته به آن ها سخنان وی را شاذ بشمارند، در صورت حق بودن ابایی ندارد. در کنار همه ی این ها عمیقاً روحیه ی فرهنگی دارد. در کنار همه ی این نگاه ها هم به عرصه ی حکومت و مسئولیت کاملاً واقعی نگاه می کند.

بسم الله الرحمن الرحیم

زندگی و زمانه محمد رضا نقدی
محمدرضا نقدی در فروردین ماه سال ۱۳۴۰درتهران متولد شد و در سال۱۳۵۶ در سن ۱۶ سالگی با اخذ دیپلم شد و پس از ورود به دانشگاه گیلان انجمن اسلامی این دانشگاه را تأسیس کرد. وی در خرداد ۱۳۵۸  با کمک جمعی از دوستان دانشگاهی و فعالان اجتماعی رشت، جهاد سازندگی استان گیلان را بنا نهاد و همزمان با فعالیت‌های جهادی بصورت بسیجی و داوطلبانه وارد سپاه شد و مسئولیت فرهنگی سپاه گیلان را بر عهده گرفت، سپس به دنبال اوج گیری توطئه‌های گروهکی و با اصرار شهید انصاری استاندار وقت گیلان، برای خنثی کردن توطئه‌های آن دوران به مسئولیت اطلاعات سپاه استان منصوب شد و تا سال ۱۳۶۰ در این مسئولیت فعالیت نمود.

naghdi10به دنبال فروکش کردن آشوب‌های گیلان به غرب کشور رفت و به معاون اطلاعاتی شهید بزرگوار محمد بروجردی در سپاه منطقه هفت (غرب کشور) را عهده دار شد و سپس در مقام یکی از بنیانگذاران قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) در شمال غرب کشور، به سمت معاونت اطلاعات آن منصوب گردید.

در سال ۱۳۶۳ با تشکیل وزارت اطلاعات و انتقال امور اطلاعاتی کشور به آن وزارت، از فعالیت‌های اطلاعاتی کناره گرفت و قرارگاه جنگ‌های نامنظم غرب و شمال غرب کشور را بنیان نهاد و در اسفندماه ۱۳۶۵، به دنبال شهادت شهید اسماعیل دقایقی به فرماندهی لشکر بدر منصوب شد.

یک سال پس از پایان جنگ،برای ادامه تحصیل در دوره‌ فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی پذیرفته شد، و پس از پایان دوره دافوس به فرماندهی دانشکده امام علی سپاه منصوب و این دانشکده را تاسیس کرد.

سردار نقدی سپس فرمانده ی نیروهای امدادرسان ایرانی در بوسنی را بر عهده گرفت و سپس از جانب فرمانده معظم کل قوا به سمت فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی منصوب شد. ایستادگی محمدرضا نقدی در پرونده های مفاسد اقتصادی و در رأس همه پرونده ی شهرداران تهران، علی رغم تخریب روزنامه های زنجیره ای جزو خبرسازترین موارد دوران مسئولیت او بود.

naghdi5-500x300در شهریور۱۳۷۹ با حکم فرمانده معظم کل قوا به سمت معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد  و مسئولیت هدایت طرح‌های مهم صنعت و فناوری تسلیحاتی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت که بومی شدن تولید انواع موشک‌های زمین به زمین، پدافند هوایی، ماهواره‌برها، تولید انبوه انواع بی‌سیم‌های تاکتیکی، خودروهای نظامی، مهمات، سامانه‌های پدافندی، ناوهای جنگی و زیر سطحی‌ها، شناورهای تندرو، موشک‌انداز و به ثمر نشستن تولید انواع سامانه‌های جنگ الکترونیک، هواپیمای جنگنده و انواع هواپیماهای بدون سرنشین، شکل‌گیری مرکز استاندار دفاعی کشور و تشکیل بنیاد امور نخبگان نیروهای مسلح از جمله ثمرات این دوره بود. پس از حوادث ۱۱ سپتامبر نیز در سال ۱۳۸۲ با حفظ سمت به ریاست ستاد پدافند غیرعامل کشور منصوب شد و با روی کار آمدن دولت نهم و درخواست آقای دکتر احمدی نژاد، مسئولیت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز پذیرفت.

تدوین آیین‌نامه‌ همکاری دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح  و شکل دادن سازمانی گسترده برای همکاری دانشگاه‌ها با نیروهای مسلح و تقویت چرخه تبدیل علم به فناوری و تولید محصول ضمن گذراندن دوره‌ ی دکترای امنیت ملی و روابط‌ بین‌الملل در دانشگاه عالی دفاع ملی جزو سایر سوابق وی است.

در زمستان ۱۳۸۸ بعد از سیطره ی رویکردهای امنیتی بر بسیج و اثبات ناکارآمدی آن، سردار نقدی با منصوب شدن به ریاست نیروی مقاومت بسیج، تلاش کرد تا فضای فرهنگی و گفتمانی را به بسیج بازگرداند.

ویژگی های سردار محمدرضا نقدی

محمدرضای نقدی مرد گذشته ی انقلاب و دفاع مقدس نیست، او هم سرداری است برای جنگی که هست، خودش را در لحظه های نیاز انقلاب می یابد، و مطابق نیاز هر لحظه تلاش می کند تا به نقش آفرینی بپردازد، این نقش آفرینی از عرصه های سازندگی باشد یا نظامی و امنیتی یا علم و فناوری، یا مبارزه با مفاسد اقتصادی و یا فعالیت فرهنگی.

naghdi2محمدرضای نقدی سابقه ی نظامی دارد، اما روحیه ی نظامی ندارد. به نظم معتقد است، اما نظم موجود را اگر بر خلاف آرمان های انقلاب باشد نمی پذیرد، حتی از این که حرف هایی بزند که قواعد بازی بزرگان را به هم بزند یا رسانه های وابسته به آن ها سخنان وی را شاذ بشمارند، در صورت حق بودن ابایی ندارد. در کنار همه ی این ها عمیقاً روحیه ی فرهنگی دارد. در کنار همه ی این نگاه ها هم به عرصه ی حکومت و مسئولیت کاملاً واقعی نگاه می کند.

محمدرضای نقدی بر خلاف خیلی ها که صرفاً سیستم را نقد می کنند، ضمن منتقد اشکالات بودن تلاش می کند تا وارد ساختارها شود و از درون ساختارها و نه به صرف اکتفا به دادن رهنمود و انتقاد، به اصلاح آن ها بپردازد. از پیشنهادات خارج سیستم نشین ها هم استقبال می کند، اما به روی کشاندن آن ها به حضور  برای اصلاح ساختارها هم همت می گمارد. اصل برای او اصلاح ساختارهای موجود است، اما جایی که ساختارها اجازه نمی دهد به سمت راه اندازی ساختارهای جدید می رود. از بین بعضی از همین نیروها هم نیروهای انقلابی و جوان خوبی را در کارها با خود همراه می کند، خواه این امر، مقابله با مفاسد اقتصادی باشد، خواه اصلاح ساختار بسیج. یعنی نقدی هم مردمی است، هم در عین حال نخبگانی عمل می کند.

محمدرضای نقدی مرد هزینه دادن است، اگر در حوزه ای مسئولیت بپذیرد به اقتضائات حضور در سیستم عمل می کند، خواه هر هزینه ای بر او بار کند، رسانه ها بر ضد او بنویسند، برای او پرونده ایجاد کنند، او را برکنار کنند یا …. این خطر پذیری موجب شده تا نقدی گزینه ای برای روزهای سخت و محیط های سخت باشد.

همین مطلب در تریبون مستضعفین

این نوشته در یادداشت ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

5 Responses to محمدرضا نقدی، مردی برای روزهای سخت انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *