آداب گفت‌وگو و مناظره از دیدگاه قرآن و روایات

این کتاب گرچه از دیدگاه خاص مولف و انتشارات دلیل ما جهت اهداف مناظره و گفتگو خالی نیست، اما منظومه خوبی از روایات در مورد مناظره و آفات آن مثل مراء و جدال غیر احسن جمع اوری کرده است. هم چنین بخش های متنوع کتاب هم چون  هم‌چون؛ مناظره در قرآن، مناظره خدا با فرشتگان، مناظره خدا با شیطان، مناظره در روایات، گفت‌وگوی ادیان، استقبال اسلام از گفت‌وگو، اسلام و دعوت به اتحاد ادیان، نمونه‌ای از گفتمان ادیان، مفهوم مناظره، اقسام مناظره، ضرورت گفت‌وگو و مناظره، آداب گفت‌وگو، آفات گفت‌وگو و شرایط موفقیت در مناظره بحث های خوبی ارائه کرده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «آداب گفت‌وگو و مناظره از دیدگاه قرآن و روایات» نوشته «علی‌اصغر رضوانی» به همت انتشارات «دلیل ما» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب گرچه از دیدگاه خاص مولف و انتشارات دلیل ما جهت اهداف مناظره و گفتگو خالی نیست، اما منظومه خوبی از روایات در مورد مناظره و آفات آن مثل مراء و جدال غیر احسن جمع اوری کرده است. هم چنین بخش های متنوع کتاب هم چون  هم‌چون؛ مناظره در قرآن، مناظره خدا با فرشتگان، مناظره خدا با شیطان، مناظره در روایات، گفت‌وگوی ادیان، استقبال اسلام از گفت‌وگو، اسلام و دعوت به اتحاد ادیان، نمونه‌ای از گفتمان ادیان، مفهوم مناظره، اقسام مناظره، ضرورت گفت‌وگو و مناظره، آداب گفت‌وگو، آفات گفت‌وگو و شرایط موفقیت در مناظره بحث های خوبی ارائه کرده است. از همه مهم تر ارائه نمونه مناظرات اهل بیت الگوی خوبی را می تواند ارائه دهد. گرچه نگاه این کتاب به مناظره بیشتر حول عنصر دعوت سامان یافته اما می تواند به عنوان مرجع خوبی از احادیث و آیات مربوط به این موضوع که در انتهای هر بخش با تحلیل فقرات آن و گرفتن نتیجه های علمی همراه شده است به کار آید.
در مقدمه کتاب آمده است: اسلام بیش از هر دینی، به گفت‌وگو به عنوان اصلی جهت آگاه‌سازی مردم از حقایق هستی و آشنا کردن آنان با روش تکاملی خود و دست‌یابی به آیین و روش برتر پافشاری کرده است. بزرگ‌ترین معجزه پیامبر خاتم(ص) برای آشنا کردن مردم با حقیقت تعالیم اسلامی «کلام» است.
کلام، بر به کارگیری فراوان گفت‌وگو در آشنا کردن مردم با حقایق در عصر رسالت خاتم، دلالت می‌کند. دشمنان اسلام که از مقدار کارآیی و بلاغت پیامبر خدا(ص) آگاهی داشتند به هر شکلی برای پیش‌گیری از هم کلام شدن و گفت‌وگوی مردم با وی، تلاش می‌کردند و حتی در مواقعی با فریاد و سوت زدن، تلاش می‌کردند در هنگام قرآن خواندن آن حضرت، مانع شنیدن کلام ایشان توسط مردم شوند و گاه به کسانی که تصمیم داشتند دور خانه کعبه طواف کنند توصیه می‌کردند در گوش خود پنبه بگذارند تا کلام رسول خدا(ص) آنان را جذب نکند.
اسلام بیش از هر دینی، به گفت‌وگو به عنوان اصلی جهت آگاه‌سازی مردم از حقایق هستی و آشنا کردن آنان با روش تکاملی خود و دست‌یابی به آیین و روش برتر پافشاری کرده است. بزرگ‌ترین معجزه پیامبر خاتم(ص) برای آشنا کردن مردم با حقیقت تعالیم اسلامی «کلام» است
در بخشی از کتاب با عنوان «مناظره خدا با شیطان» آمده است: خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم اشاره کرده که با شیطان مناظره و گفت‌وگو نموده است. در سوره «اعراف» آمده است: «ما شما را آفریدیم؛ سپس صورت‌بندی کردیم؛ بعد به فرشتگان گفتیم: «برای آدم خضوع کنید!» آن‌ها همه سجده کردند؛ جز ابلیس که از سجده‌کنندگان نبود».
خداوند به او فرمود: «در آن هنگام که به تو فرمان دادم چه چیز تو را مانع شد که سجده کنی؟ گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده‌ای و او را از گل!».
چاپ اول کتاب «آداب گفت‌وگو و مناظره از دیدگاه قرآن و روایات» در ۲۴۰ صفحه رقعی (شومیز) تألیف «علی‌اصغر رضوانی» به همت انتشارات «دلیل ما» با بهای ۳۸۰۰۰ ریال به تازگی روانه بازار نشر شده است.

همین مطلب در عدالتخواهی

این نوشته در خلاصه ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *