سرفصل مطالبات و توصیه های رهبر معظم انقلاب در باره قرآن

ضرورت فهم مفاهیم، ترجمه کلمه به کلمه برای ناآشناها به زبان عربی و تدبر(اندیشیدن در مفاهیم)، تدبر و حتی اگر لازم شد رجوع به تفاسیر مهم تر از تمام کردن سوره هاست،  توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می کند

بسم الله الرحمن الرحیم

این متن بر اساس مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری حضر ت آیت الله العظمی خامنه ای در دو کتاب قرآن کتاب زندگی و آیه ها (تجلی قرآن و حدیث در بیانات مقام معظم رهبری ) در مورد قرآن و رجوع به آن فراهم شده است. این متن پس از خلاصه کردن جملات کلیدی هر حوزه در قالب سرفصل های کلی تنظیم شده است. کلمات یا برگرفته مستقیم از سخنان معظم له یا تخلیص آن است.  در دو جا به خاطر تأکیدات خیلی صریح معظم له در مورد حفظ و عمل به قرآن تاریخ و متن دقیق ذکر شده است.
انس با قرآن

  • انس با قرآن موجب بی اثر شدن شبهات بر جوان ها می شود
  • ضرورت انس با نماز، مسجد، عبادت، جلسات دینی و جلسات قرانی برای همه مخصوصا جوانان

حفظ قرآن

  • ضرورت حفظ، انس و تدبر در قرآن برای جوان ها (در سنین جوانی این کارلازم است(۲۷/۱۲/۷۰))
  • ضرورت امتیاز قائل شدن برای حفظ قرآن (جائزه و تشویق مادی حتی امتیاز نمره ای در دبستان و دبیرستان، درجه و فرماندهی در سربازی و نیرهوای مسلح و معافیت سربازی برای حفاظ در شرایط فراگیر شدن حفظ، در درجه بعد نغمه و…. )
  • واداشتن کودکان به حفظ بدون اجبار
  • حفظ قرآن یا بخشی از آن در حوزه

تلاوت قرآن

  • توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می کند
  • ضرورت یادگرفتن آداب تلاوت مجلسی برای تعداد معتنابه(حداقل ۳ میلیون از ۶۰ میلیون) و داشتن تلاوت گران زیاد
  • ساندن جایگاه تلاوت مجلسی به صورتی که منبر بگذارند صرفاً برای تلاوت و مردم با شنیدن آن تزکیه شوند، منبر مقدمه تلاوت است
  • توجه به قطع، وصل، تجوید، عدم مکث های بیجا، عدم خواندن قرآن در دستگاه های موسیقی فارسی
  • ضرورت علم به قرائت های مختلف و نوافل قرائت برای تعداد معتنابه
  • پی گیری غیرحرفه ای تلاوت در کنار شغل های دیگر ضمن عدم مخالفت با وجود تالی حرفه ای
  • ضرورت تلاوت بر اساس معنی و ترجمه، ضرورت تفاوت گذاشتن بر اساس معانی و متعلق آیات برای نوع خواندن، رجوع به تفسیر علاوه بر ترجمه در آیاتی که قرائت می شود برای قراء
  • انتخاب آیاتی برای قرائت در نماز که تاثیر در سرنوشت امت اسلامی دارد.
  • کثیر التردد بودن آیات مناسب حال مسلمین در قرائت: توکل، نترسیدن از دشمنان خدا، عزت، جامعه ی اسلامی، توحید عملی جوامع اسلامی، عدم تسلط کفار، جهاد، آیاتی که معنایش حاکمیت عملی اسلام بر زندگی جوامع است
  • ضرورت همکاری میان قرآء با سابقه
  • ضرورت پیشرفت،قوت، صحت، خصوصیات جاذبه آفرین قرائت

آموزش عمومی قرآن

  • آشنا کردن نوجوانان با متن و ترجمه قران در گام اول
  • برگزاری گرم و پرشورتر مسابقات قرآن برای هدایت جوان ها به قرآن
  • روخوانی برای همه جز در اطفال بسیار کوچک زیر ۵ سال
  • خواندن قرآن در خانه و زمان بیکاری
  • ضرورت آشنایی تعداد معتنابهی از جوانان به معانی و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن بودن
  • اهتمام به آموزش و تفهیم و تحفیظ به نوجوانان
  • ضرورت ایحاد قله های قرآنی و احساسات و تشویقات و ایجاد شوق به قله (به همراه استدلال و بیان و اثبات عقلانی) و احترام به قهرمانان و نخبگان قرآنی برای رواج یافتن قرآن در عموم
  • مسئولیت آموزش عمومی قرآن (اساتید، سازمان ها، سازمان تبلیغات، اوقاف و….)

تدبر قرآن

  • ضرورت تلاوت روزانه با تدبر بخشی از قرآن
  • ضرورت فهم مفاهیم، ترجمه کلمه به کلمه برای ناآشناها به زبان عربی و تدبر(اندیشیدن در مفاهیم)
  • تدبر و حتی اگر لازم شد رجوع به تفاسیر مهم تر از تمام کردن سوره هاست
  • توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می کند
  • تعدد در ترجمه ایرادی ندارد، هر کس بر اساس مذاقش استفاده می کند
  • گاهی رجوع به کتاب های فهرستی نظیر المعجم المفهرس و جستجوی مفاهیم در قرآن
  • آشنا شدن با الهامات، اشاره های قرآن، معارف پیچیده اسلامی نه در حد یک فیلسوف متخصص که در حد یک انسان عارف واقف آگاه
  • مسئولیت علما، آگاهان، نویسندگان، گویندگان برای رواج آموختن و تدبر و تعمق در قرآن

تفسیر قرآن

  • دسته بندی و گنجاندن مفاهیم قرآنی در کتب درسی و….
  • اخذ تفسیر از منبع مطمئن
  • جلوگیری از لاطائلات بی خبران از اسلام و دشمنان و تحریف معنایی به میل و در خلاف جهت و پیام و رسالت اسلام وقرآن
  • ضرورت حضور جامعه ی علمی روحانیت و تشیع برای علم کردن، تبیین و تفهیم قرآن، و به وجود آوردن ایمان و اعتقاد
  • ضرورت مراجعه ی اهل تحقیق قرآن و حدیث در باب حاکمیت دینی، جامعیت و دین زندگی بودن اسلام
  • ضرورت وجود علم، شناسایی، فهم و انس با قرآن به صورت یک رشته در حوزه

عمل به قرآن

  • قرآن بهترین ابزار برای به حرکت در آوردن یک جامعه ی مسلمان
  • برگشتن به قرآن فقط تلاوت و حفظ آن نیست. تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه ی فهم و عمل است(۲۶/۷/۸۰)

همین مطلب در عدالتخواهی

این نوشته در خلاصه ها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1 پاسخ به سرفصل مطالبات و توصیه های رهبر معظم انقلاب در باره قرآن

  1. کشاورز می‌گوید:

    کلام حضرت آقا همه اش گوهر است،ولی!
    این دو بند از همه جالب ترو جدیدتر بود:
    ۱-انتخاب آیاتی برای قرائت در نماز که تاثیر در سرنوشت امت اسلامی دارد.
    .
    ۲-کثیر التردد بودن آیات مناسب حال مسلمین در قرائت: توکل، نترسیدن از دشمنان خدا، عزت، جامعه ی اسلامی، توحید عملی جوامع اسلامی، عدم تسلط کفار، جهاد، آیاتی که معنایش حاکمیت عملی اسلام بر زندگی جوامع است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *