پیام قطعنامه استراتژی مبارزه ی آینده ی جمهوری اسلامی

پایان جنگ مشخص کردن مسیر جدید برای جمهوری اسلامی است و نگرانی باز شدن باب انحراف با یک تصمیم تاکتیکی احساس می شد. (که در بدنه هایی از متدینین هم نمود داشت). اگر امام خطوط کلی آینده ی انقلاب را نمی دادند جامعه دچار بن بست جدی می شد. لذا باید جبهه های جدید مثل مبارزه با استکبار در جبهه های جدید، مقابله با ، مقابله با غنا و تکاثر، نهضت علمی، جنگ با تحجر و التقاط و…. را باز می کردند. طبیعتاً اذهان هم متوجه بندها و نکات چنین پیام مهمی است و امام از این فرصت برای بازگویی نکات جدی تر از توجیه یک تصمیم تاکتیکی استفاده کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال اول_ با توجه به اینکه نزدیک یک سال از گذشت فاجعه کشتار حج میگذره چرا امام این زمان پیام داده اند؟
دو-  چرا پیام حج را با قطعنامه یکی کرده اند؟

امام بعد از کشتار هم پیامی دادند. سال آخر زندگی امام، به بهانه های مختلف به ذکر مبانی انقلاب و مسیر آینده ی نظام پرداختند. مسئله  ی پذیرش قطعنامه نباید به مثابه ی عقب نشینی از اصول دیده بشود، لذا امام به طرح مبانی پرداختند  و اسلام ناب و اسلام آمریکایی، اصول آینده ی مبارزه و…. را طرح کردند.

 سه–  چه عاملی باعث شده که ایشان این قدر خطر روحانی نما ها رو گوشزد کنند؟
امام از ابتدای نهضت و اولین پیام شان سه دهه پیش از پیروزی انقلاب تا اخرین پیام شان در منشور روحانیت و نامه ها به آقای منتظری(ششم فروردین و هشتم فروردین) تا کتاب ولایت فقیه به ضرورت تعیین تکلیف متحجرین و روحانی نمایان تاکید داشتند. اساساً طرح اسلام ناب و اسلام آمریکایی هم نشان از تفکیک این دو تفکر است. امام در چندین پیام دیگر در سال اخر عمرشان مثل پیام شهادت شهید عارف حسینی به این نکته تاکید داشتند. به ویژه که نظام به صورت علنی و پشت صحنه در حال پالایشی در روحانیت نیز بود. این پیام ها بسیاری شان حاکی از درگیری های پشت صحنه ی امام با آقای منتظری بود که در پیام های بازسازی، منشور روحانیت و…. بازتاب یافته بود. هم چنین طیف های روحانی نمای متحجر و التقاطی در حال تجدید قوا بودند، که بعد از امام نمود یافتند. امام در حال یک ریل گذاری برای آمادگی ذهنی مردم برای دوره ی بعد از خودشان و نشان دادن سختی های کار رهبران بعد از خود نیز بودند.
چهار-  خیلی از صحبت های ایشان بوی وصیت میداد؛چرا باید در این پیام هر حرف مهمی را که فکر میکردند باید بزنند را زده اند؟
پنج-  چرا بعد از دادن خبر قطعنامه که خیلی هم زیبا داده شده بود و کاملا حس همدردی با مردم در آن بود و خیلی لطیف بود؛به مسائل دیگر پرداخته اند؟آیا صرفا میخواستند فضا را تلطیف کنند؟آیا میخواستند از این غم به نوعی بکاهند؟ چه هدفی داشته اند؟
شش-  چرا انقدر مخاطب داشتند؟برای هر مخاطبی هم کلی سفارش داشتند و خیلی چیزها در این پیام مشخص شد؟میشد در پیام های مختلفی این کار رو کرد؟
آیا با این کار؛اهمیت خبر قطعنامه کم رنگ نشد؟آیا از قصد میخواستند کم رنگ کنن که به نوعی بی محلی به دشمن کرده باشن؟
پایان جنگ مشخص کردن مسیر جدید برای جمهوری اسلامی است و نگرانی باز شدن باب انحراف با یک تصمیم تاکتیکی احساس می شد. (که در بدنه هایی از متدینین هم نمود داشت). اگر امام خطوط کلی آینده ی انقلاب را نمی دادند جامعه دچار بن بست جدی می شد. لذا باید جبهه های جدید مثل مبارزه با استکبار در جبهه های جدید، مقابله با ، مقابله با غنا و تکاثر، نهضت علمی، جنگ با تحجر و التقاط و…. را باز می کردند. طبیعتاً اذهان هم متوجه بندها و نکات چنین پیام مهمی است و امام از این فرصت برای بازگویی نکات جدی تر از توجیه یک تصمیم تاکتیکی استفاده کردند.
هفت-  آیا این اتفاق که برائت باشد ؛بخاطر جو زدگی مسلمین بود؟بخاطر انقلاب تازه و تفکر سرایت این انقلاب به جهان بود؟اگر نبوده پس چرا با وجود صرار امام مبنی بر مبارزه و دید جهانی و برائت و حج اسلامی و نه حج آمریکایی؛الان  شاهد این نوع برائت نیستیم؟
برائت جو زدگی نبود، گرچه برخی اقدامات تندروانه و تحریک آمیز مثل کارهای تیپ های سید مهدی هاشمی و بعضی از چهر های شاخص جناح چپ صورت می گرفت. با پایان یافتن جنگ و ایجاد تغییرات در مدیریت قای سه گانه و بزرگ کردن این اشکالات از جانب تکنوکرات های حاکم و جناح راست، فضایی را به وجودآورد که ما به دست برداشتن از بسیاری از اقدامات به بهانه ی تنش زدایی و حفظ ام القرا (دکترین معروف جواد لاریجانی) اقدام کردیم. فضای عمومی هم ابزار آمادگی نمی کرد. حتی در تریبون نماز جمعه رییس جمهور وقت حتی حزب الله را دعوت به تجمل و… می کرد.(برای ترسیم بهتر فضای پس از جنگ نکاتی درجنبش عدالتخواه دانشجویی علمدار خط سوم است وبسترهای شکل گیری جنبش عدالتخواه دانشجویی، مولفه های فکری و بعضی دستاوردها گفته شده است.) در چنین فضایی مجموعاً ما به برگزاری حج به مثابه ی یک مناسک بی روح و انجام صوری برائت از مشرکین عادت کردیم. البته رهبری نیز هم سطح ظرفیت موجود جامعه عمل کردند. یعنی دوره ای سال ۶۶-۶۷ ظرفیت بود امام حرف های جدی می زدندو مثلا پیام برائت که منجر به کشتار حجاج شد را دادند.. بعد از ان فضای عمومی عقب نشینی کرد، رهبری هم هم سطح ظرفیت موجود عکس العمل نشان می دهند (رجوع شود به مصاحبه ی حاج آقای نبوی در همین مورد)
هشت-  امام خمینی (ره)چرا مسلمین و آزاده های دیگر ملت ها رو “سرمایه های بالقوه انقلاب خود” میدانند؟خب اینا رو واسه انقلاب کردن توی کشور خودشون بشورانند و چرا برای انقلاب ما؟ما که کم نیرو نداریم که
اساسا ذات تفکر اسلامی حد و مرزی ندارد و امام نیز با توجه به این نگاه تفاوتی بین بسیجی های داخل ایران با انسان های اماده ی خارج از کشور نمی بینند. جمهوری اسلامی در این نگاه اولین کشور ازاد شده به وسیله ی تفکر اسلامی است، به تبع دخالت های خارجی نمی تواند برای پیش برد خود نیز تنها به ظرفیت های درونی محدود باشد و لذا به سمت اثرگذاری بر این معارضه بر اساس ظرفیت های بیرونی نیز می رود.  این به معنی رفتن به سمت  ابرقدرتی که با نگاه انقلاب و امام نسبتی ندارد، نیست، اما به معنی محدود نشدن به مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و استفاده از امت اسلامی به مثابه ی عمق استراتژیک نظام هست.
نه-  در اینجا دوسوال اساسی دارم یکی اینکه در آینده به گفته امام خیلی چیزها مشخص میه؛یکی درک کامل ارزش و راه شهیدان و یکی دیگه هم دلایل پذیرفتن قطعنامه؛با توجه به اینکه الان اینده است و اگر تا الان مشخص نشه کی باید مشخص بشه؛جواب این دو تا چیه؟
توضیح کامل تر اینکه؛ارزش راه شهیدان میدونم که خیلی مشخص شده اما خود همین ارزش راه شهیدان مشخص خواهد شد واسم نامفهومه واینکه الان بر مبنای امام چجوری مشخص شده؟
و دوم هم اینکه دلایل پذیرفتن قطعنام چی بود که الان دیگه باید مشخص شده باشه؛چون آینده است
در سال های اخیر بحث هایی از شرایط آخر جنگ مشخص شده است. که نشان از پذیرش جنگ به علت عدم وجود ظرفیت مردمی و نگاه ما نمی توانیم در مسئولان سیاسی و نظامی کشور بوده است. انتشار نامه ی محرمانه ی امام همزامان با این نامه به مسئولان کشور که در سال های گذشته صورت گرفت نیز بخشی از این فضا را نشان می دهد. 
ایستادگی ما و الگو گرفتن مردم کشورهای منطقه و دنیا و مشخصا مقاومت اسلامی فلسطین و لینان و عراق و افغانستان بخشی از این ظرفیت را نشان داده است.
امام در ابتدای منشور روحانیت نیز  به بعضی از دشتاوردهای دفاع مقدس اشاره می نمایند.

http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=20&tid=172

این نوشته در پرسش و پاسخ ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

One Response to پیام قطعنامه استراتژی مبارزه ی آینده ی جمهوری اسلامی

پاسخ دادن به شهبازی لمپن لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *